Keskuslukitus Samaraan
Keskuslukitus Samaraan
Olen viimeisten viikkojen aikana asennellut jälkiasenteista keskuslukitusta Eurosamaraani. Tilasin alun perin kiinalaisen lukituksen rime.fi -verkkokaupasta, luin foorumilta, että takavetomallien kanssa tätä oli asenneltu onnistuneesti, kunhan takaovien lukoista poisti jonkin jousen ahdistamasta. Samaraan sarja asentui kanssa pääsääntöisesti hyvin - oli moottoreille valmiit kiinnityspaikatkin, mutta takaovien kanssa on ongelmia: toisen takaoven lukko ei jaksa mitenkään avautua moottorilla. Lisäksi moottorin ja lukon väliseen vipuun jouduin tekemään oman patentin (kuva selittäisi paremmin kuin tuhat sanaa), että sain ylipäätänsä takaoven lukkoa käytettyä. Takaovissa lukun käyttövivut liikkuvat vaaka- eivätkä pystysuunnassa, ja koska moottori tulee kiinnityksiinsä pystyyn, on käyttötanko kiinnitettävä todennäköisesti juuri tätä tarkoitusta varten moottorin kiinnityspaikan yläpuolella olevaan renkaaseen, jonka avulla lukko myös toimii.
Olisikohan jollain tietoa, millaiset ovat Samaran alkuperäiset keskuslukituksen moottorit takaovissa, ja miten ne on liitetty noihin mainitsemiini renkaisiin? Entä millaisilla ratkaisuilla te muut olette asentaneet keskuslukituksen moottorit Samaran takaoviin?
Yhden kerholaisen kautta sain hankittua lisäksi Venäjän puolelta Samaraan tarkoitetut keskuslukituksen moottorit, mutta ovat myös kiinalaisvalmisteiset yleismalliset, eivätkä käytännössä eroa paljonkaan Rimen moottoreista. Mukana tulleet kiinnitystarpeetkin ovat samanlaiset kuin rimen vastaavissa. Omalla patentillani (sokeripalasta purettu ruuviliitin käyttötangon liittämiseksi 50-kukulaiseen renkaan läpi pujotettiin sähköjohdon seinäkiinnikeeseen) ei Venäjältä tuotukaan moottori suostu toisen takaoven lukkoa käyttämään. Oli kyllä myös puhetta, että voisi Venäjältä vielä kysellä aivan alkuperäisiä keskuslukitusmoottoreita kinnikkeineen - eivät varmaan kuitenkaan ole tehtaalla kiinalaisia tarvikeosia asentaneet, joten alkuperäisosiakin luulisi olevan olemassa.
Olisikohan jollain tietoa, millaiset ovat Samaran alkuperäiset keskuslukituksen moottorit takaovissa, ja miten ne on liitetty noihin mainitsemiini renkaisiin? Entä millaisilla ratkaisuilla te muut olette asentaneet keskuslukituksen moottorit Samaran takaoviin?
Yhden kerholaisen kautta sain hankittua lisäksi Venäjän puolelta Samaraan tarkoitetut keskuslukituksen moottorit, mutta ovat myös kiinalaisvalmisteiset yleismalliset, eivätkä käytännössä eroa paljonkaan Rimen moottoreista. Mukana tulleet kiinnitystarpeetkin ovat samanlaiset kuin rimen vastaavissa. Omalla patentillani (sokeripalasta purettu ruuviliitin käyttötangon liittämiseksi 50-kukulaiseen renkaan läpi pujotettiin sähköjohdon seinäkiinnikeeseen) ei Venäjältä tuotukaan moottori suostu toisen takaoven lukkoa käyttämään. Oli kyllä myös puhetta, että voisi Venäjältä vielä kysellä aivan alkuperäisiä keskuslukitusmoottoreita kinnikkeineen - eivät varmaan kuitenkaan ole tehtaalla kiinalaisia tarvikeosia asentaneet, joten alkuperäisosiakin luulisi olevan olemassa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Keskuslukitus Samaraan
Kyllähän noita alkuperäisiäkin varmasti jossain on myynnissä, mutta kiven alla tuntuu olevan. Toki tilaamalla saattaa saada alkuperäiset moottorit. Viipurissa varaosaputkat myy tilalle yleismallista kiinalaista moottoria. Muuten hyvä, mutta moottori kun on hieman erilainen. Alkuperäinen, ja venäjällä valmistettu, moottori on hieman lyhyempi kuin yleismallinen ja etuoviin asennettuna ei liikerata riitä oikeanlaiseen toimintaan, ellei sitä yleismallista asenneta alemmas kuin alkuperäinen moottori.
Alkuperäisessä kokoonpanossa tuo moottori ei liikuta sitä vaakatankoa, joka menee nupille, vaan vaikuttaa lukkomekanismiin. Kuva kertoo paremmin
Omat kokemukseni ei tosin liity Samaraan, vaan 110:in, jossa käytetään samoja moottoreita kuin Samarassa.
Alkuperäisessä kokoonpanossa tuo moottori ei liikuta sitä vaakatankoa, joka menee nupille, vaan vaikuttaa lukkomekanismiin. Kuva kertoo paremmin
Omat kokemukseni ei tosin liity Samaraan, vaan 110:in, jossa käytetään samoja moottoreita kuin Samarassa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Keskuslukitus Samaraan
Terve!
Juttua ja kuvia keskuslukituksen asentamisesta Samaraan on myös täällä: http://ladawelt.de/html/tips___tricks.html
Napauta "hier klicken" > Samaran kuva > Zentralverriegelung Einbau (keskuslukituksen asennus).
Viel Erfolg
SvS
PS. Muistini mukaan (en suoraan sanottuna viitsi tähän hätään alkaa tutkia varaosaluetteloita) Samaran KL-moottorit ovat samoja kuin 110-sarjassa, eli olen samaa mieltä kuin Jaakkima. Jälkimmäiset moottorit taas ovat asennusmitoiltaan täsmälleen samoja kuin tyypillinen tarvike-KL-moottori.
Juttua ja kuvia keskuslukituksen asentamisesta Samaraan on myös täällä: http://ladawelt.de/html/tips___tricks.html
Napauta "hier klicken" > Samaran kuva > Zentralverriegelung Einbau (keskuslukituksen asennus).
Viel Erfolg
SvS
PS. Muistini mukaan (en suoraan sanottuna viitsi tähän hätään alkaa tutkia varaosaluetteloita) Samaran KL-moottorit ovat samoja kuin 110-sarjassa, eli olen samaa mieltä kuin Jaakkima. Jälkimmäiset moottorit taas ovat asennusmitoiltaan täsmälleen samoja kuin tyypillinen tarvike-KL-moottori.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Keskuslukitus Samaraan
Alkuperäiset moottorit ovat yhtä heikkoja kuin nuo yleismallin moottorit. Lukkojen voitelu ja liikeratojen herkistely on se mikä pitää tehdä, pese vanhat vaseliinit pois ja sitten ohutta oljyä ja uusi vaseliini vipuihin ja lukkorunkoon.
Re: Keskuslukitus Samaraan
Itsekin virittelin takaovien moottorit omalla patentillani lukkomekanismissa olevaan rinkulaan, toisessa takaovessa toimii, kunhan oven lukkonappia ei kierrä paikoilleen (lisää sen verran kitkaa, ettei moottori tämän jälkeen jaksa enää toimia). Kuvasta näyttäisi, että tähänhän se tosiaan alkuperäismoottorikin tulisi kiinni. Ilmeisesti apukuskinpuolesta takaovea ovat edelliset omistajat käyttäneet niin vähän, että lukko on huomattavasti jäykempi kuin kuskinpuolella, eikä moottorin voima nyt vain riitä.Jaakkima kirjoitti:Alkuperäisessä kokoonpanossa tuo moottori ei liikuta sitä vaakatankoa, joka menee nupille, vaan vaikuttaa lukkomekanismiin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Keskuslukitus Samaraan
Saksalainenpahan on tehnyt ovelan ratkaisun. Näkyy tuossakin kuvassa olevan moottorin kiinnitysreiät samassa paikkaa kuin Eurosamarassakin, mutta syystä tai toisesta saksalainen on viritellyt moottorin käyttämään vaakatankoa. Tulisikohan tuosta sitten vipuvartta sen verran, että tarvitsee moottorilta vähemmän voimaa? Ehkä pitää itsekin vielä tuota ratkaisua kokeilla.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Juttua ja kuvia keskuslukituksen asentamisesta Samaraan on myös täällä: http://ladawelt.de/html/tips___tricks.html
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Keskuslukitus Samaraan
Ok, kiitos tiedosta. Pitääpä sitten keskittyä näihin toimiin alkuperäismoottorin metsästämisen sijaan.pressa kirjoitti:Alkuperäiset moottorit ovat yhtä heikkoja kuin nuo yleismallin moottorit. Lukkojen voitelu ja liikeratojen herkistely on se mikä pitää tehdä, pese vanhat vaseliinit pois ja sitten ohutta oljyä ja uusi vaseliini vipuihin ja lukkorunkoon.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Keskuslukitus Samaraan
Aseöljy näemmä tekee ihmeitä. Nyt toimii toisenkin takaoven lukko moottorin kanssa. Tein vielä vaijerilukosta paremman kiinnityksen lukon päähän moottorista lähtevälle tangolle. Eli jos haluaa saksalaista tapaa helpommalla päästä, niin vaijerilukko ja purettu sokeripala riittävät kiinnitykseen lukon päässä, ja moottorin voi sijoittaa pystyyn sille tarkoitetulle paikalle omatekoisen vaakatasokiinnityksen sijaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT