Nivan korotus kokemuksia

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Jaetaampa täälläkin nyt hieman kokemuksia kun ei näitä korotusjuttuja kauheasti ole omiinkaan silmiin osunut.

Viime syksystä saakka on tullut vakio Nivalla kurvailtua päivittäiset ajot ja pirssin korottaminen on kummitellut mielessä kokoajan. Alunperin ajattelin viritellä alle perinteisen liftkitin eli eteen ja taakse pelkät korotuspalat. Näissä korotuspaloissa vain jotenkin tökki koko ajatusmalli eikä sopivia korotuspalojakaan onneksi tullut mistään vastaan. Tuossa reilu viikko sitten matkahuolto kiikutti tontille Trailmaster Stage II korotussarjan, jouset/iskari-paketti tuntui siltä "oikealta tavalta" tehdä korotus.

Tässä korotussarjassahan tulee siis uudet jouset, pidemmät iskarit ja yläpallojen päälle korotuspalat. Vaihto oli suht helppoa jos ei lasketa aikaa mitä meni tapellessa jumiutuneiden pulttien kanssa. Kumma juttu miten 5 vuotta vanhassa autossa voi pultit olla näin tiukassa. Kasatessa lotrasinkin joka väliin kuparitahnaa jotta seuraavalla kerralla remontit sujuvat jouhevammin ;)

Työn kulku oli keulassa seuraava:
- tunkki alatukivarren alle
- kallistuksenvakaaja irti alatukivarresta
- iskari irti
- yläpallon kolme pulttia irti
- korotuspalat yläpallon ja ylätukivarren väliin ja uudet pidemmät pultit (70mm oli sopiva pituus ja 10.9 kovuuksiset)
- yläpallo takaisin pulttien varaan roikkumaan, ei vielä kiristystä
- seuraavaksi alapallon kolme pulttia auki
- alapallon muljautus alatukivarresta irti
- tämän jälkeen alatukivarren voi laskea aivan alas ja jousen saa pois vetämällä
- uusi jousi ja iskari paikalleen
- alatukivarsi tunkilla takaisin ylös ja pallonivelet paikoilleen ja kiristykset
- kallistuksenvakaaja kiinni

Takapäässä päästiinkin sitten paljon helpommalla kun mikään pultti ei ollut jumissa:
- iskari irti
- jarrurummusta käsillä painaen perää alaspäin ja apupoika vetäisee vanhan jousen pois ja muljauttaa uuden tilalle
- uusi iskari kiinni

Pikainen pyörähdys kylän ympäri, alusta tuntuu toimivan hienosti ja auton ryhtikin parani ;) Täytyy pari päivää kurvailla ja tarkastellaan sitten pyöränkulmia tarkemmin.

Ohessa kuvaa laitteesta, alla 205/80-16 Insa Turbo Dakarit.

http://www.flickr.com/photos/kimmohamal ... otostream/
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Jatketaampa....

Aurauskulmat olivat totaalisesti pielessä, harittivat todella reilusti. Kävi siinä sitten mielessä, että mahtoivatkohan olla kohdallaan edes ennen muutostöitä. Mutta jokatapauksessa aurauksen säädin kotikonstein raja-arvojen sisään.

Tänään ehdin tarkemmin tutkailemaan camber kulmia ja ne olivat luonnollisesti myös täysin pielessä. Kuskinpuolen sain säädettyä kohtuu hyväksi kun nappasin 6mm pois säätöprikkoja. Apukuskin puolella säätövarat loppuivat kesken ja tämäkin vaikuttaisi olleen pielessä jo alunperinkin. Olisikohan jo tehtaalta lähtien koko Niva hieman säätöjen osalta pielessä. Täytynee lyhentää hieman apukuskin puolelta yläpallon korotuspaloja, jospa sitten alkaisi säätövaratkin riittämään.

Olisikos kenelläkään hyviä vinkkejä miten tuon takajarrujen paineensäädön kanssa kannattaisi toimia. Ainakaan takajarrut eivät nyt nappaa kiinni ennen etupäätä joten siinä mielessä ei suurta hätää tämän asian kanssa ole.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Nyt on apukuskin puoleltakin camberi lähellä oikeita arvoja. Yläpallon spacereista piti napata n.10mm pois eli apukuskinpuolella nuo spacerit ovat nyt n.20mm ja kuskinpuolella 30mm. Kuskinpuolella camberin säätövarat riittäisivät varmaan myös tuollaisilla 20mm korotuspaloilla joten yritetään seuraavaksi jostain hankkia molemmille puolille kunnolliset 20mm korotuspalat.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Jatketaampa tarinaa. Tänään päätin jatkaa etukulman narinan etsintää, kyseinen narina oli alkanut jo viime keväänä ennen korotusta. Noh, narinan etsintä keskeytyi kun huomasin peruutuksesta nopeasti jarrutettaessa paukahduksen. Paukahduksen paikallistin lopulta kuskinpuolen yläpalloon. Kiristin spacereiden ja yläpallon pultteja, paukahdus katosi yhden jarrutuksen ajaksi mutta palasi takaisin kun uudelleen teki saman jarrutuksen taaksepäin.

Eikun talliin kiristämään pultteja ja ilman sen suurempaa voimankäyttöä yksi pulteista napsahti poikki ja kun purin spacerit pois niin huomasin, että toinenkin pultti oli hieman mutkalla.

Alla kuvaa pulteista...
http://www.flickr.com/photos/kimmohamal ... hotostream

Tämä korotuskokeilu päättyi siis siten, että auto on nyt pukeilla ja viikonloppuna alle vaihtuu takaisin vakiojouset ja iskarit. Jatketaan harjoituksia joskus tulevaisuudessa kun tuonne yläpallojen päälle saadaan kunnolliset laipat.

Jos tästä jotain positiivista haetaan niin nyt purkautuu ja kasautuu Nivan eturipustukset aika vauhdilla viikon takaiseen verrattuna ;)
lidli

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja lidli »

Ei sinne yläpallon väliin oo pakko laittaa mitään. Rajotinkumista vaan pala pois.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Riittääkö camber kulmien säätöön silti varat ?
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Jatketaan yksinpuhelua ;) Purin keulan tuossa iltapuhteiksi ja pulttasin korotussarjan takaisin paikoilleen.

Alkuperäisiä rajoitinkumeja en kehdannut alkaa vuoleskelemaan vaan purin ne pois ja laitoin hyllyyn jemmaan. Korvasin kumit uusilla, Bilteman yleismallin rajoitinkumi (se pidempi malli, osanumero: 63108) sopi tuohon tarkoitukseen kuin nenä päähän. Alareunasta viilalla vain pari milliä pois ympäriinsä niin kumi sopi nätisti koloonsa ja mukana tulevalla pultilla kiinni, pultin päästä joutui hieman sipaisemaan sahalla pois ylimääräistä. Äkkiseltään kyseinen rajoitinkumi vaikuttaisi juurikin passelin pituiselta/joustavalta näiden jousien kanssa.

Pikaisesti ehdin vilkaista cambereita säätölaitteiden kanssa ja näyttäisi tosiaankin siltä, että säätövarat riittävät kuin riittävätkin. Eli pallonivelien väliin ei tarvitse tehdä mitään välimallin virityksiä!

Aamulla perän kimppuun ja tuon takajarrujen säätötanko ongelman ratkaisemiseksi hain pätkän lattarautaa mistä olisi tarkoitus väännellä sopivan mittainen palikka perän ja säätötangon väliin.

Huomeniltana olemme taas pätkän verran viisaampia jahka pyöränkulmat on saatu säädettyä kohdalleen ja koeajo suoritettu.

Peräkoukku vielä hieman askaruttaa, ilman korotussarjaakin vanha Muulini kulkee perässä keulien ja korotussarjan kanssa mahtaa perä viistää jo maata. Pitänee varmaan seuraavaksi korottaa peräkärryäkin ;) Ei kenelläkään olisi myydä UAZ:in peräkärryä ?
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Nyt on pari päivää kurvailtu 50mm korkeammalla ja hyvin tuntuisi paikat kestävän, ainakin toistaiseksi ;)

Kulmia, niin aurausta kuin camberiakin olen pariin otteeseen hieronut ja nyt tuo alkaa olla pikku hiljaa niiltäkin osin oikeissa arvoissa. Jotenkin peruskiero tuo oma yksilöni tuntuu olevan mutta sain kuskin puolelta camberin säädöt juuri ja juuri riittämään, apukuskinpuolella taas ei ollut mitään ongelmia.

Ajettavuudeltaan tuntuisi ainakin näin äkkiseltään huomattavasti paremmalta kuin alkuperäisillä jousilla ja iskareilla vaikka painopiste korotuksesta johtuen luonnollisesti nousi ylemmäs.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Vajaa viikko korotettuna ja taka kardaanin takimmainen ristikko alkoi valittaa ja aiheutti kunnon värinät tietyillä nopeuksilla ajettaessa. Tätä osasin hieman pelätäkkin, pika elvytykseksi pumppasin niveleen rasvaa ja värinät katosivat. Nyt odotellaan kokonaan uutta ilman ristiniveliä toteutettua kardaania saapuvaksi tontille :)
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Uteliaisuuttani ja korotuksestakin johtuen tilasin Lada Worldistä uuden kardaanin. Nuo perinteiset ristinivelet kun ei optimaalisessa kulmassa ole vakioalustallakaan, saati sitten korotetussa vehkeessä. Myös liikevaraa pituussuunnassa tuli uudella kardaanilla lisää. Alla olevassa keskusteluketjussa lisää...

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 25&t=35264
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

lidli kirjoitti:Ei sinne yläpallon väliin oo pakko laittaa mitään. Rajotinkumista vaan pala pois.
Mulla ainakin ylätukivarsi rouhasee jousilautasen mennessään jos ei olis välissä spaceria :lol:

Itte hitsailin jatkopalan takarrujen paineensäätimen vipuun, kerran katsastettu sen kanssa.
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Ladajuuso

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Ladajuuso »

Löysitkös sen narinan aiheuttajan? Itse juuri painiskelen saman ongelman kanssa. Vasen etukulma mekastaa.
Pyöränlaakeri ainakin oli liian tiukalla, kun pelkääjän puolella taas liikaa välystä. Säätelin nuo tuossa aamusella. Koeajon perusteella mekkala väheni. Mahtaa olla niin, että liian tiukaksi säädetty laakeri ei saa voitelua ja siitä syystä narskuu.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Tuolla narinaketjussa tapauksen jo suljin kun vika löytyi. Ylä- ja alapallot olivat syyllisiä, vaihdoin kaikki uusiin niin narinat katosivat kummaltakin puolelta samantien.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan korotus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Päivitelläämpä kokemuksia, Trailmasterin kitti on edelleen Nivan alla ja toimii paremmin kuin junan vessa. Lisäksi korotussarja on toissapäivänä katsastettu ja lisätty '07 Nivan otteeseen ilman ongelmia :)
Vastaa Viestiin