Lada 110 pyöränpultit/napojen kierre

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
äölkjhgf

Lada 110 pyöränpultit/napojen kierre

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ensimmäistä kertaa eläessäni kävi niin että oli pyörännavoista kierteet korkannut. Siis ostin Lada 110 vm-2001:n syksyllä. Siinä oli ostohetkellä talvipyörät/renkaat paikallaan. Eilen aloin vaihtamaan kesärattaita alle, niin kolmessa navassa 1 pultti pyöri tyhjää. No sain kuitenkin pultit vannetta kampeamalla irti. Nyt on tilanne se että kolmesta navasta uupuu kierre johon pultin voisi kiinnittää.

Itse ajattelin että "raakasti poraan KAIKKI navoissa olevat kierteet 12,5 mm:n terällä ja väännän niihin 14*1,5 kierteen ja käytän vanhat AUDI:n pultit pyörien kiinnitykseen.

Lähinnä tuli mieleen, keksisikö joku parempaa vaihtoehtoa? Kaikki alkup. kierteet on huomattavan väljiä, pultti heiluu reilusti vaikka se on kokomatkalta navassa.
En ala tekemään mitään korjausholkkipatentteja, jotka irtoavat liimauksesta huolimatta jossain vaiheessa.

Toinen vaihtoehto on käyttää SAAB 900:n pinnapultteja ja muttereita, mutta tämä vaatisi edessä napojen irroittamista joten siihenkään en heti lähtisi.

Kiitos ehdotuksista.
äölkjhgf

Re: Lada 110 pyöränpultit/napojen kierre

Ja tarkennetaan sen verran, edellinen omistaja kehui että äskettäin vaihdettu uudet navat/laakerit.
Voiko johtua siitä että tarvikenavat on pehmeämpää materiaalia?
Ja syy miksi aloin kesärattaita alle laittamaan on se, kun katsastusmies sanoi että renkaat ovat laittomat johtuen siitä kun kantavuus ym. merkinnät puuttuu. Kyseessä siis oli/on nastalliset uusiorenkaat merkkiä ÄSSÄRENGAS. Hemmetin hyvät renkaat muuten, ainoastaan kokomerkintä löytyi ja se että kyseessä uusiorengas.
Viimeksi muokannut äölkjhgf, 12.4.2012 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

Helicoililla korjaantuu.
äölkjhgf

Helicoil on kieltämättä hyvä ratkaisu ja saisi olla jo valmiina navassa, helppo vaihtaa ja säästyisi alkuperäinen kierre. Nyt tilanne on sellainen että kaikissa navoissa kaikki kierteet on erittäin väljiä, tiedä milloin korkkaa. Mistä noita helicoileja voisi tilata, ainoastaan töissä olen ollut tuommoisten kanssa tekemisissä ja siellä ne on ihan vakio "harva" -kierteitä. (Biltemassa on helicoileja ainoastaan sytytystulpan kierteille).

Mutta en ole poissulkenut vaihtoehtoa että suurennan kaikki kierteet 14*1,5 millisiksi (helicoilikin taitaa vaatia yhtä suuren porauksen) ja käytän nuo Audin pultit. Uskoisin että ihan toimiva ratkaisu eikä tarvisi enää tapella kierteiden kanssa. 8)
Zapsky
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Omaan järkeen käy tuo uusien kierteiden teko, kunhan ei mokaa sitä...
äölkjhgf

Zapsky kirjoitti:Omaan järkeen käy tuo uusien kierteiden teko, kunhan ei mokaa sitä...
Niin minäkin ajattelin. Vaihtoehtona ois ostaa kaikki navat laakereineen uudet, mutta kun ne on jo uusittu. Toisaalta voihan tuota kierteentekoa harjoitella vaikka paksuun peltiin. Tuo 12,5mm voi olla hiukan tiukka tuolle 14*1,5 ruuville, 13 taas turhan väljä. Jostakin kierretaulukosta katselin että 12,8 ois sopiva. Mutta kokeillaan. (Tilasin jo biltemasta porat ja kierretapit)
Zapsky
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Niin minäkin ajattelin. Vaihtoehtona ois ostaa kaikki navat laakereineen uudet, mutta kun ne on jo uusittu. Toisaalta voihan tuota kierteentekoa harjoitella vaikka paksuun peltiin. Tuo 12,5mm voi olla hiukan tiukka tuolle 14*1,5 ruuville, 13 taas turhan väljä. Jostakin kierretaulukosta katselin että 12,8 ois sopiva. Mutta kokeillaan. (Tilasin jo biltemasta porat ja kierretapit)
Bilteman välineillä olen itsekkin onnistuneesti tehnyt kierteitä. Tilasitko kierresarjan, vai yksittäisen tapin? Sarjoissa tulee mukana kierretulkki, joka on muuten pirun kätevä vehje. Näkee heti mikä pultti sopii millekkin tapille! Ja saa sitä tulkkia erikseenkin, jos ei tallista jo löydy...
Joen musikka

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Eihän talvivanteet ole peltiset ja kesikset alumiinia?Siis liian lyhyet pultit? Itse olen munannut kerran kun en tajunnut...
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
äölkjhgf

Joen musikka kirjoitti:Eihän talvivanteet ole peltiset ja kesikset alumiinia?Siis liian lyhyet pultit? Itse olen munannut kerran kun en tajunnut...
Näin on, mutta kun ongelma tuli jo irroitettaessa peltivalsseja. Mittailin noita alukesäpyöriä, pultti tulee riittävän pitkälle. (näyttää että pultit ois vaihdettu pitempään vrt alkuperäinen)

Ja edelliseen vastatakseni: Tosiaan Biltemasta tilasin lähes 100 erkkiä maksavan satsin, tulee mukana ulosvetotappeja ja toivottavasti myös kierrekampa. Hyvä että toimii, itse ajattelin jotta tekeekö noilla mitään 8)
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

Audissa on minulla ainakin pallopää-pultti ja Ladassa kartio, että sellaisia en menisi ristiin laittamaan. Helicoilit olen teettänyt koneistamossa. Käytännössä varmaan fiksuinta ostaa uudet takanavat ja koneistamosta kysyä, jos korjaavat etupään jengat navat autossa paikoillaan.
Tuskin se edellinen omistaja on mitään napoja vaihtanut, kerta kierteitä ei ole. Ehkä se oli sellainen "hyvin suunniteltu, on melkein vaihdettu" - juttu.
äölkjhgf

Epäilen että tässä on käynyt se että on nuo aluvalssit ollut kiinni liian lyhyillä pulteilla ja kun kierteet jossain vaiheessa alkanut pettämään niin lyöty vaan pitempää pulttia napaan.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse hakisin laipallisetpultit ja takaapäin löisin paikalleen. Eli vaihtaisin mutterikiinnitykseen.
äölkjhgf

Tuo laipallinen pinnapultti sekä siihen sopiva mutteri kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Ehkä sen toteutankin sitten kun olen nuo navat murjonut pilalle Bilteman kierretapilla 8)

Katselin noita Audin pultteja, ihan suoralla kartiolla näyttäisi olevan.
äölkjhgf

huomenna pitäisi bilteman kierretappisarjan tulla. kokeilen suurentaa ne kierteet 14 milliin ja jos ei onnistu niin sitten otan navat irti ja sovitan niihin saab 900:n laipalliset pultit. mutta uskoisin että onnistuu. nuo audin pultit näyttäisi olevan sopivan pituiset mittausten mukaan.
äölkjhgf

Tänään tuli Bilteman tilaus. Poranterät vois paiskoa heti roskikseen, sen verran oli heikkoa tavaraa. Onneksi sattui olemaan yksi 12 mm:n terä jemmassa. Kierresarjaa voisin jopa kehua. Koskapa 14x1,5 tappi upposi 12 mm:n reikään kohtuu keveästi. 3 Napaa oli väljiä kierteistään, 1 oli viimoisen päälle. Eli kolmeen napaan uusin kierteet poraamalla 12 milliseksi (tarkoitus oli tehdä 12,5 millinen, mutta kun pilteman terä suttas heti ensimmäiseen reikään) ja sen jälkeen bilteman tapilla uusi kierre. Oletan että kolme napaa on vaihdettu ja yksi alkuperäinen olisi kovempaa metallia oleva. No kuitenkin, homma tuli tehtyä ja ehkä joskus uusin kierteet siihen viimeiseenkin napaan niin on kaikki identtisiä. Mikä muuten on oikea kiristysmomentti tuolle ladalle? Tosin pitää ottaa huomioon uusien pulttien harvempi nousu. Eli kiristysmomentti jaettuna 1,25:lla kertaa 1,5. Jos vaikka 100N/m niin uusilla pulteilla 125 N/m.
Vastaa Viestiin