Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kun vaimo äsken ajeli Ladalla kotiin (kävi vain tuossa 10 km päässä, eilen ajoimme reilun 400 km lenkin ilman mitään ongelmia), niin auto alkoi nykiä. Menin itse testailemaan, ja tottahan tuo on. Kun ihan pihassa annoin kierroksia, niin moottori alkaa katkomaan ja kierrokset putoavat tuolta yli viidestä tuhannestakin yhtäkkiä takaisin tyhjäkäynnille. MIL-valo ei pala, vikakoodeja en osaa vielä venäjänkielisellä ajotietokoneella lukea. Voisiko jokin alipainevuoto aiheuttaa tällaista ja pitäisikö ensimmäisenä alkaa etsimään vikaa polttoainejärjestelmästä? Auto tosiaan on nyt vasta 18 000 km ajettu, eli voi olla kyseessä "uutuuden vika", kuten vaikka löystynyt alipaineletkun liitos. Nopeasti silmäiltynä en sellaista tosin löytänyt. Hyviä vinkkejä vianetsintään otetaan siis vastaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tilannepäivitys: MIL-valo syttyikin nyt kolmannella käynnistyksellä eli kun osaisi vikakoodit lukea, niin varmaan helpottaisi paljon diagnoosia. Eilen ajelimme kotiin satakunta kilometriä kovassa vesisateessa, voisiko olla myös Opel-tyypillinen vika, eli kampiakselin asentotunnistin saanut kosteutta ja sekoittaa sytytyksen? Opelissa kuulemma kanssa tyhjäkäynti tämän vian kanssa ok, mutta kierrosten kanssa heti kovaa nykimistä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Vikakoodi luettu, P033G kampiakselinasentutunnistin, virtapiiri A. Nyt taas moottori kävi ja otti kierroksia normaalisti. Olisikohan tosiaan ollut vain kosteudesta johtuvaa.... Odotellaan edelleen asiantuntevampien kommentteja.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eli kirjoitetaanpa sitten vaihteeksi ihan selkeät kysymykset. Autoa olen vain käytellyt vähän pihassa ja on nyt käynyt ja ottanut kierroksia normaalisti, testilenkkiä en ole uskaltautunut vielä lähteä ajamaan.

Onko kampiakselin asentotunnistin sama kaikissa 110-sarjan autoissa käytetyissä moottoreissa, vai onko eroa Boschin ja GM:n järjestelmien ja 8- ja 16-venttiilisten koneiden välillä?

Onko Ladan tunnistimelle Opelista tuttu kosteuden aiheuttama vika ominainen, vai pitäisikö tässä alkaa hankkimaan uutta tunnistinta? Jostain aiemmasta säikeestä tosin luin, että tämän tunnistimen rikkoutuminen on aika epätodennäköistä. Varsinkin kun auto on näin vähän ajettu, niin pitäisikö alkaa tutkimaan myös mahdollista johdinvikaa?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja pressa »

Bosch ja gm on erilaisia, käsitykseni mukaan kaikki boschit ovat samanlaisia (siis 8v ja 16v). Tarkistasisin silmämääräisesti sen anturin ja johdot, anturin ulkopuolinen puhdistus ja samoin liittimen puhdistus.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kaikissa boschilaisissa on sama anturi, muistelisin että myös GM:ssä on samanlainen.

Vikakoodia P033G ei ole olemassa, mahdollisia ovat P0335, P0336, P0337 ja P0338, jotka puolestaan johtuvat eri syistä. Mikähän niistä olisi kyseessä?

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jos ja kun kaikissa on samalaiset kampiakselinasentotunnistimet niin oliko 8V ja 16V erilaiset nokkatunnistimet?

Törmäsin tähän Venäjällä. Minulle tyrkytettiin joko 1ruuvilla kiinnitettävää tasapäistä tai 2ruuvilla kiinnitettävää hahlopäistä anturia.

Tämä nyt ei suoraan olen tämän ketjun asia, mutta saattaa antaa infoa sopivasti jos ja kun joku tämän tietää.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 10.7.2012 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Hahlopää kaksiruuvinen on 16-venttiilisen, numero 21120-3706040-0x.

Tasapää yksiruuvinen on 8-venttiilisen, numero 21110-3706040-0x.

(x on mikä numero tahansa, ilmoittaa osan valmistajan, eri "x":t ovat vaihtokelpoisia)

Ks. tarvittaessa varaosakirjan kuvataulu K160.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Vikakoodia P033G ei ole olemassa, mahdollisia ovat P0335, P0336, P0337 ja P0338, jotka puolestaan johtuvat eri syistä. Mikähän niistä olisi kyseessä?
Valitettavasti en pysty vastaamaan, kun koodi nollattiin lukemisen yhteydessä. Ongemana siis, etten osannut lukea vikakoodia venäjänkielisellä ajotietokoneellani, vaan kaveri luki koodin yleistesterillä, joka ilmoitti koodiksi tuon G-loppuisen. Saksankielisestä korjaamokäsikirjasta jo tässä katselinkin, että tosiaan P033-alkuisia koodeja useampi, kaikki viittaavat kampiakselin asentotunnistimeen.

Putsailin tänään tunnistimen liittimineen ja 40 km:n reissu ajettu, ei ongelmia. Ilmeisesti pitää seurailla tilannetta, toki voisi hankkia varalle uuden tunnistimen, kun eivät mitä ilmeisemmin paljoa maksa. Vaihtaa sitten, jos vielä tulee ongelmia. Vai voisiko jokin vikakoodeista aiheutua tunnistimesta riippumattomastakin syystä?

edit: Toki on mahdollisuus, että kaveri katsoi vähän huolimattomasti ja luki 5:sen tai 6:sen G:ksi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Kannattaa opetella tuo vianhaku ajotietokoneen avulla. Sehän on ainakin omasta mielestä sen aparaatin tärkein tehtävä. Mikäs kompuutteri siinä muuten on, jos voinen vaikka antaa neuvoa?
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sepi kirjoitti:Kannattaa opetella tuo vianhaku ajotietokoneen avulla. Sehän on ainakin omasta mielestä sen aparaatin tärkein tehtävä. Mikäs kompuutteri siinä muuten on, jos voinen vaikka antaa neuvoa?
Laite on ilmeisesti täällä harvinaisempi WTAБ6 маршрутный Бортовой компьютер. Nacolle on pitänyt skannata ohjekirja suomennettavaksi, mutta jotenkin vain en ole ehtinyt. Kellon olen tuohon ilman venäjän taitoa saanut aikaan ja samoin laitteen näyttämään samanaikaisesti kellonaikaa sekä hetkellistä ja keskikulutusta. Siihen on toistaiseksi jäänyt.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Apuja tarvittaisiin pikaisesti ja paljon.

Ei korjaantunut kampiakselin asentotunnistustimen vaihdolla, vaan alkoi auto taas kovasti nykiä. Piti kääntyä reissun päältä takaisin kotiin ja kun pihassa tarpeeksi kauan kaasutteli, niin sai MIL-valonkin syttymään ja vikakoodi olisi P0336. Auttaisiko tämä koodin nyt kertomaan, mistä pitäisi alkaa vikaa etsimään?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Vähän epävarmalla pohjalla tämä vastaus, mutta yritetään:

P0336 - kampiakselin asentotunnistimen signaali epäluotettava / signaalijännite ei sallituissa rajoissa.

Mahdollisia syitä:

- viallinen anturi
- viallinen johdotus
- viallinen hammaskehä
- viallinen hihnapyörä

Seuraavia voisi yrittää:

Anturiresistanssin mittaus, pitäisi olla noin 900 ohmia.

Anturijännitteen mittaus (huom vaihtojännite), pitäisi olla yli 0,3 V käynnitysmoottorin antamalla pyörintänopeudella.

Hihnapyörän tarkastus, hammaskehän ehjyys, pyörän kumisen vääntövärahtelyvaimentimen ehjyys, pyörän epäkeskisyys, anturin ja hammaskehän välinen etäisyys (noin 0,8...1,0 mm, ei saa vaihdella kampiakselin eri asennoissa).

Johtimien mittaus

Signaalijohtimet: oltava yhteys moottorinohjausyksikköön, keskinäinen resistanssi hyvin suuri, samoin johtimien ja maan välinen resistanssi.

Signaalijohtimien koaksiaalisuoja: resistanssi maahan oltava lähellä nollaa.

Kytkentäkaavion saa osoitteesta: http://chiptuner.ru/content/pin5/, klikkaa sivun alareunasta Схема соединений ЭСУД в 21124 (16V)

menestystä

SvS

JK. Jos käytössäsi on oskilloskooppi, mittaa anturin antama signaali moottorin käydessä. Viallinen tai epäkeskinen hammaskehä näkyvät selvästi.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voisiko olla mahdollista että hihnapyörä olisi löysällä? (joskus on tullut vastaan että kiinityspultti on pohjannut enne kuin on kiristänyt pyörän kunnolla) Mikäli akselin kiilaura olisi levennyt ja pyörä pääsisi hivenen liikkumaan? Tällöinhän olisi mahdollista että anturin antama arvo heittelisi ja kampiakselin asentotunnistimen signaali olisi epäluotettava.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

On mielestäni myös mahdollinen vika. Hyvä lisäys.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin