Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Ensin humpsautti kierrokset 1100-1200rpm, sitten humppaili 500-1000rpm ja jotakuinkin asettui tyhjäkäyntiin, mutta sytytyksen pätkiminen tärähtelee tyhjäkäynnillä persuuksissa ja pienen pieniä nykäyksiä kiihdytellessä.
Aikaisemmin nostin polttoainepaineen 3bar -> 4bar, koska ajelen etanolilla, sammutti vikavalon (laiha seos) ja käynti ja kiihtyvyys hieman parani.
Mietin että opiskeleeko nyt moninaisia muutoksia, mutta vaikuttaa niin sytytyskatkoksilta ja ilmestyi tosiaan vasta uusilla tulpilla ja ilmansuodattimella.
Moottorinlämpömittari on näyttänyt ostosta asti 50C ja tyhjäkäynti on ollut "raskas" vähän kuin olisi käynyt kolmella, mutta on kyl maan tasasta "raskasta" tyhjäkäyntiä, jonka johdosta olen epäillyt vain elähtäneitä moottorin tukikumeja.
Tulpan johdot ja termostaatti uusittu, jäähdytinnesteet oli ruosteen ruskeat, mutta runsaalla huuhtelulla ja nesteiden vaihdolla sai värin kuntoon. Pakokaasu on väritöntä ja jokseenkin tuoksahtaa viinalle kuten pitääkin.
Jos joku hokaa heti mikä vaivaa niin ois pirun jees, muussa tapauksessa täytyy näin alkuun koittaa luottaa että ecu opiskelee.
Lada 110 HB, vm03, 8v pannu.
Aikaisemmin nostin polttoainepaineen 3bar -> 4bar, koska ajelen etanolilla, sammutti vikavalon (laiha seos) ja käynti ja kiihtyvyys hieman parani.
Mietin että opiskeleeko nyt moninaisia muutoksia, mutta vaikuttaa niin sytytyskatkoksilta ja ilmestyi tosiaan vasta uusilla tulpilla ja ilmansuodattimella.
Moottorinlämpömittari on näyttänyt ostosta asti 50C ja tyhjäkäynti on ollut "raskas" vähän kuin olisi käynyt kolmella, mutta on kyl maan tasasta "raskasta" tyhjäkäyntiä, jonka johdosta olen epäillyt vain elähtäneitä moottorin tukikumeja.
Tulpan johdot ja termostaatti uusittu, jäähdytinnesteet oli ruosteen ruskeat, mutta runsaalla huuhtelulla ja nesteiden vaihdolla sai värin kuntoon. Pakokaasu on väritöntä ja jokseenkin tuoksahtaa viinalle kuten pitääkin.
Jos joku hokaa heti mikä vaivaa niin ois pirun jees, muussa tapauksessa täytyy näin alkuun koittaa luottaa että ecu opiskelee.
Lada 110 HB, vm03, 8v pannu.
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Oliko akku tai ilmamassa anturin johto irti kun "korjasit"?. Onko sytytystulpat pudotettu montakertaa lattialle/maahan? On tullut ennenkin vastaan rikkinäisiä tulppia kun paketti on jossain pudonnut. Lämpöanturit vaihtaisin heti, väärä lämpötilatieto sotkee seosta.
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
En irroitellut kuin tulpan johdot ja raotin vain ilmansuodattimen koteloa. Tulpista yksi kyllä tippui lattialle paketteineen päivineen ostaessa, voe helvata jos se siinä män...pressa kirjoitti:Oliko akku tai ilmamassa anturin johto irti kun "korjasit"?. Onko sytytystulpat pudotettu montakertaa lattialle/maahan? On tullut ennenkin vastaan rikkinäisiä tulppia kun paketti on jossain pudonnut. Lämpöanturit vaihtaisin heti, väärä lämpötilatieto sotkee seosta.
Nyt kun asiaa tutkin niin tulpat on tarkoitettu 16V koneeseen, voiko tämä aiheuttaa ongelman? http://www.mansemotors.fi/sytytystulppa ... 2-dr15yc-1
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Se että tulppa on pienemmälä avaimella ei vaikuta, mutta se että on tiputtanut lattialle kyllä.
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Kiitos nopeista vastauksista. Ei muutaku uudelleen tulppakaupoille. Tunnut kaiken tietävän ladoista niin onko eculle ja mittaristolle oma anturi vai ottavatko samasta lähteestä? Anturi jäänyt vaihtamatta tähän asti kun lehta kuitenkin pyörähtää aina liikennevaloissa käkkiessä. Vaihtuu kyl samantien jos ecu tuolla 50c tiedolla menee.pressa kirjoitti:Se että tulppa on pienemmälä avaimella ei vaikuta, mutta se että on tiputtanut lattialle kyllä.
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Oli yks tulppa ollut epäkurantti, mutta aika suurehkon vahingon pikkupudotus saanut aikaan jos siitä. Suorastaan sulaneen näkönen oli ja kärkiväli melkein 0. Loput tulpat oli maidon valkeita. Sivuhuomiona moottori oli kuin saunan kiuas konepellin avattaessa, tokkiinsa voi olla kelikin. Edelliset tulpat oli pois ottaessa vaalean harmaat etanoliajosta huolimatta. Tiä sitten mitä taas tapahtu. Laitoin myös uuden lämpötila-anturin, samaa 50c sekin näyttää mittariin. Käynti toistaiseksi kunnossa poislukien raskaasti rytkyttelevä tyhjäkäynti. Nykäykset on pois. Jäi kyl vähän pelko persiiseen sulaako koko vehje uusilla tulpilla plus etanolilla.
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Ei se etanoli mitään sulata, viileämpänä se sillä käy.
Katsoitko ennen tulppien laittoa kärkivälit? Oliko rikkoutuneen tulpan eristeessä vaurioita?
Mitkä tulpat ne vanhat oli?
Jos moottori on nirso tulpista, ei kannata yrittää säästää paria euroa, vaan ostaa NGK -tulpat.
Joskus huonolaatuinen E85 on kerännyt suuttimiin mömmöä, joka luonnollisesti aiheuttaa huonoa käyntiä.
Koita tankata väliin tankillinen bensaa, sillä lähtee mömmöt, jos sellaista on. Tai voithan sä irrottaakin ne suuttimet.
Katsoitko ennen tulppien laittoa kärkivälit? Oliko rikkoutuneen tulpan eristeessä vaurioita?
Mitkä tulpat ne vanhat oli?
Jos moottori on nirso tulpista, ei kannata yrittää säästää paria euroa, vaan ostaa NGK -tulpat.
Joskus huonolaatuinen E85 on kerännyt suuttimiin mömmöä, joka luonnollisesti aiheuttaa huonoa käyntiä.
Koita tankata väliin tankillinen bensaa, sillä lähtee mömmöt, jos sellaista on. Tai voithan sä irrottaakin ne suuttimet.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Lie edelleen jäähdytysjärjestelmän ongelmia ollut ja sen takia ylikuumentunut. Ostin putelin jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta manselta ja jätin kiertoon. Alkoi virtausta paisariinkin näkyä ja kennokin aukeni kummasti. Edelliset oli NGK, mutta niitä tulppia en enää osta kun ruuvaa paikalle ladan momenttiin niin paloiksi menee, sattuneesta syystä olivat edellisen omistajankin toimesta sormikireydessä. Tsekkiläiset ja Boschit kestää kyllä kiristämistä. Nostin etanolipaineen 4 barista -> 4.5 bariin, koska epäilin laihalla käymistä. Toistaiseksi pelittää niinkuin pitää! Ja tulppina palvelee siis ne ne samat luirahtaneet, vääntelin knipexillä kärjet takas suoriksi. Mikä ikinä olikaan ei joko ollut tulppien vika tai yhdestä oli kärkiväli mennyt kolauksessa. Tämä on kuitenkin harasoo tässä kohtaa!
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Ladamiäs kirjoitti:Lie edelleen jäähdytysjärjestelmän ongelmia ollut ja sen takia ylikuumentunut. Ostin putelin jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta manselta ja jätin kiertoon. Alkoi virtausta paisariinkin näkyä ja kennokin aukeni kummasti. Edelliset oli NGK, mutta niitä tulppia en enää osta kun ruuvaa paikalle ladan momenttiin niin paloiksi menee, sattuneesta syystä olivat edellisen omistajankin toimesta sormikireydessä. Tsekkiläiset ja Boschit kestää kyllä kiristämistä. Nostin etanolipaineen 4 barista -> 4.5 bariin, koska epäilin laihalla käymistä. Toistaiseksi pelittää niinkuin pitää! Ja tulppina palvelee siis ne ne samat luirahtaneet, vääntelin knipexillä kärjet takas suoriksi. Mikä ikinä olikaan ei joko ollut tulppien vika tai yhdestä oli kärkiväli mennyt kolauksessa. Tämä on kuitenkin harasoo tässä kohtaa!
Kirjoituksesta päätellen on vähän hällä väliä meininki, mutta kukin tavallaan.
Aika *aatanasti saa olla jäähdytysongelmia, jos tulppa sulaa. Hyvä jos ei muuta mennyt samalla.
Mikä se "Ladan" momentti on... apina momentti? Itse en ole tarvinnut koskaan tulppien kiristämiseen momenttiavainta ja aina on onnistunut, kokemusta kuitenkin jonkin verran on.
Yletön paineen nosto ei välttämättä ole hyvä asia... mutta asenne huomioon ottaen, ymmärrettävää.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Edellisellä omistajalla tässä on ollut hälläväliä asenne. Auton ollut minulla reilun viikon. Huoltoihin upotettu tähän mennessä 150€.
Mm. Moottoriöljy, öljynsuodatin, vaihteistöljy, sytytysjohtosarja, sytytystulpat, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, pyyhkijät, takaluukun kaasujouset, termostaatti, paisuntasäiliön korkki, jäähdytysjärjestelmänpuhdistusaine, jäähdytinneste x2 ja nyt viimemmäks manselta parempaa jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta. Tulpat oli uudet ja vain kärjet olivat taipuneet muodostaan. Minä en liene vastuussa että edellinen omistaja on ajellut samoilla jäähdytysnesteillä 10-vuotta? Onse hienoo kun alkaa ladavanhusta ehostaa niin heti syytetään hälläväliä asenteesta.
On niille tulpille ihan momenttilukemakin olemassa mikä on taatusti enempi kuin sormikireys. Itse laitan sen verran mitä pyörittäen menee plus puoli kierrosta. Parit NGK tulpat tuollain murskanneena en niitä enää kelpuuta.
Mm. Moottoriöljy, öljynsuodatin, vaihteistöljy, sytytysjohtosarja, sytytystulpat, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, pyyhkijät, takaluukun kaasujouset, termostaatti, paisuntasäiliön korkki, jäähdytysjärjestelmänpuhdistusaine, jäähdytinneste x2 ja nyt viimemmäks manselta parempaa jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta. Tulpat oli uudet ja vain kärjet olivat taipuneet muodostaan. Minä en liene vastuussa että edellinen omistaja on ajellut samoilla jäähdytysnesteillä 10-vuotta? Onse hienoo kun alkaa ladavanhusta ehostaa niin heti syytetään hälläväliä asenteesta.
On niille tulpille ihan momenttilukemakin olemassa mikä on taatusti enempi kuin sormikireys. Itse laitan sen verran mitä pyörittäen menee plus puoli kierrosta. Parit NGK tulpat tuollain murskanneena en niitä enää kelpuuta.
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Taisivat olla ne murskaantuneet tulpat NGK kopiotulppia, joita toisinaan tulee vastaan. Itse en käytä muita tulppia kuin ngk:ta enkä ole yhtään tulppaa onnistunut tuhoamaan kiristämällä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Sytytystulpan posliinin saa murskaksi huonolla avaimella, eli sellainen hylsy jossa ei ole sitä kumituttia voi kääntyä kiristettäessä niin vinoon että posliini halkeaa. Pelkässä kiristämällä et saa rtulppaa rikki (toki jengat saa mutta vaatiikin jo kovempaa vääntöä)
Niin ja itse käytän nykyään bosch nelikärkisiä kaikissa omistamissani...
Niin ja itse käytän nykyään bosch nelikärkisiä kaikissa omistamissani...
Re: Vaihdoin napakymppiin tulpat ja ilmansuodattimen...
Varmaan aika selkee setti mitä tän kans oli...