110 16Vv ei lähde käynnistymään
110 16Vv ei lähde käynnistymään
110 sedan, 2003, 16v 1,5L
~58000km ajettu
Elikkä, autolla on ollut käynnistysvaikeuksia aina silloin tällöin, ensin tuntui olevan vain löysä kontakti solenoidilla, kun sitä räpelöimällä sai sen käynnistymään.
Nyt kun kääntää avainta start-asentoon kuuluu vain solenoidin klikkaus, kerran. Sen jälkeen ei mitään. Muut sähköt toimii, valot jne. Toisella akulla kokeiltu.
Vaihdettiin molemmat maakaapelit, kori-akku ja akku-moottori. Ei muutosta.
Jos antaa kaapelilla akun plussalta suoraan solenoidille, niin autossa vaan lähtee sähköt päälle, aivan kuten avainta olisi väännetty, mitään kipinöintiä ei synny.
Kokeiltiin vaihtaa kaapeli akusta starttiin/solenoidiin, ei muutosta. Autossa on tällä hetkellä toisesta autosta otetut startti ja solenoidi, jotka toimivat hyvin toisessa autossa.
Mistäköhän tällainen voisi johtua?
~58000km ajettu
Elikkä, autolla on ollut käynnistysvaikeuksia aina silloin tällöin, ensin tuntui olevan vain löysä kontakti solenoidilla, kun sitä räpelöimällä sai sen käynnistymään.
Nyt kun kääntää avainta start-asentoon kuuluu vain solenoidin klikkaus, kerran. Sen jälkeen ei mitään. Muut sähköt toimii, valot jne. Toisella akulla kokeiltu.
Vaihdettiin molemmat maakaapelit, kori-akku ja akku-moottori. Ei muutosta.
Jos antaa kaapelilla akun plussalta suoraan solenoidille, niin autossa vaan lähtee sähköt päälle, aivan kuten avainta olisi väännetty, mitään kipinöintiä ei synny.
Kokeiltiin vaihtaa kaapeli akusta starttiin/solenoidiin, ei muutosta. Autossa on tällä hetkellä toisesta autosta otetut startti ja solenoidi, jotka toimivat hyvin toisessa autossa.
Mistäköhän tällainen voisi johtua?
Viimeksi muokannut Mandrake, 27.3.2012 16:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Akunkengät on usein näissä sellaiset peltiset, joita ei saa tarpeeksi tiukkaan välttämättä.
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Sellainen juttu vielä, jos laittaa testilampun toinen piuha kiinni solenoidin herätyspiuhaan, ja toinen akun plus-napaan sähkön ollessa pois-kytkettynä, lamppu palaa. Eli solenoidin piuha on maa kun ei yritä käynnistää. Sitä vähän ihmetyttää...
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Toimiiks se bensapumppu?
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Autoa saa käyntiin mäki-startilla, joten sanoisin että kyllä toimii.Marko kirjoitti:Toimiiks se bensapumppu?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Terve!
Tarkasta generaattorin takapäädyn M6-liitos (se johon tulee kaksi paksumpaa johdinta). Virtalukko saa virransyötön sitä kautta. Jos se ei auta, täytyy ihmetellä lisää.
Huom! Kyseinen liitos on aina jännitteinen, irrota akun maakaapeli ensin.
***
Kertomasi koelampun palaminen akun ja solenoidin navan 50 välillä kuuluu asiaan. Huolestuttavaa olisi, jos lamppu ei syttyisi.
menestystä
SvS
Tarkasta generaattorin takapäädyn M6-liitos (se johon tulee kaksi paksumpaa johdinta). Virtalukko saa virransyötön sitä kautta. Jos se ei auta, täytyy ihmetellä lisää.
Huom! Kyseinen liitos on aina jännitteinen, irrota akun maakaapeli ensin.
***
Kertomasi koelampun palaminen akun ja solenoidin navan 50 välillä kuuluu asiaan. Huolestuttavaa olisi, jos lamppu ei syttyisi.
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 27.3.2012 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Niin sen pitääkin palaa koska lampun ottama kuorma on pienempi kuin solenoidin, eli solenoidin käämi on ehjä. Starttaakos sitten kun lyöt paksut mutterit yhteen (vaikka rengasraudalla, varo maadoittamasta), tarkista ensin että vaihde on varmasti vapaalla ennekuin kokeilet.Mandrake kirjoitti:testilampun toinen piuha kiinni solenoidin herätyspiuhaan, ja toinen akun plus-napaan sähkön ollessa pois-kytkettynä, lamppu palaa.
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Generaattoriliitos tarkastettu, ei vaikuta ongelmakohdalta. Koelampun syttyminen akun plusnavan ja solenoidin navan 50 välille miellettiin normaaliksi ilmiöksi. Ei starttaa vaikka solenoidin kaapeliliitosten mutterit yhdistetään ulkopuolella. Ei tehonnut paksu kakkoskaapelikaan akun plusnavan ja solenoidin väliin (kokeiltu mahd. sisäisen kaapelikatkoksen varalta).Sdelano v SSSR kirjoitti: Tarkasta generaattorin takapäädyn M6-liitos (se johon tulee kaksi paksumpaa johdinta). Virtalukko saa virransyötön sitä kautta. Jos se ei auta, täytyy ihmetellä lisää.
Virrransyöttö virtalukon kautta toimii kaiketi, sisään vaaleanpunaisen ja ulos punaisen suht paksun piuhan kautta solenoidin suuntaan.
Mutta:
Kun ohjaamopuolella irroittaa kaksi moni-kaapeliliitosta joiden kautta tämä punainen piuha kulkee, toisaalta virtalukon läheisyydessä ja toisaalta kulmassa sulakeboksin takana, liitosten välinen piuhaosa tuntuu maadoittavan (koelamppu syttyy jos sen kytkee tämän piuhan ja plus-navan väliin). Onko normaalia, mistä mahtaa maadoittaa, eikös tämän piuhan yksinomaan tulisi syöttää virtaa solenoidille?
Konehuone-puolella vastaava kokemus: Punaisen piuhan ollessa pelkästään solenoidista irti, siis kytkettynä virtalukkoon, mittasimme sen ja akun plusnavan välillä n 12 V jännitteen, eli "lepoasennossa" piuha tosiaan maadoittaa. Koelamppu syttyi silloin kytkettynä piuhan sekä akun plusnavan väliin.
Startatessa, piuha edellleen irti, virran voimakkuus noin 20 A - mutta polariteetti toisin päin, eli koelamppu syttyy piuhan ja miinusnavan välillä!
Kaikki oheislaiteet, lämppärin puhallin sekä pyyhkimet jne, tuntuu toimivan. Ainut poikkeus lämpötilamittari joka suht usein pyrkii punaiselle (melko varmasti väärä hälytys, nähtävästi ei keitä, vesipumppu vaan ei termari just vaihdettu).
Eli - tähänastisista neuvoista kiittäen, mikähän seuraavaksi avuksi?
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Jos startti ei pyöri kun solenoidin nastat yhdistää niin silloin on starttimoottori rikki (vaikka pitäisi olla ehjä ja testattu?), tai ei tule sähköä (mutta sekin puoli pitäisi olla kunnossa?) Tutki solenoidin ja starttimoottorin välinen lattakaapeli, jostain joskus hapettunut poikki.Mandrake kirjoitti:Ei starttaa vaikka solenoidin kaapeliliitosten mutterit yhdistetään ulkopuolella.
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Moi,pressa kirjoitti:Jos startti ei pyöri kun solenoidin nastat yhdistää niin silloin on starttimoottori rikki (vaikka pitäisi olla ehjä ja testattu?), tai ei tule sähköä (mutta sekin puoli pitäisi olla kunnossa?) Tutki solenoidin ja starttimoottorin välinen lattakaapeli, jostain joskus hapettunut poikki.Mandrake kirjoitti:Ei starttaa vaikka solenoidin kaapeliliitosten mutterit yhdistetään ulkopuolella.
niin minunkin mielestä! Joten olo on hieman avuton - sama startti nimittäin toimi tänään ihan moitteettomasti toisessa autossa (joka odottaa kansiremonttia, siksi ei liikenteessä).
Ehken sittenkään saaanut aikaiseksi riittävän hyvin johtavaa siltaa nastojen välillä, täytynee huomenna kokeilla uuudestaan jollain kaapeliviritelmällä.
Sähköä pitäisi kyllä tulla. Ellei sitten kuitenkin jotain sisäistä häikkää akun ja solenoidin välillä suoraan kulkevassa paksussa kaapelissa. Jännitetä kyllä piisaa, mutta tiedä sitten amppeereistä - ei ole riittävän järeää mittaria käytössä.
Akku on OK ja maadoituskaapelit uudet.
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Ota apukäynnistyskaapeli ja laita se solenoidin startinpuoleiseen mutteriin ja sitten akun plusnapaan. Mikäli ei siltikäöän pyöri niin startti on rikki. Kaikki johdot on varmasti paikoillaan? ja onko akun navat puhdistettu, ettei ole lasittumaa pinnassa joka estää virran kulun. Monasti huonon kontakti yhdistää sen verran että volttimittari näyttää jännittetttä ja pieni koestuslamppu palaa, silti ei riitä starttaamaan...
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Hyvä kaapelivihje, kiitti!pressa kirjoitti:Ota apukäynnistyskaapeli ja laita se solenoidin startinpuoleiseen mutteriin ja sitten akun plusnapaan. Mikäli ei siltikäöän pyöri niin startti on rikki. Kaikki johdot on varmasti paikoillaan? ja onko akun navat puhdistettu, ettei ole lasittumaa pinnassa joka estää virran kulun. Monasti huonon kontakti yhdistää sen verran että volttimittari näyttää jännittetttä ja pieni koestuslamppu palaa, silti ei riitä starttaamaan...
Akun navat on OK, varta vasten puhdistettu.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Terve!
Asiaan liittyvää juttua on myös alla olevassa linkissä, vaikkakaan ei vastausta varsinaiseen ongelmaasi.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=33590
SvS
Asiaan liittyvää juttua on myös alla olevassa linkissä, vaikkakaan ei vastausta varsinaiseen ongelmaasi.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=33590
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110 16Vv ei lähde käynnistymään
Kerran oli eräässä autossani vauhtipyörän hammaskehä kulunut siten että muutamasta hampaasta oli kulunut viiste suoraksi, eikä startin hammastus liukunut vaan kolahti tähän viisteettömän hampaan reunaan. Auton sai starttaamaan kun autoa ensin työnsi vaihde päällä siten että moottori hieman pyörähti.
Ladoissakin on joskus huonosti palauttava virtalukko, jolloin startti on saattanut jäädä hetkeksi jurraamaan moottorin jo käydessä näin kuluttaen viistettä joko startin tai vauhtipyörän hampaista.
Ladoissakin on joskus huonosti palauttava virtalukko, jolloin startti on saattanut jäädä hetkeksi jurraamaan moottorin jo käydessä näin kuluttaen viistettä joko startin tai vauhtipyörän hampaista.