eikös toi pikku-e mene kuitenkin sen auto/vaunu painoeron suhteen mukaan ja 3500 kg katon mukaan?jasu35 kirjoitti:Joo,selvennetäämpä vanhana "karavaanarina" hiukan.eli 750kg ja alle asuntovaunua ei tarvitse katsastaa eikä sen vetäminen muistaakseni vaadi pikku e korttia. Yli 750kg painavat vaunut pitää katsastaa joka toinen vuosi ja niiden vetämiseen tarvitaan se "pikku" e ajokortissa.
Tietääkseni kaikissa suomessa myytävissä asuntovaunuissa on jarrut.
Asuntovaunujen vakuutukset on noin luokkaa 50e tai jotain sinne päin,ei kalliit kuitenkaan.
Onko kukaan vetänyt asuntovaunua Ladalla?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi

kiitos vaan Jasulle, että oikaisi mitä mä olen aikaisemmin kertonut. Mä olen tosissaan ollut tähän asti uskossa, että perävaunun katsastuksen määrää noi jarrut. Ehkä se on syntynyt siitä kun tota kärryä on katsastanut, niin siitä ei ole "tosissaan" tarkastettu muuta kuin jarrut. En tiedä onko noita jarruttomia kärryjä vielä >750kg.?
Täytyykin mennä nurkkaan häpeämään puheitaan.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Älä suotta häpeile,ei noita asioita oikein mistään voi tietää ellei ole ollut asuntovaunua.samarai kirjoitti:kiitos vaan Jasulle, että oikaisi mitä mä olen aikaisemmin kertonut. Mä olen tosissaan ollut tähän asti uskossa, että perävaunun katsastuksen määrää noi jarrut. Ehkä se on syntynyt siitä kun tota kärryä on katsastanut, niin siitä ei ole "tosissaan" tarkastettu muuta kuin jarrut. En tiedä onko noita jarruttomia kärryjä vielä >750kg.?

FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Asuntovaunun vetäminen
Luin Jouluna vanhaa Tuulilasi lehteä vuodelta 1992. Siinä oli 20 000 kilometrin väliraportti Kanttiladasta ja sen vetämästä asuntovaunusta. Se oli kai kanttiladan kestotesti ja sillä oli vedetty asuntovaunua muutama tuhat kilometreiä. Muistaakseni kanttiladaan oli vaihdettu pidemmät tai jäykemmä jouset taakse. Lehdessä kerrottiin että kovasti sutii takapyörät (talviaika). Lehdessä kerrottiin myös kuinka vaikeaa oli saada Axtec (vai miten se nyt kirjoitetaan) kaasutin toimimaan tyydyttävästi. Lehdessä oli myös tarinaa siitä asuntovaunusta jota vedettiin.
http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewt ... &start=345
kyl takavetosella voi kiskoo vaunuja, etenkin jarrullisia.... itellä ei oo koukkua. aikasemmin tuli tuossa v.96-97 kierrettyä kärryn kanssa ympäri suomee kisareissuilla. tosin saksalaisen korvikekulkine veturina...
kyl takavetosella voi kiskoo vaunuja, etenkin jarrullisia.... itellä ei oo koukkua. aikasemmin tuli tuossa v.96-97 kierrettyä kärryn kanssa ympäri suomee kisareissuilla. tosin saksalaisen korvikekulkine veturina...
Re: Asuntovaunun vetäminen
Kun tänne listalle on muutkin laittanu skannauksia, niin ois hienoo nähdä toi artikkeli kans netissä.Luna kirjoitti:Luin Jouluna vanhaa Tuulilasi lehteä vuodelta 1992. Siinä oli 20 000 kilometrin väliraportti Kanttiladasta ja sen vetämästä asuntovaunusta. Se oli kai kanttiladan kestotesti ja sillä oli vedetty asuntovaunua muutama tuhat kilometreiä. Muistaakseni kanttiladaan oli vaihdettu pidemmät tai jäykemmä jouset taakse. Lehdessä kerrottiin että kovasti sutii takapyörät (talviaika). Lehdessä kerrottiin myös kuinka vaikeaa oli saada Axtec (vai miten se nyt kirjoitetaan) kaasutin toimimaan tyydyttävästi. Lehdessä oli myös tarinaa siitä asuntovaunusta jota vedettiin.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Testi
Olin muuten aikanaan ostanut sen lehden silloin kun en Ladoista mitään tietänyt ja kaikkein vähiten olisin uskonut joskus sellaisen hankkivani. Nyt vahingossa huomasin sen artikkelin.
Valitettavasti en ole kovin osaava näissä skannauksissa, tietotekniikassa tai nettiin laittamisessa. Harmikseni se lehtikin on 70 km:n välimatkan päässä jonne ei kovin usein tule ajeltua ehkä kerran kahdessa kuukaudessa
. Juttuna se on ihan mielenkiintoinen ja siinä olis varmaankin ainesta päästä julkaistavaksi ihan LadaPravdaan asti?
Lupaan ainakin ottaa valokopioita siitä jutusta (yksi A4) ja lähettää sulle vaikka kotiin asti (sitten kun saan lehden käsiini) kunhan jätät mulle osoitteesi. Varmaan hoitaisit sen skannauksenkin? Voin tyrkyttää sitä juttua tonne LadaPravdan toimitukseenkin.
Valitettavasti en ole kovin osaava näissä skannauksissa, tietotekniikassa tai nettiin laittamisessa. Harmikseni se lehtikin on 70 km:n välimatkan päässä jonne ei kovin usein tule ajeltua ehkä kerran kahdessa kuukaudessa

Lupaan ainakin ottaa valokopioita siitä jutusta (yksi A4) ja lähettää sulle vaikka kotiin asti (sitten kun saan lehden käsiini) kunhan jätät mulle osoitteesi. Varmaan hoitaisit sen skannauksenkin? Voin tyrkyttää sitä juttua tonne LadaPravdan toimitukseenkin.

Re: Testi
Lähetä se vaikka suoraan Pravdan toimitukseen niin luen sen sitten seuraavasta Pravdasta vaikkaLuna kirjoitti:Lupaan ainakin ottaa valokopioita siitä jutusta (yksi A4) ja lähettää sulle vaikka kotiin asti (sitten kun saan lehden käsiini) kunhan jätät mulle osoitteesi. Varmaan hoitaisit sen skannauksenkin? Voin tyrkyttää sitä juttua tonne LadaPravdan toimitukseenkin.

Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Meidän perheessä on Piccolo 320 -mallinen vaunu joka painaa alle 750 kg. Sitä ei tarvitse katsastaa, mutta kyllä siinä silti jarrut on. Kesällä vetelin sitä 1.6 litraisella Kadetilla ja ihan hyvin tuli perässä. Sillä tehtiin jopa kesälomareissu Savon perukoille.
Eipä tarvitse noista ajokorttiluokituksista välittää kun on taskussa ABECE-kortti. Siihen väliinputoaja ikäluokkaan kuulun, että olin ensimmäinen jonka piti ajaa erikseen kortti moottoripyörälle. Ajoin siis peräkkäin inssin kuormurilla ja mopolla. Toisaalta olin viimeinen ikäluokka, jonka piti panna kasikympin lätkä takalasiin. Armeijassa sitten lätkäisivät korttiin vielä tuon E:n. Pikku E tuli toki siinä samalla.
Eipä tarvitse noista ajokorttiluokituksista välittää kun on taskussa ABECE-kortti. Siihen väliinputoaja ikäluokkaan kuulun, että olin ensimmäinen jonka piti ajaa erikseen kortti moottoripyörälle. Ajoin siis peräkkäin inssin kuormurilla ja mopolla. Toisaalta olin viimeinen ikäluokka, jonka piti panna kasikympin lätkä takalasiin. Armeijassa sitten lätkäisivät korttiin vielä tuon E:n. Pikku E tuli toki siinä samalla.