Samara ei käynnisty
Samara ei käynnisty
APUA!
Auttakaa avutonta naista. Minulla on ilo omistaa 02 Samara ja olen siihen pääsääntöisesti ollut ihan tyytyväinen. Tänään lähdin kotoa töihin (=60km), auto starttasi ja kulki ihan ok. Työpaikalla jouduin jonottamaan halliin ja ekologisena sammutin koslan jonotuksen ajaksi. Tuli sitten minun vuoro ajaa puomeista, mutta rakkineppa ei enää startannut. Ajonesto meni pois päältä ihan normisti, mutta startatessa kuului vain hirmuista nakutusta, aivan kun hanskalokerossa olisi ollut käpytikka. Naapuriautosta minulle annettiin virtaa ajatuksella että akku olisi tyhjä, mutta eipä auttanut. Nyt se on työnnettynä vikapaikalla ja vartijat haluaisivat sen asap siitä pois...
eva
Auttakaa avutonta naista. Minulla on ilo omistaa 02 Samara ja olen siihen pääsääntöisesti ollut ihan tyytyväinen. Tänään lähdin kotoa töihin (=60km), auto starttasi ja kulki ihan ok. Työpaikalla jouduin jonottamaan halliin ja ekologisena sammutin koslan jonotuksen ajaksi. Tuli sitten minun vuoro ajaa puomeista, mutta rakkineppa ei enää startannut. Ajonesto meni pois päältä ihan normisti, mutta startatessa kuului vain hirmuista nakutusta, aivan kun hanskalokerossa olisi ollut käpytikka. Naapuriautosta minulle annettiin virtaa ajatuksella että akku olisi tyhjä, mutta eipä auttanut. Nyt se on työnnettynä vikapaikalla ja vartijat haluaisivat sen asap siitä pois...
eva
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara ei käynnisty
Terve!
Ensimmäinen epäilty:
Käynnistysmoottorin solenoidin ohjausvirran liitin on [lähes] irronnut.
Helppo korjata, työkalut eivät tarpeen, jos kädet vain taittuvat sinne käynnistysmoottorin luo.
Auton voi myös käynnistää työntämällä/hinaten/mäkilähdöllä.
menestystä, vastaan selventävän kuvan kera n. 20 min päästä
SvS
Ensimmäinen epäilty:
Käynnistysmoottorin solenoidin ohjausvirran liitin on [lähes] irronnut.
Helppo korjata, työkalut eivät tarpeen, jos kädet vain taittuvat sinne käynnistysmoottorin luo.
Auton voi myös käynnistää työntämällä/hinaten/mäkilähdöllä.
menestystä, vastaan selventävän kuvan kera n. 20 min päästä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara ei käynnisty
Terve!
Käynnistysmoottori on ylhäältä, siis konepellin kautta, hieman huonosti näkyvissä.
Alhaalta edestä (moottorin suojapelti irrotettuna) käynnistysmoottori näkyy hyvin. (Numero 2.)

Ylhäältä käynnistysmoottori on Sinun autossasi toisenlaisen rakenteen vuoksi huonommin käsillä kuin seuraavassa kuvassa, mutta silti samassa paikassa. (Solenoidi on nuolen osoittama osa, johdot kiinni solenoidin punaisessa päädyssä.)

Sitten vielä käynnistysmoottori solenoideineen. Epäilty johdin kuuluu punaisen nuolen osoittamaan lattaliittimeen.

HUOM! Solenoidin liittimessä, jota osoittaa viitenumero 7, on jatkuva akkujännite. Kuvassa liitinruuvi on "tyhjä", mutta autossa siihen tulee akun pluskaapeli. Varovaisuutta asennustyössä! Varminta on irrottaa akun maajohdin työn ajaksi.
Jos irtiolevan johtimen liitin on löysä, kannattaa sitä puristaa hieman kokoon pihdeillä tms.
menestystä
SvS
Käynnistysmoottori on ylhäältä, siis konepellin kautta, hieman huonosti näkyvissä.
Alhaalta edestä (moottorin suojapelti irrotettuna) käynnistysmoottori näkyy hyvin. (Numero 2.)

Ylhäältä käynnistysmoottori on Sinun autossasi toisenlaisen rakenteen vuoksi huonommin käsillä kuin seuraavassa kuvassa, mutta silti samassa paikassa. (Solenoidi on nuolen osoittama osa, johdot kiinni solenoidin punaisessa päädyssä.)

Sitten vielä käynnistysmoottori solenoideineen. Epäilty johdin kuuluu punaisen nuolen osoittamaan lattaliittimeen.

HUOM! Solenoidin liittimessä, jota osoittaa viitenumero 7, on jatkuva akkujännite. Kuvassa liitinruuvi on "tyhjä", mutta autossa siihen tulee akun pluskaapeli. Varovaisuutta asennustyössä! Varminta on irrottaa akun maajohdin työn ajaksi.
Jos irtiolevan johtimen liitin on löysä, kannattaa sitä puristaa hieman kokoon pihdeillä tms.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara ei käynnisty
Solenoidia on nyt kiristelty ja naputeltu, vaan ei auta. Voisikohan se kosla luulla olevansa varastettu?
Kun jonotin parkkihalliin (alamäki), niin auton ollessa sammuksissa (ja ajonesto oli mennyt päälle) valutin sitä käsijarrua vapauttamalla alaspäin n 15m jonossa liikkuessani.
Se punainen ajonestopoistopatukka (?) on mulla kotona. Saisikohan Samaran sillä järkiinsä?
eva
Kun jonotin parkkihalliin (alamäki), niin auton ollessa sammuksissa (ja ajonesto oli mennyt päälle) valutin sitä käsijarrua vapauttamalla alaspäin n 15m jonossa liikkuessani.
Se punainen ajonestopoistopatukka (?) on mulla kotona. Saisikohan Samaran sillä järkiinsä?
eva
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara ei käynnisty
Terve!
Tuskin luulee olevansa pöllitty, eikä punaisesta pampulastakaan liene apua.
Alamäkeen valuttaminen ei liene vaikuttanut asiaan sitä eikä tätä.
***
Pyöriikö moottori käynnistysmoottorin voimalla, vai kuuluuko sieltä yhä se mainitsemasi nakuttava ääni?
SvS
Tuskin luulee olevansa pöllitty, eikä punaisesta pampulastakaan liene apua.
Alamäkeen valuttaminen ei liene vaikuttanut asiaan sitä eikä tätä.
***
Pyöriikö moottori käynnistysmoottorin voimalla, vai kuuluuko sieltä yhä se mainitsemasi nakuttava ääni?
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara ei käynnisty
Moottori on hiljaa kuin hiiri, vain se tikka nakuttaa jossakin.
eva
eva
Re: Samara ei käynnisty
tikka nakuttaa ainakin silloin jos akunkenkä ei ole kunnolla kiinni tai akun jännite on liian alhainen. myös päävirtajohto solenoidin päästä kannattaa katsoa. tikan 1 naksautus kertoo että solenoidi vetää mutta solenoidissa oleva päävirtakosketin ei anna riittävää kontaktia starttimoottorin pyörittämistä varten. tikan tiheä nakutus taas on merkkinä siitä että solenoidin kosketin kytkee sähkön startille mutta startin ottama sähkö pudottaa myös solenoidin pois päältä. eli tässä tapauksessa startille tuleva päävirta ei riitä (alhainen jännite, kosketusvikaa mahdollisesti välillä starttimoottori-akku).
Re: Samara ei käynnisty
vikaa voi olla akun kengässä. ainakin omassani on kengät jouduttu uusimaan kun enää saanut tiukattua. löysillä kengillä ei myöskään lataus pelaa ja akku tyhjenee vaikka auto itsessään pelaa laturin voimin. hinaamalla tai työntämällä auto käynnistynee silti kun ajonesto on kuitattu.
Re: Samara ei käynnisty
vielä tarkennusta kaivattaisiin? naksahtaako tikka vain kerran silloin kun virta-avain käännetään asentoon start, vai alkaako tikka tosissaan naputtamaan reikää? jos napsahtaa vain kerran niin useammalla starttiyrityksellä voi kosketin saada startin pyörähtämään.
Re: Samara ei käynnisty
viittaisi siihen että akunkenkä on löysällä tai päävirta liitin startilta. voi olla että akku ei ole latautunut ja on alijännitteellinen ed.mainitusta johtuen.eva kirjoitti:Hakkaa ilosena ja kovaa. Nak Nak Nak Nak etc
eva
Re: Samara ei käynnisty
Siellä se kosla seisoo edelleen Meilahden parkkihallissa. Saa tulla trollia rassaamaan, jos uskoo saavansa rakkineen käyntiin.
eva
eva
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara ei käynnisty
Terve!
Autosi käynnistysmoottorin todennäköinen kytkentäkaavio (muitakin vaihtoehtoja on, mutta periaate on kuitenkin sama):

Selite:
1 - käynnistysmoottori (liitin 50 on solenoidin ohjausvirran liitin)
2 - akku
3 - generaattori
4 - liitin- ja sulakekotelo
5 - virtalukko
Solenoidin ohjausvirta (josta nyt saattaa olla kyse) kulkee reittiä
Akun plusnapa - generaattorin liitin B+ - kotelo - virtalukko - kotelo - solenoidi - maa - akun miinusnapa
Mahdollisia vikapaikkoja ovat siten mm. generaattorin liitin B+, itse virtalukko, moottorin ja korin välinen maadoitus ja akun maakaapeli sekä akun napojen liitokset.
***
Mitä tapahtuu, kun autoa yrittää käynnistää ajovalojen ollessa sytytettyinä? Jos valot [lähes] sammuvat, on vika mahdollisesti akun liitoksissa tai generaattorin liittimen B+ (se johon tulevat paksuimmat johtimet) löysyydessä.
menestystä
SvS
PS. Näitä enemmän tai vähemmän asiallisia trolliepäilyjä tulee ja menee. Niistä ei kannata välittää.
Autosi käynnistysmoottorin todennäköinen kytkentäkaavio (muitakin vaihtoehtoja on, mutta periaate on kuitenkin sama):

Selite:
1 - käynnistysmoottori (liitin 50 on solenoidin ohjausvirran liitin)
2 - akku
3 - generaattori
4 - liitin- ja sulakekotelo
5 - virtalukko
Solenoidin ohjausvirta (josta nyt saattaa olla kyse) kulkee reittiä
Akun plusnapa - generaattorin liitin B+ - kotelo - virtalukko - kotelo - solenoidi - maa - akun miinusnapa
Mahdollisia vikapaikkoja ovat siten mm. generaattorin liitin B+, itse virtalukko, moottorin ja korin välinen maadoitus ja akun maakaapeli sekä akun napojen liitokset.
***
Mitä tapahtuu, kun autoa yrittää käynnistää ajovalojen ollessa sytytettyinä? Jos valot [lähes] sammuvat, on vika mahdollisesti akun liitoksissa tai generaattorin liittimen B+ (se johon tulevat paksuimmat johtimet) löysyydessä.
menestystä
SvS
PS. Näitä enemmän tai vähemmän asiallisia trolliepäilyjä tulee ja menee. Niistä ei kannata välittää.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 24.1.2012 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara ei käynnisty
Oon pahoillani, jos aiheetta epäilin, mutta luulisi silti vastaavan muutakin selvityspyyntöihin kuin: moottori hiljaa kuin hiiri ja tikka ilosena NAK NAK NAK NAK.
Aukaseppa se konepelti ja kurki ite tai pyydä jotakuta kattomaan, että pyöriikö auton moottori samalla kun käännät virta-avaimesta sen "tikan nakuttamaan" ..sen moottorin pyörimisen (tässä pyöriminen on eri asia kuin käynnissäolo) huomaa vaikka niistä kumihihnoista (= laturin hihna, joka liikkuu kun moottori pyörii) joita siellä moottorissa on auton edestä katsottuna moottorin vasemmalla sivulla. Tästä vois jo sulkea joitain vioista pois.
Aukaseppa se konepelti ja kurki ite tai pyydä jotakuta kattomaan, että pyöriikö auton moottori samalla kun käännät virta-avaimesta sen "tikan nakuttamaan" ..sen moottorin pyörimisen (tässä pyöriminen on eri asia kuin käynnissäolo) huomaa vaikka niistä kumihihnoista (= laturin hihna, joka liikkuu kun moottori pyörii) joita siellä moottorissa on auton edestä katsottuna moottorin vasemmalla sivulla. Tästä vois jo sulkea joitain vioista pois.