VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Siis sulat vaiko varret??
Siis sulat vaiko varret??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Samara meni katsastuksesta lävitse ilman mitään huomautuksia. Onhan ne tietyt jarruputket lähes läpimätiä mutta vielä eivät hajonneet. Katsastajan tuomio oli: "hienossa kunnossa".
Tammi- helmikuun vaihteen kosteus ja vesisateet haittasivat takavalojen toimintaamutta kovan työn jälkeen sain ne toimimaan. Ihmeen tarkkaan katsastaja tarkasti kaiken autosta. Ennen ei samalla katsastusasemalla oltu niin tarkkoja. Vaikka sama katsastaja oli.
Samara meni katsastuksesta lävitse ilman mitään huomautuksia. Onhan ne tietyt jarruputket lähes läpimätiä mutta vielä eivät hajonneet. Katsastajan tuomio oli: "hienossa kunnossa".
Tammi- helmikuun vaihteen kosteus ja vesisateet haittasivat takavalojen toimintaamutta kovan työn jälkeen sain ne toimimaan. Ihmeen tarkkaan katsastaja tarkasti kaiken autosta. Ennen ei samalla katsastusasemalla oltu niin tarkkoja. Vaikka sama katsastaja oli.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Sehän on hienoa, että meni noin siististi läpi.
Ehkä on tullut asemalle jotain palautetta Trafilta? - paljon kuitenkin riippuu katsastusmiehestä, viime vuonna katsuri innoissaan hakkasi puolimetrisellä kangella Samaran pohjan seulaksi, tänä vuonna toinen katsuri lähinnä vain helmoja koputteli varovasti vasaralla.
Itsellä on vasemman puolen takavalon liitin "väljä" ja se sammuttaa välillä takaparkin, vähän kun hipaisee niin heti syttyy. Täytyy ilmeisesti yrittää änkeä jotain sinne väliin.
Ehkä on tullut asemalle jotain palautetta Trafilta? - paljon kuitenkin riippuu katsastusmiehestä, viime vuonna katsuri innoissaan hakkasi puolimetrisellä kangella Samaran pohjan seulaksi, tänä vuonna toinen katsuri lähinnä vain helmoja koputteli varovasti vasaralla.
Itsellä on vasemman puolen takavalon liitin "väljä" ja se sammuttaa välillä takaparkin, vähän kun hipaisee niin heti syttyy. Täytyy ilmeisesti yrittää änkeä jotain sinne väliin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Katsoi valot ja etupyörien nivelet ainakin kahteen kertaan. Ja auton pohjan yksityiskohtia tutki tarkkaan. Siellähän oli kaikkea mielenkiintoista kun uudet jarrulevyjen suojat ja toinen etuiskunvaimennin myös uusi.
Ettei vaan luullut Samaraa testiautoksi, kun vielä kysyin miltä näyttää. Lisäksi kun tulin kaukaa Pk seudulta katsastukseen.
Pari pientä kauneusvirhettäkin tuli. Ei saatu Samaraa heti käyntiin kun ikivanhat tulpat ja ehkä sen takia CH arvot olivat korkeat pakokaasu testissä.
Katsoi valot ja etupyörien nivelet ainakin kahteen kertaan. Ja auton pohjan yksityiskohtia tutki tarkkaan. Siellähän oli kaikkea mielenkiintoista kun uudet jarrulevyjen suojat ja toinen etuiskunvaimennin myös uusi.
Ettei vaan luullut Samaraa testiautoksi, kun vielä kysyin miltä näyttää. Lisäksi kun tulin kaukaa Pk seudulta katsastukseen.
Pari pientä kauneusvirhettäkin tuli. Ei saatu Samaraa heti käyntiin kun ikivanhat tulpat ja ehkä sen takia CH arvot olivat korkeat pakokaasu testissä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
HS kirjoitti 3.6.1995 (juttua hieman lyhennetty)
Samaran koko mallistossa on nyt GM:n avulla uudistetut moottorit.
Lada Samara-mallisto on kokonaisuudessaan "suihkuajassa", kun myös sedanin keulille istutettiin monipistesuihkutus-, sytytysjärjestelmä. Viistoperäisiin malleihin se tuli jo alkuvuodesta. Moottori on muutoin vanha tuttu eli iskutilavuudeltaan 1,5 litrainen, jonka teho on 71hv/4800 r/min ja vääntö 118Nm/2800 r/min ja vääntö 1118Nm/2800 r/min. Uudistetussa moottorissa onkin tehoa hieman enemmänkuin aiemmin, sen vääntöalue on laajempi ja se käy tasaisemmin. Tehtaan ilmoituksen mukaan myös pakokaasupäästöt ovat laskeneet.
Samaran hintaluokkaan kuuluvista autoista puhuttaessa on pakko ottaa vertailukohdaksi uusi Skoda Felicia, jonka VW konserni pani kokonaan uusiksi ja nosti sen samalla länsimaisten autojen tasalle.
Myös Ladan uudistuksen takana on muualta tullut tietämys. Voidaan puhua Amerikan avusta, sillä monipistesuihkutus-, ja sytytysjärjestelmä General Motorsin valmistama. Valitettavasti läntinen osuus on jäänyt ainakin tässä vaiheessa moottoripuolelle, sillä ennen kaikkea sedanissa heijastuu pysähtyneisyyden aika.
Viistoperäisen ulkonäkö on jo hyväksytty siinä kuin perus Ladankin, eikä se pistä silmään. Sedan sen sijaan on ulkonäöltään auttamattoman vanhanaikainen. Johtuuko muutaman kymmenen kilon painonlisäyksestä vai mistä, mutta viistoperä on selvästi ketterämpi ja mukavampi ajaa kuin sedan. Tehostamaton ohjaus tuntuu sedanissa niin ikään raskaammalta kuin viistoperäisen.
Muutoin sedanin ajo-ominaisuuksissa ei ole moittimista, vaan se käyttäytyy rauhallisesti myös yllättävissä liikennetilanteissa ja säilyttää maantiellä hyvin suuntansa. Sisältä Samara on karu ja muovinen, mutta toisaalta täytyy muistaa sen hinta. Matkustamo lämpiää nopeasti, mutta istuimissa ei ole vakiona lämmittimiä. Poltto-ainetta kuluu sekalaisessa ajossa noin 7,3 litraa satasella.
HS kirjoitti 3.6.1995 (juttua hieman lyhennetty)
Samaran koko mallistossa on nyt GM:n avulla uudistetut moottorit.
Lada Samara-mallisto on kokonaisuudessaan "suihkuajassa", kun myös sedanin keulille istutettiin monipistesuihkutus-, sytytysjärjestelmä. Viistoperäisiin malleihin se tuli jo alkuvuodesta. Moottori on muutoin vanha tuttu eli iskutilavuudeltaan 1,5 litrainen, jonka teho on 71hv/4800 r/min ja vääntö 118Nm/2800 r/min ja vääntö 1118Nm/2800 r/min. Uudistetussa moottorissa onkin tehoa hieman enemmänkuin aiemmin, sen vääntöalue on laajempi ja se käy tasaisemmin. Tehtaan ilmoituksen mukaan myös pakokaasupäästöt ovat laskeneet.
Samaran hintaluokkaan kuuluvista autoista puhuttaessa on pakko ottaa vertailukohdaksi uusi Skoda Felicia, jonka VW konserni pani kokonaan uusiksi ja nosti sen samalla länsimaisten autojen tasalle.
Myös Ladan uudistuksen takana on muualta tullut tietämys. Voidaan puhua Amerikan avusta, sillä monipistesuihkutus-, ja sytytysjärjestelmä General Motorsin valmistama. Valitettavasti läntinen osuus on jäänyt ainakin tässä vaiheessa moottoripuolelle, sillä ennen kaikkea sedanissa heijastuu pysähtyneisyyden aika.
Viistoperäisen ulkonäkö on jo hyväksytty siinä kuin perus Ladankin, eikä se pistä silmään. Sedan sen sijaan on ulkonäöltään auttamattoman vanhanaikainen. Johtuuko muutaman kymmenen kilon painonlisäyksestä vai mistä, mutta viistoperä on selvästi ketterämpi ja mukavampi ajaa kuin sedan. Tehostamaton ohjaus tuntuu sedanissa niin ikään raskaammalta kuin viistoperäisen.
Muutoin sedanin ajo-ominaisuuksissa ei ole moittimista, vaan se käyttäytyy rauhallisesti myös yllättävissä liikennetilanteissa ja säilyttää maantiellä hyvin suuntansa. Sisältä Samara on karu ja muovinen, mutta toisaalta täytyy muistaa sen hinta. Matkustamo lämpiää nopeasti, mutta istuimissa ei ole vakiona lämmittimiä. Poltto-ainetta kuluu sekalaisessa ajossa noin 7,3 litraa satasella.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Yhdistettiin saksalainen insinööritaito ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki toimivaan ruiskutekniikkaan - tulos oli laatuauto "GM-Samara".
Auto jolle ei löydy analogia koko maailmasta.

Auto jolle ei löydy analogia koko maailmasta.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Kuvaus "maailman pelkistetyin ruiskutusmoottorilla varustettu auto" on mun mielestäni paras kuvaus Samarasta. Mihin muuhun autoon saa termostaatin 12,5 eurolla, tai jarrupalat maksavat vielä vähemmän.
Päivälehtimuseossa Helsingissä voi käydä lukemassa vanhoja "Hesareita" eräänlaisella koneella. Lehdet ovat siis sähköisessä muodossa ja niiden selaaminen on tehty koneessa nopeaksi. Vanhoissa Hesareissa on paljon hienoja automainoksia.
Kuvaus "maailman pelkistetyin ruiskutusmoottorilla varustettu auto" on mun mielestäni paras kuvaus Samarasta. Mihin muuhun autoon saa termostaatin 12,5 eurolla, tai jarrupalat maksavat vielä vähemmän.
Päivälehtimuseossa Helsingissä voi käydä lukemassa vanhoja "Hesareita" eräänlaisella koneella. Lehdet ovat siis sähköisessä muodossa ja niiden selaaminen on tehty koneessa nopeaksi. Vanhoissa Hesareissa on paljon hienoja automainoksia.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Vanha Samarani täyttää tänään kokonaiset 21 vuotta, siis rekisterissä!! Ajoaikaa vielä kokonainen vuosi!
Vanha Samarani täyttää tänään kokonaiset 21 vuotta, siis rekisterissä!! Ajoaikaa vielä kokonainen vuosi!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Onnea Autolle ja Onnelliselle Omistajalle... Mutta miksi vain vuosi ajoaikaa.. Onko sille joku Laki säännös. vai joku muu syy. Eiks autolla saa ajaa nin pitkään kuin saa katsastettua..
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Juuri näin. Mutta tiedä sitten kuinka kauaa tällä enää jaksaa ajella. Noh, mennään nyt vuosi kerrallaan.
Samarassani on vielä ehjät korjaamattomat kynnyskotelot. Mielestäni jonkinmoinen saavutus.
Juuri näin. Mutta tiedä sitten kuinka kauaa tällä enää jaksaa ajella. Noh, mennään nyt vuosi kerrallaan.
Samarassani on vielä ehjät korjaamattomat kynnyskotelot. Mielestäni jonkinmoinen saavutus.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Hyvä niin.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Samaraan vaihdettu kesärenkaat. Piti ihan tutkia Samaran taka-akselia ruostevaurioiden varalta. No sellainenhan löytyi ja lienee ihan korjattavissa kun näyttäisi olevan pitkittäissuuntainen halkeama.
http://aijaa.com/OKRwVC
Toisaalta sitten kokeilin kuinka Samara pysyy jyrkässä alamäessä, moottori sammutettuna, pelkkä ykkös vaihde kytkettynä. No eihän se pysynyt vaan alkoi portaitain valumaan alamäkeen, eli kytkin luistaa. Taitaa olla kytkinremontin paikka?
Samaraan vaihdettu kesärenkaat. Piti ihan tutkia Samaran taka-akselia ruostevaurioiden varalta. No sellainenhan löytyi ja lienee ihan korjattavissa kun näyttäisi olevan pitkittäissuuntainen halkeama.
http://aijaa.com/OKRwVC
Toisaalta sitten kokeilin kuinka Samara pysyy jyrkässä alamäessä, moottori sammutettuna, pelkkä ykkös vaihde kytkettynä. No eihän se pysynyt vaan alkoi portaitain valumaan alamäkeen, eli kytkin luistaa. Taitaa olla kytkinremontin paikka?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
- Viestit: 2004
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Minä olen kokeillut kytkimen luistoa näin:vauhtia 50-60 km/h,suurin vaihde päälle ja kaasu pohjaan.Jos ei kierrokset nouse liikaa kiihtyvyyteen nähden,niin eikun ajoa vaan!Jouska kirjoitti:Moi,
Samaraan vaihdettu kesärenkaat. Piti ihan tutkia Samaran taka-akselia ruostevaurioiden varalta. No sellainenhan löytyi ja lienee ihan korjattavissa kun näyttäisi olevan pitkittäissuuntainen halkeama.
http://aijaa.com/OKRwVC
Toisaalta sitten kokeilin kuinka Samara pysyy jyrkässä alamäessä, moottori sammutettuna, pelkkä ykkös vaihde kytkettynä. No eihän se pysynyt vaan alkoi portaitain valumaan alamäkeen, eli kytkin luistaa. Taitaa olla kytkinremontin paikka?
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla tuota menetelmää.
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla tuota menetelmää.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.