Pikkukysymykset

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Laakerikansien kiristys momentti 52Nm 5.2kpm tarkoittaa banjon sisempiä laakerikansia.. En tiedä onko vaarallisenpaa vetää ylikireälle.. Että kestääkö pultti paremmin ylikireenä vai normikireyteen vedettäessä.. Ralli miehet tietää kun akseleita karkaa tielle mutta kummasta se johtuu.... Suosittelen 2.1 kiloa lukkoliimalla asetettuna...
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Katselin kirjan kuvia tuosta perän rakenteesta.ja siitä miten vetoakselit on kiinni..niin minusta näyttää siltä että akseli tulee pihalle varsin helposti vaikka pultit pysyisi kiinni...kuvasta näyttää että vain ohukainen pellin läpyskä pitää kasassa koko akselin.....katsoinko väärin vai onko jollain parempaa tietoa.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja START »

ei se nyt kovin helposti sieltä irtoa.
eihän sen "kupin" tarvi olla kovin vahvaa kun on sen muotonen että on jäykkä. 10mm pulteillahan se kiinni tulee sinne banjon päähän, ikinä en ole momenttiin laittanut, 1/2" räikällä silleen että pysyy (ainakin se 5kiloo)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Et taijjakkaan olla vasta alkaja pulttien parissa..rannemomentit kohallaan.. Itekkään en paljon momenttiavaimia käytä.. En edes pösön kytkin remontissa. Ihan vaan tuntumalla pultit kiinni...joskus on jokunen pultti katkennut tai korkannut kierteet...joskus olisi varmaan momentitkin hyvä saada kohalleen.koneen kasailuissa olen käyttänyt yleensä momentti avainta....mutta kun momenttia kysytään niin voi yrittää ehtiä sopivat arvot...
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Mistähän päin matalakojelautaisen Samaran kabiinia kannattaisi ryövätä herätevirta?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Jokari »

-
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja jta »

Mitäs mieltä on arvon kanssa Ladistit että kumpaa kärkiväliä kannattaa käyttää tulpissa? Se mikä niissä on ostettaessa (jotain 1mm?) vaiko säätää siihen 0,5- 0,6mm kuten ohjekirja kertoo?
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

jta kirjoitti:Mitäs mieltä on arvon kanssa Ladistit että kumpaa kärkiväliä kannattaa käyttää tulpissa? Se mikä niissä on ostettaessa (jotain 1mm?) vaiko säätää siihen 0,5- 0,6mm kuten ohjekirja kertoo?
ite oon yleensä uudet ruuvannu vaan paikoilleen, vaan jos on joskus tullu katottua kärkivälejä kohdalleen niin 0.7mm oon laittanu. tuppaa suurenemaan tuo väli kilometrien karttuessa..
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

NGK.ssa on noin 0.7 mitta kohallaan..yleensä mitat kohallaan mutta jos pudotettu tehtaalla maahan tai muuten lyöty kärki lyttyyn.niin kannattaa vain vilasta ettei kärki ole kiinni.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Zapsky kirjoitti:Noh, mikäs tuohon Tshernobiiliini nyt tuli? Alkoi viikko sitten täristää jarruttaessa alle 40 vauhdeista aivan perkuleesti. Ihan kunnon vibat on, koko auto tärisee kuin mikäkin.
Asiaa on nyt tutkittu tarkemmin.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja jta »

t tulppu kirjoitti:NGK.ssa on noin 0.7 mitta kohallaan..yleensä mitat kohallaan mutta jos pudotettu tehtaalla maahan tai muuten lyöty kärki lyttyyn.niin kannattaa vain vilasta ettei kärki ole kiinni.
Eli periaatteessa eipä paljoa ole merkitystä tässä vaiheessa tuolla säädöllä. Yleensä onkin tullu vain ruuvattua uudet paikoilleen vaan nyt piti alkaa hifisteleen kun ei muutakaan tekemistä ollu niin tuli laiteltua tuo 0,6 kärkiväliksi. :lol: No eipähän tarvi olla heti tarkistelemassa että onko kulunu väli liian isoksi.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Meillä amiskassa käsiteltiin kärkivälin väliä mutta tulppien kärkivälien vaikutuksesta sytytys ennakoihin ja muihin en muista vaikuttiko paljonkaan.. Jos ruutia sytytys järjestelmässä niin tulppien kärkiväli saa olla aika suuri. Mutta jos heikot sytyt niin tulpillekin tulee varsin vaalea kipinä. Lada ei onneks ihan tarkka kaikesta ei ole.jos kaikki ei ole just kohallaan. Mutta litrankin saa oikeilla säädöillä kulutusta pienemmäksi. Jos kaasari ja sytty kohallaan. Ja kaasuttaja ei simona pole kaasupoljinta...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja START »

joissakin virilaitteissa mitkä ovat vähän lastenkengissä ovat koittanu saada kipinää riittämään ahtopaineiden noston jälkeen pienentämällä kärkiväliä, kun on kovempi puristuspaine ei heikko puola jaksa tehdä kunnon kipunaa isolla kärkivälillä.
aika paljon se tehoihin vaikuttaa jos ei kipinä riitä kunnolla. mutta vakio laitteissa itse ainakin oo vaan ruuvvannut uusia tulppia paikallee, ei ole tullut paljoa kärkiä mitattua
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jos omistaisin päästömittausvehkeet, niin varmasti ihan piruuttani mittailisin kärkivälin ja muiden pikkujuttujen vaikutuksia päästöihin. Itse joku 10 tuhatta kilometriä sitten laitoin rakotulkin avustuksella auton kärkivälit reiluun milliin. Sytytysjohtimethan tuossa ovat myös suht tuoreet, ja alipaineletkut sun muut vaihdeltu etteivät vuoda. Olihan tuossa kyllä ihan hyvät päästötkin :mrgreen:
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuossa eilen tuli värkkäiltyä niin samalla totesin että ei kannata tuota tulppien kärkiväliä laittaa ohjeen mukaiseksi. Ei toimi kunnolla. Alko käymään tuputtamalla. Ilmeisesti ei antanu riittävän tehokasta kipinää tuolla kärkivälillä kun tulpatkin oli aivan mustat. Säädin 0,8 kärkivälin ja teräsharjalla enimmät noet putsasin niin nyt käy hyvin. Sai seostakin laihentaa aika reilusti kun joutu rikastaan tuota seosta että kävi kunnolla tuolla pienellä kärkivälillä. Ennakotkin sai säätää takaisin oikeisiin.
Vastaa Viestiin