moottoriöljystä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mulla menee pakki sekaisin näistä jutuista.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tere!
Jokari kirjoitti:Mulla menee pakki sekaisin näistä jutuista.
Kokeilepa tarjoilla pakille Fernet Brancaa.. josko massu tulisi tolkkuunsa. :)
Mulla auttaa varsin usein mahavaivoihin ja monesti jopa yleiseen v*tukseenkin. 8)
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jokari kirjoitti:Mulla menee pakki sekaisin näistä jutuista.
Eli juuri kun luuli tietävänsä kaiken, tuleekin jotain uutta asiaa. Vai, mitä tarkoitit? :)
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

E.P. kirjoitti:Melkein jo uskoin juuri koneremontin tehnyttä.
Suora lainaus korjausoppaasta: " Siten ne laakerit jotka saavat painevoitelun, ovat runkolaakerit, kiertokangen alapään laakerit,
nokka-akselin laakerit ja keinuvivut" Ja kyllä niissä nokissakin on öljyreiät. Voin tarkistaa jos joku ei usko!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja audiq »

virtain kirjoitti:Tänä päivänä on kaikissa moottoriöljyissä niitä puhdistavia ainesosia....Elämme kuitenkin reilusti JO 2000-lukua :shock: ...Väittäkööt muut mitä lystää,mutta näin se kuitennii on :? ...Pätee myös mineraaliöljyihin tämä puhdistavien ainesosien vaikutus 8)...
2000-luvulla ajetaan täyssynteettisillä öljyillä! Jos sinä ajat hyllyn halvimmalla kuralla, jonka luokitukset on 70-luvulta, niin se öljy nyt vaan häviää kaikissa ominaisuuksissaan nykyöljyille.
Ja tuokin kertoo paljon, että öljy on edelleen täysin kirkasta.
Laita sinne seuraavalla kerralla kunnon öljyt, niin eivät taatusti pysy enää kirkkaana. Öljyn yksi tärkeä tehtävä on sitoa epäpuhtauksia itseensä ja kuljettaa ne suodattimeen. Nykyiset öljysi eivät selvästikään siinä hommassa ole kovin tehokkaita.
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja virtain »

Lähinnä siks ajanut jo vuoskaudet näissä vanhoissa autoissa tuolla Teboilin 10W/30 öljyllä,mulla on hyvä esimerkki siitä,kun vanhaan autoon laittaa täyssynteettistä...Eli laitoin muutama vuosi sitten meidän VW kuplaan öljynvaihdossa täyssynteettiset...OK kuullostaa viel täs vaiheessa hyvältä ajatukselta....Noh kone käyntiin,paineet nous ihan niinkuin pitikin,mutta esim käyntiääni/tämän vaihdon jälkeen ilmenneet öljyvuodot...Riittivät minun hermoilleni....Eipä tainnut silloin kun nämä vanhat autonmoottorit on suunniteltu...Edes olla näitä NYT MAAILMAN PARHAITA TÄYSSYNTEETTISIÄ :lol: ...Eikä nämä Ladan koneetkaat nyt niin viimeisintä ykkösluokkaa välyksiltään ole uutenakaan olleet :lol: ...Ja ei tuo Teboilin 10w/30 ole todellakaan halvin öljy kaupan hyllyssä :shock: ...Sit viel sellain juttu...Tuo minun Ladan kone kun oli taannoin täysin levällään,ja näinollen myös tuli se putsattua joka paikasta,ennen kasausta...Ei siel voi edes olla koneen sisäl mitään,mikä sen öljyn mustais :(
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja audiq »

virtain kirjoitti:Lähinnä siks ajanut jo vuoskaudet näissä vanhoissa autoissa tuolla Teboilin 10W/30 öljyllä,mulla on hyvä esimerkki siitä,kun vanhaan autoon laittaa täyssynteettistä...Eli laitoin muutama vuosi sitten meidän VW kuplaan öljynvaihdossa täyssynteettiset...OK kuullostaa viel täs vaiheessa hyvältä ajatukselta....Noh kone käyntiin,paineet nous ihan niinkuin pitikin,mutta esim käyntiääni/tämän vaihdon jälkeen ilmenneet öljyvuodot...Riittivät minun hermoilleni....Eipä tainnut silloin kun nämä vanhat autonmoottorit on suunniteltu...Edes olla näitä NYT MAAILMAN PARHAITA TÄYSSYNTEETTISIÄ :lol:
Minkähän valmistajan synteettisestä mahtoi olla kyse?

Kyllä se on tiivisteissä vika, jos ei öljy koneessa pysy. Toki se vuotava kone voi vuotaa vähemmän, jos sinne kaataa paksut vaseliinit sisään, mutta se on sitten taas eri juttu ja eihän sellainen öljy mene muihinkaan väleihin silloin ja voiteluhan siinä kärsii. Samoin se paksu vaseliini voi hiljentää koneen mekaanisia ääniä, mutta edelleenkään se ei tarkoita sitä, että öljy hoitaa tehtävänsä kunnialla.

Se on totta, ettei joskus muinoin ollut vielä synteettisiä öljyjä. Jostain syystä kehityssuunta on kuitenkin synteettisiin päin ollut jo kymmeniä vuosia. Samalla on koneiden eliniät kasvaneet melkoisesti. Ja se johtuu puhtaasti siitä, että öljyt ovat kehittyneet.
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja virtain »

Kyseessä oli Teboilin täyssynteettinen öljy...Eikait ne nyt huonoja ole? :shock:
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kyllä ne Teboilin täyssynteettiset öljyt, joita olen käyttänyt, ovat olleet ihan kelvollista tavaraa. Nyttenkin Belaruksen ilmajäähdytteisessä dieselissä 5W-40 Diamondia on.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja E.P. »

audiq kirjoitti:Kyllä ne Teboilin täyssynteettiset öljyt, joita olen käyttänyt, ovat olleet ihan kelvollista tavaraa. Nyttenkin Belaruksen ilmajäähdytteisessä dieselissä 5W-40 Diamondia on.
Millä sen muuten pystyy toteamaan, että jokin öljy on kelvollista tavaraa? Tavallinen ihminen ei millään. Tarkoitan nyt yleisemmin sitä, että kun kuulee milloin mistäkin että se ja se öljy on hyvää. Miten se on tutkittu? Ei tavallisen kuluttajan auta muu kuin katsella niitä laatuluokituksia siitä purkin kyljestä. Kunhan ne ylittävät moottorin valmistajan vaatimukset, niin ollaan jo aika hyvällä mallilla. Parempaakin saa laittaa, mutta valmistajan suosittamista viskositeettiluvuista ei pidä poiketa, ainakaan paljoa.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja E.P. »

lada.h.s kirjoitti:Suora lainaus korjausoppaasta: " Siten ne laakerit jotka saavat painevoitelun, ovat runkolaakerit, kiertokangen alapään laakerit,
nokka-akselin laakerit ja keinuvivut" Ja kyllä niissä nokissakin on öljyreiät. Voin tarkistaa jos joku ei usko!
Sitten siellä on virhe, tai jätit jotain lainaamatta. Sinähän niitä keinuvipuja olet hiljattain käsissä pidellyt. Mistä kohtaa paineistettu öljy pääsee keinuvipuun, ja mitä kohtaa se paineistettu öljy voitelee siinä keinuvisussa? Mun mielestä ei mistään, eikä mitään. :)

Ne nokka-akselin reiät ovat juuri roiskevoitelua varten.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja audiq »

E.P. kirjoitti:
Millä sen muuten pystyy toteamaan, että jokin öljy on kelvollista tavaraa? Tavallinen ihminen ei millään. Tarkoitan nyt yleisemmin sitä, että kun kuulee milloin mistäkin että se ja se öljy on hyvää. Miten se on tutkittu? Ei tavallisen kuluttajan auta muu kuin katsella niitä laatuluokituksia siitä purkin kyljestä. Kunhan ne ylittävät moottorin valmistajan vaatimukset, niin ollaan jo aika hyvällä mallilla. Parempaakin saa laittaa, mutta valmistajan suosittamista viskositeettiluvuista ei pidä poiketa, ainakaan paljoa.
Laaja käsite tuo tavallinen ihminen, mutta jos samojen koneiden kanssa puuhaa vuosia, niin oppiihan ne tuntemaan.
On monia seikkoja, mistä pystyy päättelemään öljyn kelvollisuutta. Mutta se on totta, että aivan varmahan ei koskaan voi olla, kun aistien ja tuntuman mukaan kuitenkin mennään.
Voisi myös kääntää niin päin, että huonolaatuinen öljy on helpompi tunnistaa. Kun jossain se huono laatu tuppaa näkymään. -Hyvä laatu kun ei taas jätä niinkään jälkiä.

Mutta jos ostaa tunnetun öljy-yhtiön täyssynteettistä öljyä, joka sopii luokituksensa mukaan huollettavaan koneeseen, niin kyllä silloin voi olla hyvin varma, että koneessa on hyvälaatuista öljyä.
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja virtain »

Niimpä...kokemuksen perusteella olen käyttänyt minäkin tuota jo monta kertaa mainitsemaani Teboilin 10w/30 öljyä näissä meidän autoissa (vanhoja autoja kaikki,muutama kymmenen kipaletta tälläkin hetkellä)....Ja hyvin on koneet kestäneet....tosin minä vaihdan öljyt autoon,kuin autoon n.2500-3000km välein+suodatin joka kerta (tämä voi olla syy kestävyyteen)...Meillä uusin käyttöauto on tällä hetkellä 1990-mallinen Toyota Corolla 1,6XSI Liftback...Ja siihenkin tulee vaihdeltua öljyjä noilla kilometrimäärillä (meillä kun ei ole öljyjen vaihto rahasta kiinni)....Jokatapauksessa aion ajella tulevaisuudessakin tuolla 10w/30:llä :?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onpas öljynkäryistä keskustelua. No, autovoorumillahan niin pitää ollakin. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: moottoriöljystä

Viesti Kirjoittaja 1500i »

virtain kirjoitti:Niimpä...kokemuksen perusteella olen käyttänyt minäkin tuota jo monta kertaa mainitsemaani Teboilin 10w/30 öljyä näissä meidän autoissa....tosin minä vaihdan öljyt autoon,kuin autoon n.2500-3000km välein+suodatin joka kerta (tämä voi olla syy kestävyyteen)...Meillä uusin käyttöauto on tällä hetkellä 1990-mallinen Toyota Corolla 1,6XSI Liftback...
No et ainakaan liian pitkään niillä öljyillä aja :shock: Paljonko on esim. tuon ikäsesä Toyotassa kirjan mukaan vaihtoväli ja öljy suositus?
Sekin miten laskee sen kannattavuuden tuollaista "ohutta lurua" vähän väliä vs. joku merkki 5W-40 tai 50 öljy ja suosituksen mukanen tai jopa hieman alle olevat kilometrit :roll: Itsestäni ainakin tuntuu, kun samaraan vaihto tulee, että joko taas vastahan minä ne vaihdoin (7500km sitten)... :?
Meillä on (nyt) mobilit carinassa ja samarassa on vielä diamontit vaihtovälillä nuo ei öljyä hävitä, kun toiseen teki merkin vaihdon. Lievä kulutus alkoi, kun tuli se uusirakenne tjs. teksti siiden tb:n purkkiin :? vissiin sen verta uusi rakenne vaimikäseli, että alkoi hieman maistua, mutta ei niin, että oisi vaihtovälillä (10tkm.) tarvinnut edes lisätä.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onpas öljynkäryistä keskustelua. No, autovoorumillahan niin pitää ollakin. :lol:
Riippuu merkistä ei nämä niitä pahimpia taida olla mitä täällä/liikenteessä "haistelee" :wink: :lol:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin