98 GM Samara kävi kahdella [VIKA ==> JOHTO NIRHAUTUNUT]

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

No nyt olis boksia tulossa kiitos Larssi21074:sen. Mutta huomenna pitää koittaa vielä yksi juttu. Mitä jos bensan paluuputki tankille on tukossa tai sitten bensapaineensäätäjä on jumissa?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 98 GM Samara käy kahdella [OLISIKO BENSAPAINE PÄIN SEINI

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos paluuputki on tukossa, paine nousee pumpputyypistä riippuen 400...700 kPa:iin. Normaalipaine on noin 300 kPa.

Jos säädin jumissa seuraukset voisivat olla samankaltaisia.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [OLISIKO BENSAPAINE PÄIN SEINI

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Hitto. Katselin taas varaosakirjoja ja totesin, että bensapaineen säädin on rapakympissä samanmoinen kuin tässä ko samarassa. Ulospäin se olikin, mutta se liitin, joka painetaan polttoainetukkiin on noin halkaisijailtaan noin 2,5mm pienempi. Ihan turhaa työtä tuli siis tehtyä kun otin rapakympistä tuon säätimen pois. :/ 2,5h jäätymistä, että se tuli sieltä veke.

No joka tapauksessa otin rapakympistä myös sen putken pois, joka tulee säätimen päähän. Se sopii myös samaraan. Nyt saan testettua onko paluulinja tukossa ja toimiiko painesäädin edes jotenkin. Painemittari ei tähän hätään ole. Nyt vain tuli niin kylmä, että piti tulla välillä lämmittelemään. -15 astetta ei oo mikään paras remonttikeli.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [OLISIKO BENSAPAINE PÄIN SEINI

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

NO NYT! 99% Varmuudella polttoaineen paluulinja on tukossa. Käy kauniisti ja hienosti kun oikaisee bensan tulemaan paineensäätimeltä kanisteriin :D sellainen 15 minuuttia kävi sillä tavoin hyvin. Nyt se hormi pitäis vain saada jollakin konstilla auki.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 98 GM Samara käy kahdella [OLISIKO BENSAPAINE PÄIN SEINI

Viesti Kirjoittaja lada combi »

THI-900 kirjoitti:NO NYT! 99% Varmuudella polttoaineen paluulinja on tukossa. Käy kauniisti ja hienosti kun oikaisee bensan tulemaan paineensäätimeltä kanisteriin :D sellainen 15 minuuttia kävi sillä tavoin hyvin. Nyt se hormi pitäis vain saada jollakin konstilla auki.
Eihän ole vaan tankkia ropailtu? menee meinaa sieltä letkut helpostin lyttyyn... itsellä kokemus sellaisesta... Oli kerran joku tankin irroittanut ja vika tuli sen jälkeen sellaisena että lämpimänä kun sammutti konen niin ei enää käynnistynyt kone kuin vasta jäähdyttyä kunnolla. p.a.paine oli käydessä joku 4-5bar ja kun koneen sammutti niin painekasvoi aluksi hiljalleen ja 10-15min jälkeen putosi ~3bar ja auto käynnistyi normaalisti... auto oli korjaamolla pari viikkoa vian haussa, lopulta homma siirty minulle ja yksi työpäivähän siinä kulu rattoista vikaa selvitellessä :lol:
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [MAHDOLLINEN VIKA PAIKALLISTET

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ei oo kyllä tankille tehty sitten mitään. :? Mutta jos meinaaminen lasketaan, niin sitten on. Bensamittari elää välillä omaa elämäänsä ja olen meinannut ottaa anturin pois jat tutki miksi näin :lol:
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 98 GM Samara käy kahdella [MAHDOLLINEN VIKA PAIKALLISTET

Viesti Kirjoittaja 1500i »

THI-900 kirjoitti:Bensamittari elää välillä omaa elämäänsä ja olen meinannut ottaa anturin pois jat tutki miksi näin :lol:
Itselläni samanlainen ongelma. 3/4 osaa, kun on tankissa niin viisari seilaa tyhjän ja tuon todellisen väliä enimmäkseen viihtyy kuitenkin alle puolen tankin. Toisinaan "huilaa" jonkin aikaa pohjassa, että jaksaa taas seilata :lol:
Toinen mikä on ilmennyt säännöllisen epäsäännöllisesti on merkkivalon palaminen kirkkaasti tai himmeästi vaikka tankissa on evästä :?
Toisella pumppu/anturi paketilla noita ongelmia ei ilmennyt, kun kokeilin irtaallaan tosin se ei nostanut mittarin neulaa ihan "täyteen asti"
Pumppu paketin/anturin vaihto vaatisi tankin irroituksen tai peltisaksien käyttöä, jotta paketin saa otettua pois tankista, kun ei muuten mahu tulemaan pohjapellin reiästä ainakaan tuossa -00 mallisessa. Olkoon, kun tietää tuon vaivan ja, kun kerran täyden tankin ja alle 3/4 tankin näytää oikein sekä valo palaa lopussa kirkaasti kuten pitääkin.
Meni vähän ohi, mutta aattelinpahan vihjasta, että et oo yksin ja mitä muutakin häiriötä voi ilmetä. Niin joo eikä se pumppu tuossa -98:kaan sovi tulemaan siitä pohjassa olevasta reiästä, kun ei sovi uudemmissakaan :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [EI VIELÄKÄÄN]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

eipä toimi vieläkään. Liruteltiin paluuputkeen runsaasti masinolia, kun uskottiin tukkeen olevan jäätä ja kyllä se likin main heti meni tuntui aukevan. Laiteltiin palikat kasaan ja koeajolle, uusilla öljyillä tietty kun vanhoissa oli reilusti bensaa mukana.

Matalilla kierroksilla ei toimi, korkeilla toimii. Tyhjäkäynti on mielestäni korkea ja käynti ääni tyhjänä on kummallinen. Samoin pumppu ääntelee kummasti. Mutta paha olis vikaa uskoa pumppuviaksikaan kun korkeilla kierroksilla kumminkin menee.

Lisäksi kun kaasun painaa lattiaan, on huomattavissa selvä viive.

EDIT: Miten sen bensan kuuluu tulla sieltä paluuputkesta. Jos kierrosluku on vakio, niin pitäisikö virtauksen olla vakio?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [EIPÄ TOIMI VIELÄKÄÄN...]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Vielä piti kysymäni, että kuuluuko bensapumpun pyöriä koko ajan kun auto käy, vai pitääkö se taukoja (ts. ei pumppaa lisää jos, paine on riittävä)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 98 GM Samara käy kahdella [EIPÄ TOIMI VIELÄKÄÄN...]

Viesti Kirjoittaja mush »

No ei selvinnyt mysteeri sitten vieläkäään :(

Pumpun kuuluu käydä koko ajan kun moottori käy. Järjestelmässä ei ole mitään painetta varaavaa systeemiä, eli paine tippuu hyvin nopeasti jos pumppu pysähtyy käydessä.

Se että pumppu pysähtyy hetken kuluttua kun moottori ei käy (mm. kun virrat kääntää päälle) on vain varotoimi, ettei koko tankkia pumpata ulos epähuomiossa esim. kolarin sattuessa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [EIPÄ TOIMI VIELÄKÄÄN...]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

No tämäkin on ihan hyvä tieto jo, pitäisi koittaa väsätä huomenna painemittari sinne tukin päähän ja katsoa mitä tapahtuu.

Ensiksi vain pitää valuttaa uudet moottoriöljyt veke, jottei mee nekin pilalle ja panna jotain halpaa litkua tilalle siksi aikaa kun saa tän toimimaan. Varmasti on pajassa niin paljon öljypurkkien loppuja, että saa sen samaran vaatiman kolme ja puoli litraa koneeseen.

Vanhojen sekaan oli tullut niin paljon bensaa kun vaihdoin, että "öljyä" oli kylmänä noin sentin ylämerkin yli. Viimeksi kun vanhennos oli katsonut öljyt niin oli ollut pari milliä maksimin alle. 8) Että reippaasti oli bensaa seassa :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [BENSAPAINE OK]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt saatiin sitten bensapainemittari tukin päähän kiinni. Paine on hyvä ja tasainen eli sieltä ei vikka löytynyt. Mittari näyttä auton käydessä hieman alle 3 baria, kun paineensäätimen alipaineletkun ottaa irti, niin paine nousee hieman jonnekkin 3,5 barin paikkeille ja kun kaasuttaa paine laskee hieman, jonnekkin 2,7 barin paikkeillle, mutta nousee taas lähelle kolmea kun kun tasaa kierrokset johonkin vakioarvoon.

Ja kahdella käy. Kipinä tulee. Tulpat aivan nokkuu bensasta. Mutta ei se kyllä ala käydä kaikilla vaikka vaihtoi kuivat ehjät tulpat tilalle.

Mitähän sitä seuraavaksi kokeilisia. Alkaa kovasti jo vaikuttaa ECU vialta taas.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 98 GM Samara käy kahdella [BENSAPAINE OK]

Viesti Kirjoittaja audiq »

THI-900 kirjoitti: Siinä kun kone kävi kunnolla, niin nypin johdot irti vuorotellen TPS, lambda, Immu ja lämpötila-antureista. Kaikkien irrotus muutti käyntiä.
Mikäs vaikutus on silloin, kun johtoja nyppii vika päällä?
THI-900 kirjoitti:eipä toimi vieläkään. Liruteltiin paluuputkeen runsaasti masinolia, kun uskottiin tukkeen olevan jäätä ja kyllä se likin main heti meni tuntui aukevan.
Miten voit saada Masinolia putkeen tungettua, jos putki on tukossa? Eihän se sekoitu bensaan ilman läpivirtausta.

Ihmetyttää suuresti se, että löytyy selkeä vika, mutta auto ei kuitenkaan korjaannu, kun vian poistaa. Koska autoilla ei ole tapana levitä monesta kohtaa samaan aikaan ilman järkevää syytä, niin olisiko tämä tukos voinut aiheuttaa joitain seurauksia, joka nyt sitten aiheuttaa käyntihäiriön?

En oikein suuttimiin usko, mutta ne nyt on ainoita siellä, jotka voisivat edes ottaa nokkiinsa liian korkeasta järjestelmäpaineesta. Oletuksena, että paluulinja on todella ollut tukossa.

Mites järjestelmän pitopaine? Jos siellä nyt jonkinlaista vuotoa olisi suuttimissa, niin pitopaineessahan sen pitäisi näkyä. Paineiden laskulle sammutuksen jälkeen on usein olemassa jonkinlaiset ohjearvot.

Ja edelleen suosittelen ihan perustarkistuksien ja -mittausten suorittamista. Esimerkiksi TPS:n mittaus ja niin edelleen. Yleensähän ruiskutusjärjestelmän vikadiagnoosi tehdään niin, että ohjeiden mukaan tarkistetaan jokainen mitattavissa oleva järjestelmän komponentti. ECM on oikeastaan viimeisenä listalla ja ennen sen vaihtoa, pitäisi mitata, että ECM saa tarvitsemansa jännitteet.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [MISSION COMPLETED!]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kiitos kaikille avusta. Vika löytyi, testattu on ja toimii.

Mush osui oikeaan, mutta vahingossa tämä vika löytyi. Ajattelin vielä laittaa lampun kakkospytyn suuttimen rinnalle ja katsoa vilkkuuko valo kun auto käy. No neulojen tunkeminen johtojen läpi oli kuitenkin niin vaikea homma, että ajattelin irroittaa suuttimien johtosarjan pois, kun se niin kätevästi on irrotettavissa. Näin siis siksi, että saisin laitettu koejohdot sinne liittimeen. No sain johtosarjan irti ja samassa huomasin vihreän johdon (kakkossuuttimen maa) nirhaantuneen jotain vaisten. Se joku oli bensan tuloputki. Siitä sitten oli maadoitettu suuttimet olemaan koko ajan auki ja eristeen korjaamalla vika myös korjaantui. Nyt on ajettu 10km ilman ongelmia.

Se miksi paluuputken tukos vaikuttu ilmeiseltä vialta, johtuu siitä, että kun laitoin erillisputken kiinni paineensäätimeen, jouduin painamaan sekä tulo ja menoputkea alaspäin ja se poisti vian juuri mittauksen ajaksi. :D

Nyt naurattaa, mutta ei naurattanut vielä kaks tuntia sitten :D 8 päivää kauhua ja sitten helpotus.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: 98 GM Samara kävi kahdella [VIKA ==> JOHTO NIRHAUTUNUT]

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

En kyllä tajunnut mutta joka tapauksessa - ONNEKSI OLKOON!!!!! :lol:
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Vastaa Viestiin