VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Eilen kävin laittamassa etupään kaikki jarruputket ja jarruletkut kiinni. Sitte tässä kyllä kävi mielessä että voisi varmaan ostaa ihan uudet sylinterit eteen, kun ei ne nyt niin hirveästi maksa mansemotorssilla. Nää mitkä tässä nyt on niin voi olla että ne on niin jumissa että ei niistä enää hyviä saa. Ja kun ei ilmausnippojakaan saanut ehjänä pois niin voisi suosiolla vaihtaa uudet niin ei tarvitse kaivella nippoja pois tuolta :D
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tilasin Mansemotorssilta uudet etujarrusylinterit ja ne tulivat tänään. Kuskinpuolelle kävin tänään vaihtamassa ja huomenna käyn repsikan puolelle vaihtamassa. Ite autosta jarrusatula lähti yllättävän helposti irti. Pultit eivät olleet edes kovin tiukalla vaikka luulin ette olisi ollut aivan jumissa. Sen sijaan tapit oli ihan jumissa ja päätin että helpommalla pääsee kun hakkaa vanhan sylinterin vasaralla hajalle niin lähtee ainakin tapit pois. Sitten vain uudet sylinterit naputellen paikoilleen ja letku ja putki kiinni ja takaisin autoon. Jarrupalat on vielä lähes uuden veroiset joten turha niitä vaihtaa, uudet tapit ja jouset sentään vaihdoin. Jarrulevy näyttää ehkä hieman karulta, mutta se on vain pintaruostetta joka häviää kun vähän aikaa ajelee. Pykälää ei levyssä ole yhtään, joten turha sitäkään vielä vaihtaa.

Huomenna onki sitten kaikki jarruputket, -letkut ja -sylinterit vaihdettu. Ei tarvii toivottavasti jarruremonttii vähää aikaa tehdä

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Nyt on toisellekkin puolelle vaihdettu sylinterit ja nyt ois jarrut kunnossa. Uutta osaa kiinni ja tappeihin heitän kuparitahnaa että ne saa sitten joskus helposti auki. Yritin kyllä ilmailla, mutta ei siitä yksin oikein mitään tullut. Sen verran sain ilmattua että auto kyllä pysähtyy kun jarrua painaa, mutta poljin painuu aivan lattiaan asti. Pitää joku päivä tutkia ja ilmailla kunnolla.

Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tänään tulikin sitten ilmattua jarrut ja nyt auto pysähtyy normaalisti jarrua painamalla. Pitää vielä tutkiskella kestävätkö noi mun tekemät jarruputkien päät mitään, kun jarrupoljin tuntuu hieman oudolta. Tai sitten se vain tuntuu oudolta kun ajanut kohta pari vuotta semmosilla autoilla joissa on jarrutehostin kun tässä semmoista ei ole.

Vaihdoin myös toisen etulampun. Porakoneella porasin vanhat ruuvit pois kun niistä oli kannat menneet eikä niitä auki saanut. Uudet kierteet väänsin kanss niin sai samantyylisillä ruuveilla kiinni. Sähköjen kanssa joutuu vähän ihmettelemeen kun kuskin puolella ei toimi muu kuin edessä oleva vilkku. Parkki-, Lähi- eikä kaukovalo toimi ollenkaan ja lokarissa oleva vilkku ei myöskään. Hieman on mystinen vika kun mittarilla mitattuna sähkö tulee konepellin alla olevaan pikaliittimeen joka lähtee lampulle, mutta lampulle asti ei sähköö tule. Vähän ajattelin että vaihdan kokonaan uudet piuhat paikoilleen niin sillä vian pitäisi korjaantua. Maadoitusvikaa ei ole ja siitä olen 100 prosenttisen varma. Pyyhkijätkin rupesivat toimimaan kun otti vain liittimen irti joka menee moottorille ja vähän rapsutteli hapettumat pois.

Öljyt vaihdoin myös perään ja vaihteistoon. Vanhat öljyt oli kyllä aika jäykkää tavaraa, että ihan hyvä vaa että uudet vaihdoin. Pitää moottori öljyt vaihtaa myös kunhan käyn ensin hakemassa uuden öljynsuodattimen motonetistä.

Kohta pitää ruveta miettimään minkälaisen radion tähän laittaa ja minne kauttimet sijoittaa. Ja ehkäpä lattioille voisi hommata jostain sen kumimaton joka tähän kuuluu, kun nyt tässä ei ole kuin kardaanitunnelin ympärillä.

Pistetään nyt muutama kuva jotka otin tänään

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jarkko_I kirjoitti:Hieman on mystinen vika kun mittarilla mitattuna sähkö tulee konepellin alla olevaan pikaliittimeen joka lähtee lampulle, mutta lampulle asti ei sähköö tule. Vähän ajattelin että vaihdan kokonaan uudet piuhat paikoilleen niin sillä vian pitäisi korjaantua. Maadoitusvikaa ei ole ja siitä olen 100 prosenttisen varma.
Tuo mittarilla mittaaminen ei ole paras tapa. Mittari näyttää jännitteen vaikka matkalla olisi paha hapettuma eikä läpäise virtaa. Kokeile testilampulla (21W) mihi nasti virta tulee. Useita tapauksia on missä mittari näyttänyt että jännite on, mutta lampulla kokeiltuna virta ei ole kulkenut...
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

pressa kirjoitti:
Jarkko_I kirjoitti:Tuo mittarilla mittaaminen ei ole paras tapa. Mittari näyttää jännitteen vaikka matkalla olisi paha hapettuma eikä läpäise virtaa. Kokeile testilampulla (21W) mihi nasti virta tulee. Useita tapauksia on missä mittari näyttänyt että jännite on, mutta lampulla kokeiltuna virta ei ole kulkenut...
Joo ihan oikeassa olit, eli vaikka mittarilla näytää että sähkö tulee, mutta lampulla ei. Vika olikin itse sulakerasiassa. Putsailin sen kunnolla kaikki liittimet ja vähän yritin taitella kieliä että sulakkeet pysyy kunnolla kiinni, mutta välillä valot toimii ja välillä ei. Kävi mielessä että voisi hommata oikee viimesen päälle kunnollisen lattasulakerasian kun se ei muistaakseni paljoa maksanut tähän malliin.

Huomenna pitää käydä vaihtamassa vielä moottoriöljyt ja jäähdytys nesteet. Lämmityslaitteen kraana oli aivan jumissa ja sekin pitää vaihtaa jossain vaiheessa kun sitä alkaa tarvitsemaan. Pitää nyt vaan toivoa (kun en muista) että se on jumittunu kiinni asentoon ettei kesähelteillä sisällä ole kuin saunassa.

Edit. Eiku eipäs näköjään olekkaan mansemotorssilla lattasulakerasiaa. Tavallisia kyllä on. Venäjältä todennäköisesti löytyy, mutta ei tähän hätään
Avatar
pressa
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vaihda uudet sulakkeet, vanhoissa kun päät hivenen hapettuneet niin ei yhdistä kokoaikaa kunnolla (alkuperäisissä sulakkeissa käytetty metalli laatu hapettuu haperoksi aikaa myöten, tarvikesulakkeissa yleensä messinkiliuska joka ei hapetu samoin).
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli selviteltyä loputkin valot, kun muutama vilkku ei toiminut ja rekisterikilven valokaan ei toiminut. Hapettumaahan niissä vain oli.

Moottoriöljyn ja suodattimen vaihdoin myös. Vanhojen öljyjen kanssa meinas tulla pieni hätä kun avasin propun ja noin 5 sekunnissa kaikki öljyt valuivat öljyastiaan. Onneksi oli juuri sopivan kokoinen öljyastia, pienemmällä olisi tullut maahan kun tämä meni aivan piripintaan. Öljyt oli kyllä aika vetisen oloset. Vaikutti enemmän vedeltä kuin öljyltä. Suodatin vaihtoon ja uudet öljyt koneeseen.

Tuosta öljyn vetisyydestä kävi mielessä että eikai tässä nyt vain mene jäähytysnesteet ja öljyt sekaisin, mutta ei ainakaan vielä paisarissa kuplinut. Sen näkee sitten kun vähän ajelee, että joutuuko kone remonttia ruveta tekemään. Toivottavasti ei.

Kohta pitää autoveroilmoituksiakin lähettää tullille ja toivottavasti tässä lähi viikkoina saisi tämän kilpiin
Avatar
degen
Viestit: 1314
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja degen »

Haisiko öljy bensalle? Joskus kävi itsellä jäärata-autossa niin, että ulos tuli bensanhajuista vetistä lirua viitisen litraa. Ja yks toinen kerta ikivanha öljy oli vaan mennyt liruksi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ei se mun muistaakseni bensalta haissut, voi toki olla mahdollistakin. Pitää huomenna haistella uudestaan :lol:

Voisi varmaan kaasuttimenkin ottaa irti autosta ja puhdistaa se perinpohjaisesti ja samalla tulpat uusia
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Jos ois nesteet ja öljyt menny sekaisin niin sen kyllä olisi huomannut öljyn väristä mikä olisi ollut harmaa tai sitten jos pitemmän aikaa seinonu kone niin sieltä olisi tullut näkyvästi ihan vettäkin ulos.

Todennäköisintä on jos ei bensaa ole seassa niin se öljy vain on luonteeltaan sellaista että menee ihan liruksi vanhetessaan.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Nii ja öljyt ollu koneessa jo ainaki 11 vuotta, ehkä enemmän nii vähä liruks ehkä muuttunu. Sittenhän sen näkee kun tällä alkaa ajelemaan että mitä tapahtuu
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tänään tuli vaihdettua kokonaan uusi konepellin avausvaijeri kun vanhan joku oli poikkaissut juuresta kabiinin puolelta silleen ettei siitä enää ehjää olisi saanut. Kaks euroo maksoi mansemotorssilla eli ei kovin iso tappio siitä tullut. Samalla sain revittyä vanhan takaputken takapöntön takakannattimen irti kun se oli mennyt poikki ja ruostunut oikein kunnolla jumiin. Uutta en vielä saanut paikalleen kun ei ollut sopivia haarasokkia. Ajattelin että helpompi tuo on pulttien kanssa laittaa paikalleen, eli pitää huomenna muistaa töistä ottaa M4x60 pultteja muutama kappale.

Vielä pitää oikeastaan laittaa vain tuo bensaputki paremmin kiinni tuolta auton alta. Se on ollut kyllä tekolistalla, mutta aina kun on pitänyt aloittaa niin on alkanut vettä satamaan tai tullut nälkä tai vastaavaa. Jos vaikka huomenna tai viikonloppuna saisi senkin laitettua. Enkä kyllä lämmityslaitteen kraanaakaan jaksanut vielä vaihtaa. Jos olisi hyvä ilma ollut niin senkin olisin jo vaihtanut.

Sitten oikeastaan odotellaan vain tullin autoveropäätöstä että tämänkin saa kilpiin
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tänään kävin laittamassa tuon bensaputken kunnolla kiinni. Sieltä tankin päästä vielä vähän roikkui, mutta nyt sinnekkin on laitettu yksi kiinnike lisää niin ei roiku enään. Soittimen virittelin myös toimimaan silleen että avaimesta kääntämällä lähtee virrat päälle. Herätteen otin sulakerasialta jossa oli tyhjä paikka johon piuhan sai. Enää puuttuu kauittimet ja ne laitan varmaan viikon loppuna kiinni. Pitää myös viikonloppuna vaihtaa tuo lämmityslaitteen hana.

Auton sisällä näkymä on tälläinen

Kuva
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Onpas siisti sisältä kun ulkokuoreen vertaa... :) Hyvä että combi pääsee takaisin tien päälle, näitä ei liiaksi enää liikenteessä ole.
Lada kardan...??? Njet... Volga
Vastaa Viestiin