Startin ja laturien sopivuudet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Startin ja laturien sopivuudet

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Täällä on myyntiosissa tarjolla Samaran startteja ja latureita. Muistelen, joskus lukeneenikin, mutta varmistelen silti - Samaran laturi ei siis missään olosuhteissa sovi 110-sarjaan / Kalinaan? Mutta miten on startin laita, käyvätkö samat startit kaikkiin etuvetoihin, vai onko näissä eroja?
Viimeksi muokannut JohnDoe, 25.10.2012 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Startin ja laturiens opivuudet

Viesti Kirjoittaja mush »

Juuri pari päivää sitten meni 2002 Samaran laturi omaan 2111:een kun säädin sanoi sopimuksen irti ja laturi löytyi nopeammin kuin säädin. Ruiskujen laturit (80A 94.3701) ovat samoja ainakin jollain aikavälillä, jossain vaiheessahan laturi muuttui näissä uudemmissa.

Starttia ei ole ollut tarve vaihtaa yhteenkään meillä olleeseen etuvetoon, mutta jos moottori ja laatikko ovat samoja, miksei starttikin (siis ainakin suht samanikäisissä).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Startin ja laturien sopivuudet

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sittenpä voisi vaikka uskaltaa varastoon ostaa laturin ja startin, jos vaikka sitten kävisivät kaikkiin kolmeen Ladaani. Tosin Eurosamaran Iskra-merkkisestä laturista olen kuullut, että on todella kestävä ja niitä harvemmin tarvitsee vaihtaa, hiiletkin kestävät keskimääräistä pidempään. 110-sarjan latureista on taas tullut täältä luettua, että useammalla tosiaan on ollut niissä vikaa, käytössä ilmeisesti ei ole enää Iskran valmistamat laturit vaan jotkin muut.

Onhan tässä toki vielä aikaa odotella muiden kommentteja. Joskus vain muistan lukeneeni Sdelanon kirjoittaneen, ettei 110-sarjaan enää Samaran laturi kävisi, mutta onkohan tosiaan kyse vuosimallien välisistä eroista...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Startin ja laturien sopivuudet

Viesti Kirjoittaja mush »

90-luvun lopun ja 2000-luvun alun moniurahihnalaturit ovat yleisemmin näitä venäläisvalmisteisia, vaikka taitaa niissä Iskraakin joukossa olla. Muistan lukeneeni, että niihen tuli jossain 2000-luvun kuluessa tuli ainakin sisäisiä muutoksia, jolloin myös alhaisen latausjännitteen ongelma poistui.

Itsellä tuli tuolla venäläisellä 100tkm täyteen, jolloin jännitteensäädin sekosi (selkeästi kosteus pääsi säätimeen, koska kastuessaa sekosi kunnolla), hiiliä olisi ollut jäljellä vaikka kuinka. Latausjännite alkoi heitellä ja meinasi karata käsistä.

Kesti muuten hetken kun laturin vaihdon jälkeen ruisku oppi käymään tyhjää uudelleen (RE85 coctail tankissa).

Sdelano varmaan keretessään osaa heittää vuosimallit ja mitä on muuttunut milloinkin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Startin ja laturien sopivuudet

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ainakin tuon oman Samaran ja veljen 110:n startit ovat erilaisia niin rakenteeltaan kuin kiinnitykseltään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Startin ja laturien sopivuudet

Viesti Kirjoittaja mush »

Ahaa, hyvä tietää tuokin. 2000-mallissessa 16v 110:ssä olen nähnyt mitä ilmeisemmin alennusvaihdestartin, joka oli kokoluokkaa limutölkki. Omassa on vielä tuollainen perinteinen pitkä ja paksu (8v ja 16v ero, vai mitä laarissa on tehtaalla sattunut olemaan?).

Eli mitä ilmeisemmin vaihteistoissa on eroja, jos kerran kiinnitys eri..
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Startin ja laturien sopivuudet

Viesti Kirjoittaja samarai »

Juuri niin, alennusvaihteistolla tuokin em.110:n startti on. Ja vaihteistossa on eroja, en nyt tähän hätään niitä jaksa muistaa, mutta silloin niitä tutkittiin kun tuohon veljen 110:iin juuri se vaihteisto vaihdettiin.

Niissä Samaran starteissahan ei ole sitä päätyhelan runkoa ollenkaan.

Tuosta ne näkyy:
http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=111
http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=43593

http://www.pasker.ru/catalog/?f_group=1 ... f_country=

Jämsän miehelle muuten samalla kiitoksia hyvästä 110:n vaihteistosta, pelittänyt moitteetta jo nyt montakohan vuotta, no sitäkään en kyllä enää muista. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin