Jakohihna 16V.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
MyllyMatti

Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja MyllyMatti »

Jakohihna vaatii vaihtoa.

Konehuoneen tyyppikilpi
e2 * 2001/116*0202
XTA21114050211611
Version T01136
Engine 21124
NFOR SPARES 02092(1)6 tahi 02092(4)6

Kiristinrullat, metalli/muovi? sekä hammashihnan tyyppi, leveys, hammasluku, tai pituus?.
Hieman vaikeuksia varaosan saannissa tiskillä. Kysymyksiä, johon nyt en vielä tiedä vastausta.
Kiitos tiedosta ja vaivannäöstä etukäteen.

Vielä varmistasin onko laturinhihna pituus (oh-tehostin) mallissa 1116?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Alkuperäisnumerot lienevät

ohjainrulla 21120-1006135

kiristinrulla 21120-1006120

hihna 21120-1006040

Numerot kääntynevät melko vaivatta eri kauppanimien tuotteiksi.

Osat ovat samat 1,5- ja 1,6-litraisissa 16-v-koneissa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Onko hihnan (ja kiristimen) vaihtoväli 60 tkm? Entä vesipumppu? Onko pumpun vaihto kummempi homma kuin 8-venttiilisessä?
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Vaihtoväli muistaakseni 60tkm tai neljä vuotta. Vesipumppuja on periaatteessa kahta erilaista, mutta käytännössä molemmat sopivat. Eroa on vain hihnapyörän leveydessä. Kapeampi ehkä vaikuttaa kierrosherkkyyttä nostavasti, mutta käytännössä eroa ei varmaan kukaan huomaa. :)

Hihnoja on myös kahta erilaista, pyöreä- ja kulmikashampaista, mutta ne sopivat ristiin. Vesipumppu kannattaa vaihtaa jakoremontin yhteydessä, koska se lisää työtä vain sen verran, että joudut nokkapyörän ottamaan irti. Vesipumppu ei ole mitoitettu kestämään kahta hihnanvaihtoväliä, eikä se sitä yleensä kestäkään. Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
MyllyMatti

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja MyllyMatti »

60 se vaihtoväli mielestäni on ja samalla vaivalla vesipumppukin on vaihtunut, tosin korjaamon työnä.
Luulisin, että työmäärä on jokseenkin sama molemmissa, 8 ja 16 venttiilisissä.

ts. vaihda kaikki, rullia myöten.

Muista tämä laturihihna 1115 pituus, jos tehostaja on keventämässä ohjausta, että hyvää "syssyä" tahi syksyä vain sinne vaihtohommiin, että kelit on ok.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Smoppi kirjoitti: Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.
Nythän tuli hurja väite!!!

Siis 16V jossa on 2nokka-akselia ja nokkapyörää olisi samallaisella jakopäällä kuin 8V jossa on yksi nokka-akseli ja nokkapyörä?

Olenko käsittänyt nämä jakopäähommat ihan väärin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Smoppi kirjoitti:Vesipumppuja on periaatteessa kahta erilaista, mutta käytännössä molemmat sopivat
Älä missään tapauksessa kasaa 16 venttiilisen jakopäätä väärillä osilla, mottorivaurio tulee eikä ole halpa. Hihna kuluu ja kuormittuu väärin mikäli hihnapyörä on liian kapea.
Smoppi kirjoitti:Hihnoja on myös kahta erilaista, pyöreä- ja kulmikashampaista, mutta ne sopivat ristiin.
Älä missään tapauksessa kasaa 16 venttiilisen jakopäätä väärillä osilla, mottorivaurio tulee eikä ole halpa. Tämähän on sama kuin sanoo että palikkatestissä neliö menee pallon reikään. Hihnan hammastus pitää olla sama kuin hihnapyörissä, hihna kuluu nopeasti mikäli hammasprofiili on väärä.
Smoppi kirjoitti: Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.
Tietosi ei pidä paikkaansa, jakopäissä on eroja (jopa 8 venttiilisissä).
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Smoppi kirjoitti: Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.
Nythän tuli hurja väite!!!

Siis 16V jossa on 2nokka-akselia ja nokkapyörää olisi samallaisella jakopäällä kuin 8V jossa on yksi nokka-akseli ja nokkapyörä?

Olenko käsittänyt nämä jakopäähommat ihan väärin?
Onko siellä muka kaksi nokkapyörää? :o

Korjaamot ainakin laittavat eri profiilin hammashihnoja ja -rattaita kiinni sekaisin, mutta eivätpä korjaamot usein tee muutenkaan mitään kunnolla. En tosin ole kuullut, että hihna olisi ikinä katkennut vääränlaisen hammasprofiilin takia. Yleensä uusi hihna kuitenkin "sisäänajautuu" kuluneille hammaspyörille. Harvemmin kuluneita hammaspyöriä vaihdetaan uusiin jakoremontin yhteydessä, vaikka niistä aina jotain pieniä kauneusvirheitä löytyy.

Noissa kiristinrullissa materiaali (metalli/muovi) ei ole se pääasiallinen ero, vaan keskiön malli. Vanhemman mallinen kiristinrulla kiristyy epäkeskopultilla ja uudempi taas erilaisella systeemillä. Vanhempi rulla ei sovi uudemman rullan pinnapulttiin, koska uudemman rullan pinnapultti on lyhyempi.

Noilla Sdelanon varaosanumeroilla kyllä löytynevät oikeat osat.

EDIT: Nähtävästi siellä sittenkin on ihan erilainen jakopää kuin 8-venttiilisissä. Niitä nokkapyöriäkin on kaksi. Pitkän googletuksen jälkeen löysin varmistuksen tälle - tuntuu nimittäin yleisempi luulo olevan, ettei jakopäissä ole ollenkaan eroa. Googlellakin löytyy helpommin tuota disinformaatiota jakopäiden samanlaisuudesta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Meinaatko moppi että on kaksi nokka-akselia ja yksi nokkapyörä? Millähän se toinen nokka pyörii?? Minä teidän varmasti ainakin yhden (onneksi 8 venttiilisen) jakohihnan katkeamisen kun oli käytetty väärän profiilin hihnaa. Tapahtumien kulku on melko varmasti seuraava: Vääränlainen hihna kiristetään oikein, kun moottori on käynnissä hioo hihnapyörät väärää profiilia sopivammaksi (hihna kuluu ei metallinen pyörä), tästä johtuen hihna löystyy, sitten kun on löystynyt tarpeeksi hyppää hampaalta ja katkee.
Miksi pitää väittää väärien osien sopivan?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2697
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

16 v jakopää:
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... -6-5-6.jpg

8 v jakopää:
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 6-4-16.jpg

Kyllähän nuo näyttää minusta aika erilaisilta...

Keskenään jakopään osat eivät käy yhtään. 16 v remmi pitempi ja leveämpi, josta johtuen kiristin- ja ohjurirulla leveämmät ja vesipumpun rulla myöskin.

16 v remmiä on vain yhdenlaisella hampaalla, tosin kuin 8 v remmiä on kahdella erilaisella hampaalla.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja samarai »

2112 16V:ssä ei ole kuin yhtä, mutta uusi 16V 21126-moottori on kuitenkin pyöreällä hampaalla. Ja 137 hampaalla, kun 2112:ssa on 136.

No näillä tiedolla ei täällä ole tietysti paljonkaan merkitystä.

http://siteinform.ru/goods/card/1135695 ... rise/89413
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Smoppi kirjoitti:EDIT: Nähtävästi siellä sittenkin on ihan erilainen jakopää kuin 8-venttiilisissä.
Kommentoidaan vielä vahvistukseksi, että näin todellakin on. Ja jos osia pyytää varaosafirman tiskiltä, niin saattaa saada auton rekisterinumerollakin väärät osat - näin ainakin Fixus-varaosaliikkeessä. Omaankin 16v-koneeseen antoivat 8v hihnan, tuli onneksi ennen jakopään purkua foorumilta varmistettua oikean hihnan mitat, että sain vielä käytyä vaihtamassa hihnan oikeaan, eikä tullut muuta turhaa työtä kuin varaosaliikkeessä käynti toistamiseen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ja Motonetistä saat 8 venttiiliseenkin väärän hihnan (väärä hammasprofiili).
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

pressa kirjoitti:Ja Motonetistä saat 8 venttiiliseenkin väärän hihnan (väärä hammasprofiili).
Itselläni on Motonetin remmi nokkaa pyörittämässä. Saa nähdä kestääkö :lol: Vanha remmi on kyllä takakontissa varaosana tallella, mikäli sattuu katkeamaan kesken matkan. Pyöreähampaisen hihnan kyllä motonetistä sain, ja hammaspyörissä on myös pyöreät hampaat.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Jakohihna 16V.

Viesti Kirjoittaja Marko »

Motonetissa on paljo käyttökelposta osaa,mut toinen ääripää:Ei saa sopimaa millää,vaikka miten haluais.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Vastaa Viestiin