E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja mush »

Tulipahan mieleen kun tänään Yale:a starttailin kovempien pakkasten jälkeen (eli Mazdan 2-litrasta) komean höyrypatsaan saattelemana, että tuleehan tuosta nestekaasun polttamisesta varmasti paljon enemmän vesihöyryä öljyjen iloksi kuin E10:stä. Ja ajelevathan ne tuolla muualla euroopassa LPG:llä ihan tosissaan, tappavatko sitten autojaan tuolla kamaluudella kun öljyt laimenee ja vaikka mitä kamalaa?

Yalen Mazda on vuodelta -87, on kai se jo jonkin verran kaasua nähnyt, kunnossa ei ole kyllä moittimista.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Onko pakko jos ei taho?

Minä haluaisin ajaa ladaa 98E5 bensalla. Ja haluaisin tankata sitä kaikkiin nyt omistuksessani oleviin, sekä tuleviin bensalla käyviin vekottimiin. Saanko?

Minun puolesta muut saavat tankata 95E10 bensaa, jos haluavat.

:lol:
Avatar
jta
Viestit: 4434
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jta »

Eihän sitä kukaan ole kieltäny ettei sais 98 tankata. Ite jatkan koe mielessä tuolla e10:llä ajamista.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Etkö sinä ole kakarana saanut tarpeeksi huomiota vai mitä kun joka helevetin asialle pitää hakemalla hakea hyväksyntää, jos et halua asentaa konepellille ilmanohjaimia tai tankata eekymppiä tai mitä ikinä... :?

Tie kuule justiin niinkuin ihte tykkäät, niin minäkin teen ja tasan 5 veisaan siitä mitä muut on mieltä. :idea:
Ei sitä tarvia maaliman tappiin asti toitottaa jos tekee jotain eri tavalla kuin muut.

Ja juu en ihtekään tankkaa eekymppiä.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Minä tankkaan e10 ja en ole mitään häiriöitä havainnut. Kaveripiirissäkin on tehty kokeiluja paljon vahvemmillakin etanoliseoksilla, eikä mitään häiriöitä ole ollut. Mistään autosta ei ole ainakaan vielä öljyt vuotaneet yli tai polttoainelinjat sulaneet. Toki uskon että kaikki on mahdollista mutta mikä sitten on se suora etanolin vaikutus yli kymmene- ja kaksikymmentävuotta vanhoille autoille??
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jusu kirjoitti:Etkö sinä ole kakarana saanut tarpeeksi huomiota vai mitä kun joka helevetin asialle pitää hakemalla hakea hyväksyntää, jos et halua asentaa konepellille ilmanohjaimia tai tankata eekymppiä tai mitä ikinä... :?
Vastasin lähinnä nimimerkki "kustaa":lle. Haluan pitää mutuni, ja ajella ysikasilla, vaikka hän yllyttikin ajelemaan ysivitosella. :wink:

Vai että kakarana jäänyt huomiot vähille. Jep.
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Marko »

Rauhallisuutta toverit.Vielä ei oo todennäkösest mitää tapahtunu E10:n takia,mut jos joskus todetaa,että näin kävi,niin mie voisin myydä kovaa ylihintaa 111:n,millä on ajettu bensalla.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Just just.
Marko kirjoitti:mie voisin myydä kovaa ylihintaa 111:n,millä on ajettu bensalla
Mahtava visio, kunhan ei muuttuisi alkuperäisempään merkitykseensä.
Onko tuo kovaa ylihintaa 111 jokin erikoismalli?
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Marko »

98:lla ajettu speciaal edition.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Marko kirjoitti:98:lla ajettu speciaal edition.
Noin jännää erikoiispainosta ei näe kuin radiossa.
Latari

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Latari »

Hyvät toverit!
Puolueemme seuraa huolestuneena keskustelun karkaamista käsistä. Jotkut toverit ovat ottaneet asiakseen avoimesti hyökätä vapaan tiedonvälityksen kanavallamme toisia vastaan. Tällainen toiminta ei voi jatkua. Erään toverin huolellisesti ja asiantuntemuksella perustellut kommentit ovat herättäneet joissakin suurpääomalle ominaisia ja asiaankuulumattomia kannanottoja. Ameriikkalaiset imperialistit eivät saa tuhota Ladaa eikä siihen liittyvää keskustelua sen enempää kuin ryöstää Ladan öljypohjassa olevaa öljylähdettäkään. Pitäkäämme keskustelu asiallisena ja edelleen tosiasioihin ja dokumentteihin tukeutuvana. Imperialistien kehittämässä internetissä on muualla riittävästi keskustelupalstoja joilta voi rauhassa etsiä älyllistä olentoa pelkäämättä että sellainen löytyy. Lada- foorumista ei pidä tulla sellaista! :evil:
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
thaveri

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja thaveri »

pitäisikö sytytys ennakkoa säätää sitten toiseen suuntaan jos haluaa hyödyn korkeammasta oktaanistakin?

jos kyllä, niin miten se tehdään samarassa?

joissakin autoissahan on sellainen "pistoke/lätkä/sulakeen näköinen" jossa lukee 95/98 ja sen voi kääntää konehuoneessa haluamaansa asentoon, mutta minä en ole tuollaista säätö palikkaa samaran konehuoneessa nähnyt...
gnz

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja gnz »

thaveri kirjoitti:pitäisikö sytytys ennakkoa säätää sitten toiseen suuntaan jos haluaa hyödyn korkeammasta oktaanistakin?
Jos nyt puhutaan vapaasti hengittävästä moottorista, niin ei pidä.

edit: Ja jos vielä tarkennetaan sen verran, että vapaasti hengittävästä moottorista ei saa ilman fyysisiä muutoksia (puristussuhteen nostoa) 'ulosmitattua' suuremman oktaaniluvun hyötyjä.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Tuohan riippuu lähtökohdasta. Jos moottori (vapaasti hengittäväkin) on alkujaan tehty 98:lle, niin käyttämällä 98 oktaanista saa enemmän tehoja kuin käyttämällä 95 oktaanista. Teho laskee 95:ttä käytettäessä semmoisessa moottorissa, joka on suunniteltu käyttämään 98:a.
Vastaa Viestiin