Samaran lämmityslaitteen puhdistus kysymys

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Samaran lämmityslaitteen puhdistus kysymys

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Tänään innostuin korjaamaan virtalukon, kun se yritti pyörittää starttia heti ensimmäisessä asennossa. Se tuli kuntoon, mutta sitten päätin samaan syssyyn korjata tuulilasin lämmitysongelman. Lämmintä tulee aika hyvin kojelaudan kabiiniin päin suunnatuista suuttimista, mutta ei yhtään tuulilasille. Kampesin mittariston ympärillä olevan kojelautasysteemin pois paikoiltaan ja hyvin näkyi, että vipstaaki liikkuu, kun lämmityslaitteen ylemmän oikean vivun siirtää tuulilasiasentoon keskelle. Lämpöä ei vain tule.
Mitä kautta tässä kierroslukumittarilla varustetusta vm 2000 bosch-samarasta saa tuulilasin ilmakanavat puhdistettua?
Varmaankin ne on täynnä lehtiä ja muuta roskaa.
Ei viitsisi turhaan alkaa tuulettimen kaukaloa tutkimaan, jos sen saa rassattua ohjaamon puolelta. Onko kellään kokemusta tästä?
Jatkossa täytyy laittaa jokin verkko tuonne puhaltimen muoviscoopin eteen, jotta lehdet ei tuki kanavia.
virtain
Viestit: 1113
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Samaran lämmityslaitteen puhdistus kysymys

Viesti Kirjoittaja virtain »

Siinä ei välttämättä ole mitään vikaa/edes tukkeutumia kanavissa.......Korkea kojelautaisissa Samaroissa tuo puhalluksien "heikkous" on vähän niinkuin ominaisuus :? .....Toki voihan siellä olla tukoskin, mutta mikään tehokas puhallusjärjestelmä näissä ei ole...
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samaran lämmityslaitteen puhdistus kysymys

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Joo, taitaa olla suunnitteluvika, kun yritettiin Lada 110 lämmitintä laittaa mekaanisen säädön Samaraan. Katselin lukuisia youtubevideoita aiheesta. Pitää nyt tutkia, onko lämmityslaitteen kenno kehitetty kuinka hankalaan paikkaan. sen voisi putsata samalla, kun kerran on aloitettu. Kokeilen puhaltaa paineilmalla tuulilasin alareunan lähellä olevista kanavista alaspäin. Näkee sitten, tuleeko edes ilma läpi. Täällä palstalla löytyi oikein kuvatkin molemmista samaran järjestelmistä. Vanha oli parempi, siinä oli sentään jotain järkeä. Kyllä tämänkin jotenkin saa puhaltamaan lämmintä, kun aikansa räplää. Vanhan mallisessa samarassa riitti, kun tarkasti vaijerit ja kiristi ne tarvittaessa.
Tuo kojelautakin kansiosa on jänskä, kun ei ole enää ruuveja missään. Tempaisin, niin lähtihän se irti.
Huomenna haen postista Pioneer soittimen, se on vanha CD-radio, niin ei näytä liian nykyaikaiselta. Takaluukkukin on öljytty, ettei se ruostuisi enempää. Kun korjaa vian kerrallaan, niin joskus kaikki toimii. Putsasin ovikatkaisimenkin, niin starttaus on varmaan varmempi. Ennen ei millään meinannut saada ajonestoa pois päältä.
Viimeksi muokannut samaraxx, 27.9.2019 9:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: Samaran lämmityslaitteen puhdistus kysymys

Viesti Kirjoittaja raul »

Kuten virtain sanoi, heikko puhallus on enemmän ominaisuus, siitä olen samaa mieltä. Saat kuitenkin konehuoneen puolelta avattua suojakotelon ja sitäkautta pääset esimerkiksi imuroimaan kennon päältä. Paineilmaa sisään ja imurilla suulakkeista niin saa aika hyvin puhtaaksi.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samaran lämmityslaitteen puhdistus kysymys

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Ei vaan tule lämmintä tuulilasille.Paineilmalla puhallettu kojelaudan päältä alaspäin, mutta mistään ei tule ilmaa ulos. Ilmeisesti se läppä, joka on tuulilasikanavan edessä, on kiinni. Helvetisti tulee lämmintä kojelaudan sisään, radion kehyskin on erittäin kuuma, jostain syystä se puhaltaa vain ohjaamon suuttimista. Ilmeisesti jokin vaijerin vipstaaki lämmityslaitteen kennon kotelon oikeassa kyljessä ei liiku. Ei sinne näe kunnolla, vain vasemmalla puolella oleva vipu näkyy. Pitäisi ottaa kojelauta irti, että näkisi paremmin. Olkoon, sen siitä saa kun suunnitelmatalous hylätään ja ortodoksipappi huiskii pyhää vettä prototyypin päälle ja toivoo, että uuden mallinen lämppäri toimii. :)
Kesäautona tämä menettelee, vaikka puhaltaa vain kylmää tuulilasiin. Oikein sinnikäs ladamies vaihtaisi koko systeemin vanhemmasta samarasta, niin sillä tulee tuulilasin lämmitys varmasti kuntoon.
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samaran lämmityslaitteen puhdistus kysymys

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Löysin lopulta vm. 2000 samaran ja 110-mallin lämmityslaitteen vipujen sijainnit, tästä selviää miten ne vaikuttaa:
https://www.youtube.com/watch?v=9p_vBbIqEgI
Laitoin linkin, jotta ei kaikkien tarvitse hakea tätä epätoivoisesti. :)
Ehkä otan vielä kerran tämän mittaristo/radio kannen pois ja yritän saada se tuulilasiräppänän vivun aukeamaan kunnolla.
Nyt se on helpompaa, kun on nähnyt sen lämmityslaitteen kotelon autosta irrotettuna.
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samaran lämmityslaitteen puhdistus kysymys

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Lämmityslaitteen vika löytyi, kun purkasin kojelaudan kakkoskannen irti. Syynä oli venäläiset toleranssit. Tuulilasille ilmaa säätävä läppä aukesi vain minimaalisesti, koska läpän vasen reuna otti kiinni kojelaudassa olevan suorakaiteen muotoisen aukon reunaan. Eikun Dremel vinkumaan, niin läppä
saadaan liikkumaan kunnolla. Jottei työ menisi liian helpoksi, havaitsin, että lämmityslaitteen hana tiputtaa jäähdytysnestettä hitaaseen tahtiin.
Pitää sekin vaihtaa samaan syssyyn. Kun kiristän lämpövivun vaijeria hieman , niin ei pääse kylmää sekoittumaan tuulilasille. Kun läpät näkee omin silmin, on helppo tutkia mihin se lämpö katoaa. Jotenkin pitää sen kakkoskannen tiivisteitä parantaa, jottei lämpöä katoa radion kehyksen lämmitykseen. Laitoin ikkunatiivistettä, kun ainakin metrin mitalta tiiviste puuttui. ilmankos se radio kuumeni niin kovasti.
Tehtaalla olisi voitu kokoonpanovaiheessa tämä ongelma välttää, jos lämmityslaitteen koteloa olisi siirretty 5mm oikealle ja kiristetty siihen.
Lämppärin kennon saa puhdistettua, kun dremelillä hieman säätää hansikaslokeron alla olevaa tasoa. En viitsi ryhtyä kojelaudan irrotukseen.
Kauhea työ tässä on, mutta Ladan takia tehdään kaikki mitä se pyytää. :)
Tässä vielä vaihtoehto sellaiselle, joka ei halua väkivalloin irrottaa kennon edessä olevaa muovia. Yksin työskennellessä on kuitenkin hankala kannatella painavaa kojelautaa ja samanaikaisesti laittaa ruuvia paikoilleen. Videossa on nimenomaan tämä uudempi 2000-mallinen lämmityslaite.
https://www.youtube.com/watch?v=fy5dVl5Sj0c
Tarkennus vielä tähän korjaukseen. Motonetin 530mm nostava 59,90€ tunkin jouduin hankkimaan. Sain vitosen kanta-asiakas alennusta.
Tuulilasiräppänän käyttövipuun jouduin poraamaan vaijerin reiän 10mm kauemmaksi vivun varteen, jotta läppä aukeaa kunnolla. Oikean puoleista lämpö-
vipua sain liikkumaan paremmin, kun kärkipihdeillä kiersin vaijeria yhden kierroksen kireämmälle. Lämmityslaitteen hanan letkut auton alta pitää irrottaa ensiksi, niin vesi tulee kennosta ulos eikä auton sisään lattialle. Samalla ruuvasin lambda-anturin irti, tuurilla se lähti kohtuu väännöllä, ei tarvinnut tohottaa kuumaksi.
Sulanut liitin korjaantui anturin vaihdolla samalla, onneksi liittimen naaraspuoli oli jäänyt sulamatta. Nippusiteillä johto paikoilleen kauas pakosarjasta, niin voi kestää paremmin.
Kennon otin ulos tarkistusta varten, sen alla kotelo oli täynnä lehtiä. Onneksi kenno oli ehjä, ei vuotoja.
Vastaa Viestiin