1200L -86 hyytymistä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
mti

1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja mti »

Tuli hommattua nappis vähän aikaa sitten. Pohjois-karjalan reissulla lumessa ja pakkasessa ei mitään ongelmia koko 1000km matkalla. Etelän kosteisiin keleihin saavuttaessa alkanut ilmetä aamuongelmia.

Selasin aikaisempia keskusteluja, mutta en löytäny ratkaisua tai olen sokea :D

Oireet yön yli seisottua:
- lähtee hyvin käyntiin, mutta 10km ajon jälkeen alkaa puutua matalilla kierroksilla.
- ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä, saattaa sammua.
- heti perään startatessa lähtee käyntiin hetken sahaten.
- moottorin sammutettua ja annettua hetken huilata toimii normaalisti ilman ongelmia vaikka ajelisi inariin asti
- kun lähtee työpäivän seisottuaan ajelemaan niin ei ongelmia.
- jos on ollut lämpöisessä hallissa kuivamassa yön yli niin ei ongelmia.

Havaittua:
- ilmanputsarin kotelon kanteen kondensoituu vesipisaroita vaikka imuilma pakosarjalta, pahviputki ehjä ja putsarin kansi tiivis.
- huohotinputket ja huohottimen kuppi puhdas.
- huohotin letkusta puuttuu alkuperäinen "metallisykkyrä" /suodatin.

Huomioitavaa:
- kaasutin alkup. tehdasuusi
- sytkäosat uusittu kuluneena vuonna.
- jakajassa ei havaittus kosteutta
- bensapumppu pumppaa

Arvioita syistä:
- kosteus (kondenssi) putsarissa? Metallisykkyrän puuttuminen huohotinletkusta?
- kosteus sytkäpuolella?
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja pressa »

mti kirjoitti: vaikka imuilma pakosarjalta, pahviputki ehjä ja putsarin kansi tiivis
Onko valintavipu varmasti kuumalla puolella? Eli ottaa lämmintä ilmaa pakosarjalta. Kuulostaisi kaasutimen jäätämisongelmalta.
mti

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja mti »

pressa kirjoitti:
mti kirjoitti: vaikka imuilma pakosarjalta, pahviputki ehjä ja putsarin kansi tiivis
Onko valintavipu varmasti kuumalla puolella? Eli ottaa lämmintä ilmaa pakosarjalta. Kuulostaisi kaasutimen jäätämisongelmalta.
Kyllä vain. Tässä mallissa karvalakki mallin manuaalinen valinta eli ilmanputsarin kansi käännetään talvi- tai kesäasentoon. Kansi ehjä ja peittää talviasennossa kylmäilman tulon. Jäätämistä itsekkin veikkaan koska kondenssivettä ilmestyy kannen sisäpintaan. Probleema vaan on, että mistä sitä ilmestyy. Voiko olla niin, että pakosarjalta tuleva ilma ei ehdi lämmetä aamukostealla liikkelle lähdettäessä ja ehtii muodostaa kondensoitumista ennen lämpeämistä?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ennenvanhaan tuollaiset oireet korjautuivat Masinolilla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 157
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja mataha »

Aiheuttaisiko se "sykkyrä" paikallaan ollessa virtauksen hidastumisen=ilma kerkiää lämmetä enemmän?
Voiko sitä putsari kantta eristää sisäpuolelta esim. ohuella routamaton tapaisellaeristeellä?
Tosin on se uutena varmaan toiminut ilman eristeitä
Aina on selvitty!!!
mti

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja mti »

mataha kirjoitti:Aiheuttaisiko se "sykkyrä" paikallaan ollessa virtauksen hidastumisen=ilma kerkiää lämmetä enemmän?
Voiko sitä putsari kantta eristää sisäpuolelta esim. ohuella routamaton tapaisellaeristeellä?
Tosin on se uutena varmaan toiminut ilman eristeitä
Tuota sama virtaushommaa itsekkin mietiskelin metallisykkyrän suhteen. Täytyy etsiä jostain moinen suttura. Ei kellään olisi tietoa saako noita jostain vai täytyykö kehitellä patenttiratkaisu?
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Se metallisytkyrä siellä huohotinputkessa on liekinsammutin. Se ei vaikuta imuilmaan juuri mitenkään. Haittaa siitä vain on kun jos sinne kertyy kosteutta ja sitten kun se jäätyy umpeen niin öljyt pullahtaa öljytikun reijästä pihalle.

Ja tähän aiheesee liittyen niin kannattaa tarkistaa ettei ole imuvuotoja niin jollain Bräkleenilla suihkuttelee eri kohtiin ja jos kierrokset nousee niin siinä se vika. Omassa autossa oli samanlaista ongelmaa että kun kone lämpeni niin alkoi käyntihäiriöt. Oli sitten jarrutehostimen letku päässyt niin heikkoon kuntoon että imi ilmaa koneeseen sitä kautta.
mti

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja mti »

Jarkko_I kirjoitti:Se metallisytkyrä siellä huohotinputkessa on liekinsammutin. Se ei vaikuta imuilmaan juuri mitenkään. Haittaa siitä vain on kun jos sinne kertyy kosteutta ja sitten kun se jäätyy umpeen niin öljyt pullahtaa öljytikun reijästä pihalle.

Ja tähän aiheesee liittyen niin kannattaa tarkistaa ettei ole imuvuotoja niin jollain Bräkleenilla suihkuttelee eri kohtiin ja jos kierrokset nousee niin siinä se vika. Omassa autossa oli samanlaista ongelmaa että kun kone lämpeni niin alkoi käyntihäiriöt. Oli sitten jarrutehostimen letku päässyt niin heikkoon kuntoon että imi ilmaa koneeseen sitä kautta.
En uskoisi ilmavuotoihin, koska auto toimii moitteettomasti muuten. Ainoastaan pidempään seisottuaan esim. yön yli jolloin kone taatusti kylmä niin nikottelu alkaa n. 10km jälkeen. Oireet häviää kun antaa hetken huilata kone sammuneena. Sitten saa ajella ilman ongelmia.

Nyt auto seioi lämpimässä hallissa pari päivää. Kävin tulpat, kärjet, liittimet läpi säädin kärkivälit ja putsasin ilmanputsarin kotelosta kondenssivedet. Tulpat olivat hyvän näköiset. Ainoastaan pientä karstaa reunoilla. Kävin koeajolla pidemmän lenkin. ei mitään ongelmia ja toimi hereästi ja kävi nätisti. Hallille palattua tarkastin putsarin kannen. Alapinnalle oli lenkin aikana kertynyt taas kondenssipisaroita (kaasarin imuaukon yläpuolelle). Kumma juttu, että noin lyhellä lenkillä jo kondensoi vaikka taatusti saa lämmintä ilmaa pakosarjalta. Kannesta jos tiputtelee pisaroita suoraan kaasariin ja ilmasuuttimille niin varmasti nikottelee.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Voihan se vesi tulla sieltä moottoristakin. Tankkiin ku kertyy vettä nii sehä menee sitte tonne koneen sisuksii ja huohottaa ne sitten pois ilmansuodatin koteloon. Masinolia tankkiin nii pitäis auttaa
virtain
Viestit: 1137
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja virtain »

Meneekös siinä huohotinletku ilmanputsarin koteloon?,jos menee...Niin otappas se pois siitä,ja laita menemään vaikka auton alle,ja sitten tulppaat sen ilmanputsariin jäävän letkunreiän :? ....Tällä saa ainakin sen kostean huohotushöyryn pois siitä kaasarin yläpuolelta pisaroitumasta :wink:
mti

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja mti »

Nyt laitettu litra masinoolia täyteen tankkiin. Seuraillaan tilannetta. Jos ei ala auttamaan niin nypätään talveksi huohotinputki irti hönkimään ulkoilmaan. :)
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Vois kuvitella että ei paljoa vaikuta kun onhan siellä "masinolia" muutenkin jo tankissa mutta seurataan tilannetta.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
mti

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja mti »

Mihin muilla osoittaa nappiksen lämpömittarin viisari taajama-ajossa kone lämpösenä?

Tuli sellanen mieleen, että jos termari ei toimi kunnolla ja kone käy "kylmänä" niin ainakin jotkut muut merkit tuppaa tällöin kondensoimaan kosteutta kampikammiosta.

Omassa nappiksessa lämpöviisari seilaa seka-ajossa ¼ - ½ väliä. Jos lämppärin puhallin on päällä niin lämmöt pysyy alle puolen välin jos taasen puhaltimen sammuttaa niin lämmöt kipuaa lähemmäs ½. Maantie nopeuksilla 80km/h lämmöt pysyy puolivälissä. Tyhjäkäynnillä lämmöt laskee ¼.
Kylmänä liikkeelle lähtiessä lämmöt nousee melko hitaasti n. 10km +4 kelillä ennen kuin on saavuttanut "normaali" lämmöt.
Kabiinissa kylläkin lämpöä riittää ainakin omiksi tarpeiksi :D

Yleisen kokemuksen mukaan lämmöthän pitäisi pysyä vakaana jos termari pelaa. Ladasta en tiedä
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja degen »

Jos lämmöt noin turkasen paljon heilahtelevat, minä kyllä pistäisin termarin vaihtoon.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
mti

Re: 1200L -86 hyytymistä

Viesti Kirjoittaja mti »

virtain kirjoitti:Meneekös siinä huohotinletku ilmanputsarin koteloon?,jos menee...Niin otappas se pois siitä,ja laita menemään vaikka auton alle,ja sitten tulppaat sen ilmanputsariin jäävän letkunreiän :? ....Tällä saa ainakin sen kostean huohotushöyryn pois siitä kaasarin yläpuolelta pisaroitumasta :wink:
Loppui nikottelut kun vedin huohotuksen auton alle koneen kylkeä pitkin ja tulppasin ilmanputsarin huohotus liitännän. Ei kondensoi enää. Kiitti vinkistä!
Vastaa Viestiin