110 vetonivelen suojakumin vaihto
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 12.6.2004 14:30
- Paikkakunta: Hämeenperä
110 vetonivelen suojakumin vaihto
Laittakaahan ohjetta 110 apumiehen puoleisen vetonivelen suojakumin vaihtoon (ulommainen) oli muistaakseni melkoinen taistelu kun vaihdettiin toiselle puolelle sama suojakumi piti irroittaa koko akseli pois paikaltaan,tämä apumiehen puoleinen akseli on vahvempikin kuin tuo toinen että onnistuukohan päältä "uittaminen" jos pitää koko akseli taas irroittaa,eiköhän niitä ole erilaisia suojakumejakin olemassa (päälle vedettäviä,"halkaistuja") että millähän tämän homman saisi helpommaksi? kuvat olisi hommasta hienoa jos jollakin olisi mahdollisuus laittaa.
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
jyväskylässä kun vielä olin amiksessa niin siellä ainakin oli sellaisia vetarin nivelen kumeja jotka sai venyttämällä paikalleen, en kyllä sitten tiedä yhtään mistä saa vaatii omat työkalunsa että saa asennettua.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Omaani vaihdoin juuri apumiehen suojakumin. Vetakselin mutteri auki, auto ylös, rengas pois, alapallonivel pois, vanha kumi pois puukolla, enimmät vaseliinit pois, vetnivelen akseli pois navasta, itse pidin napaa sivussa, kaveri piti kiini vetoakselista ettei lähde irti sisäpäästä, toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, uusi kumi akseliin, nivelen puhdistus, uudet rasvat niveleen ja kasaus. Aikaa kaikkineen (myös kavin juonti) meni tunti. Hommaa helpotti että saimme korjaamon autonosturia käyttää ja työkaluja. Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään. Lyönti pitää olla terävä ja osua nivelen sisä kehään jolloin sokka antaa periksi ja nivel luistaa ulos.
Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)
Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Vasarakin toimii tuossa hommassa, mutta veto- eli liukuvasara on paras peli tuohon hommaan, ja sellaisesta ei tartte edes maltaita maksaa esim. Biltemassa tai Motonetissä...pressa kirjoitti: toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään.
Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)
Tuo Samaran tarvikekumi (ilmeisesti tuo oli numeroltaan 840-771760) on sama kuin kuin esim Fiat Unossa..., taisipa Ritmon ja Regatankin olla sama..
Koivunen myy saman kumin myös Audi 80 ja VW Golf/Jetta/Passat/Ventoon...
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Audin kumija ostin kanssa varalle kun olivat samaa kokoa samaran kanssa. Taisi olla muitakin lueteltu kuin tuo 80:nen mutta pelkästään audi luki paketissa mitä varaosaliikkeen peruja lie olleet hinta oli 1kpl vai pari
ei kyllä olleet hinnan kiroissa ja kauppa näkyi käyvän
.


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Hienointa olis, jos suojakumissa olisi vetoketju 

Reippaina käymme rekkain alle 

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Nonnis kirjoitti:Hienointa olis, jos suojakumissa olisi vetoketju





Mistä ihmeestä näitä insinöörejä oikein sikiää...?


Aja millä ajat ja Ladalla loput
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
kaikkea sitä kuuleeki
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Sellaisia halkaistuja vetoakselin suojakumeja ei taida ollut muissa kuin Kuplavolkkarissa.
Ja se on taas malliltaan suipompi kuin etuvetoisen suojakumi.
http://www.hotcars.net/prod/viewpict.as ... 120-10.jpg
Asennus on helppoa
http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4120-10.pdf

http://www.hotcars.net/prod/viewpict.as ... 120-10.jpg
Asennus on helppoa

http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4120-10.pdf
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Lähetetty: 30 Maalis 2009
Saa nähdä mikä kumi seuraavaksi antautuu, kun on tankissa etanolibensaa.
Nyt sitten katsastus tarkastuksessa huomattiin tuon alta kaksivuotiaan fiat suojakumin hajonneen. Ajattelin nyt tehdä homman itse ja hain sellaisen ylivedettävän neoprenikumisen suojakumin. Tein hienon muoviholkin minkä avulla olisin vetänyt kumin yli. Keskimutteri auki, auto ylös, pyörä pois, alapallosta alatukivarsi irti, holkki paikalle ja turhaa yritystä. Ei mennyt yli millään, ajattelin että kokeillaampa kopauttaa nivel irti, muutama isku eikä tulosta. Otin paremman asennon ja kovempi isku... Koko vetoakseli irtosi vaihdelaatikosta! No kun akseli oli irti (ja öljyt valuu laatikosta) niin ajattelin että otetaan pois ja laitetaan oerinteisesti, nivel kunnon kulmaan ja pari iskua keskiosaan niin irti oli. Kumi paikalleen ja rasvat ja kasausta, öljyjen metsästystä laatikkoon ja valmista tuli. Kyllä taas pitää todeta että hallitunkalla ja huonoilla vehkeillä homat vastustavat... No nyt on uusi kumi ja aikaa kotoa lähdöstä kotiin paluuseen 2 tuntia 45 minuuttia.pressa kirjoitti:Omaani vaihdoin juuri apumiehen suojakumin. Vetakselin mutteri auki, auto ylös, rengas pois, alapallonivel pois, vanha kumi pois puukolla, enimmät vaseliinit pois, vetnivelen akseli pois navasta, itse pidin napaa sivussa, kaveri piti kiini vetoakselista ettei lähde irti sisäpäästä, toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, uusi kumi akseliin, nivelen puhdistus, uudet rasvat niveleen ja kasaus. Aikaa kaikkineen (myös kavin juonti) meni tunti. Hommaa helpotti että saimme korjaamon autonosturia käyttää ja työkaluja. Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään. Lyönti pitää olla terävä ja osua nivelen sisä kehään jolloin sokka antaa periksi ja nivel luistaa ulos.
Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)
Saa nähdä mikä kumi seuraavaksi antautuu, kun on tankissa etanolibensaa.
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Toi Volkkarin suojakumi,kun ei pyöri...niin siinä pelaa hyvin tuo "halkaistava"...Tosin eipä tuo halkaistava pelais kääntyvän pyörän murroksen suojakuminasamarai kirjoitti:Sellaisia halkaistuja vetoakselin suojakumeja ei taida ollut muissa kuin Kuplavolkkarissa.Ja se on taas malliltaan suipompi kuin etuvetoisen suojakumi.
http://www.hotcars.net/prod/viewpict.as ... 120-10.jpg
Asennus on helppoa![]()
http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4120-10.pdf

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Minkä kokoinen se navan mutteri on Samarassa? Tarvitseeko sen varmistuksen irroittamiseen mitään erikoistyökaluja vai väännetäänkö vain mutteri vastapäivään löysälle?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
Mutterin kokoa en muista. Mutterin aukeaaa normaalisti aukipäin kääntämällä, avaamista helpottaa kun kaveri painaa jarrua ettei pyörä pyörähdä.
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
127 Fiatissa oli tuollainen halkaistava.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto
pressa kirjoitti:vanha kumi pois puukolla
Juu, samoin puukolla halkee, mutta ei ole muuten halkaistavissa.Pavlovits kirjoitti:127 Fiatissa oli tuollainen halkaistava.