Samaran päästöt

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
veijo2013

Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja veijo2013 »

Samaran 1,5 vm 2000 katsastukseen liittyen. Kävin mittauttamassa päästöt paikallisella pajalla, oli runsas happivuoto. Imusarjantiivisteet vaihdettiin ja happivuoto oli poissa, siinä sitten uutta mittausta tehdessä rupesi häkäpäästöt intoilemaan tyhjäkäynnillä. Kierroksilla tilanne oli ok.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä ? Onko vastaavia kokemuksia ja hyviä korjausehdotuksia pikkubudjetilla. :?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Eli CO on liikaa? Happea on silloin liian vähän eli käy rikkaalla. Lambdan pitäisi olla siis alle 1, onko se? Lambda-anturissa voi olla vikaa, tai sitten mitattu päästöt kylmällä moottorilla mitä ei pitäisi tehdä. Omituista jos käy tyhjäkäynnillä rikkaalla mutta kierroksilla ei. Ehkä vika voisi olla myös aktiivihiilisäiliön venttiilissä joka voi vuotaa. Kaasua painaessa imusarjan alipaine laskee ja venttiili ei silloin vuoda niin paljoa. Kokeile mitata päästöt aktiivihiilisäiliön letku irrotettuna ja tulpattuna.

Miten imusarjan tiivisteen vaihdolla on saatu happivuoto korjattua? Tarkoitatko pakosarjan tiivistettä? Imusarjan tiivisteen vuodon ei pitäisi tehdä happivuotoa pakokaasumittaukseen. Sen sijaan se tekee alipainevuodon, jolle käsittääkseni uudempi Bosch-ruisku, joka autostasi löytyy, on vanhempaa GM-ruiskua herkempi. Vikavalon pitäisi palaa jos alipainevuoto on merkittävä. Käsittääkseni myös rikkaasta seoksesta pitäisi tulla oma vikakoodinsa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuota minäkin ihmettelin, että mitä tekemistä imusarjan tiivisteellä on happivuodon kanssa ja häkäpäästöjen intoutumista tyhjäkäynnillä, sopisi paremmin hiilivetypäästöihin?

Itsellä aikoinaan Samarassa runsas imuvuoto (palanut venttiili) ei sytyttänyt vikavaloa, mikä myös käsittääkseni olisi pitänyt sen sytyttää, mutta ei vaikka tyhjäkäyntikin souti. Ilmeni vasta katsastuksen päästömittauksessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja mush »

Onhan sinne jouduttu vaihtamaan Imu- ja pakosarjan tiivisteet, kun ovat yhteisiä, ellei mitään patenttia ole tehty. Eli oli vika kummassa hyvänsä, se lienee kunnossa.

Minä kokeilisin kovaa ajoa ensin, varsinkin jos arvoja on yritetty ottaa heti remontin jälkeen. Happivuodon vuoksi se on todennäköisesti käynyt rikkaalla, joka on voinut karstoittaa lambdaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
veijo2013

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja veijo2013 »

Vähän tarkennusta samaran päästö juttuihin.
Tosiaan jouduttiin vaihtamaan imu-pakosarjan tiiviste, jolloin saatiin happivuoto poistettua ja kierroksilla arvot kuntoon.
Tyhjäkäynnin arvot seuraavassa mittauksessa oli 344 HCppm, 5,95 CO%, jotka ovat liian korkeat arvot.
Imusarjan letkuja tarkasteltu sinä ohessa, mutta kierrätysventtiilin toimintaa tai tukkimista ei kokeiltu.
Jostain se nyt vaan kiskoo noita vääriä arvoja, voisin kyllä kokeilla vaihtaa lambda-anturin ja tukkia kierrätyksen letkun imusarjalle.

Imusarjaa irrottaessa pakkasnestettä pääsi imuventtiilien taakse jota paineilmalla puhalleltiin pois, ajettiin korkeilla kierroksilla jonkin aikaa ennen tota mittaamista jossa ensin näytti ihan hyvältä mutta sitten mittarit sekosivat. Vielä en ole tehnyt lisätutkimuksia asialle.
Kiitos vihjeistä, lisääkin vastaavan vian korjaamisvihjeitä/kokemuksia otetaan vastaan.

Korjaamolle ei ole varaa viedä ja ilman obd-mittaria menee muutenkin arvailuksi. :?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

HCppm EI ole häkä vaan HIILIVETYä (partikkelia per miljoona), eli polttoaine palaa epätäydellisesti mutta seos on jotakuinkin stoikiometrinen. Ensimmäisenä vaihda tulpat ja tulpanjohtimet. Jos ei auta niin mittaa/säädä venttiilinvälykset. Nuo venttilinvälyset kannattaa muutenkin välillä mitata ja vaihdella säätöpalat jos on tarvetta. Se säätöpalojen vaihto ei Samaraan ole kummoinen homma, eikä varsinkaan mittaus. Lambda-anturissa tuskin on vikaa.

Ja vielä sellainen juttu, että jos pakokaasun seassa on reilusti happea (niinkuin tuossa oletettavasti on, kun on häkää ja hiilivetyäkin), niin pakoventtiilit palavat siitä herkästi, etenkin jos vieläpä eivät mene kunnolla kiinni (eli jos venttiilin välys on kuroutunut umpeen). Ei välttämättä kannata hirveästi ajella autolla ennenkuin vika on selvitetty ja korjattu. Eihän se venttiiliremppakaan toki itse tehtynä mahdottoman kallis ole, mutta työläs kuitenkin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja mush »

Ei nyt vielä venttiiliremontilla pelotella. Venttiilivikainen tuskin antaisi ok arvoja kierroksillakaan. Tosiaan se happiarvo kertoisi myös jotain, jos happea ei enää ole, on seos niin rikas että kaikki happi palaa pois ja jäljelle jää vielä palamatonta polttoainetta. Jos taas happea on vielä mukana, on syytä epäillä sytspuolen tai venttiilivikaa.

Tilannehan on siellä todennäköisesti ollut se, että pakosarjan tiivisteen välistä vetänyt ilmaa, jonka perusteella lambda on tulkinnut seoksen olevan laihalla ja lisännyt syöttöä. Tästä johtunut seoksen rikastuminen on sitten saattanut käydä lambdan ja katalysaattorin päälle.

Oman kokemuksen mukaan kun tuon ohjaimen arvot saa kunnolla sekaisin, saattaa ottaa aikaa ennen kuin se oppii käyttäytymään kunnolla. Tuosta meidän vehkeestä kun meni jännitteensäädin, niin laturin vaihdon jälkeen sai ajaa hyvän tovin ennen kuin se oppi edes uudelleen käymään tyhjää kunnolla. Meinasin jo ruveta purkamaan palikoita kun kävi tyhjää niin että meinasi sammua (alkuun sammuilikin). Mutta kyllä se jonkin ajan päästä alkoi taas toimimaan ihan normaalisti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

mush kirjoitti:Ei nyt vielä venttiiliremontilla pelotella. Venttiilivikainen tuskin antaisi ok arvoja kierroksillakaan.
Mutta pakokaasussa oleva ylimääräinen palamaton happi vie helposti venttiilit mennessään. Enhän minä sanonutkaan että siitä olisi vielä venttiilit paskana.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Auttasko jään esto aine se ainakin auttaa monet kaasari vehkeet. Esim Saabit. Yms. Ihan kakka moottoria se ei paranna. Ruiskuissa aineen en tiedä toimivan mutta ei kallis kokeilu. Puoli purkkia ainetta ja käydä vähän maantiellä 3ajamassa kierroksilla...ei rääkäten mutta reilut kierrokset ja heti kuumana mittariin... Auttaa jos auttaa. Jos muuten pitäisi kunnossa olla. Akkuakin voi ensin ottaa irti. Siis kaapeli ja antaa koneen ottaa uudet arvot muistiin..
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse muistelen kun omassa Samarassa oli pakoventtiili palanut niin hiilivedyt nousi korkealle, mutta häkäarvo oli ok. Itse kyllä veikkaisin noilla arvoilla toimimatonta lambdaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mieluummin 85E tankkiin kun mitään jäänestoa. Hinta/laatusuhde lienee parempi.

Lambdako ei näissä heitä vikakoodia?

Lambahan kannattaa tarkastaa ihan silmämääräisesti ensin. Ei taida olla edes mahdottomassa paikassa irrottaa. Siinä tulee samalla kurkittua piuhatkin.

Vai olisiko moinen ihan älytöntä?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Samaran lambdan saanee helposti irti auton alapuolelta kun nostaa autoa sen verran ylöspäin että mahtuu itse alle.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

en tieda tuota eroa jaanesto aineen ja RE85 kesken Ehka lisaaineet eri kuitenkin...oli tuolla pullon pohjia niin ruiskuauton puhdistukseen ja jaanesto ainetta. mutta huonosti oli aineet merkattu mita sisaltaa.. RE85 sivuilta katoin ja yhta huonoilla tuloksilla.... mutta oli mulla kysyttavaakin .. etta mika oli linkki missa kasiteltiin nuita mittareita joilla poistetaan vikoja moottorin tietokoneelta.siis taalla foorumilla... kun joku kysyi etta hanen mittari ei poista tai nayta vikoja.mina huomasin omassani etta 0327 oli bk10 mukaan ja laitoin oman uuden mittarin ja se ei nayttanyt vikoja olevan.... mutta pyorittelin moottoria ja ei vikoja nakynyt......... mutta kun kytkin bk paikoilleen niin vika koodi oli havinnyt...... tulin siihen tulokseen etta vika ei ollut aktiivinen..niin vikaa ei tunnistettu.... mutta tiedostossa muisti oli. joka puhdistui.... poissa niin poissa en viela palauta kauppaan mittaria. tuota vikaa en huomannut tulevankaan kun ei oirehtinut mitenkaan. tai olevankaan.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Polttoaineen jääestoaineet ja RE85 ovat kaukaista sukua, mutta eivät lähellekään samoja aineita. Ruiskuvehkeissä jäänestojen tarpeellisuus on hyvin kyseenalaista, enkä niitä juuri kaasutinmoottoreihinkaan käyttäisi, ainakaan ilman jotakin erityistä syytä.

Vikakoodi P0327 tarkoittanee nakutusanturin alhaista signaalia (huono kosketus liittimissä, johdinvika, viallinen anturi tms.). Jos vika poistuu itsekseen, eikä ilmene uudelleen vähään aikaan, valo sammuu ja aikanaan pyyhkiytyy tieto vikamuististakin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samaran päästöt

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Valo ei ole syttynytkään vain Bk10 tietokannassa teksti. Mittarin moottori valo pimeänä ei mitään havaintoa....... En minäkään ihan huvikseni käytä aineita noita autoissani.... Mutta Pienille nelitahti perämööttorille syyskylmillä ja kevät viileillä kalastajat suosittelevat lähtee paremmin kylmänä käyntiin.en tiedä miksi mutta tiedän pari yamaha miestä näin tekevän.... Minäkin puhdistus ainetta suosittelen vain siksi että vesi tippa kulkee nopeasti systeemin läpi pienempänä pisarana niin sanotusti pilkottuna ja puhdistamaan kattia. Ja muita systeemissä olevia systeemiä.
Samaraankin. Suosittelen ainetta vain puhdistukseen en jatkuvaan käyttöön..
Siis mittari on tarvike mittari Lada nivaa varten hankittu....ei uusi Bk11tai parempi...
Vastaa Viestiin