Samaran outo jarruvika
Samaran outo jarruvika
Elikkäs veljen samaran jarruvikaan kyselisin neuvoja. Viimeviikolla oli veli mennyt tankille noh vasen takajarru oli juminnut täysin, aikansa rävellettyä siinä, oli viimein avannut ilmaus ruuvin silloin oli vapautunut. Epäilin jarruletkunkudos vikaa, mutta sitten kun tänne oli autoa tuomassa niin oli vasen etujarru juminnut. Ei ollut viihtinyt tutkia sen tarkemmin ja avannut jarrupääsylinteristä vasenta etujarruputkea että oli paineet päässet pois ja matka taas jatkui. Elikkäs viittaako vika jarrupääsynteriin? Sylinteri näyttää melko uudelta kun kiiltää niin perkeleesti. Tosin siihen vaihdettiin muutama viikko sitten säiliön o-renkaat koska vuoti nestettä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran outo jarruvika
Terve!
Vika voisi olla
1) Jarruvalokytkimen väärässä säädössä, jolloin poljin ei pääse nousemaan riittävän ylös
2) Jarrutehostimen painetangon väärässä säädössä
menestystä
SvS
Vika voisi olla
1) Jarruvalokytkimen väärässä säädössä, jolloin poljin ei pääse nousemaan riittävän ylös
2) Jarrutehostimen painetangon väärässä säädössä
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran outo jarruvika
Voikos nämä säädöt liikuskella itsestään koska vika oli tullut yhtäkkiä. Ja miten tuota jarrutehostimen painetangoa säädetään?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran outo jarruvika
Terve!
Ks. korjaamokirja http://warister.com/arkisto/LADA_2110_r ... ndbuch.pdf
On 110-sarjalaisen, mutta pätee Samaraankin näiltä osin.
Painetangon säätö ks. s. 98, kuva 6-2. Säätö tapahtuu mutterista 4. Mutterin kupupää 1,05...1,25 mm ulospäin tehostimen pinnan tasosta.
Polkimen säätö ks. s. 103, kuva 6-11. Polkimen vapaaliike (moottori sammutettuna) 3...5 mm.
***
Voihan se letkuvika muuten olla monessakin pyörässä samanaikaisesti tai jarrun päällejääminen johtua muusta kuin paineesta järjestelmässä; sattunut vain jarru höltymään ilmausruuvin löysäämisen aikoihin.
menestystä
SvS
Ks. korjaamokirja http://warister.com/arkisto/LADA_2110_r ... ndbuch.pdf
On 110-sarjalaisen, mutta pätee Samaraankin näiltä osin.
Painetangon säätö ks. s. 98, kuva 6-2. Säätö tapahtuu mutterista 4. Mutterin kupupää 1,05...1,25 mm ulospäin tehostimen pinnan tasosta.
Polkimen säätö ks. s. 103, kuva 6-11. Polkimen vapaaliike (moottori sammutettuna) 3...5 mm.
***
Voihan se letkuvika muuten olla monessakin pyörässä samanaikaisesti tai jarrun päällejääminen johtua muusta kuin paineesta järjestelmässä; sattunut vain jarru höltymään ilmausruuvin löysäämisen aikoihin.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran outo jarruvika
Terveppä terve taas.
Alettiin tuossa tutkia vikaa niin eipä ollutkaan taas jarrut jumissa. Puolen tunnin ajot ja jarruja käyteltiin melkosesti niin ei jumi mikään ja jarrupolkimen vapaa liike normaali. Mutta sitten auto sammutettiin ehkä noin minuutiksi ja taas ajamaan niin etuvasen jarru hieman laahasi mutta polkimen vapaa liike edelleen normaali. Aikaisemmin kun oli juminnut niin polkimesta oli vapaa liike vähinnyt ja jarrut menneet heti lukkoo kun poljinta oli painanut. Avattiin taas pääsylinterin puolelta putkea niin ei siellä kovin iso paine ollut mutta jarru aukesi. Ja se tuli huomattua kun paikallaan polki jarrua niin tyhjäkäynti muuttui melkoisesti eka nousi kierrokset aika paljon mutta kun auto lämpesi niin sitten melkeen sammui kun jarrua polki mutta tätäkään ei tehnyt aina. Pitänee vaan seurata tilannetta ja vaihtaa tehostaja ja pääsylinteri tuosta varaosa autosta.
Alettiin tuossa tutkia vikaa niin eipä ollutkaan taas jarrut jumissa. Puolen tunnin ajot ja jarruja käyteltiin melkosesti niin ei jumi mikään ja jarrupolkimen vapaa liike normaali. Mutta sitten auto sammutettiin ehkä noin minuutiksi ja taas ajamaan niin etuvasen jarru hieman laahasi mutta polkimen vapaa liike edelleen normaali. Aikaisemmin kun oli juminnut niin polkimesta oli vapaa liike vähinnyt ja jarrut menneet heti lukkoo kun poljinta oli painanut. Avattiin taas pääsylinterin puolelta putkea niin ei siellä kovin iso paine ollut mutta jarru aukesi. Ja se tuli huomattua kun paikallaan polki jarrua niin tyhjäkäynti muuttui melkoisesti eka nousi kierrokset aika paljon mutta kun auto lämpesi niin sitten melkeen sammui kun jarrua polki mutta tätäkään ei tehnyt aina. Pitänee vaan seurata tilannetta ja vaihtaa tehostaja ja pääsylinteri tuosta varaosa autosta.