Päivää arvon kanssaladailijat, tietämystänne kaivataan taas.
Eli minulla on vm. 2000 bosch-samara. Ensin meni laturi ja sen vaihdon jälkeen ei enää ole vetänyt kunnolla. Pahimillaan nykiminen ja tehottomuus vaikuttaisi olevan kun imu on päällä. Lyhyen ajon jälkeen tilanne helpottaa, mutta nykii edelleen ja on tukkoinen. Kun kaasun painaa pohjaan niin kone vaikuttaa tukehtuvan. Kone huoneessa haisee hieman bensiini ja tulpat on aika mustat.
Kaikki anturit on putsattu akun kenkä irti ja konehuoneesta ei kuulu suhinoita. Vikakoodeja ei ole luettu kun Rovaniemen autokorjaamoilla ei ole tarvittavia vehkeitä. Delta-autossa olisi ollut mutta vasta kahden viikon päästä ja hinta turhan kova opiskelijalle.
Missä tai kuka laturin vaihtoi?
Mitä tarkoittaa "imu" päällä, onko sama kuin veto päällä kiihdytettäessä?
Eikö tuossa ole ihan normaali OBD-liitin? ja luettavissa ihan normaaleilla lukijoilla.
Älä vie lähellekkäään sellaista korjaamoa joka ilmoittaa jo tiedustellessa ettei Ladaan halua sattua, tulee kalliiksi eikä välttämättä kuntoon...
Ite vaihoin sen laturin. Eikös näissäkin ole automaattinen imu/rikastin? Eli tarkoitin sitä että kun kone on kylmä, niin ensimmäiset kilometrit on yhtä tuskaa. Kunhan kone hieman lämpenee niin kone ikään kuin "herää" ja vetää huomattavasti paremmin, ei kuitenkaan niin hyvin kuin pitäisi. Tänä aamuna sytytti check engine-valon.
Tässä näyttäisi olevan se vanhan mallinen pistoke vänkärin jalkatilassa vai onko obd-pistoke jossain piilossa?
Kiitos vastauksesta
Oliko akun kenkä irti laturin vaihdossa. Kun näissä on sellainen ominaisuus että likainen ilmamassamittari akkuresetin jälkeen aiheuttaa sen että moottori käy laihalla. Kun moottorinohjain menettää opitut arvot. Silloin vikavalon sytyttäjä olisi laiha seos.
Mutta jos bensa taas haisee niin voisi johtua rikkaasta seoksesta. Tai onhan se liian laiha seoskin huonosti palavaa
Joo, kyllä se voi olla se vanhanmallinen pistoke 2000 vm:n autossa, siihenhän ei perus vikalukija mene
Foorumia seuranneena senki oon jo tarkistanut tänään löyty vuoto bensaletkusta, toivottavasti sen vaihdolla korjaantuu.
Kiitoksia vastauksista, kyllä kerholaisiin voi luottaa!
Lusiveri kirjoitti:Foorumia seuranneena senki oon jo tarkistanut tänään löyty vuoto bensaletkusta, toivottavasti sen vaihdolla korjaantuu.
Kiitoksia vastauksista, kyllä kerholaisiin voi luottaa!
Jos bensa haisee ja tulpat on mustat, niin se voi johtua joko rikkaasta seoksesta tai sytytyskatkoksista. Sytytyskatkokset taas voivat johtua esimerkiksi huonosta kampiakselin asentoanturin signaalista tai viallisesta sytytyspuolasta. Kannattaa puhdistaa se kampiakselin asentoanturi. Se ei ole iso homma. Kyseinen anturi sijaitsee laturin käyttävän hihnapyörän vieressä ja on muistaakseni kiinni yhdellä 10-millisen kuusiokannan omaavalla pultilla.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi kirjoitti:Jos bensa haisee ja tulpat on mustat, niin se voi johtua joko rikkaasta seoksesta tai sytytyskatkoksista. Sytytyskatkokset taas voivat johtua esimerkiksi huonosta kampiakselin asentoanturin signaalista tai viallisesta sytytyspuolasta. Kannattaa puhdistaa se kampiakselin asentoanturi. Se ei ole iso homma. Kyseinen anturi sijaitsee laturin käyttävän hihnapyörän vieressä ja on muistaakseni kiinni yhdellä 10-millisen kuusiokannan omaavalla pultilla.
Tuota kampiakselin asentotunnistinta en oo hoksannut puhdistaa, kokeillaampa sitä seuraavaksi
Smoppi kirjoitti:Jos bensa haisee ja tulpat on mustat, niin se voi johtua joko rikkaasta seoksesta tai sytytyskatkoksista. Sytytyskatkokset taas voivat johtua esimerkiksi huonosta kampiakselin asentoanturin signaalista tai viallisesta sytytyspuolasta. Kannattaa puhdistaa se kampiakselin asentoanturi. Se ei ole iso homma. Kyseinen anturi sijaitsee laturin käyttävän hihnapyörän vieressä ja on muistaakseni kiinni yhdellä 10-millisen kuusiokannan omaavalla pultilla.
Tuota kampiakselin asentotunnistinta en oo hoksannut puhdistaa, kokeillaampa sitä seuraavaksi
Ota ilmamassa-anturin johto irti ja kokeile toimiiko paremmin vai huonommin. Sitten lambdan johto irti ja testi. Muistaakseni -00 mallisissa boksi toimi ilman anturia papremmin kuin viallisen anturin kanssa. Ja lämpötilatunnistimenkin arvot olet mitannut ja johdot on pitkälle kangas-sukan alle tarkistettu?