Kierroslukumittari Eurosamaraan
Kierroslukumittari Eurosamaraan
Lueskelin aikaisemmin kierroslukumittaria käsitelleen langan, ja sen perusteella jäi pieniä epäselvyyksiä. Olipa tuolla lopussa vielä joku toinenkin kysynyt mittarin asennuksesta nimenomaan Eurosamaraan, mutta ei ollut saanut vastausta.
Eli tulostetlin jo kytentäkaavion (http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/gmruisku1.jpg) ja mittarini on Biltema, joka foorumilta lukemieni kokemusten perusteena toimii suorasytytyksen kanssa. Kojelauden alta pitäisi moottorinohjausboksilta jopa löytyä valmiiksi paikka kierroslukumittarin johdolle. Ilmeisesti tarkoitettiin hansikaslokeron alapuolella olevaa ohjausboksia ja sulakerasiaa...
Ongelmanani vain on, että tässä hanskilaslokeron alla olevassa moottorin johtosarjan sulakerasiassa on eriväriset johdot kuin tuossa kerhon sivuilla olevassa GM-ruiskun kytkentäkaaviossa. Siellä on myös ilmaisesti diagnostiikkaa varten pistoke, jossa on vihreä, ruskea, keltainen ja mustavalkoinen johto. Tuosta pistokkeelta saisi vedettyä kätevästi johdon mittarille, mutta onko noista johdoista mikään oikea? En riskillä lähtisi kokeilemaan, ettei seurauksena ole rikkinäinen moottorinohjausboksi. Onko joku muu asentanut Eurosamaraan kierroslukumittaria ja osaisi neuvoa, miten kannattaisi edetä?
Eli tulostetlin jo kytentäkaavion (http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/gmruisku1.jpg) ja mittarini on Biltema, joka foorumilta lukemieni kokemusten perusteena toimii suorasytytyksen kanssa. Kojelauden alta pitäisi moottorinohjausboksilta jopa löytyä valmiiksi paikka kierroslukumittarin johdolle. Ilmeisesti tarkoitettiin hansikaslokeron alapuolella olevaa ohjausboksia ja sulakerasiaa...
Ongelmanani vain on, että tässä hanskilaslokeron alla olevassa moottorin johtosarjan sulakerasiassa on eriväriset johdot kuin tuossa kerhon sivuilla olevassa GM-ruiskun kytkentäkaaviossa. Siellä on myös ilmaisesti diagnostiikkaa varten pistoke, jossa on vihreä, ruskea, keltainen ja mustavalkoinen johto. Tuosta pistokkeelta saisi vedettyä kätevästi johdon mittarille, mutta onko noista johdoista mikään oikea? En riskillä lähtisi kokeilemaan, ettei seurauksena ole rikkinäinen moottorinohjausboksi. Onko joku muu asentanut Eurosamaraan kierroslukumittaria ja osaisi neuvoa, miten kannattaisi edetä?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Kierroslukumittari Eurosamaraan
Olisi näemmä ollut hyvä katsoa vähän muitakin JPG-kuvia tuon ykkösen lisäksi, selvitti aika paljon asiaa. Eli eipä Eurosamara johtosarjan värien yms. puolesta eroa normaalistakaan GM-ruiskulla varustetusta Samarasta. Vastauksen löysin yhteen kysymykseeni heti; eli eihän tuosta testipistokkeesta tosiaan kierroslukua saa ulos...
Kuitenkin tarvitsisin vielä rautalangasta väännettyä ohjetta, ei oikein vain tunnu nyt tämä kytkentäkaavio täysin aukenevan. Jospa joku jaksaisi vastata pariin tyhmään kysymykseen...
Hanskilaslokeron alapuolella on siis tuo sulake-ja relerasia ja sitten suurempi alumiinikoteloitu yksikkö, johon menee kolme pistoketta, kun vielä kävin taskulampun kanssa ihmettelemässä. Eli tämä alumiinirasia on siis ECM-ohjainyksikkö? Mistä löytäisin sytytysmoduulin? Onko se sittenkin sijoitettu jonnekin muualle, vai onko tämän ECM-ohjainyksikön yhteydessä? Yhden valkoisen johdon kyllä löysin (kytkentäkaavion mukaan RPM-mittarille tuleva johto on valkoinen), mutta aikaisemman langan perusteella ei Samarassani pitäisi olla vielä tuota kierroslukujohtoa valmiina, vaan se pitäisi itse lisätä liittimeen, eli löytämäni valkionen johto lienee väärä...
Kuitenkin tarvitsisin vielä rautalangasta väännettyä ohjetta, ei oikein vain tunnu nyt tämä kytkentäkaavio täysin aukenevan. Jospa joku jaksaisi vastata pariin tyhmään kysymykseen...
Hanskilaslokeron alapuolella on siis tuo sulake-ja relerasia ja sitten suurempi alumiinikoteloitu yksikkö, johon menee kolme pistoketta, kun vielä kävin taskulampun kanssa ihmettelemässä. Eli tämä alumiinirasia on siis ECM-ohjainyksikkö? Mistä löytäisin sytytysmoduulin? Onko se sittenkin sijoitettu jonnekin muualle, vai onko tämän ECM-ohjainyksikön yhteydessä? Yhden valkoisen johdon kyllä löysin (kytkentäkaavion mukaan RPM-mittarille tuleva johto on valkoinen), mutta aikaisemman langan perusteella ei Samarassani pitäisi olla vielä tuota kierroslukujohtoa valmiina, vaan se pitäisi itse lisätä liittimeen, eli löytämäni valkionen johto lienee väärä...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Kierroslukumittari Eurosamaraan
Joudut kaivamaan jostain Samaran kytkentäkaavion, tuo takavedon yksipisteruisku on sen verran erilainen minkä kaavio tuossa on.
Hanskalokeron alla on juurikin moottorinohjausyksikkö, ECM. Sytysmoduuli on puolan kanssa yhtenä pakettina moottorin kyljessä etupuolella, löytyy tulpanjohtojen toisesta päästä. Sieltä saat kuitenkin korkeintaan "puolikkaan" signaalin, koska sinne tulee ohjaus vuorotellen paketin molemmille puolille.
Muuta en osaa ongelmaan sanoa, ei ole ollut tarvetta asentaa ko. mittaria.
Hanskalokeron alla on juurikin moottorinohjausyksikkö, ECM. Sytysmoduuli on puolan kanssa yhtenä pakettina moottorin kyljessä etupuolella, löytyy tulpanjohtojen toisesta päästä. Sieltä saat kuitenkin korkeintaan "puolikkaan" signaalin, koska sinne tulee ohjaus vuorotellen paketin molemmille puolille.
Muuta en osaa ongelmaan sanoa, ei ole ollut tarvetta asentaa ko. mittaria.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kierroslukumittari Eurosamaraan
Aina oppii uutta, olen aina luullut, että takavedoissa ei ole ruiskua ollut, vaan viimeisissä malleissa ainoastaan sähköisesti ohjattu kaasutin. Itsellä kun ei takavedoista muuta kokeusta ole muuta kuin kyydissä ollut pari kertaa. Siksi en tullut ajatelleeksikaan, ettei tämä kytkentäkaavio koskisikaan Samaraa. Hyvä tietää sitten. Testipistokkeen yms. osalta näytti tämä kaavio ainakin pitävän paikkansa.mush kirjoitti:Joudut kaivamaan jostain Samaran kytkentäkaavion, tuo takavedon yksipisteruisku on sen verran erilainen minkä kaavio tuossa on.
Ok. Tulpanjohdot kun autooni vaihtelin, niin totesinkin, ettei ole erillistä puolaa saatikka perinteistä virranjakajaa. Harrastamissani Talbot-autoissa on sitten sytytystmoduuli vielä erikseen, tosin niissä on toki virranjakaja ja puolakin erikseen. Pitääpä tutkija tuonne sytystysmoduulille tulevaa liitintä sitten, kierroslukumittaristani saa valittua useamman toimintatilan, ja muistan lukeneeni, että 8-pyttyisen tilassa näyttäisi tällä "harvemmalla kipinällä" oikein.Hanskalokeron alla on juurikin moottorinohjausyksikkö, ECM. Sytysmoduuli on puolan kanssa yhtenä pakettina moottorin kyljessä etupuolella, löytyy tulpanjohtojen toisesta päästä. Sieltä saat kuitenkin korkeintaan "puolikkaan" signaalin, koska sinne tulee ohjaus vuorotellen paketin molemmille puolille.
Tässä vain sekoitti, kun aikaisemmassa asiaa käsittelevässä langassa sain käsityksen, että kierroslukumittarinkin johdon voisi vetää jostain ECM-yksikön paikkeilta, eikä tarvitsisi konetilasta lähteä vetämään. Mennään tällä eteenpäin, ellei joku muu täällä vielä anna toisenlaista neuvoa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kierroslukumittari Eurosamaraan
Terve!
Käyntinopeusmittarin impulssin saanee moottorinohjaimen vaaleanpunaiselta 24-napaiselta liittimeltä, liitinnasta B2.
Ks. http://chiptuner.ru/content/pin2/
menestystä
SvS
Käyntinopeusmittarin impulssin saanee moottorinohjaimen vaaleanpunaiselta 24-napaiselta liittimeltä, liitinnasta B2.
Ks. http://chiptuner.ru/content/pin2/
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kierroslukumittari Eurosamaraan
Kiitos! Sieltähän sen tosiaan taulukon mukaan saa. Johto on vedetty. Nyt pitää vielä jostain löytää tarvikemittari, joka tuota signaalia ymmärtää, Bilteman yksinkertainen mittari ei sittenkään, vaikka joku muuta väitti. Korkeakojelautaisen Samaran alkuperäismittaria ei Eurosamaran kojelautaan saa asenneltua.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Käyntinopeusmittarin impulssin saanee moottorinohjaimen vaaleanpunaiselta 24-napaiselta liittimeltä, liitinnasta B2.
Ks. http://chiptuner.ru/content/pin2/
menestystä
SvS
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Kierroslukumittari Eurosamaraan
Joskus kytkettiin elektroninen kierroslukumittari induktiivisesti. Otettiin ohutta kytkentäjohtoa ja kierrettiin ykkösen tulpanjohdon ympäri kolmisenkymentäkierrosta ja siitä johto normaalisti mittariin. Mittarien herkkyyksissä on suuria eroja, oman lelun mittari ei aluksi toiminut (näytti mitä sattuu), mutta kun laitoin vastuksen johdon väliin niin alkoi toimia oikein.
Re: Kierroslukumittari Eurosamaraan
Onko muuten kellään kokemusta, minkä valmistajan ja minkämerkkinen tarvikemittari ymmärtäisi tuon GM:n moottorinohjauksen antaman kierroslukusignaalin suoraan?
Tietysti todennäköisesti ruiskulla varustetun takavedon alkuperäismittari tai korkeakojelautaisen GM-ruiskusamaran alkuperäismittarit tämän kanssa toimisivat, mutta on hieman hankala modata sellaista Eurosamaraan järkevästi kiinni.
Tietysti todennäköisesti ruiskulla varustetun takavedon alkuperäismittari tai korkeakojelautaisen GM-ruiskusamaran alkuperäismittarit tämän kanssa toimisivat, mutta on hieman hankala modata sellaista Eurosamaraan järkevästi kiinni.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Kierroslukumittari Eurosamaraan
Vastataanpa tänne vielä, jos joku muukin on kiinnostunut kierroslukumittarin asentamisesta GM-Samaraan. Eli Autogauge Electrica-sarjan mittari ymmärtää tuota ohjausboksilta tulevaa signaalia.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT