E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Kaikin keinoin ne yrittää viimmeiseen asti vedättää ihmisiä!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tankkasin eilen carinaan E85:sta 15 litraa ja päälle E10:ä 6 litraa. Tankissa oli entistä tavaraa jotain 5-15 litraa. Toimi se ainakin 60 km kun ajelin asioita. Katsellaan uudelleen kun saa kilometrejä alleen.
Edit. Sellaista huomioinut, että tasaisella kaasulla tuntuu välillä nykimistä, ehkä silloin tuntuu kun "vastus" kevenee, esim. alamäki. Sama nytkytys tuntui kyllä tavan bensallakin, lievempänä tosin, että tulpatkin voi olla. Ja näissä carinoissa on ollut uutenakin vikaa, että nykii pintakaasulla. Liian pieni suutin ykköskurkulla. Varmaan suutinta tarvis suurentaa, jos haluaa siirtyä käyttämään enemmänkin E85:sta
Edit2. Illan hiljentyessä kävin kiusimassa carinaa. Kiihdyttelyä testailin. Selvä puutuminen tapahtuu hetki ennen kuin kakkoskurkku aukeaa, tämä(kin) tapahtuu tavallisella bensalla, nyt vain voimakkaampana. Puutunut alue on 2-3 tonnin kohdalla, kaasua painaessa selvä "booaus" ennen kuin tapahtuu mitään, häiritsi. Tyhjäkäynti on lämpimänä yhtä normaalia kuin ennenkin. Kylmänä saattaa olla kierrokset matalammat.
Pitää testata jos paranee imuilman lämpötilan nostolla, mahtaako riittää jos irroittaa imuputkiston jolloin kone ottaa ilman moottoritilasta
Näillä näkymin näin ronski seos tuntuu olevan liikaa tälle koneelle koskematta konehuoneeseen, tuo booailu häiritsee eniten, muuten käytös on kutakuinkin normaalia.
Edit3. Editoidaas edelleen kun ei tätä varten kannata uutta viestiä postata. Vaihdoin ykköskurkun suuttimen, entinen oli 101, nyt on 125, joka oli lähimpänä "oikeaa". Kakkoskurkulla oli jo valmiiksi 162 ja toyotat vetää rikkaalle luonnostaan niin annoin olla, eikä kakkoskurkun alueella mitään vikaa tunnu olevankaan. Sopi muuten weberin suutin carinaan.
Ja mitä tapahtui? Kaikki nykiminen hävisi ja käytös parani. Ehkä hieman pienempi voisi olla, nyt on turhankin "hyökkäävä" käytös.
Mitä mieltä raati muuten on kaasaripeleistä, kestääkö nämä raakaa E85:a suuttimia suurentamalla
Vai lahoaako jokin paikka. Peltitankki tässä on, jotku pelotteli että syöpyy pois etanolilla 
Edit. Sellaista huomioinut, että tasaisella kaasulla tuntuu välillä nykimistä, ehkä silloin tuntuu kun "vastus" kevenee, esim. alamäki. Sama nytkytys tuntui kyllä tavan bensallakin, lievempänä tosin, että tulpatkin voi olla. Ja näissä carinoissa on ollut uutenakin vikaa, että nykii pintakaasulla. Liian pieni suutin ykköskurkulla. Varmaan suutinta tarvis suurentaa, jos haluaa siirtyä käyttämään enemmänkin E85:sta

Edit2. Illan hiljentyessä kävin kiusimassa carinaa. Kiihdyttelyä testailin. Selvä puutuminen tapahtuu hetki ennen kuin kakkoskurkku aukeaa, tämä(kin) tapahtuu tavallisella bensalla, nyt vain voimakkaampana. Puutunut alue on 2-3 tonnin kohdalla, kaasua painaessa selvä "booaus" ennen kuin tapahtuu mitään, häiritsi. Tyhjäkäynti on lämpimänä yhtä normaalia kuin ennenkin. Kylmänä saattaa olla kierrokset matalammat.
Pitää testata jos paranee imuilman lämpötilan nostolla, mahtaako riittää jos irroittaa imuputkiston jolloin kone ottaa ilman moottoritilasta

Näillä näkymin näin ronski seos tuntuu olevan liikaa tälle koneelle koskematta konehuoneeseen, tuo booailu häiritsee eniten, muuten käytös on kutakuinkin normaalia.
Edit3. Editoidaas edelleen kun ei tätä varten kannata uutta viestiä postata. Vaihdoin ykköskurkun suuttimen, entinen oli 101, nyt on 125, joka oli lähimpänä "oikeaa". Kakkoskurkulla oli jo valmiiksi 162 ja toyotat vetää rikkaalle luonnostaan niin annoin olla, eikä kakkoskurkun alueella mitään vikaa tunnu olevankaan. Sopi muuten weberin suutin carinaan.
Ja mitä tapahtui? Kaikki nykiminen hävisi ja käytös parani. Ehkä hieman pienempi voisi olla, nyt on turhankin "hyökkäävä" käytös.
Mitä mieltä raati muuten on kaasaripeleistä, kestääkö nämä raakaa E85:a suuttimia suurentamalla


Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
^
Nyt on ajeltu, edellinen sekoitus kului arviolta 7.5l/100km vauhtia ja nyt tankkasin vähän vahvemman soosin, 20,04 litraa E85:sta ja 3,07 litraa 95E10:ä, litrahinnaksi tuli1,08€. Seuraavia havaintoja lyhyen (50km) ajon ajalta. Tyhjäkäynti tippui lähes heti entistä alemmas, nyt se on 500rpm. Tyhjäkäynnin korjasin kotipihalla kääntämällä seosruuvia n. kierroksen auki. Samalla toivon pienillä kierroksilla ilmaantuneen pienen nytkyttämisen korjaantuneen. En tiedä kuinka kauan tyhjäkäyntipiiri on mukana. Kulutuslukema on valistunut arvaus, mutta ei todellisuus kaukana ole.
125 kokoinen suutin tuntuu riittävältä maantienopeuksilla ja -kierroksilla, saa nähdä miten tyhjäkäyntiseoksen muuttaminen vaikutti alempien kierrosten toimintaan. Laajakaistalambda seosmittareineen olisi mukava
Edit 1.6: Sytkää aikaistin hieman. Eipä tuo tunnu enää nykivän käyntilämpimänä, silloin on hieman puutunutta menoa kun rikastus menee pois päältä eikä ole täysin lämmennyt, huomaa ajon aikana kun hieman nytkähtää. Tuokin olisi helppo korjata, kun kääntää "ryyppykelloa", että imu on pitempään päällä. Tulpat, jos niistä nykyisin voi mitään päätella, olivat vaaleanruskeat.
Edit 2.6: Muokataas taas. Lorottelin pöntöstä ~7 litraa E85:sta vanhojen sekaan, laskeskelin, että seos olisi ehkä E80:sta, perustuen siihen että 10l olisi jäljellä 75%:sta seosta. Hyvin toimi sen ~40km matkan mitä ajoin, ei nykimistä tai muutakaan, kylmänä käynnistyy heikommin ja lämpimänä avainta näyttämällä. Puntoonkin lorottelin etanolia, siitä ei vielä kummempaa kokemusta. Vähän tuntuu siltä, että carina voisi toimia myös puhtaalla E85:lla
Nyt on ajeltu, edellinen sekoitus kului arviolta 7.5l/100km vauhtia ja nyt tankkasin vähän vahvemman soosin, 20,04 litraa E85:sta ja 3,07 litraa 95E10:ä, litrahinnaksi tuli1,08€. Seuraavia havaintoja lyhyen (50km) ajon ajalta. Tyhjäkäynti tippui lähes heti entistä alemmas, nyt se on 500rpm. Tyhjäkäynnin korjasin kotipihalla kääntämällä seosruuvia n. kierroksen auki. Samalla toivon pienillä kierroksilla ilmaantuneen pienen nytkyttämisen korjaantuneen. En tiedä kuinka kauan tyhjäkäyntipiiri on mukana. Kulutuslukema on valistunut arvaus, mutta ei todellisuus kaukana ole.
125 kokoinen suutin tuntuu riittävältä maantienopeuksilla ja -kierroksilla, saa nähdä miten tyhjäkäyntiseoksen muuttaminen vaikutti alempien kierrosten toimintaan. Laajakaistalambda seosmittareineen olisi mukava

Edit 1.6: Sytkää aikaistin hieman. Eipä tuo tunnu enää nykivän käyntilämpimänä, silloin on hieman puutunutta menoa kun rikastus menee pois päältä eikä ole täysin lämmennyt, huomaa ajon aikana kun hieman nytkähtää. Tuokin olisi helppo korjata, kun kääntää "ryyppykelloa", että imu on pitempään päällä. Tulpat, jos niistä nykyisin voi mitään päätella, olivat vaaleanruskeat.
Edit 2.6: Muokataas taas. Lorottelin pöntöstä ~7 litraa E85:sta vanhojen sekaan, laskeskelin, että seos olisi ehkä E80:sta, perustuen siihen että 10l olisi jäljellä 75%:sta seosta. Hyvin toimi sen ~40km matkan mitä ajoin, ei nykimistä tai muutakaan, kylmänä käynnistyy heikommin ja lämpimänä avainta näyttämällä. Puntoonkin lorottelin etanolia, siitä ei vielä kummempaa kokemusta. Vähän tuntuu siltä, että carina voisi toimia myös puhtaalla E85:lla

Viimeksi muokannut Evreka, 2.6.2012 21:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Kunnei ladasta ole kyse niin kirjoitellaanpas tänne. Nyt ehkä saattaa olla ensimmäiset kokemukset etanolin haittavaikutuksista mitä rummuttivatkin eli tuo että etanoli saattaa liuottaa tankista sakat liikkeelle. Nykyisellään kun tuossa v-powerissakin on tuota etanolia se max. 5%. Moottoripyörän kans kävi tuossa kun eilen jouduin tankkia käyttään irti huoltotoimien vuoksi ja samalla tuli ravisteltua sitä aika voimakkaasti niin samalla ilmeisesti hartsiutunutta bensaa alkoi irtoileen.
Tänään kerkesin vajaa 10km ajaa ja ihmettelin että alkaa hyytyyn moottoritiellä. Aluksi ajattelin että bensa lopussa ja käänsin varatankille vaan ei mitään vaikutusta. Nykiminen alkoi paheneen eikä täydellä kaasulla kulkenut enää kuin 80 ja siitä kokoajan hidastuen. Käyntikin oli kuin vanhalla ruohonleikkurilla kun ei ilmeisesti käynyt enää kuin kahdella. Sain kuitenkin nilkutettua sen verran että pääsin rampista pois moottoritieltä ja rampin päässä oleviin liikennevaloihin sitten sammui eikä enää käyntiin lähtenyt. Kuntoiluksihan se meni vaan onneksi ei matkaa ollu kuin sen 1km kotio enää. Kiva työnnellä ylämäkeen tuollasta yli 200kg painosta pyörää täydessä ajovarustuksessa.
Aloin sitten kotosalla tutkiin että mikähän tuolle tuli ja kokeilin että bensaa ainakin on mutta tuli mieleen että katotaas nyt bensansuodatin että miltä näyttää. No sehän oli täynnä jotain ihmeellistä ruskeaa mujua mikä oli tukkinut suodattimen kokonaan. Ei muutakuin tankki irti ja tyhjäämään. Huljuuttelin ensin tankkia ja aloin laskemaan bensoja ulos niin aivan ruskeata oli bensa hetken aikaa ennenkuin alkoi kirkasta bensaa tuleen. Uudelleen huljuuttelua ja sama homma. Ruskeaa tuli taas. Oli se tankin sisällä oleva sihtikin osittain tukossa mutta viimeinen niitti ilmeisesti oli se varatankille kääntö niin vetäs tankin pohjalta kaikki sakat suodattimeen. Tuo tankissa oleva sihti kun on sellainen että suodattaa vain tyyliin kaikkea oravaa isommat pois. Suodattimenkin pesin ja huuhtelin kunnolla bensalla että on nyt sekin taas puhdas. On siis pestävää mallia tuo suodatin. Huomenna käydä hakeen uutta bensaa ja toivoa että ei olisi kaasareille asti päässyt tuo muju. Iso työ alkaa purkaan irti nuo puhdistusta varten.
Ja saipahan samalla vedetkin pois tankista kun oli näköjään päässyt vähän vettäkin tankkiin. Ilmeisesti jonkun pesun tai kovan vesisateen yhteydessä päässyt kun oli korkin alta vesireikä tukossa eikä päässy vesi pois korkin juuresta. Paljoa sitä ei ollut mutta vähän kuitenkin. Tuo ruskea muju ei kuitenkaan ollu ruostetta.
Tänään kerkesin vajaa 10km ajaa ja ihmettelin että alkaa hyytyyn moottoritiellä. Aluksi ajattelin että bensa lopussa ja käänsin varatankille vaan ei mitään vaikutusta. Nykiminen alkoi paheneen eikä täydellä kaasulla kulkenut enää kuin 80 ja siitä kokoajan hidastuen. Käyntikin oli kuin vanhalla ruohonleikkurilla kun ei ilmeisesti käynyt enää kuin kahdella. Sain kuitenkin nilkutettua sen verran että pääsin rampista pois moottoritieltä ja rampin päässä oleviin liikennevaloihin sitten sammui eikä enää käyntiin lähtenyt. Kuntoiluksihan se meni vaan onneksi ei matkaa ollu kuin sen 1km kotio enää. Kiva työnnellä ylämäkeen tuollasta yli 200kg painosta pyörää täydessä ajovarustuksessa.
Aloin sitten kotosalla tutkiin että mikähän tuolle tuli ja kokeilin että bensaa ainakin on mutta tuli mieleen että katotaas nyt bensansuodatin että miltä näyttää. No sehän oli täynnä jotain ihmeellistä ruskeaa mujua mikä oli tukkinut suodattimen kokonaan. Ei muutakuin tankki irti ja tyhjäämään. Huljuuttelin ensin tankkia ja aloin laskemaan bensoja ulos niin aivan ruskeata oli bensa hetken aikaa ennenkuin alkoi kirkasta bensaa tuleen. Uudelleen huljuuttelua ja sama homma. Ruskeaa tuli taas. Oli se tankin sisällä oleva sihtikin osittain tukossa mutta viimeinen niitti ilmeisesti oli se varatankille kääntö niin vetäs tankin pohjalta kaikki sakat suodattimeen. Tuo tankissa oleva sihti kun on sellainen että suodattaa vain tyyliin kaikkea oravaa isommat pois. Suodattimenkin pesin ja huuhtelin kunnolla bensalla että on nyt sekin taas puhdas. On siis pestävää mallia tuo suodatin. Huomenna käydä hakeen uutta bensaa ja toivoa että ei olisi kaasareille asti päässyt tuo muju. Iso työ alkaa purkaan irti nuo puhdistusta varten.
Ja saipahan samalla vedetkin pois tankista kun oli näköjään päässyt vähän vettäkin tankkiin. Ilmeisesti jonkun pesun tai kovan vesisateen yhteydessä päässyt kun oli korkin alta vesireikä tukossa eikä päässy vesi pois korkin juuresta. Paljoa sitä ei ollut mutta vähän kuitenkin. Tuo ruskea muju ei kuitenkaan ollu ruostetta.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/uuti ... 1205179545
ihmekös ku mopopojat ajaa takapuskurissa kiinni impaamassa pakokaasuja
ihmekös ku mopopojat ajaa takapuskurissa kiinni impaamassa pakokaasuja

kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tosiaan tuo pösö 309 toimii sellaisella seoksella nykyään, että 7 litraa ee-kymppiä, loput n. 30 litraa re kasivitosta. Tuolla kokoonpanolla tuntuisi olevan suurin hyöty, kulutus jotain 8l/100 km. Ja toimii ihan siedettävästi.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
akka oli pistänyt merkille että etanoliseoksella lähtee carina paremin käyntii lämpimänä ku normi bensalla.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
On tuossa ollut jo pidemmän aikaa projektina Saab 96. Nyt projekti alkaa olla hyvällä mallilla. Tilasin vuosi sitten tuollaisen kaasuttimen ed. mainittuun vehkeeseen: http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... =18850.451
Siihen vaihdoin pääsuuttimet kokoa 145. Sillä kokoonpanolla toimii tuo saabbikin mukavasti re85:lla.
Tarkoituksena on, että kaikki autot mitä käytössämme on toimii tuolla etanolilitkulla.
Ruohonleikkurit toimii myös tuolla liuoksella, moottorisahakin kun kaasarin säätää kohdilleen. Moottorikelkallekaan ei muuta anneta.
Saas nähdä mikä vehje hajoaa ensimmäisenä, mutta kaikki tähän asti toiminut pienellä fiksaamisella.
Jos re85:n hinta pompsahtaa, on kaikki edellämainitut vermeet helppo palauttaa bensalla toimivaksi.
Siihen vaihdoin pääsuuttimet kokoa 145. Sillä kokoonpanolla toimii tuo saabbikin mukavasti re85:lla.
Tarkoituksena on, että kaikki autot mitä käytössämme on toimii tuolla etanolilitkulla.
Ruohonleikkurit toimii myös tuolla liuoksella, moottorisahakin kun kaasarin säätää kohdilleen. Moottorikelkallekaan ei muuta anneta.
Saas nähdä mikä vehje hajoaa ensimmäisenä, mutta kaikki tähän asti toiminut pienellä fiksaamisella.
Jos re85:n hinta pompsahtaa, on kaikki edellämainitut vermeet helppo palauttaa bensalla toimivaksi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Itsekin olen B&S koneista leikkuria vuodelta 1984 käyttänyt jo jonkin aikaa pelkällä E85. Olen kyllä käyttänyt sitä myös pelkällä asetonilla ja Sinolilla. Varsinainen FlexiFuel laite!
Kierrosten (kaasun) rajoitus on poistettu käytöstä joten kiertää iloisesti kaasupohjassa about 8000rpm



Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Siinä onkin varsin hyvä testi kohde. Noita strattonin koneita kun on tarjolla melkein joka nurkalla jos sattuu ottaan itteensä tuosta bensasta.
Mutta lisää ihmettelyä tuohon aikaisemmin kirjoittelemaani tapaukseen moottoripyörän kanssa. Nyt kun oli jonkun aikaa se bensa seissyt astiassa minkä tankista poistin niin oli kasaantunut ihmeellisiksi levyiksi astian pohjalle se ruskea mömmö. Kuvaa en hoksannut ottaa. Hieman kun ravisteli niin hajosi aivan pieneksi hileeksi bensan sekaan värjäten koko bensan ruskeaksi. Ei se ihme ole jos suodatin tukkeutui.
Ilmeisesti tuo aikaisempi tankin puhdistus ei ollut riittävä kun Manson reissulla joutui neljä kertaa puhdistaan suodattimen kun veti tukkoon. Kolme kertaa vielä puhdistelin varmuuden vuoksi tuon viikonlopun aikana ennen ajoon lähtöä että suodatin on puhdas. Ainakin Tampereelta kotio pääsi ilman ongelmia jo. En tosin ole tarkistanut nyt tuota suodattimen likaisuutta kun kotio pääsin.
Mutta lisää ihmettelyä tuohon aikaisemmin kirjoittelemaani tapaukseen moottoripyörän kanssa. Nyt kun oli jonkun aikaa se bensa seissyt astiassa minkä tankista poistin niin oli kasaantunut ihmeellisiksi levyiksi astian pohjalle se ruskea mömmö. Kuvaa en hoksannut ottaa. Hieman kun ravisteli niin hajosi aivan pieneksi hileeksi bensan sekaan värjäten koko bensan ruskeaksi. Ei se ihme ole jos suodatin tukkeutui.
Ilmeisesti tuo aikaisempi tankin puhdistus ei ollut riittävä kun Manson reissulla joutui neljä kertaa puhdistaan suodattimen kun veti tukkoon. Kolme kertaa vielä puhdistelin varmuuden vuoksi tuon viikonlopun aikana ennen ajoon lähtöä että suodatin on puhdas. Ainakin Tampereelta kotio pääsi ilman ongelmia jo. En tosin ole tarkistanut nyt tuota suodattimen likaisuutta kun kotio pääsin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Saattaa kipinäsytytteiset olla vähän liian herkkiä leimahtamaan liekkeihin jos avotulta aletaan imusarjaan laittamaan. Suorasuihkutteisessa voisi toimiakkin hyvin... Mutta sitten näissä suorasuihkuvokkeloissa (esim Golffi) taisi olla E10 käyttökin kielletty, mene ja tiedä.äölkjhgf kirjoitti: Tuli mieleen, jotta noissa vanhemmissa dieseleissä on käytössä sellainen imusarjahehku. Kun hehku lämpenee, alkaa säiliöstä tulla polttoainetta hehkutulpalle. Voisiko tuollaista soveltaa imuilman lämmittimeksi?
Muistelisin autokouluajoilta että raskaassa kalustossa olisi myös imuilman esilämmitystä toteutettu sähkövastuksilla. Olisiko jollakulla raskaan kaluston tuntevalla parempaa tietoa?
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tulee mieleen se rallimiesten joululaulu: On sangen korkeat kierrokset, vaan joulu, joulu on meillä.
Nimittäin tuosta ruohonleikkurista. Normaalikierrokset lienevät 3600 rpm, joten saattaa tuota abouttia olla jonniin verran.
Nimittäin tuosta ruohonleikkurista. Normaalikierrokset lienevät 3600 rpm, joten saattaa tuota abouttia olla jonniin verran.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Niin tekee, tätä tuli joskus ylä-asteikäsenä kokeiltua.Lattarauta kirjoitti:Ja toimi kuumana jopa polttoöljyllä...

Kierrokset ei haittaa mua yhtään. Oikeestaan parempi niin että kiertää kun tuo minun B&S on sen verran väljä että pienillä kierroksilla karstaa ihan jumalattomasti. Nytkin moottorissa bilhelveten yksiaste SAE50 mineraaliöljy, muut öljyt se syö vaan pois.Lattarauta kirjoitti:Muuten tyhmää poistaa se kierrosten rajoitin kokonaan jos meinaa oikeesti ajaa ruohoa, nyt sitä meinaan on pakko huudattaa tolkuttomasti,
että jaksaisi paksussakin ruohossa (lisätään nyt että kokemuksesta tiedän...).
Ja onhan se hauskempaa vähän kurittaa tollasta laitetta, ei tartte sitten autoja raiskata kun on B&S

Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Oman B&S:n löysin romunkeräyspisteestä viime vuonna johon saa väki tuoda metalliromuja. Hyvin pelaa, kaasuvipuna on naru jolla kiskotaan kaasua ja sammutusnappina käsi, jolla tukehdutetaan kone
Edellisestä syystä ei ole ilmanputsariakaan. Pöntöstä olen kaadellut raakaa E85:sta, hyvin toimii kun seosruuvista haki sopivan käynnin. Kalvokaasarilla tämä malli.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tuossa pösö 309:ssä on tuo moottorihäiriövalo palanut silloin tällöin polttoaineesta riippumatta. Kun valo ei palanut, toimi re85:lla hyvin. Äskettäin aloin tutkimaan mikä on vikana kun häiriövalo syttyy. Otin putsarilta kaasuläppäkoteloon menevän imuletkun irti. Sieltä läppäkotelolta paljastui sellainen liitin johon tulee 2 johtoa pikaliittimellä (olisiko suutin). Liittimen väkäset, joiden pitäisi kontaktia aiheuttaa oli levinneet. Halkaisin muoviliittimen sivuleikkureilla ja tinasin paljastuneet kupariväkäset kiinni suuttimeen. Enää ei häiriövalo syttynyt n. 50km:n testilenkillä ja vetojakin oli tarpeeksi. (raaka re85-seos tankissa).