Samaran lämmityslaite ongelma.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Nyt tarvis neuvoa. Samarassani puhaltaa lämmintä hyvin jalkatilaan, mutta tuulilasille kylmää. Vipujen siirto ei auta ja sain vedettyä keskisuulakkeille olevan luukun kiinni, joten nyt ei enää puhalla keskeltä. Lämmityslaitteen alaosassa, mistä tarkoitus ilma mennä takajalkatilaan, niin tukin sen ja selkäästi etujalkatilaan puhallus parani. Miten saan puhaltamaan myös tuulilasille?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Jokin läppä tai vaijeri siellä ei toimi niin kuin pitäisi. Minulla matalassa kojetaulussa on aina puhaltanut tuulilasille, enemmän tai vähemmän, mutta taas jalkatilaan ei kummemmin koskaan. Tuulilasi on kuitenkin se tärkein joka pitää saada sulaksi.

Niinhän se tahtoo olla että pään korkeudella on kuuma ja jalat taas ovat jääkylmät. :lol:
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

On todella tärkeä, et tuulilasi pysyy auki. Perjantaina satoi hiukan lunta ja lumi jäätyi tuulilasiin. Myöskin jalkatilaan pitää puhaltaa lämmintä, jos jalat palelee, kohta koko ukko palelee.
Eilen selasin ja löysin kuvan täältä http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=43346
Kuvassa ylempänä vaijeri ohjaa läppää ja kaiketi tuon läpän asento on väärä.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Läppä joka ohjaa ilmaa tuulilasille, on auki ja vipua kun käsin siirrän toiseen suuntaan, niin puhallus vaimenee tuulilasille. Taas toiseen suuntaan, niin puhaltaa ihan hyvin tuulilasille. Siihen pääsin käsiksi, kun tein hansikaslokeronpuolelta reijän.
Tällä ei kuitenkaan mitään vaikutusta, et lämmintä ilmaa tulisi tuulilasille.
Oltiin syömässä Inkeriläisten luona ja katsoimme netistä Venäläisiä remontti videoita, mutta en saanut vastausta ongelmaan. Tällänenkin video on, mutta en osaa hahmottaa oikein, mikä estäisi lämpimän ilman tulon tuulilasille. https://www.youtube.com/watch?v=XzVUQVb3zsM

Sain puhelinnumeron Venäläiselle miehelle, joka korjaa autoja, tarvii soittaa ja kysyä tetääkö hän mikä neuvoksi.
Jos lämmintä ilmaa ei saada tuulilasille tulemaan, laitan Samaran liikenteestäpoistoon. :(
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuleeko mistään suulakkeesta lämmintä ilmaa? Kyllä pitäisi tulla ainakin haaleaa ilmaa. Onkohan hana täysin auki siellä tulipellissä. Myös messinkikennolla saadaan vähän enemmän tehoa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Jossain venäläisessä videossa kytkettiin kennolle menevä letku termostaatin tulipellin puoleisesta lähdöstä. Tuli niin mahdottoman lämmin auto. Voihan olla että neste kiertää sitä kautta paremmin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Jouska kirjoitti:Moi,

Tuleeko mistään suulakkeesta lämmintä ilmaa? Kyllä pitäisi tulla ainakin haaleaa ilmaa. Onkohan hana täysin auki siellä tulipellissä. Myös messinkikennolla saadaan vähän enemmän tehoa.
Kojetaulun päissä olevista suulakkeista puhaltaa ihan vähän ja ei oikeastaan edes haaleeta.
Kaasupolkimen takana kaiketi hana ja olen vetänyt sen käsin ihan auki. Kenno on mielestäni vielä ihan hyvä, kun oikein lämmintä tulee jalkatilaan.
Keskisuulakkeiden luukun olen vetänyt kiinni, ostaessani auton, lämmintä puhalsi eniten keskeltä ja jalkoihin ihan vähän. Tuulilasille kylmää.
Jos vaan joku ratkaisisi tämän ongelman, et mistä se johtuu, et tuulilasille ei tule lämmintä.
Laitoin Samaran toistaiseksi seisontaan ja tarvii jokupäivä tutkia vaan lisää. Varmasti ongelma selviäisi, jos lämmityslaitteen purkaisi, mutta niin mittavaan operaatioon ei näin kylmänä vuodenaikana innosta. Kiitos Jouskalle myötäelämisestä.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tänään kylmänä aamuna jouduin käyttämään matalakojetauluisen Samaran lämmityslaitetta. Silloin kun omassa on "lämmitys" säädettynä keskisuulakkeista matkustamoon. Puhaltaa tuulilasille viileää ja keskisuulakkeista lämmintä.

Ilmeisesti siellä luukku joka pitäisi hieman sulkea ne keskisuulakkeet, ei liiku. Perusvika on myös mielestäni tuo lämmityslaitteelle tulevan letkun lähtö on huonossa paikassa ja letku on turhan ohut.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tästä löytyy ainakin selventävät kuvat lämmityslaitteen toiminnasta, kylmän ja lämpimän ilman kulku ja läppien sijainti.

http://wiki.zr.ru/Отопление_и_вентиляция_2108

On kuvattu kahden rakenteen toimintaa joista tuo "ВАЗ-2108-01" on ilmeisemmin se korkeakojetauluisen systeemi.

Matalakojetauluisen systeemi (ylempi kuva) vaikuttaa kyllä selvärakenteisemmalta, siinä äkkiseltään katsottuna lämpimän ilman saantiin on vaikutusta lähinnä läpällä nro.8. Se jos toimii niin kylmää ei pitäisi tulla mistään.

Tuo uudemman systeemin toiminta (alempi kuva) on ainakin itselle vaikeaselkoinen hahmottaa. Tuntuu kuitenkin, että siinäkin on ratkaisevaa tuon läpän nro.8 toiminta, mutta ei ymmärrä mikä pakottaa vain lämpimän ilman tulon tuulilasille? Koska läpän molemmissa asennoissa näyttäisi kylmä kanava jäävän auki tuulilasille? Olisko ko. läppään liittyvä "harmaa siipi" yläpuolella ohjaamassa ilmaa niin, että se kulkee vain kennon läpi, koska se kuvan mukaan myös liikkuu tuon läpän mukana?

e. ko. linkki ei toimi ilman kopiointia, niin laitan kuvat tähän perään:

Kuva

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Suuri Kiitos.
Oikein hyvä kuva, josta pääsee selville, miten ilma kulkee lämmityslaitteessa. Mennään suoraan lämmityslaitteeseen ja missä kohtaa olisi tuo läpän 8 vipu lämmityslaitteessa?
Säätäisin sitä ihan käsin.
Avatar
pressa
Viestit: 10194
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuo alempi rakennehan on se mikä on satakympissäkin. Siinä näkyy tuo suunnitteluvirhe, jos lämpö ei ole täysillä niin kylmän ilman reitti (jonka pitäisi lämpöiseen sekoittua) kulkee suoraan tuulilasille. Mikäli lämpöläppä vuotaa tai ei käänny täysin kuumaan asti niin laseille tulee kylmää.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tässä olisi ilmeisesti vähän tarvittavan remontin mallia, pikkuhomma sinänsä mutta vaatii kyllä kojetaulun purkutöitä että saa lämpöläpän vaijeria kiristettyä.

https://www.youtube.com/watch?v=5CfVik72QVg

Tuossa omassa Samarassa ko. lämpöläpän vipu on muistaakseni näkyvissä lämppärin kyljessä, uudemmassa se näkyisi olevan piilossa sisällä, eikä sitä voi ilmeisesti kädellä avittaa?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja tramppas »

samarai kirjoitti:Tässä olisi ilmeisesti vähän tarvittavan remontin mallia, pikkuhomma sinänsä mutta vaatii kyllä kojetaulun purkutöitä että saa lämpöläpän vaijeria kiristettyä.

https://www.youtube.com/watch?v=5CfVik72QVg

Tuossa omassa Samarassa ko. lämpöläpän vipu on muistaakseni näkyvissä lämppärin kyljessä, uudemmassa se näkyisi olevan piilossa sisällä, eikä sitä voi ilmeisesti kädellä avittaa?
Itse asiassa tuohon lämpöläpän vaijerin päähän pääsee käsiksi kuskin jalkatilan kautta, kojelaudan purkaminen ei ole tarpeen. Videossa se on lienee tehty vain havainnollisuuden vuoksi. Oikean vaijerin löytää, kun liikuttaa lämpötilansäädintä, samaan aikaan liikkuvat se lämpöläppä ja lämppärin hanan vipu.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Oikein suuret kiitokset neuvoista. Tarvii huomenna päivällä katsoa kuskinpuoleiseen jalkatilaan ja laittaa Samara käyntiin, olis se upeeta, jos tuulilasille saisin sitä lämmintä ilmaa.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Mun -01 Samaraan pääsee hyvin käsiksi tähän vipu 8, joka on kaasupolkimen yläpuolella lämmityslaitteessa. Lämmityslaitteen kyljessä oleva vipu(8) kun siitä irroitin vaijerin, niin vipu liikahti itsellään konehuoneeseenpäin ja ilma ei enää kierrä kennon läpi. Vedin vivun takaisin ja toiseen ääriasentoon, niin puhaltaa jalkatilaan taas lämmintä. Silloin ilma kulkee kennon läpi. Rautalangalla sidoin vivun kiinni. Tuulilasille puhaltaa ihan haaleaa ja Samarai on oikeassa, että vipu 8 ei sulje kokonaan ulkoilman tuloa. Näin viileetä ilmaa pääsee tuleemaan kuitenkin tuulilasille. Kuvakin kertoo sen.
Jos avaan keskisuulakkeen luukkua, niin sieltä tulee yhtä lämmintä, kuin jalkatilaan.
Ratkaisu. Teen itse kanavat keskisuulakkeesta tuulilasille, kojetaulua tarvii kyllä vähän muokata.
Vastaa Viestiin