Kytkinongelmia otsikonmukaisen kulkineen kanssa.
Kytkin ei irroita ja poljin tunnoton. Tanko kuitenkin liikkuu, eikä nestettä ole hävinnyt, joten oma veikkaus kohdistuu ihan kytkimeen itseensä, varsinkin kun ongelma ilmaantunut seistessä.
Näinollen vastaanotetaan parhaat vinkkivitoset, jolla kytkin irtoaisi ilman purkamista. Toki saa tietenkin myös heittää ideoita ilmoille, jos vikaa pitäisikin etsiä muualta.
1200 -78
Seissyt vuodesta -98, vuoteen -19. Vuonna -19/-20 herätelty ja ajettu n. 2tkm, jonka jälkeen jäänyt sytytysongelmien vuoksi uudemman kerran seisomaan, nyt kaivettu esille ja saatu käyntiin. Vaihteita ei kuitenkaan nyt käydessä saa päälle, kun ei kytkin irroita.
Pääsylinteri ja nesteet vaihdettu -19. Jos vika olisi työsylinterin puolella, liikkuisiko tanko polkimesta?
Kilometrejä taivaltanut koko elämässään ~32tkm.
-78 1200 Kytkinprobleemaa
Re: -78 1200 Kytkinprobleemaa
Eli työsylinteri liikkuu eikä sen ja käpälän väli ole 6mm suurempi?
Nyt on kytkinlevy liimautunut asetelmaan ja sitä voi kokeilla irrottaa ajamalla. Laita ykkönen päälle ja käynnistä auto, auton liikkuessa pidä kytkinpoljin pohjassa ja tee kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Asiaa helpottaa kun vedät ryypyn täysille niin pysyy kokoajan kierroksia koneessa eikä sammu niin helposti kun jarruttelet. Joskus irtoaa parilla nykäisyllä ja joskus saa rynkyttää pitempään. Jos tuntuu että jalat loppuu niin sitten ajaa kytkin pohjassa ja vain kaasulla nytkyttää elikkä ns. kengurubensa ajoa.
Nyt on kytkinlevy liimautunut asetelmaan ja sitä voi kokeilla irrottaa ajamalla. Laita ykkönen päälle ja käynnistä auto, auton liikkuessa pidä kytkinpoljin pohjassa ja tee kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Asiaa helpottaa kun vedät ryypyn täysille niin pysyy kokoajan kierroksia koneessa eikä sammu niin helposti kun jarruttelet. Joskus irtoaa parilla nykäisyllä ja joskus saa rynkyttää pitempään. Jos tuntuu että jalat loppuu niin sitten ajaa kytkin pohjassa ja vain kaasulla nytkyttää elikkä ns. kengurubensa ajoa.
Re: -78 1200 Kytkinprobleemaa
Sylinterin ja käpälän väli soittaa nyt kovasti hälytyskelloja etten lähde suoriltaan pompottamaan tielle.pressa kirjoitti: 6.5.2023 10:01 Eli työsylinteri liikkuu eikä sen ja käpälän väli ole 6mm suurempi?
Yritin lisätä viestiin liitteeksi kuvat työsylinterin päästä, jos niistä näkisi tuon käpälän välin. Siellä se vika taitaa olla?
Re: -78 1200 Kytkinprobleemaa
tarkoitin siis tuon käpälän ja työsylinterin tangon välystä jonka tuo palautinjousi pitää nyt nollassa. Elikkä sormilla kokeilet tuota käpälää poispäin sylinteristä niin välystä ei saa tulla senttiä enempää mutta selkeä väli pitää olla ettei jää kantamaan.
Re: -78 1200 Kytkinprobleemaa
Aivan, joo siellä ei oo ku sormin tunnettava klapi. Hieman jo ehdin säikähtämään, että tuon käpälän pitäis 6mm päässä olla sylinteristä.pressa kirjoitti: 6.5.2023 10:53 tarkoitin siis tuon käpälän ja työsylinterin tangon välystä jonka tuo palautinjousi pitää nyt nollassa. Elikkä sormilla kokeilet tuota käpälää poispäin sylinteristä niin välystä ei saa tulla senttiä enempää mutta selkeä väli pitää olla ettei jää kantamaan.
Ei oo nimittäin aivan se tutuin automerkki, vaikka tässä 4 vuoden ropaamisen aikana paljon ehtinytkin tutustumaan, kun lähes kaiken kuluvan uusinut.
Tämä koko oman lapsuuden seisonut mummolla mökillään, jo -80 luvun loppupuolella jäänyt aktiiviajosta ja -98 kilvet palautettu. Yksiomisteinen ja mittarikin ensimmäisellä kierroksellaan. -19 oli jo lähellä kilpien väliin pääsy, napsahti konttorin pihaan käsijarruvaijeri.
Täytyy käydä nappaamassa koekilvet iltapäivästä, että pääsee tielle hypyyttämään tuota kytkintä auki. Jännä että nyt päätti vasta 4 vuoden seisonnassaan jumia, vaikka ennen tätä seisontajaksoa tosiaan oli käynnistelemättä 20 vuotta.
Kevätpörähdys on nyt joka vuosi ollut se tavoite, mutta viimeiseen kolmeen vuoteen ole ehtinyt edes päin katsomaan koko autoa, mutta nyt ollaan kytkintä vaille valmiita suuntaamaan Ikaalisiin. Kesän tavoite muutoin onkin sitten saada uusi maali pintaan, jospa vaikka vielä joku kaunis vuosi saisi aikaiseksi hipostella "mustien" kilpien väliin, pysyisi paremmassa kunnossakin, kun ei tulis näitä vuosien seisontajaksoa.
Re: -78 1200 Kytkinprobleemaa
Maalien pintaanlaittoon vielä hieman kirjoitella tähän, vaikkei aiheeseen liittykkään.
Jos jollain sattuu olemaan tiedossa mistä / millä tiedoin lähteä kyselemään alkuperäistä vaaleansinistä väriä kyseessä olevaan laitteeseen, niin tiedon saa jakaa.
Toki nykyisen värin perusteella maalin sekoitettua saa, mutta sen verran on maalipinta haalistunut, että tulisi varmasti muutaman sävyn vaaleampi, kuin mitä on uutena ollut.
Jos jollain sattuu olemaan tiedossa mistä / millä tiedoin lähteä kyselemään alkuperäistä vaaleansinistä väriä kyseessä olevaan laitteeseen, niin tiedon saa jakaa.
Toki nykyisen värin perusteella maalin sekoitettua saa, mutta sen verran on maalipinta haalistunut, että tulisi varmasti muutaman sävyn vaaleampi, kuin mitä on uutena ollut.
Re: -78 1200 Kytkinprobleemaa
Katsos onko Bensaluukun sisäpinta säilyttänyt värinsä....Jos on niin luukku irti ja sen kanssa automaali liikkeeseen, pystyvät tekemään oikean sävyn, kun näyttää sitä mahdollisesti hyvänä pysynyttä sävyäVMurane kirjoitti: 6.5.2023 11:44 Maalien pintaanlaittoon vielä hieman kirjoitella tähän, vaikkei aiheeseen liittykkään.
Jos jollain sattuu olemaan tiedossa mistä / millä tiedoin lähteä kyselemään alkuperäistä vaaleansinistä väriä kyseessä olevaan laitteeseen, niin tiedon saa jakaa.
Toki nykyisen värin perusteella maalin sekoitettua saa, mutta sen verran on maalipinta haalistunut, että tulisi varmasti muutaman sävyn vaaleampi, kuin mitä on uutena ollut.
