polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Heips!
110-sarjan 8-venttiilinen 1,5litrainen, vm -05, aj. 80 000 sytytti check engine-valon eka kerran parisen viikkoa sitten. Akun kengän irroittamisen jälkeen syttyi uudelleen vajaan 100km:n ajon jälkeen. Kävin luetuttamassa vikakoodin, oli PO443/ regenerointiventtiili, pääteastevika. Oli ollut myös seuraavia:P1602/toimintajännite puuttuu ja PO372/nakutustunnistimen (lohko 1) liian alhainen signaali. Vikamuisti tyhjennettiin ja taas tänään, n.100km:n ajon jälkeen valo syttyi. Lisäksi juuri ennen kotiintuloa syttyi moottoriöljyn merkkivalo. Kun sitten myöhemmin kävin tallissa tarkastamassa öljyn määrän (hiukan minimin yläpuolella), huomasin mittatikussa pieniä vaaleita tahnamaisia aineksia. Niistä tuli mieleen vanhat ajat ja kylmyyden ansiosta tukkeutuneet huohotussysteemit. (Muuten, autoon ei koskaan ole tarvinnut öljynvaihtojen välillä lisätä öljyä aiemmin).
No, nyt kysymyksiä: 1) Voiko tuo höyryjen kierrätyskoodi mitenkään johtua putkien/letkujen vuodoista tai tukkeista? Entä piuhojen/liitinten kontaktihäiriöistä? 2)Voivatko nuo mittatikun möhnät mitenkään olla tekemisissä höyryjen kierrätyksen onnistumisen kanssa?
3)Voiko hiilipönttö itse aiheuttaa ongelmia?
4)Voiko tuon regenerointiventtiilin toimivuuden itse tarkastaa jotenkin?
5) Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta ja siihen tehonneesta menettelystä?
TOVERIT, TEIHIN PANEN TOIVONI,
Timo
110-sarjan 8-venttiilinen 1,5litrainen, vm -05, aj. 80 000 sytytti check engine-valon eka kerran parisen viikkoa sitten. Akun kengän irroittamisen jälkeen syttyi uudelleen vajaan 100km:n ajon jälkeen. Kävin luetuttamassa vikakoodin, oli PO443/ regenerointiventtiili, pääteastevika. Oli ollut myös seuraavia:P1602/toimintajännite puuttuu ja PO372/nakutustunnistimen (lohko 1) liian alhainen signaali. Vikamuisti tyhjennettiin ja taas tänään, n.100km:n ajon jälkeen valo syttyi. Lisäksi juuri ennen kotiintuloa syttyi moottoriöljyn merkkivalo. Kun sitten myöhemmin kävin tallissa tarkastamassa öljyn määrän (hiukan minimin yläpuolella), huomasin mittatikussa pieniä vaaleita tahnamaisia aineksia. Niistä tuli mieleen vanhat ajat ja kylmyyden ansiosta tukkeutuneet huohotussysteemit. (Muuten, autoon ei koskaan ole tarvinnut öljynvaihtojen välillä lisätä öljyä aiemmin).
No, nyt kysymyksiä: 1) Voiko tuo höyryjen kierrätyskoodi mitenkään johtua putkien/letkujen vuodoista tai tukkeista? Entä piuhojen/liitinten kontaktihäiriöistä? 2)Voivatko nuo mittatikun möhnät mitenkään olla tekemisissä höyryjen kierrätyksen onnistumisen kanssa?
3)Voiko hiilipönttö itse aiheuttaa ongelmia?
4)Voiko tuon regenerointiventtiilin toimivuuden itse tarkastaa jotenkin?
5) Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta ja siihen tehonneesta menettelystä?
TOVERIT, TEIHIN PANEN TOIVONI,
Timo
Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
1. Kyllä, kaikkien letkujen tulee olla tiiviitä ja kaikkien liittimien yhdistää. Tarkista letkut ja liittimet sekä puhdista kaikki johto liittimet.
2. En tiedä, mutta epäilen sen olevan normaalia kylmälimaa ja sitä olevan niin vähän ettei sitä tuonne polttoainepuolen järjestelmään pääse mitenkään.
3. Voi, mutta se on epätodennäköistä.
4. En tiedä tarkistustapaa.
5. Eräässä tapauksessa oli vasemmassa takapyöräkotelossa oleva polttoainehöyryjen tiivistymissäiliö ruostunut irti ja pudonnut.
Ps. jos osia tarvitset niin idäntuojilta kanntaa kysyä ostetaanosiossa, deltassa maksaa paljon...
2. En tiedä, mutta epäilen sen olevan normaalia kylmälimaa ja sitä olevan niin vähän ettei sitä tuonne polttoainepuolen järjestelmään pääse mitenkään.
3. Voi, mutta se on epätodennäköistä.
4. En tiedä tarkistustapaa.
5. Eräässä tapauksessa oli vasemmassa takapyöräkotelossa oleva polttoainehöyryjen tiivistymissäiliö ruostunut irti ja pudonnut.
Ps. jos osia tarvitset niin idäntuojilta kanntaa kysyä ostetaanosiossa, deltassa maksaa paljon...
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Terve!
Koodi P1602 on syntynyt akkukaapelin irrottamisesta, jolloin moottorinohjain jäänyt jännitteettä.
Koodin P0443 "salat" selviävät saksaksi täältä (s. 134).
http://warister.com/arkisto/51053558-Mo ... 7-0-E3.pdf
Ko. opas lienee "autoasi vanhempi", mutta pätee P0443:n osalta.
Vika voi siis olla joko itse venttiilissä (virtapiiri ml) tai letkuissa yms. Pressan mainitsema pyöränkotelossa oleva tiivistymissäiliö on mahdollinen vian syy.
Itse venttiili lienee sama kuin Opel Astrassa.
GM-varaosanumero on: 1#1997199 807446.
menestystä
SvS
Koodi P1602 on syntynyt akkukaapelin irrottamisesta, jolloin moottorinohjain jäänyt jännitteettä.
Koodin P0443 "salat" selviävät saksaksi täältä (s. 134).
http://warister.com/arkisto/51053558-Mo ... 7-0-E3.pdf
Ko. opas lienee "autoasi vanhempi", mutta pätee P0443:n osalta.
Vika voi siis olla joko itse venttiilissä (virtapiiri ml) tai letkuissa yms. Pressan mainitsema pyöränkotelossa oleva tiivistymissäiliö on mahdollinen vian syy.
Itse venttiili lienee sama kuin Opel Astrassa.
GM-varaosanumero on: 1#1997199 807446.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Terve taas!
Kiitoksia neuvoista ja vihjeistä. Mainitsemani öjyvalon syttyminen lienee ollut vain satunnainen oikku. Öljyä on reilusti yli puolivälin mittatikun merkkialueesta,eikä valo enää syty.
Vielä pari ksymystä:
Pitääkö ko. venttiilin auton käydessä pitää jatkuvaa, melko suurtaajuista surinaa (surinan alkamisen ja loppumisen kuulee selvästi pistoketta irroittaen/kiinnittäen)?
Mitähän kautta sinne vasemman takapyöräkotelon säiliöön pääsisi parhaiten tutustumaan?
Timo
Kiitoksia neuvoista ja vihjeistä. Mainitsemani öjyvalon syttyminen lienee ollut vain satunnainen oikku. Öljyä on reilusti yli puolivälin mittatikun merkkialueesta,eikä valo enää syty.
Vielä pari ksymystä:
Pitääkö ko. venttiilin auton käydessä pitää jatkuvaa, melko suurtaajuista surinaa (surinan alkamisen ja loppumisen kuulee selvästi pistoketta irroittaen/kiinnittäen)?
Mitähän kautta sinne vasemman takapyöräkotelon säiliöön pääsisi parhaiten tutustumaan?
Timo
Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Vasen takapyörä pois, samoin mahdollinen sisälokari. Sieltä se löytyy, toivottavasti ehjänä.FinnETS kirjoitti:
Mitähän kautta sinne vasemman takapyöräkotelon säiliöön pääsisi parhaiten tutustumaan?
Timo

Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Venttiilin avautuminen ja sulkeutuminen synnyttää juuri sellaisen äänen. (Venttiili on kaksiasentoinen, joko auki tai kiinni. Sopiva virtaus synnytetään auki-kiinnisuhteella.) Joissakin käyttöoloissa venttiili on jatkuvasti kiinni, joten ääntä ei välttämättä synny.FinnETS kirjoitti: Pitääkö ko. venttiilin auton käydessä pitää jatkuvaa, melko suurtaajuista surinaa (surinan alkamisen ja loppumisen kuulee selvästi pistoketta irroittaen/kiinnittäen)?
Ääni on siis asiaankuuluva.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Terve!
Vielä noin suomeksikin siitä tavasta, jolla järjestelmä testaa höyryjen talteenottoa.
Järjestelmä testaa toimintaa ajoittain, ei siis jatkuvasti, eikä moottorin kaikissa käyntioloissa.
Testissä tuuletusventiiliä käytetään, jolloin
- ilmamassa-anturin läpimenevän virtauksen on laskettava (jos ei, on venttiili viallinen, jossakin tukos tai venttiilin ja moottorin välillä vuoto)
- seoksen rikastuttava aktiivihiilestä erkanevan bensiinin päästessä moottoriin (jos ei, on mahdollista, että yhteys polttoainesäiliön ja moottorin välillä on poikki tai vuotaa).
menestystä
SvS
Vielä noin suomeksikin siitä tavasta, jolla järjestelmä testaa höyryjen talteenottoa.
Järjestelmä testaa toimintaa ajoittain, ei siis jatkuvasti, eikä moottorin kaikissa käyntioloissa.
Testissä tuuletusventiiliä käytetään, jolloin
- ilmamassa-anturin läpimenevän virtauksen on laskettava (jos ei, on venttiili viallinen, jossakin tukos tai venttiilin ja moottorin välillä vuoto)
- seoksen rikastuttava aktiivihiilestä erkanevan bensiinin päästessä moottoriin (jos ei, on mahdollista, että yhteys polttoainesäiliön ja moottorin välillä on poikki tai vuotaa).
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Koitin etsiä kuvaa ladan polttoaine suodattimen ympäristöstä,mutta löytyikin hyvä viesti.pressa kirjoitti:1. Kyllä, kaikkien letkujen tulee olla tiiviitä ja kaikkien liittimien yhdistää. Tarkista letkut ja liittimet sekä puhdista kaikki johto liittimet.
2. En tiedä, mutta epäilen sen olevan normaalia kylmälimaa ja sitä olevan niin vähän ettei sitä tuonne polttoainepuolen järjestelmään pääse mitenkään.
3. Voi, mutta se on epätodennäköistä.
4. En tiedä tarkistustapaa.
5. Eräässä tapauksessa oli vasemmassa takapyöräkotelossa oleva polttoainehöyryjen tiivistymissäiliö ruostunut irti ja pudonnut.
Ps. jos osia tarvitset niin idäntuojilta kanntaa kysyä ostetaanosiossa, deltassa maksaa paljon...
Tänään oli kuskinpuolen takarengas irti ja huomasin siellä ruosteisen pellin palan roikkumassa johon meni polttoaine suodattimesta joku letku.Näytti tukitulta puolipimeässä.Siinä letkussa oli nippusiteellä kiinni toinen letku mistä oli pää auki...onko mulla siis toi kyseinen säiliö(kohta 5) hävinnyt johonkin.Ilmeisesti leimaa ei heru ilman ko säiliötä vai saanko patentoitua jotenkin ko homman kunhan pelti ei roiku irto palana
Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Jostain autosta josku oli myös tuo säiliö kadonnut. Korjasin sen siten että tutkin letkujärjestyksen ja laitoin säiliön (sen mikä puuttui) tilalle tavallisen muovikuorisen polttoainesuodattimen. Suodattimen kiinnitin nippusiteellä kiinnikkeen pätkään joka oli pyöräkoteloon jäänyt jäljelle. Päästin ohkaisen sumun kotelosuojaa suodattimen/letkujen päälle eli ei "loistanut kilometrien päähän". Auto on tämän korjauksen jälkeenkin muutamia kertoja katsastettu eikä katsastusmiehet ole puuttuvaa pönnttöä erikseen tienneet katsoa. Tärkeää on että letkut on oikeassa järjestyksessä ja ilma/polttoainehöyryt kiertävät oikein. Tulpattu/avonainen letku saataa aiheuttaa moottorin vikavalon syttymisen, kun järjestelmä tunnistaa virheen kaasujen/ilman kulussa.
Onkohan sinulla tämä letkujärjestys? (on toki hieman erilaisiakin mutta tämä on yksi versio)

Onkohan sinulla tämä letkujärjestys? (on toki hieman erilaisiakin mutta tämä on yksi versio)

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma
Mulla se mitä oletan tulpatuksi tulee siitä polttoaine suodattimelta ja on siinä ruosteisessa pellinpalassa kiinni/tulee läpi ja on sen jälkeen joko poikki tai tulpattu ja toinen tulee tankin edestä keskemmältä autoa ja roikkuu irtonaisena.Ilmeisesti se on se ilmaputki.pressa kirjoitti:Jostain autosta josku oli myös tuo säiliö kadonnut. Korjasin sen siten että tutkin letkujärjestyksen ja laitoin säiliön (sen mikä puuttui) tilalle tavallisen muovikuorisen polttoainesuodattimen. Suodattimen kiinnitin nippusiteellä kiinnikkeen pätkään joka oli pyöräkoteloon jäänyt jäljelle. Päästin ohkaisen sumun kotelosuojaa suodattimen/letkujen päälle eli ei "loistanut kilometrien päähän". Auto on tämän korjauksen jälkeenkin muutamia kertoja katsastettu eikä katsastusmiehet ole puuttuvaa pönnttöä erikseen tienneet katsoa. Tärkeää on että letkut on oikeassa järjestyksessä ja ilma/polttoainehöyryt kiertävät oikein. Tulpattu/avonainen letku saataa aiheuttaa moottorin vikavalon syttymisen, kun järjestelmä tunnistaa virheen kaasujen/ilman kulussa.
Onkohan sinulla tämä letkujärjestys? (on toki hieman erilaisiakin mutta tämä on yksi versio)
Vika valo ei ole palanut ja jonkun aikaa se irtonainen putki on siellä roikkunut ihan selvästi näkynyt.Aika pieni reikä sisähalkaisijaltaan