
02 samara flekti anturi
02 samara flekti anturi
Hei! Eli kyseisen anturin paikan, jos joku osaisi kuvailla missä se sijatisee. Samara vm 02 Boch. Helpottaisi huomattavasti anturin ostoa 

Re: 02 samara flekti anturi
Siellä ei ole erillistä flektin anturia. ECU ohjaa flektiä oman lämpöanturinsa perusteella, joka sijaitsee siinä ilmanputsarin ja venttiilikopan välimaastossa ja siihen tulee kaksi johtoa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 02 samara flekti anturi
Eli toisin sanoen. ECU on poissa pelistä, tai sekoilee pahasti?
Re: 02 samara flekti anturi
Tai sitten ne anturinjohdot ovat rikki, ei olisi ensimmäiset rmurentuneet johdot...
Re: 02 samara flekti anturi
Eikö flektin toimintaan varmasti vaikuta mikää muu anturi? uusin itekki tuon saman anturan äskettäin ja vieläki meinaa lämmöt nousta turhan ylös tyhjäkäynnillä..
Re: 02 samara flekti anturi
Kuinka ylös? Mittarin mukaan ne nousi punasen rajaan ennen, kuin flekti käynnistyi norm. viisari oli siinä 90°kulmassa eli päälle 90°C riippuen toki autosta. Koskaan ei keittänyt tms. oiipa keli ja ajo millaista tahansa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: 02 samara flekti anturi
Joo ei tuokaa vielä kiehunu oo, mulla ainakaa. en oo punaselle kyllä päästänykkää.. kai se sitte toimii ku on tarvis
Re: 02 samara flekti anturi
-02 Samaran flekti on alkanut käyttäytymään erikoisesti. Ensin jätti flektin pyörimään, kun virrat sammutti ja vaihdoin ensitöiksi releen, jonka jälkeen flekti edelleen pyörii välillä auton käydessä ja välillä sammutuksen jälkeen jonkin aikaa. Uudella releellä on kuitenkin tietääkseni aina sammunut kuitenkin jonkin ajan kuluttua.
Releestä alkuun sen verran, että alkuperäisessä oli jokin vastuksen kuva nastajärjestys-kuvassa releen kopassa ja uudessa ei vastusta ole. Jäi mietityttämään vastuksen tarkoitus.
Flektin käyttäytymiseen sitten. Samarassahan ei flekti pyöri juuri koskaan, niin on ihmetyttänyt se, että miksi pyörittää sitä aiempaa useammin. Lämpömittarin näyttämä on kuitenkin se normaali 90 astetta tuolloin.
Toinen, että mikä jättää flektin pyörimään ajon jälkeen, kun virrat on pois. Mielestäni vanhemmissa Samaroissa flekti sammui virtojen mukana. Vikakoodeja ei ole ollut ja viimeksi tarkistaessani moottorin lämpötilatieto vastasi ulkolämpötilaa koneen ollessa kylmä.
Kysymyksenä voisi heittää, että tuleeko flektille +30 vai +15 jännite. Jos flekti saa jäädä pyörimään ilman virtojen päällä oloa, niin ilmeisesti pitää uudemman kerran tarkistaa moottorin lämpötila-anturin kertoma lämpötila ja samoin tarkistaa anturien johtojen kunto. Erityisesti hämää tuo flektin jälkijäähdytys, kun olen ainakin pitänyt flektiä virtalukon takana olevana +15 laitteena.
Samara 2002, 1.5, 8V ja euro3.
Releestä alkuun sen verran, että alkuperäisessä oli jokin vastuksen kuva nastajärjestys-kuvassa releen kopassa ja uudessa ei vastusta ole. Jäi mietityttämään vastuksen tarkoitus.
Flektin käyttäytymiseen sitten. Samarassahan ei flekti pyöri juuri koskaan, niin on ihmetyttänyt se, että miksi pyörittää sitä aiempaa useammin. Lämpömittarin näyttämä on kuitenkin se normaali 90 astetta tuolloin.
Toinen, että mikä jättää flektin pyörimään ajon jälkeen, kun virrat on pois. Mielestäni vanhemmissa Samaroissa flekti sammui virtojen mukana. Vikakoodeja ei ole ollut ja viimeksi tarkistaessani moottorin lämpötilatieto vastasi ulkolämpötilaa koneen ollessa kylmä.
Kysymyksenä voisi heittää, että tuleeko flektille +30 vai +15 jännite. Jos flekti saa jäädä pyörimään ilman virtojen päällä oloa, niin ilmeisesti pitää uudemman kerran tarkistaa moottorin lämpötila-anturin kertoma lämpötila ja samoin tarkistaa anturien johtojen kunto. Erityisesti hämää tuo flektin jälkijäähdytys, kun olen ainakin pitänyt flektiä virtalukon takana olevana +15 laitteena.
Samara 2002, 1.5, 8V ja euro3.
Re: 02 samara flekti anturi
Itse epäilisin sitä moottorin lämpöanturin toimintaa, mistä myös flekti lähtee lähtee tarvittaessa pyörimään. Lämpömittarihan saa tietonsa toiselta anturilta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: 02 samara flekti anturi
Jäi mainitsematta, että lämpötilatieto on siis tarkistettu OBD-pistokkeen kautta. Lämpömittarin kautta vaan todettu, että flekti pyörii välilllä koneen ollessa normaalilämpöinen. Vikakoodeja ei ole ollut.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 02 samara flekti anturi
Terve!
Kyseisen Samaran jäähdytyspuhaltimen kytkentä on täällä:
http://warister.com/arkisto/51053558-Mo ... 7-0-E3.pdf
s. 26 alareuna.
Puhallinmoottorin päävirta on jatkuva (30), releen ohjausvirta sen sijaan "sytytysplus" (15).
Ainakin osa vikamahdollisuukista lienee pääteltävissä kytkentäkaaviosta:
- relevika
- maavuoto puhaltimen ja releen välisestä johtimesta
menestystä
SvS
Kyseisen Samaran jäähdytyspuhaltimen kytkentä on täällä:
http://warister.com/arkisto/51053558-Mo ... 7-0-E3.pdf
s. 26 alareuna.
Puhallinmoottorin päävirta on jatkuva (30), releen ohjausvirta sen sijaan "sytytysplus" (15).
Ainakin osa vikamahdollisuukista lienee pääteltävissä kytkentäkaaviosta:
- relevika
- maavuoto puhaltimen ja releen välisestä johtimesta
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 02 samara flekti anturi
Kiitos, kytkentäkaavio tulee tarpeeseen! Rele on tosiaan vaihdettu kertaalleen. 30A siellä on alunperin, eli ei pitäisi kovin tarkka olla korvaavasta releestä. Ainoa se vastuksen kuva vanhan releen kopassa. Onko sinulla ajatuksia, mikä sen tarkoitus on?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 02 samara flekti anturi
Terve!
Onko kyse releen käämin rinnalle kytketystä vastuksesta, kuten alla olevassa kuvassa? (kuvassa myös diodi, mutta siitähän tässä ei ole kyse)
Jos on, enpä osaa sanoa syytä vastukselle. En edes tiedä, onko alkuperäisessä releessä moista; ei ole koskaan tarvinnut releeseen koskea. Palaan asiaan, jos satun siitä jotakin lisää viisastumaan.
menestystä
SvS

Onko kyse releen käämin rinnalle kytketystä vastuksesta, kuten alla olevassa kuvassa? (kuvassa myös diodi, mutta siitähän tässä ei ole kyse)
Jos on, enpä osaa sanoa syytä vastukselle. En edes tiedä, onko alkuperäisessä releessä moista; ei ole koskaan tarvinnut releeseen koskea. Palaan asiaan, jos satun siitä jotakin lisää viisastumaan.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 02 samara flekti anturi
Tummennetulla selitystä vastukselle
Joissain
tapauksissa koskettimet saattavat jäädä kokonaan avautumatta, kun hitaasti liikkuva koskettimen
varsi ei jaksa murtaa pieniä hitsautumia koskettimien välillä. Näitä hitsaumia muodostuu
normaalisti aina, kun rele kytkee suuria kuormia.
Vähiten releen toimintaan vaikuttava tapa rajoittaa jännitepiikkiä on laittaa kelan yli zener-diodi ja
lisäksi tavallinen diodi estämään virta zenerin läpi myötäsuuntaan. Zener voidaan
sijoittaa myös ohjaavan transistorin yli, jolloin ei tarvita diodia. Näissä tavoissa käämin
yli vaikuttaa koko ajan suurehko jännite, ja magneettikenttä purkautuu nopeasti.Toinen kohtuuhyvä
tapa on kytkeä vastus ja diodi sarjaan kelan yli. Vastuksen resistanssia muuttamalla
voidaan jännitepiikin suuruutta säätää, mutta jännite laskee virran myötä ja kenttä heikkenee
hitaammin kuin zenerin kanssa (zenerin kanssa jännite on koko ajan suurin kytkimen kestämä).
Diodi on ainoastaan estämässä virtaa vastuksen läpi, kun rele on vetäneenä. Se voidaan jättää pois,
jos suurempi virrankulutus ja lämmöntuotto ei haittaa. Myös pelkkä diodi on mahdollinen, mutta se
helposti moninkertaistaa releen päästöajan ja voi aiheuttaa releen satunnaisia
jumittumisia. Se ei ole suositeltu tapa, jos releellä ohjataan suuria kuormia. Releen valmistajat
ilmoittavat releen katkaisukyvyn useimmiten ilman mitään jännitepiikin vaimennusta.

Joissain
tapauksissa koskettimet saattavat jäädä kokonaan avautumatta, kun hitaasti liikkuva koskettimen
varsi ei jaksa murtaa pieniä hitsautumia koskettimien välillä. Näitä hitsaumia muodostuu
normaalisti aina, kun rele kytkee suuria kuormia.
Vähiten releen toimintaan vaikuttava tapa rajoittaa jännitepiikkiä on laittaa kelan yli zener-diodi ja
lisäksi tavallinen diodi estämään virta zenerin läpi myötäsuuntaan. Zener voidaan
sijoittaa myös ohjaavan transistorin yli, jolloin ei tarvita diodia. Näissä tavoissa käämin
yli vaikuttaa koko ajan suurehko jännite, ja magneettikenttä purkautuu nopeasti.Toinen kohtuuhyvä
tapa on kytkeä vastus ja diodi sarjaan kelan yli. Vastuksen resistanssia muuttamalla
voidaan jännitepiikin suuruutta säätää, mutta jännite laskee virran myötä ja kenttä heikkenee
hitaammin kuin zenerin kanssa (zenerin kanssa jännite on koko ajan suurin kytkimen kestämä).
Diodi on ainoastaan estämässä virtaa vastuksen läpi, kun rele on vetäneenä. Se voidaan jättää pois,
jos suurempi virrankulutus ja lämmöntuotto ei haittaa. Myös pelkkä diodi on mahdollinen, mutta se
helposti moninkertaistaa releen päästöajan ja voi aiheuttaa releen satunnaisia
jumittumisia. Se ei ole suositeltu tapa, jos releellä ohjataan suuria kuormia. Releen valmistajat
ilmoittavat releen katkaisukyvyn useimmiten ilman mitään jännitepiikin vaimennusta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 02 samara flekti anturi
Terve!
Niinhän se on, mutta jäi sanomatta, että kyseisessä järjestelmässä on vastus kelan rinnalla jo ikään kuin viran puolesta, siis moottorinohjaimessa. Siksi en ymmärrä, miksi vielä releenkin pitäisi olla vastuksellinen.
Ehkä rele on peruja vanhemmasta konstruktiosta, siis kaasutinmoottorista tms.
SvS
Niinhän se on, mutta jäi sanomatta, että kyseisessä järjestelmässä on vastus kelan rinnalla jo ikään kuin viran puolesta, siis moottorinohjaimessa. Siksi en ymmärrä, miksi vielä releenkin pitäisi olla vastuksellinen.
Ehkä rele on peruja vanhemmasta konstruktiosta, siis kaasutinmoottorista tms.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!