VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Samara sai eilen leiman kun raidetangot ja alapallonivel saatu vaihdettua. Myös CE valo ei enää pala. Muutama löysästi kiinni oleva letku löydetty ja tyhjäkäyntimoottori puhdistettu niin loppui tuo valon palaminen.
Auto on nyt erittäin hyvässä kunnossa ikäisekseen, varsinkin auton pohja, ja sai kiitosta katsastusmieheltäkin. Pieniä ruostevaurioita on tosin korissa olemassa muttei mitään suurempaa.
Samara sai eilen leiman kun raidetangot ja alapallonivel saatu vaihdettua. Myös CE valo ei enää pala. Muutama löysästi kiinni oleva letku löydetty ja tyhjäkäyntimoottori puhdistettu niin loppui tuo valon palaminen.
Auto on nyt erittäin hyvässä kunnossa ikäisekseen, varsinkin auton pohja, ja sai kiitosta katsastusmieheltäkin. Pieniä ruostevaurioita on tosin korissa olemassa muttei mitään suurempaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Eilen rykäisin Samaralla nopeasti Nokialle ja takaisin Karkkilan suunnalta maantietä ja moottoritietä käyttäen. Ihmiskuormaa mukana sellainen 250 kiloa ja nopeus moottoritiellä noin 110 km/h, välillä ihan 120 km/h.
Laskettu pa kulutus niinkin pieni kuin 6,07 l/100 km.
Lienen saanut jotain imu apua muilta autoilijoilta. En ole koskaan saanut tuollaista lukemaa Samaralle. Ja kaikki pitäisi olla oikein laskettu.
Eilen rykäisin Samaralla nopeasti Nokialle ja takaisin Karkkilan suunnalta maantietä ja moottoritietä käyttäen. Ihmiskuormaa mukana sellainen 250 kiloa ja nopeus moottoritiellä noin 110 km/h, välillä ihan 120 km/h.
Laskettu pa kulutus niinkin pieni kuin 6,07 l/100 km.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Hyvin Samara toiminut tähän asti.
On tullut aika lopettaa tämän auton harrastaminen ja pistää auto havaintovälineeksi. Ajossa on vielä elokuun ajan.
Jotain hankkimiani vara-osia pistän kiertoon. Esimerkiksi uudet jarrulevyt ovat saatavilla. Hintaa en osaa sanoa.
Hyvin Samara toiminut tähän asti.
On tullut aika lopettaa tämän auton harrastaminen ja pistää auto havaintovälineeksi. Ajossa on vielä elokuun ajan.
Jotain hankkimiani vara-osia pistän kiertoon. Esimerkiksi uudet jarrulevyt ovat saatavilla. Hintaa en osaa sanoa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Tämä GM Samara poistui omasta käytöstä 2.9.2018 ja oli käytössäni noin 19 vuotta. Jarrupaineen tehostaja olisi pitänyt vaihtaa ja kytkinremonttikin alkoi lähestymään. Ajokilometrit olivat vaivaiset 170 000 km. Myös takakulmat, varsinkin se kuskinpuoleinen alkoi olemaan hitsauskunnossa. Hintaansa nähden erinomainen peli. Kyllä voisin vielä yhden Ladan ostaa, tällä kertaa uuden sellaisen. Ehkä noin kahden vuoden päästä sitten on sen ajankohta.
Autossa oli paljon hyviä ominaisuuksia joskin ehkä kolme huonoa puolta lötyi. Tärkein ominaisuus oli luotettavuus ja se kyllä toimi tämän auton kohdalla. Tämän harrasteen päivitys siis loppuu tähän.
Tämä GM Samara poistui omasta käytöstä 2.9.2018 ja oli käytössäni noin 19 vuotta. Jarrupaineen tehostaja olisi pitänyt vaihtaa ja kytkinremonttikin alkoi lähestymään. Ajokilometrit olivat vaivaiset 170 000 km. Myös takakulmat, varsinkin se kuskinpuoleinen alkoi olemaan hitsauskunnossa. Hintaansa nähden erinomainen peli. Kyllä voisin vielä yhden Ladan ostaa, tällä kertaa uuden sellaisen. Ehkä noin kahden vuoden päästä sitten on sen ajankohta.
Autossa oli paljon hyviä ominaisuuksia joskin ehkä kolme huonoa puolta lötyi. Tärkein ominaisuus oli luotettavuus ja se kyllä toimi tämän auton kohdalla. Tämän harrasteen päivitys siis loppuu tähän.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Jäi mieleen, kun joskus vastaavassa tilanteessa ollut palstalainen kirjoitti loppukaneettiinsa kultaiset sanat: "Tulipahan kokeiltua GM-Samaraa."
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Juu, heh heh. Kokeilla kannattaa, mutta ei näihin romuihin kannata kuitenkaan rakastua.samarai kirjoitti:Jäi mieleen, kun joskus vastaavassa tilanteessa ollut palstalainen kirjoitti loppukaneettiinsa kultaiset sanat: "Tulipahan kokeiltua GM-Samaraa."

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Ai niin, unohtui kertoa, että tämän Samara siirtyi Espoon automuseon kokoelmiin.
Ai niin, unohtui kertoa, että tämän Samara siirtyi Espoon automuseon kokoelmiin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Hieno eksponaatti autoilun lähihistoriasta. Se taitaa edustaa entisenä miljoonien ihmisten unelma-autona lisäksi myös museon uusinta autotekniikkaa?
Tästä se lähti aika tarkalleen 34v. sitten:


Tästä se lähti aika tarkalleen 34v. sitten:


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Eiköhän liene uusin auto museossa. Taitaa ilmeisesti näin aluksi olla ihan liikkuvana museoautona, uhkasivat katsastaa mahdollisesti Samaran ensi vuonna. Eli ajossa lienee olevan ainakin toistaiseksi. Annoin vielä korjausoppaan ja vara-osakirjan mukaan. Ja tietysti joukon vara-osia.
Kerroin vastaanottajille GM-Samaran mallin historian lyhyesti. Samaraani jäi kiireessä joitain ei alkuperäisiä varusteita kuten nuo sivupeilit. Eli auto ei kerro alkuperäisestä mallista vaan lähinnä tämän auton käyttöhistoriasta.
Parasta olisi ollut antaa tuollainen alkuperäinen Samara pitkällä "huulella" mikä on Samarain kuvassa. Pitänee ennen talvea käydä katsomassa, jos ehdin, mitä ne ovat sillä oikein tehneet. Sen verran kuitenkin kiinnostaa.
Viimeisellä matkalle kun lähdin Samaralla, en ehtinyt sitä laittamaan mieleiseeni kuntoon. Matkalla alkoi moottorin pohjapellit rämisemään ilmeisesti löystyneen kiinnityksen takia. Kun ajoin Kauniaisten keskustan lävitse jotain tippui kilisten autosta, taisin nähdäkin jonkin vilauksen pudonneesta esineestä. Jälkeenpäin arvelin että kyseessä oli varmaankin 10mm kiintoavain joka jostain moottorin vierestä kilisten putosi kadulle.
Että tämmöistä.

Eiköhän liene uusin auto museossa. Taitaa ilmeisesti näin aluksi olla ihan liikkuvana museoautona, uhkasivat katsastaa mahdollisesti Samaran ensi vuonna. Eli ajossa lienee olevan ainakin toistaiseksi. Annoin vielä korjausoppaan ja vara-osakirjan mukaan. Ja tietysti joukon vara-osia.
Kerroin vastaanottajille GM-Samaran mallin historian lyhyesti. Samaraani jäi kiireessä joitain ei alkuperäisiä varusteita kuten nuo sivupeilit. Eli auto ei kerro alkuperäisestä mallista vaan lähinnä tämän auton käyttöhistoriasta.
Parasta olisi ollut antaa tuollainen alkuperäinen Samara pitkällä "huulella" mikä on Samarain kuvassa. Pitänee ennen talvea käydä katsomassa, jos ehdin, mitä ne ovat sillä oikein tehneet. Sen verran kuitenkin kiinnostaa.
Viimeisellä matkalle kun lähdin Samaralla, en ehtinyt sitä laittamaan mieleiseeni kuntoon. Matkalla alkoi moottorin pohjapellit rämisemään ilmeisesti löystyneen kiinnityksen takia. Kun ajoin Kauniaisten keskustan lävitse jotain tippui kilisten autosta, taisin nähdäkin jonkin vilauksen pudonneesta esineestä. Jälkeenpäin arvelin että kyseessä oli varmaankin 10mm kiintoavain joka jostain moottorin vierestä kilisten putosi kadulle.


***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Niin onkohan tuollaista "huulimallia" missään museoituna, en varmuudella muista nähneeni sellaista edes kuvissa AvtoVazin museossa?* Varmaan jossain Venäjältä, Ukrainasta tms. niitäkin kuitenkin löytyy? Muita versioita on sieltä kyllä tullut vastaan.
Porschen museossa on kehitysvaiheessa taltioitu "Boganecra", Uudessakaupungissa Euro-Samara ja Australiassa "Brooks"-Samara. Muita museoeksponaatteja en tiedä tähän mennessä ns. "Ivyn" ulkopuolella.
* e. Tarkastettua asiaa, niin AvtoVazin museosta löytyy huulikeulainen 2108, ensimmäisestä sarjasta keväältä 1984.
Porschen museossa on kehitysvaiheessa taltioitu "Boganecra", Uudessakaupungissa Euro-Samara ja Australiassa "Brooks"-Samara. Muita museoeksponaatteja en tiedä tähän mennessä ns. "Ivyn" ulkopuolella.
* e. Tarkastettua asiaa, niin AvtoVazin museosta löytyy huulikeulainen 2108, ensimmäisestä sarjasta keväältä 1984.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Nyt kun tarkemmin ajattelee, huulimalleja nimenomaan on museoitu. Samarain listaan lisäten vielä Bulgariassa muistaakseni.
Sensijaan ensimmäinen ruiskumalli viisi ovisena kuuluukin museoida minun mielestäni. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Nyt kun tarkemmin ajattelee, huulimalleja nimenomaan on museoitu. Samarain listaan lisäten vielä Bulgariassa muistaakseni.
Sensijaan ensimmäinen ruiskumalli viisi ovisena kuuluukin museoida minun mielestäni. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Nimenomaan, laatuauto GM-Samarahan syntyi kun yhdistetttiin kahden avaruustekniikan taitajan kylmä järki ja saksalainen insinööritaito. Tuloksena ei voinut ollakaan muuta kuin huippuluomus. Sehän oli samalla myös vimeinen oikea analoginen Lada.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Tämä taisi olla se Bulgarian museossa oleva Samara. Auto on ilmeisesti täysin uusi linjalta otettu auto. Huomaa peili auton alla.


Tämä taisi olla se Bulgarian museossa oleva Samara. Auto on ilmeisesti täysin uusi linjalta otettu auto. Huomaa peili auton alla.


***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Näyttäisi samalla olevan kuin kaksi marjaa, 2108 ja 2109. Seinää koristavat ajan hengen mukaisesti Gorba ja Bulgarian kommunistijohtaja Todor Zhivkov.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Vuosien tauon jälkeen kävin tervehtimässä ex-Samaraani automuseossa. Siellähän se oli näytteillä BMW:n ja Mossen vierellä.
Minulle oli pääasia, että auto pääsi sateelta suojaan. Varustelultaan ei Samara vastaa aivan museoauton kriteereitä. Siihen jäi nimittäin joitain virityksiäni.
Automuseolla ei ole enää tiloja autoille (eikä rahaa), niin on mahdollista, että myyvät joskus pois näitä vähemmän haluttuja autoja.


Jokin lintu oli harmittavasti kakkinut ison kasan auton katolle. Saattoi olla pääskysen pesästä tulleita kakkoja.
Vuosien tauon jälkeen kävin tervehtimässä ex-Samaraani automuseossa. Siellähän se oli näytteillä BMW:n ja Mossen vierellä.
Minulle oli pääasia, että auto pääsi sateelta suojaan. Varustelultaan ei Samara vastaa aivan museoauton kriteereitä. Siihen jäi nimittäin joitain virityksiäni.
Automuseolla ei ole enää tiloja autoille (eikä rahaa), niin on mahdollista, että myyvät joskus pois näitä vähemmän haluttuja autoja.


Jokin lintu oli harmittavasti kakkinut ison kasan auton katolle. Saattoi olla pääskysen pesästä tulleita kakkoja.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.