110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

olikos ladakerholla jo oma virallinen psykologi? Meinaan jos joillain menee jo niin huonosti että tulee uniin nuo ladan raadot, ois varmaan hyvä jos kerhon puolesta ois mahollisuus osaavaan ja touhuun ennaltatutustuneeseen tohtoriin noin yleisen mielenterveyden kannalta... Itse voin sanoo vaan sen verran ettei niitten autonromujen takie kannata yöuniaan menettää, paljo tähellisempiäkin asioita tässä maalimassa... Katsastettuja toimivia autoja saa hintaan muutama satku eikä varsinkaan noissa ladoissa ole ikinä niin montaa satasta kiinni että kannattas alkaa yökaudet miettimään kohtaloaan... :lol:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllähän viimekesänäkin joku kertoi menettäneensä mielenterveytensä RokkiLada -projektin takia eikä tämä henkilö ollut kukaan projektiin osallistuneista vaikka kyseessä oli niin hurja ja huonostitoteutettu projekti että terveyden menettämiseen olisi ollut täysi mahdollisuus. 8)

Eräät kokivat jopa tuon projektin henkilökohtaisena loukkauksena, joten autoihin suhtaudutaan suurella tunteella myös paremmissa piireissä. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse lisäisin tuohon kannentiivisteen menoon sen, ettei ole tarkistettu mahdollista kannen jälkikiristystarvetta ensimmäisessä huollossa. Varsinkin siksi, ettei sitä ole tehtaan tai Konelan ohjeissa. 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tehtaan tai maahantuojan ohjeissa ei todellakaan ole mainintaa sylinterinkannen jälkikiristyksestä.

Syykin on kovin yksinkertainen: rakenne ja kiristystapa (joustoruuvit, kulmakiristys) ovat sellaisia, että jälkikiristystarvetta ei ole.

Jälkikiristyksellä on mahdollista saada kannenruuvit venymään myötörajan yli, minkä jälkeen liitoksen vuotaminen on melkoisen todennäköistä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jälkikiristystarpeella tarkoitin sitä, että tarkastetaan ettei ne pultit ole löysällä.
Omassa Samarassa huomasin venttiiliremontin jälkeen muutaman sadan km. jälkeen kannenpulttien olevan niin löysällä että niitä melkein pystyi käsin pyörittämään- olikos ne pitänyt jättää jälkikiristämättä? Olisi varmuudella tiennyt juuri kansipahvin menoa hyvinkin nopeasti. Itsellekin se tuli yllätyksenä - teoria ja käytäntö ei aina näytä kohtaavan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos "jälkikiristystarvetta" on, kyseessä on erittäin todennäköisesti jonkinlainen aiemmin tehty virhe tai väärien/viallisten osien asentaminen.

Oikeilla ja ehjillä osilla ja oikein tehdyllä työllä ei jälkikiristämistarvetta ole.

Huomiota kannattaa kiinnittää mm.

- kierteiden puhtauteen, ml öljyn ja jäähdytysnesteen poisto ruuvinrei'istä
- kannen ruuvien mittaaminen (jos käytetyt), sallittua mittaa pidemmät hylättävä
- ruuvien voitelu ohjeen mukaan (kastetaan öljyyn, valutetaan 30 min)
- oikean tiivisteen käyttö (Wenäältä saa vaikka mitä)
- ruuvien ja vastinpintojen puhtaus
- oikea kiristysjärjestys (ml momentit ja kulmakiristykset)

Jos jostain ihmeen syystä vastaani tulisi etuveto-Ladan kansi, jossa "jälkikiristystarve", irrottaisin kannen ja tekisin työn uudelleen.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä se ihan ohjeitten mukaan yritettiin kasata, mutta jotain paikkaa hakemista siinä tapahtui. Pultteja ei kyllä uusittu koska olivat vielä mitassaan. Joku sanoi, että nuo venyvät pultit olisi aina uusittava kannen kasauksessa. Sitä en kyllä näin jälkikäteen yhtään ihmettele, koska tosi tiukkaan ne vedetään. Joka tapauksessa pultit olivat muutaman satasen jälkeen tosi löysässä, vaikka ne oli aluksi ohjearvoon kiristetty.

Jälkikiristyksen jälkeen ne kyllä ovat pysyneet tiukalla, eikä enää kannata alkaa sitä uudelleen tekemään kun ko.jälkikiristyksen jälkeen Samaralla on jo ajettu menestyksellisesti kohta 4vuotta ja 90tkm ilman ongelmia. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Nyt on meidän Lada täysin kunnossa ja tänään sain sen katsastettua.

Täältä foorumilta löytyi eräs henkilö, joka auttoi asiassa. Autosta löytyi seuraavat viat:

Kannentiivisteessä oli pieniä syöpymiä, josta jäähdytysnestevuoto oli todennäköisesti johtunut. Kannetiiviste vaihdettiin. Paisuntasäiliön korkki ja pinnankorkeusanturi eivät olleet tiiviitä ja sieltä kautta pääsi nestettä vuotamaan. Kun jäähdytysneste oli vuotanut, syttyi se F-valo. Nyt on vaihdettu uudet tiiviit korkit (sekä uudet jäähdytysnesteet).

Bensiinin paluulinja oli löysä ja mahdollisesti vuotanut. Tämä kiristettiin.

Moottorissa oli liikaa öljyä. Olin lisännyt sitä liikaa, koska luulin, että öljyt oli vuotaneet pois. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan ne entiset öljyt olivat vielä niin uudet ja siksi niin vaaleat, että sitä ei kunnolla erottanut siitä tikusta ja siksi luulin, että öljyä oli liian vähän ja lisäsin sitä ja sitten sitä olikin ihan liikaa ja tämä aiheutti lisää ongelmia. Öljyt valutettiin pois ja tilalle laitettiin uudet sekä uusi öljynsuodatin.

Öljyä oli kulkeutunut huohotusjärjestelmän kautta imupuolelle ja mm. ilmamassamittari oli öljyinen. Sitä yritettiin puhdistaa. Tilasin idänkävijältä uuden, mutta lopulta kävi niin, että sitä ei tarvinnutkaan vaihtaa. Kun sain auton takaisin siltä henkilöltä, joka korjasi nuo edellä mainitut asiat, auto oli jo muuten hyvä, mutta liikkeelle lähdöissä ja pienellä vauhdilla oli vielä lievää tahmaisuutta ja nykimistä sekä CE-valo paloi. (Siitä oli myös luettu vikakoodit ja se viittasi juuri tuohon ilmamassa-anturiin.)

Ajoin viikon aikana noin 300 km ja auto kävi päivä päivältä paremmaksi. Sieltä järjestelmästä sain siis ajamalla ne liiat öljyt liikkeelle ja poistumaan. Tarkoituksenani oli viikonlopun aikana vaihtaa vielä tuo ilmamassa-anturi, mutta perjantaina kun lähdin ajamaan, ei enää syttynytkään tuota CE-valoa eikä tuntunut mitään tahmaisuutta eikä nykimistä. Kaikki toimi täysin normaalisti. Itse asiassa auto tuntuu nyt aivan kuin ajaisi täysin uudella autolla. Niinpä en sitten vaihtanutkaan tuota ilmamassa-anturia. Pidän sen tuolla varalla, jos tulee myöhemmin tarvetta vaihtaa se.

Tänään sitten vein auton jälkikatsastukseen ja päästömittauksen arvot olivat hyvät ja auto tuli katsastettua.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hienoa että tämä epätoivoinen tilanne saatiin näinkin hyvään päätökseen. Toivottavasti lelu pelaa jatkossa ja kilometrejä kertyy.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Hienoa,että auto on jälleen tiellä ja matka taittuu maukkaasti!
Vastaa Viestiin