Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Viesti Kirjoittaja Marko »

Oletko tarkastanu kaasuläpän,likaantuu aikaa myöten,vaikutti joskus jossai autos aikanaa,en nyt muista missä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Nyt tuossa omaa vastaavalla tekniikalla olevaa ladaa testailin. Jos imusarjasta nykäisee valkoisen alipaineletkun irti niin käynti alkaa humpaamaan sekä kierrokset putoaa. Eli ratkaisuna ongelmaan voisi hyvinkin olla imuvuoto kaasuläpän jälkeisissä letkuissa. (valkoinen letku tai paksumpi jarrutehostimelle menevä). Kun valkoisen letkun paikan tukki sormella imusarjasta, käynti tasottui.

Tuollainen vuoto ei välttämättä anna vikakoodia, koska isommilla kierroksilla alipaine pienenee imusarjassa ja lambda ym. arvot voivat olla moottorinohjaimelle siedettäviä 8)

Eli nykii letkut irti imusarjasta ja tukkii aukot, niin vika voi löytyä jos siis imuvuodosta johtuu.

Jarrutehostin itsessään voi olla syyllinen.

Kuitenkin jos imee jostain ilmaa niin voi vaikuttaa sitä kautta myös päästöihin kun käy liian laihalla.

Tuo tyhjäkäyntimoottorihan avaa lisäilmakanavaa tarvittaessa, sen ei silti pitäisi aiheuttaa epätasaista käyntiä vaan korkeintaan matalat tyhjäkäyntikierrokset jos siis kanavat olisi tukossa.
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Kaasuläppäsydeemi tuli puhisteltua ja imuvuodot tutkittua jarrutehostimen ja sen valkoisen letkun osalta ilman tuloksia.
Auto toimi ihan normaalisti nyt viikon verran kunnes tänään alkoi käydä kuin ruohonleikkuri, rikkaalla röpröttäen ja savuttaen. Sytytti myös vikakoodin 0134. Mittasin johdot lamdan liittimeltä ohjaimen liitimelle, sekä lambdalta pääreleelle menevän piuhan ja yhteydet nuissa ok. Myös liittimet näytti puhtaille ja tiukoille. Vaihdoin myös pääreleitä keskenään, muttei mitään vaikutusta. Ehkäpä sitten vikaa lambdassa??? Tuo onkin niitä harvoja vielä vaihtamattomia antureita :)
Nytpä ei sitten hirveästi viiti ajella, ettei katalysaattori hajoaisi. Jos jollakulla tarjota kohtuu edullisesti ja melko nopeasti vaihto lambdaa, niin laitappa vaikka yv:tä. Lambdan tyyppi lienee 0 258 005 133/2112-3850010.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Sepi kirjoitti:Kaasuläppäsydeemi tuli puhisteltua ja imuvuodot tutkittua jarrutehostimen ja sen valkoisen letkun osalta ilman tuloksia.
Auto toimi ihan normaalisti nyt viikon verran kunnes tänään alkoi käydä kuin ruohonleikkuri, rikkaalla röpröttäen ja savuttaen. Sytytti myös vikakoodin 0134. Mittasin johdot lamdan liittimeltä ohjaimen liitimelle, sekä lambdalta pääreleelle menevän piuhan ja yhteydet nuissa ok. Myös liittimet näytti puhtaille ja tiukoille. Vaihdoin myös pääreleitä keskenään, muttei mitään vaikutusta. Ehkäpä sitten vikaa lambdassa??? Tuo onkin niitä harvoja vielä vaihtamattomia antureita :)
Nytpä ei sitten hirveästi viiti ajella, ettei katalysaattori hajoaisi. Jos jollakulla tarjota kohtuu edullisesti ja melko nopeasti vaihto lambdaa, niin laitappa vaikka yv:tä. Lambdan tyyppi lienee 0 258 005 133/2112-3850010.
Vikakoodi P0134 tarkoittaa "Happitunnistin 1, virtapiiri ei-aktiivinen". Pikaisen googletuksen perusteella happitunnistin on juurikin tuo lambda-anturi. Joko vikaa johdoissa tai anturi sökönä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Taas auto toimii niin kuin pitääkin ilman vikakoodeja, vaikken tehnyt sille paljoa muuta kuin räpläsin liittimiä. Lambdan otin irti ja polttelin puhtaaksi sekä mittailin ja se tuntui toimivalta. Vika siis mitä luultavimmin johtojen huonoissa kontakteissa tai sekoilevassa ohjaimessa.
Välillä näytti myös vikakoodia P0118 eli korkeaa signaalia lämpötila-anturilta, mikä varmaan selittänee tuota rikkaalla käyntiä. Kerran myös kun virrat oli kytketty päälle ja hipaisin suuttimille menevän johdinnipun liitintä, kuului ritinää suutinten suunnalta. Aukaisin liittimen ja laitoin takaisin, eikä ääntä enää kuulunut.
En tiedä liittyykö toisiinsa, mutta ajotietokone BK-40 jumitti myös, kun ongelmia ilmentyi, nyt sekin taas toimii. Saas nähdä miten kauan nyt pysyy ilman ongelmia.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Viesti Kirjoittaja mush »

Ettei olisi sama vika, mitä Samaran kohdalla pähkäiltiin joskus aikoinaan:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=30308

Eli suuttimen ohjausjohto nirhaantunut ja ottaa maihin -> suutin auki jatkuvasti -> liikaa bensaa -> käy huonosti -> lambda tukossa -> lambdan vikakoodi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Viesti Kirjoittaja Sepi »

mush kirjoitti:Ettei olisi sama vika, mitä Samaran kohdalla pähkäiltiin joskus aikoinaan:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=30308

Eli suuttimen ohjausjohto nirhaantunut ja ottaa maihin -> suutin auki jatkuvasti -> liikaa bensaa -> käy huonosti -> lambda tukossa -> lambdan vikakoodi.
Taisitpa osua melkolailla oikeaan!!! Kun kävin heiluttelemassa johtimia, niin kun heiluttelee johdinnippua, mikä tulee kampi- ja nokka-akselin asennontunnistimilta, niin silloin 1 sylinterin suutin alkaa rätistä. Vielä, kun nyt löytäisi sen oikean kohdan. Pitääpä lähteä tutkimaan tarkemmin.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Sieltähän se vika löytyi! Paksusta johtonipusta suutinten liittimelle erkanevista johdoista, oli 1. sylinterille menevä johto hankautunut moottoria vasten puhki. Kannattaa muidenkin tarkastella tuon haaran johtoja, sillä päälle ei ole laitettu suojaputkea vaan pelkkä teippi. Nyt loppu rätinät ja toivottavasti myös käyntiongelmat.
Kiitokset vinkeistä!
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Vastaa Viestiin