Nuo 12-sylinterist ovat yleensä kalliissa loisto-tai urheiluautoissa. V8-intoilijoille oma moottorityyppi on se ainoa oikea. Olen usein miettinyt, onko sylinterien lukumäärä tae moottorin paremmuudelle. Joissakin autoissa on vähempisylinterinen versio yhtä arvostettu kuin se toinen.
Kuten kirjoitit, monisylinteriset moottorit ovat kalliissa autoissa ja varakkaat ihmiset haluavat erottua rahvaasta. Koska minä voin ja sinä et, koska köyhä.
Vähempi sylinterinenkin voi olla arvostettu, jos se on ahdettu ja hevosia löytyy kunnioitettavasti. Mutta lopulta on vaikea millään korvata sylinterien lukumäärää ja kuutiotilavuutta.
Suomi oli 1900-luvun alussa pullollaan moottoriverstaita – Vaasalaiset Wickström ja Olympia hallitsivat Suomen venemoottorimarkkinoita puoli vuosisataa
Hyvä selostus aiheesta,
Suomessa oli myös paljon muista moottoripajoja ja moneen veneeseen katkaistiin kyläseppien tojmesta nelisylinterisiä autonmoottoreita.