Ihmettelen vaikka tekivät juuri huollossa jarruille ainakin jotain, tosin takajarruille. Jokatapauksessa nyt kun painaa jarrua tai vetää käsijarrusta niin kuuluu ihmeellinen " kohina " yms. Onko yksinkertaisesti jarrupalat menossa rikki?
Vanhaan kirjoitukseen viitaten pieni päivitys: Kirjoitan, että Lada Samarani vm.2000 " pätkii ja nykii ajonaikana ". Nyt siihen vaihdettiin tosiaan lämpötila-anturi koska ei lähtenyt käyntiin, nykiminen helpottui muttei suinkaan loppunun kokonaan. Varsinkin pienillä vaihteille ( 1, 2 vaihde ) nykii edelleen. Mitä vikaa voisi siis tästä epäillä?
Saako Samaraan uusia lämppäreitä ja onko itse vaikea asentaa, laakerit on mennyt rikki ja se pitää kowaa meteliä kun on täpöllä.
Kiitos.
Jarrut kahisee jne.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jarrut kahisee jne.
Terve!
Ääni tulee todenäköisesti takajarrurumpujen ruosteesta (kevytmetallisissa rummuissa on rautaiset kitkapinnat sisäkehällä.)
Ilmiö ei ole mitenkään vaarallinen, eikä haitallinenkaan. Ruoste poistuu käyttämällä jarruja; rummuissa on ruosteen ja kitkapintojen kulumispölyn poistoaukot.
Mahdollinen samanaikainen nykivä jarrutus johtuu siitä, että rummut ovat auton seistessä ruostuneet eri tavoin jarrukenkien peittämältä kohdalta kuin paljailta kohdiltaan. (En muuten ole koskaan tavannut sen enempää soikeaksi kulunutta etuveto-Ladan rumpua kuin kieroksi mennyttä [etu]jarrulevyäkään.)
Ruostetta voi välttää käyttämällä jarrut silloin tällöin lämpimiksi (kuiviksi), mikä on muutenkin hyväksi. Erityisesti syytä on, jos auto jätetään sitten käyttämättömäksi pidemmäksi aikaa.
Jarruvikojen arvioinnissa olisi mukava tietää auton ajomäärä.
SvS
Ääni tulee todenäköisesti takajarrurumpujen ruosteesta (kevytmetallisissa rummuissa on rautaiset kitkapinnat sisäkehällä.)
Ilmiö ei ole mitenkään vaarallinen, eikä haitallinenkaan. Ruoste poistuu käyttämällä jarruja; rummuissa on ruosteen ja kitkapintojen kulumispölyn poistoaukot.
Mahdollinen samanaikainen nykivä jarrutus johtuu siitä, että rummut ovat auton seistessä ruostuneet eri tavoin jarrukenkien peittämältä kohdalta kuin paljailta kohdiltaan. (En muuten ole koskaan tavannut sen enempää soikeaksi kulunutta etuveto-Ladan rumpua kuin kieroksi mennyttä [etu]jarrulevyäkään.)
Ruostetta voi välttää käyttämällä jarrut silloin tällöin lämpimiksi (kuiviksi), mikä on muutenkin hyväksi. Erityisesti syytä on, jos auto jätetään sitten käyttämättömäksi pidemmäksi aikaa.
Jarruvikojen arvioinnissa olisi mukava tietää auton ajomäärä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Jarrut kahisee jne.
Eli " vika " poistuu itsestään? Voipi olla sillä tänään illalla kävin kaupassa niin jarrut eivät pitäneetkään enää mitään ääntä, hyvä juttu sitten.
Kiitos vastauksesta, voin perua korjausajan joka olisi koskenut juuri jarruja, ja ne kyllä jarruttaa ihan hyvin, että ei siinä mitään.
Autolla on ajettu n. 140 tkm
Kiitos vastauksesta, voin perua korjausajan joka olisi koskenut juuri jarruja, ja ne kyllä jarruttaa ihan hyvin, että ei siinä mitään.
Autolla on ajettu n. 140 tkm
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jarrut kahisee jne.
Terve!
"Vika" poistuu itsestään. Voi tietysti uusiakin. 140 Mm ajetussa pitäisi vielä olla kitkapintaa jarrukengissä, mutta toki jarrukenkien kesto on vähän kuin renkaidenkin käyttöikä, käytöstä ja olosuhteista riippuu paljon.
***
Jos hullusti käy, voivat jarrukengät pidemmän seisonnan aikana tarttua ruosteen vuoksi jarrurumpuihin kiinni, jos käsijarru on päällä. Kengät irtoavat löysäämällä jarru ja iskemällä halolla tms. levypyörään. Jos haluaa hienoilla, kannattaa pölykapseli irrottaa ensin
menestystä
SvS
"Vika" poistuu itsestään. Voi tietysti uusiakin. 140 Mm ajetussa pitäisi vielä olla kitkapintaa jarrukengissä, mutta toki jarrukenkien kesto on vähän kuin renkaidenkin käyttöikä, käytöstä ja olosuhteista riippuu paljon.
***
Jos hullusti käy, voivat jarrukengät pidemmän seisonnan aikana tarttua ruosteen vuoksi jarrurumpuihin kiinni, jos käsijarru on päällä. Kengät irtoavat löysäämällä jarru ja iskemällä halolla tms. levypyörään. Jos haluaa hienoilla, kannattaa pölykapseli irrottaa ensin

menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!