Samara viistoperän takaluukun irrotus
Samara viistoperän takaluukun irrotus
Onko kukaan joskus saanut irrotettua viistoperän takaluukkua? Jos, on niin miten se "helposti" onnistuu? Akkukäyttöisellä rälläkällä varmasti onnistuu, mutta sellaista ei vielä ole hallussa. Sähköä ei ole irrotuspaikalla ja agregaattia ei syvälle auton sijainnin pusikkoon saa vietyä.
Re: Samara viistoperän takaluukun irrotus
Miksi ei voi vain ruuvata saranan ruuveista irti?? Miksi pitäisi rälläköidä?
Re: Samara viistoperän takaluukun irrotus
Moi,
Olen vaihtanut kerran. Ei se nyt niin iso homma ole. Oliskos 3 tuntia jos lasketaan mukaan toisen luukun laittaminen tilalle.
Kattoverhoilua joutuu hivenen raottamaan, jotta saa ne kiinnitysmutterit avattua. Mutterit voivat ovat ruosteessa, koska itse sarana on alumiinia.
Jotain ongelmaa tuossa oli. Se oli kai se että yhden ruostuneen mutterin pultti alkoi pyörimään toisesta päästä, niin siinä kohtaa tarvitsee pienen rälläkän. Kun sitä ei voi pitää millään kiinni, se kun menee sarana valun sisään. Siinähän se saranakin rikkoutui mutta toisessa luukussa oli onneksi valmiina nuo saranat. Käytä hengityssuojainta alumiinipölyn takia.
Johdot kannattaa irrottaa ja vetää varovasti pois luukusta. Niihin tulee helposti nirhaimia. Kaveri voi olla hyvä tuossa, mutta vaihdoin tuon yksikseni.
Olen vaihtanut kerran. Ei se nyt niin iso homma ole. Oliskos 3 tuntia jos lasketaan mukaan toisen luukun laittaminen tilalle.
Kattoverhoilua joutuu hivenen raottamaan, jotta saa ne kiinnitysmutterit avattua. Mutterit voivat ovat ruosteessa, koska itse sarana on alumiinia.
Jotain ongelmaa tuossa oli. Se oli kai se että yhden ruostuneen mutterin pultti alkoi pyörimään toisesta päästä, niin siinä kohtaa tarvitsee pienen rälläkän. Kun sitä ei voi pitää millään kiinni, se kun menee sarana valun sisään. Siinähän se saranakin rikkoutui mutta toisessa luukussa oli onneksi valmiina nuo saranat. Käytä hengityssuojainta alumiinipölyn takia.
Johdot kannattaa irrottaa ja vetää varovasti pois luukusta. Niihin tulee helposti nirhaimia. Kaveri voi olla hyvä tuossa, mutta vaihdoin tuon yksikseni.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara viistoperän takaluukun irrotus
Arvasiinkin, että joku on luukun irrottanut. Onhan siinä ruuvit, mutta yleensä ne on totaalisesti jumissa ja on turha tavallisilla työkaluilla yrittää sitä irti.
Taitaa olla viisainta ostaa valmiiksi irrotettuna, vaikka niin se on paljon kalliimpi ja rahti tulee päälle. Käyn kuitenkin katsomassa sitä romuautoa paikan päällä,
jos olisi parempi luukku kuin nykyinen. Siinä rekisterivalojen aluspelti on syöpynyt pilalle. Kiitos hyvistä neuvoista, en olisi arvannut katsoa kattoverhoilun alle.
Taitaa olla viisainta ostaa valmiiksi irrotettuna, vaikka niin se on paljon kalliimpi ja rahti tulee päälle. Käyn kuitenkin katsomassa sitä romuautoa paikan päällä,
jos olisi parempi luukku kuin nykyinen. Siinä rekisterivalojen aluspelti on syöpynyt pilalle. Kiitos hyvistä neuvoista, en olisi arvannut katsoa kattoverhoilun alle.
Re: Samara viistoperän takaluukun irrotus
Iskumeisseli ja jykevä vasara mukaan niin hyvin aukeaa kyllä kaikennäköset ruuvit. Lähteny esim. jumissa olleet oven saranoiden pultitkin auki. Nuo kärjet käteviä kun saa pulttipyssyynkin kiinni tarvittaessa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: Samara viistoperän takaluukun irrotus
Moi,
No joo, itse aikanaan pistin törsäten ja hain takaluukun Espoon autovahinkokeskuksesta. Taisi maksaa peräti 150 euroa silloin. Siellä, vuonna 2005 niitä takaluukkuja oikein kunnolla monta eri väristä. Moni oli kuin uusi. Otin sitten sellaisen kauniin takaluukun, tumman vihreän metallihohtoisen. Se oli siinä mielessä täydellinen, että siinä oli kaikki ne pikkujutut mukana. Myös takalasi, rekisterikilven valot, tiiviste, myös takalasinpyyhin. Purkaamossa kun oli vaan irrotettu luukku, ja katkaistu sähköjohdot poikki.
Katsoin ensin, minne asti sen luukun katkaistut sähköjohdot ylettyvät. Katkaisin sitten auton johdot sopivasta kohdasta poikki. Sain jatkoksen piiloon sinne kattoverhoilun yläpuolelle. Tein huolella liitokset ja laitoin kutistesukkaa päälle.
No jos hyväkuntoisen takaluukun hommaa, niin mielestäni kannattaa porata muutama vedenpoistoaukko ainakin siihen lukon alle, rekisterikilpivalojen väliin. Vedet valuvat pois ja luukku tuulettuu sisältä paremmin.
No joo, itse aikanaan pistin törsäten ja hain takaluukun Espoon autovahinkokeskuksesta. Taisi maksaa peräti 150 euroa silloin. Siellä, vuonna 2005 niitä takaluukkuja oikein kunnolla monta eri väristä. Moni oli kuin uusi. Otin sitten sellaisen kauniin takaluukun, tumman vihreän metallihohtoisen. Se oli siinä mielessä täydellinen, että siinä oli kaikki ne pikkujutut mukana. Myös takalasi, rekisterikilven valot, tiiviste, myös takalasinpyyhin. Purkaamossa kun oli vaan irrotettu luukku, ja katkaistu sähköjohdot poikki.
Katsoin ensin, minne asti sen luukun katkaistut sähköjohdot ylettyvät. Katkaisin sitten auton johdot sopivasta kohdasta poikki. Sain jatkoksen piiloon sinne kattoverhoilun yläpuolelle. Tein huolella liitokset ja laitoin kutistesukkaa päälle.
No jos hyväkuntoisen takaluukun hommaa, niin mielestäni kannattaa porata muutama vedenpoistoaukko ainakin siihen lukon alle, rekisterikilpivalojen väliin. Vedet valuvat pois ja luukku tuulettuu sisältä paremmin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara viistoperän takaluukun irrotus
Näin aprillipäivän kunniaksi kerron yhden jutun tästä Vanhan Vaasan autopurkaamosta. Joku 20-vuotta sitten olin ostanut Rinta-Joupilta punaisen takaveto Ladan. Siinä oli hirveä lommo pelkääjän ovessa. Jotenkin tuli siinä Vaasaan päin ajellessa tunne, että pitää käydä siellä tarkistamassa, löytyykö ovea.
Ihmetys oli suuri, kun samanvärinen Lada oli justiin konttorin edessä odottamassa purkua. Niin lähti ovi mukaan, ei tarvinnut maalata, vain saranat säätää.
Olisiko hänellä telepaattisia kykyjä, Micke on Johan Af Grahnin veroinen mystikko.
Ihmetys oli suuri, kun samanvärinen Lada oli justiin konttorin edessä odottamassa purkua. Niin lähti ovi mukaan, ei tarvinnut maalata, vain saranat säätää.
Olisiko hänellä telepaattisia kykyjä, Micke on Johan Af Grahnin veroinen mystikko.
Re: Samara viistoperän takaluukun irrotus
"No jos hyväkuntoisen takaluukun hommaa, niin mielestäni kannattaa porata muutama vedenpoistoaukko ainakin siihen lukon alle, rekisterikilpivalojen väliin. Vedet valuvat pois ja luukku tuulettuu sisältä paremmin."
Totta, tapaan aina rasvata sen takaluukun, mutta nyt olosuhteiden pakosta se ruosteeton Samarani jäi Ylivieskaan, kun tei autokaupat ja en viitsinyt alkaa ajelemaan bussilla. Tein sen virheen, että annoin Ladani vaihdossa. Luulin , että saan helposti ostettua yhtä hyvän tilalle.
Totta, tapaan aina rasvata sen takaluukun, mutta nyt olosuhteiden pakosta se ruosteeton Samarani jäi Ylivieskaan, kun tei autokaupat ja en viitsinyt alkaa ajelemaan bussilla. Tein sen virheen, että annoin Ladani vaihdossa. Luulin , että saan helposti ostettua yhtä hyvän tilalle.
Re: Samara viistoperän takaluukun irrotus
En sittenkään alkanut takaluukun vaihtoon. pakkeloin vanhan ja ensimmäinen maalikerros on jo pinnassa.
Sain loistoajatuksen. Hapristuneet rek.valojen reiät umpeen ja uudet valot rek.kilven molemmin puolin.
Tai sitten popniittaan vahvistuspellin takaluukun alapintaan ja teen tiukat reiät orkkisvaloille.
Kummassakin on liikaa hommaa, mutta muuten valot ei pysy kiinni.
Kohta tulee kuva Lada Saharan takaluukusta oma-auto osastolle. Aina vaan löytyy uusia haperopeltejä,
oikea etulokarikin vaatii toimenpiteitä.
Sain loistoajatuksen. Hapristuneet rek.valojen reiät umpeen ja uudet valot rek.kilven molemmin puolin.
Tai sitten popniittaan vahvistuspellin takaluukun alapintaan ja teen tiukat reiät orkkisvaloille.
Kummassakin on liikaa hommaa, mutta muuten valot ei pysy kiinni.
Kohta tulee kuva Lada Saharan takaluukusta oma-auto osastolle. Aina vaan löytyy uusia haperopeltejä,
oikea etulokarikin vaatii toimenpiteitä.