Vedä narusta, nauti kesästä!
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Bombartier taitaa omistaa nykyisenkin lynksin tehtaat ja tuotannon... Taitaa firma olla monialan yrittäjä.no ainakin viimeisissä Jonssoneissa ja Suzukilla oli yhteistyötä. Ja menikö johnsonilta kaikki teko ja myynti konkkaan. Että tuottaako joku jäämistö vielä Suzukin kanssa yhteistyötä..
Kiinalaiset 4 tahti koneet ovat yamahan kopiota jokusen vuoden isäntä mallia vanhempaa tuotantoa.
Pitänee ottaa joskus 15heppainen kinuski muutaman vuoden koe ajoon. Kaverin pojalla oli kinuski mopo niin ainut huonokohta oli huonot sähköjohdot..kone pyöri paremmin kuin hondan alkuperäinen moottori. Että jos sattuu hyvä kinuski kohalle niin ei kovasti haukkaa kakkaa.
Kiinalaiset 4 tahti koneet ovat yamahan kopiota jokusen vuoden isäntä mallia vanhempaa tuotantoa.
Pitänee ottaa joskus 15heppainen kinuski muutaman vuoden koe ajoon. Kaverin pojalla oli kinuski mopo niin ainut huonokohta oli huonot sähköjohdot..kone pyöri paremmin kuin hondan alkuperäinen moottori. Että jos sattuu hyvä kinuski kohalle niin ei kovasti haukkaa kakkaa.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Luvin tuon Terhimiehen jutun ja luki että venelehtien testissä terhi hiljainen..kaverilla oli aikoinaan noin 90luvun alkupuolella pieni uistelukone terhi ja kaveri käytti kuulosuojia uistellessa kallavedellä.ei montaa vuotta ole ollut kone käytössä...
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Tuommoinen 3,5 Suzuki 80-luvulta löytyy itseltä:
http://image.nettix.fi/extra/boatimg/41 ... fb48de.jpg
Lisäksi on v.1991 Tartosta ruplilla ostettu 8hp Veterok . Tarjolla liikkeessä silloin oli myös "Kazanka" alumiinivene ja siihen sopiva 30hp "Vihr" venäläisperämoottori.
http://image.nettix.fi/extra/boatimg/41 ... fb48de.jpg
Lisäksi on v.1991 Tartosta ruplilla ostettu 8hp Veterok . Tarjolla liikkeessä silloin oli myös "Kazanka" alumiinivene ja siihen sopiva 30hp "Vihr" venäläisperämoottori.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Hyvä kone. Kaveri ehtii perää samantyyliseen perää. Hänellä on kaksi sellaista konetta ja minun 15heppainen johnson. 8hp veterok. Myös mun. ostin Kaksi huuto.netistä hintaan 80€ ja tiiviste sarjat mukaan... Jos jollain myytävänä kasanka8 tai vastaava niin voi ilmoitella minulle .meinataan rakentaa uisteluvene .myös lasikuituista venäläistä hyttä venettä voi tarjota. Voin sanoa ettei tarjota paljon mutta kiinnostusta on. Kaverilla töissä venäläisiä ja virolaisia miehiä...niin äijjät ihmettelevät että miten voi kukaan olla venäläisistä tai neuvostoliilaisista romuista kiinnostunut... Esim minulla on 8Ahti vm83. Ja en aijjo halvalla luopua näistä 3koneesta..ainakaan tuosta Ahdista.. Veterokit varakoneeksi hankittu kun halvalla sain ja 1tunti per kone ja koneet tulille.. Meinasin imusarjan ottaa varakoneesta ja ehtiä parempi kaasutin kun siinä suurin Ahdin vika. Helppohoitoinen mutta liian yksinkertainen rakenne.saa toimimaan vaikka Siperiassa.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Ne hiljaiset Terhit oli varmaan niitä isoja kolmipyttyisiä, mitä olen youtubesta nähnyt, niin matalaa huminaa vaan pitävät. Pienet 3-5 hp Terhit pitää isoa räpinää kuskin korvaan, mutta mitä olen rannalta kuulijoilta kysellyt, niin sinne ei kuulu juuri mitään. Ei siis häiritse muita kuin kuskia. Ja keskimäärin myös Terhi 5 on hiljainen, kun ei lähde käymään ollenkaan.. Mitä nyt katsoin niin Bombardierin puolesta saa Johnson -nimellä enää varaosia. Kopioita nyt voi olla valmistuksessa kaukomaissa vaikka mistä. Monet kiinan Honda-sukuiset koneet saa pelaamaan hyvin, kun heti uutena kiristää tehtaalla löysälle jääneet ruuvit (Samaran omistajalle tuttua), ja vaihtaa tehtaan öljyn melkein heti ekan käytön jälkeen pois. Myös seuraavat pari öljynvaihtoa tosi pian, että hieman heittävillä toleransseilla tehdyt osat sopeutuvat kunnolla. Useinhan tätä ei älytä tehdä, vaan samalla metallilastuisella rapaöljyllä ajetaan kone väljäksi. 80-luvun 20 hv Yamahaa jäi vähän ikävä, pelasi uistellessakin, ja ääni oli hiljaista huminaa 2-tahtikoneeksi. Ja kun tehoa oli 20 hv sijaan ilmeisesti se 27-28 hv niin kulkuakin piisasi. Oli vähän ajettu "papan vanha" yksilö. Nykyisen 15 hv Johnsonin ääntä joku kaveri sanoi ameriikan auton mörinäksi. Se tosiaan mörisee römeästi kaasutettaessa, ja täyskaasulla ulisee.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
15heppainen vanha susna vinkuu korkealta ja kovaa kuulee että 1000 enemmän kiekkoja kuin muissa vehkeissä. Vanhoista 9.9 jammuista helppo tehdä 15hp. Nyky 4tahtisista en tiedä. Mutta varmaan jos kuutiot sama ja kaasarin kurkku sama. Mulla 4 susna kulkee hyvin Suomi 520 soutu veneessä. Takana rimmi levy..6hp sama kuutio tilavuus muistaakseni.niin epäilyttää että sattunut 6heppaisen kaasutin osat. Tai sitten tosi virkeät hevoset. Uutena söi kone öljyä aika paljon mut nyt tekeytynyt ja ei juuri huomaa kulutusta. Ehkä öljy kalvo tiivistää koneen timmi kuntoon.. Skodassa meillä oli sama ilmiö tehojen suhteen...
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
En ole etsinnöistä huolimatta löytänyt ainakaan netin syövereistä niitä alkuperäisiä Terhin mainoksia "Terhi vie vesille", tai "Vedä narusta, nauti kesästä". Ei varmaan pitkään olleet käytössä nuo lauseet. Terhi-perämoottorin mainoksia kyllä on minullakin jossain lehdissä mutta ei noita. Evinruden 70-luvun mainoksessa taattiin menopaluu kala-apajille. Jos olisi taattu pelkkä pääsy kala-apajille niin varmaan olisi niistäkin vitsejä väännetty.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Kyllä tuo "Terhi vie vesille" oli ihan oikea slogan. Siihen oli sitten erilaisia jatkoja, milloin tuuli, milloin airot. Tuo narustavetojuttu ei ollut koskaan mikään oikea mainoslause.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Nyt luin että olikin ollut muutaman kerran TV:ssä 70-luvulla esitetty mainos, ei ihme ettei ole säilynyt kuin huhuja. "Vedä vaan narusta" oli oikeastikin jossain vanhassa näkemässäni lehtimainoksessa, mutta ei välttämättä ollut perämoottorimainos. Saattoi olla Lynx tai Winha -moottorikelkan mainos. Pitää tarkistaa -74 TM -lehdestä miten siinä terhejä mainostettiin, ainakin joku sivu niitä oli.
Tuossa tuo minun ruohonleikkurin (Tecumseh) tekniikalla varustettu Terhi. Tämä on itseasiassa hyvä käynnistymään kylmänä ja lämpimänä, jos tankki on heikko bensapumppu huomioiden asetettu riittävän korkealle. Ei kestä kaasu pohjassa ajoa varmaan kauan, kun pakosarjan jäähdytys on jäänyt tehtaalla tekemättä. Täysin sama moottori pyöritti Jimmy -moottorikairoja, ja myös outoa leijuvaa ruohonleikkuria (Electrolux Flymo). Niissä sen teho oli ilmoitettu oikein eli 3 hv eikä 3,5. Testissäkin oikea teho oli aikanaan n. 3 hv.
http://www.youtube.com/watch?v=vSN1zVgNYIs
Tuossa tuo minun ruohonleikkurin (Tecumseh) tekniikalla varustettu Terhi. Tämä on itseasiassa hyvä käynnistymään kylmänä ja lämpimänä, jos tankki on heikko bensapumppu huomioiden asetettu riittävän korkealle. Ei kestä kaasu pohjassa ajoa varmaan kauan, kun pakosarjan jäähdytys on jäänyt tehtaalla tekemättä. Täysin sama moottori pyöritti Jimmy -moottorikairoja, ja myös outoa leijuvaa ruohonleikkuria (Electrolux Flymo). Niissä sen teho oli ilmoitettu oikein eli 3 hv eikä 3,5. Testissäkin oikea teho oli aikanaan n. 3 hv.
http://www.youtube.com/watch?v=vSN1zVgNYIs
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Melkoinen viidakko missä hauen lymyillä... Ei ihan kuiskaava käynti ääni.. Mutta ihan kiva harraste peli.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Tuo onkin parhaita haukipaikkoja mitä tiedän, vaikea vain sieltä ne saada.
Mikähän yhdellä tutulla voisi olla Yamaha 4 hepan nelitahtisessa vikana, kun sammahtelee kesken matkan? Tankki on kopan sisällä olevaa mallia ja kone vain parivuotias. Pelaa n. kilometrin ja hyytyy, hyytyy vielä nopeammin jos käyttää kierroksia. Omistaja oli ollut näkevinään pikkuriikkisen reiän bensapumpun kalvossa. Voisiko olla niin, että pikkukierroksilla pumpun paine riittää pidempään, mutta isoille kierroksille se ei jaksa tuolla kalvolla toimittaa bensaa?
Mikähän yhdellä tutulla voisi olla Yamaha 4 hepan nelitahtisessa vikana, kun sammahtelee kesken matkan? Tankki on kopan sisällä olevaa mallia ja kone vain parivuotias. Pelaa n. kilometrin ja hyytyy, hyytyy vielä nopeammin jos käyttää kierroksia. Omistaja oli ollut näkevinään pikkuriikkisen reiän bensapumpun kalvossa. Voisiko olla niin, että pikkukierroksilla pumpun paine riittää pidempään, mutta isoille kierroksille se ei jaksa tuolla kalvolla toimittaa bensaa?
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Hyvin paljon mahdollista..reikä on aina reikä jos se väärässä paikassa.
Kannattaa viidakkeella tehdä hauen kalastus koloja niin paranee vielä kalastus määrä ja varmuus.
Kannattaa viidakkeella tehdä hauen kalastus koloja niin paranee vielä kalastus määrä ja varmuus.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Tankin korvausilma? Itse purkasin joskus (kaverin mökillä) kaasuttimen ja sytyn ja puhdistin ja tutkin enkä löytänyt vikaa. Sitten kone taas kasaan ja ajamaan, 300 metriä täys kaasulla ja sammui eli samoin kuin enne tutkimustakin. Sitten tuli mieleen että onkohan bensaa ja tankkia avatessa vähän suhahti. korkki raolleen ja ajoon, kone kunnossa! Rantaan takaisin ja tankin korkkia tutkimaan. Siinä oleva pieni korvausilmareikä oli tukossa, pieni naula ja vasaralla vauhtia nin oli reikä auki ja senverran isompi ettei heti tukkeennu uudelleen...
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Mitenkä Tomos? Neljäheppaista myytiin ainakin osuuskaupoissa Jupiter-nimisenä.
Saman moottorin joku versio oli Solifer-mopon joissakin malleissa. Ainakin ulkoisesti Puchin ilmajäähdytteisen kopio. Tiedän ainakin yhden Tunturi Sportin, jossa oli Tomos perämoottorin sylinteri.
Saman moottorin joku versio oli Solifer-mopon joissakin malleissa. Ainakin ulkoisesti Puchin ilmajäähdytteisen kopio. Tiedän ainakin yhden Tunturi Sportin, jossa oli Tomos perämoottorin sylinteri.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
eikös tunturiin ole iät ja ajat laitettu isompaa pyttyä perämoottoreista?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti