VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Tuo pieni välys ei haittaa mitään. Mikään voima ei autossa yritä kääntää tuota sylinteriä. Ja normaali ruoste/lika poistaa välyksen ja taas seuraavalla keralla ovat jumissa sillä urassa kun pitää vaihtaa.
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Askartelin kokeeksi tällaisen pellin palan, johon saa tuuletusikkunan lukon ruuveilla kiinni niin ei ole enää liiman varassa.
Mattopuukon terällä sai tuolta lasin ja kehyksen välistä kaavittua tiivisteen pois, jotta pelti mahtuu paikalleen. Vähän se pelti tuossa ensiksi heilui mutta ensitestin ajaksi kiilasin hammastikuilla pellin tiukkaan. Jälkeenpäin tuli mieleen että kaksipuolisen teipinkin olisi saattanut saada sinne tungettua tai sitten sikamassaa mutta kun tikuillakin onnistui niin pysykööt ne siellä niin kauan kunnes lahoavat. En uskonut ensimmäisne kappaleen onnistumiseen niin hieman hätiköidysti tuli taivuteltua ja ruuvipenkin leuoista tietty pari naarmua jäi näkyviin mutta tehdään joskus uusiksi jos alkaa haittaamaan, samoin reikien poraamisen kanssa oli vähän ongelmaa, kun en meinannut saada päätettyä että mitä reikäjakoa käytän ja kun sen sain päätettyä niin tietty eihän se sama jako tullut tohon kahvaosaan vaan aika paljon sai reikää viilata soikeaksi. onneksi ei näy sentään päällepäin.
Mattopuukon terällä sai tuolta lasin ja kehyksen välistä kaavittua tiivisteen pois, jotta pelti mahtuu paikalleen. Vähän se pelti tuossa ensiksi heilui mutta ensitestin ajaksi kiilasin hammastikuilla pellin tiukkaan. Jälkeenpäin tuli mieleen että kaksipuolisen teipinkin olisi saattanut saada sinne tungettua tai sitten sikamassaa mutta kun tikuillakin onnistui niin pysykööt ne siellä niin kauan kunnes lahoavat. En uskonut ensimmäisne kappaleen onnistumiseen niin hieman hätiköidysti tuli taivuteltua ja ruuvipenkin leuoista tietty pari naarmua jäi näkyviin mutta tehdään joskus uusiksi jos alkaa haittaamaan, samoin reikien poraamisen kanssa oli vähän ongelmaa, kun en meinannut saada päätettyä että mitä reikäjakoa käytän ja kun sen sain päätettyä niin tietty eihän se sama jako tullut tohon kahvaosaan vaan aika paljon sai reikää viilata soikeaksi. onneksi ei näy sentään päällepäin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Viikonlopun testilenkillä tuntui tuuletusikkunan lukitussysteemi toimivan niin hyvin että voi toisellekin puolelle sellaisen tehdä, en vaan vielä ehtinyt, kun piti yläpallo vaihtaa. Kesällä jo alkoi käännöksissä välillä narisemaan mutta nyt viikonloppuna piti jo lähes jatkuvaa narinaa pienimmissäkin töyssyissä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Mobiliaviikonloppuna irtosi takapönttö liitoksestaan parikin kertaa, ensin jääradalla Sastamalassa ja toisen kerran Mobiliasta kotiinpäin ajellessa. Klemmari kun pysyi tallessa niin sai helposti aina pistettyä takaisin, takakannakkeen pulttikin oli kadonnut, joten kiinnitin sen rautalangalla ja siitä se irtoaminenkin varmaan johtui kun pääsi takapönttö heilumaan. Lisäksi eturengas tyhjeni yön aikana, joten orkkis vararengasta piti kuluttaa useampi sata kilometriä. Onneksi sentään pumppu oli peräkontissa kun ei oikein ollut varapyörässäkään ilmaa.
Pyyhkijävivustosta piti hitsata yksi tappi kiinni, kun oli kuskinpuolelta lähtenyt se tappi pyörimään mukana jolloin tuli kauheasti väljää pyyhkijänvarteen. Vähän mietin, että pitäisikö pyyhkijänmoottori vaihtaa myös, mutta jätin vaihtamatta vaikka tosi nihkeästi se kuivaa lasia enää pyyhkii. Noin viisi vuotta ollut tämä moottori ja vivusto paikallaan.
Käyntiinlähtö kävi jo niin vaikeaksi, että sile oli tehtävä jotain. Jo kauan sitten tuli ostettua infrapuna-kärjet eli kärkien paikalle tulee mötikkä ja kondensaattorin saa ottaa pois. Vitkuttelin asentamista, kun olin siinä luulossa asennusvideoita katsoessa, että pitää purkaa koko jakaja mutta tarkemmin asiaa katsoessa niin ei tarvinnut kuin poistaa se akselia voiteleva huopapalanen. Siinä touhutessa huomasin että jakajankannen hiilikin oli tosi huono, ihan kuin olisi kipinöinyt siinä välissä. Sen verran tämän kapistuksen toimivuus epäilytti, että etsin toisen jakajan mihin muutoksen tein ja jätin vanhan jakajan peräkonttiin varalle. Asennus oli liiankin helppoa, uutena johtona tarvitsi vain puolan plussalta vetää virta mötikkään ja siihenkin jakajan pohjassa oli sopiva reikä mitä kautta johdon sai pujottaa. Aika näyttää että toimiiko miten luotettavasti mutta ainakin ensivaikutelma oli tosi hyvä.
Katsastuksessakin kävin ja eipä löytynyt vikoja, tällä kertaa katsoi aika tarkkaan nivelet läpi, että nyt voi luottaa siihen että väljää ei ole, joten pitäne jossain vaiheessa käydä pyöränsuuntauksessa, kun aiemmat kesärenkaat kului toisesta laidasta.
Pyyhkijävivustosta piti hitsata yksi tappi kiinni, kun oli kuskinpuolelta lähtenyt se tappi pyörimään mukana jolloin tuli kauheasti väljää pyyhkijänvarteen. Vähän mietin, että pitäisikö pyyhkijänmoottori vaihtaa myös, mutta jätin vaihtamatta vaikka tosi nihkeästi se kuivaa lasia enää pyyhkii. Noin viisi vuotta ollut tämä moottori ja vivusto paikallaan.
Käyntiinlähtö kävi jo niin vaikeaksi, että sile oli tehtävä jotain. Jo kauan sitten tuli ostettua infrapuna-kärjet eli kärkien paikalle tulee mötikkä ja kondensaattorin saa ottaa pois. Vitkuttelin asentamista, kun olin siinä luulossa asennusvideoita katsoessa, että pitää purkaa koko jakaja mutta tarkemmin asiaa katsoessa niin ei tarvinnut kuin poistaa se akselia voiteleva huopapalanen. Siinä touhutessa huomasin että jakajankannen hiilikin oli tosi huono, ihan kuin olisi kipinöinyt siinä välissä. Sen verran tämän kapistuksen toimivuus epäilytti, että etsin toisen jakajan mihin muutoksen tein ja jätin vanhan jakajan peräkonttiin varalle. Asennus oli liiankin helppoa, uutena johtona tarvitsi vain puolan plussalta vetää virta mötikkään ja siihenkin jakajan pohjassa oli sopiva reikä mitä kautta johdon sai pujottaa. Aika näyttää että toimiiko miten luotettavasti mutta ainakin ensivaikutelma oli tosi hyvä.
Katsastuksessakin kävin ja eipä löytynyt vikoja, tällä kertaa katsoi aika tarkkaan nivelet läpi, että nyt voi luottaa siihen että väljää ei ole, joten pitäne jossain vaiheessa käydä pyöränsuuntauksessa, kun aiemmat kesärenkaat kului toisesta laidasta.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Ylävesiletku alkoi tihkumaan ja vaihdoin sen samantien uuteen. Kaasarista lada.h.s vaihtoi hieman suuttimia ja nyt kulkee pirteämmin, mutta vielä pitää vähän säätää, kun saattoi jäädä vähän laihalle.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Suuttimia hieman isonnettu ja nyt toimi taas paremmin. Ehkä vähän vieläkin kaipaisi jotain muutosta mutta pitäisi laajakaistalamdalla jo katsoa muuten menee liian vaikeaksi perstuntumalla sanoa.
Sain myös vihdoin askarreltua apukuskin kolmioikkunaan samanlaisen pellin lukolle kuin millaisen jo ajat sitten tein kuskin ikkunaan.
Sain myös vihdoin askarreltua apukuskin kolmioikkunaan samanlaisen pellin lukolle kuin millaisen jo ajat sitten tein kuskin ikkunaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Katsastus ehti mennä vanhaksi ennenkuin kerkesin saamaan katsastuskuntoon. Olipahan puljaamista nesteiden kanssa.
Vuoti syylärin korkki, syyläri, ja ylävesiletkun lähtöhaara kannen välistä. Vaihdoin vielä varulta paisuntasäiliön letkunkin.
SItten kun pääsi vähän kokeilemaan jarruja, niin pahasti puolti vasemmalle. Vuoden vanhat jarruosat ja nyt jumii. Vasemmalla männät vähän liikkuivat mutta oikealla puolella olivat ihan jumissa, Sisemmän herkistelin jotenkuten liikkuvaksi mutta ulommän sylinterin purin. Vaan eipä sille oikein mitään osannut tehdä.
Vakiokatsastusasemakin oli lopettanut, olisihan niillä ollut toinenkin asema ja luultavasti sama tuttu väki vaihtanut sinne (eli jaksavat kauemmin hieroa jarruja dynolla jos pielessä kuin vieraassa paikassa) , mutta olivat hintaa nostaneet niin paljon, että ajattelin etsiä halvemman paikan jossa jatkossa käydä. Niin vain leima tuli sieltäkin vaikkakin etutunkinkorvakkeen alta löysivät pienen reiän alun. Etujarruissa heittoa 10% heittoa, ajossakin huomaa selvästi, eli ei ole edes mukava jarrutuksissa tällä hetkellä.
Vaan taitaa perän vaihto tulla seuraavana eteen. Satasen nopeudessa alkaa ääntämään jo aika pahasti.
Vuoti syylärin korkki, syyläri, ja ylävesiletkun lähtöhaara kannen välistä. Vaihdoin vielä varulta paisuntasäiliön letkunkin.
SItten kun pääsi vähän kokeilemaan jarruja, niin pahasti puolti vasemmalle. Vuoden vanhat jarruosat ja nyt jumii. Vasemmalla männät vähän liikkuivat mutta oikealla puolella olivat ihan jumissa, Sisemmän herkistelin jotenkuten liikkuvaksi mutta ulommän sylinterin purin. Vaan eipä sille oikein mitään osannut tehdä.
Vakiokatsastusasemakin oli lopettanut, olisihan niillä ollut toinenkin asema ja luultavasti sama tuttu väki vaihtanut sinne (eli jaksavat kauemmin hieroa jarruja dynolla jos pielessä kuin vieraassa paikassa) , mutta olivat hintaa nostaneet niin paljon, että ajattelin etsiä halvemman paikan jossa jatkossa käydä. Niin vain leima tuli sieltäkin vaikkakin etutunkinkorvakkeen alta löysivät pienen reiän alun. Etujarruissa heittoa 10% heittoa, ajossakin huomaa selvästi, eli ei ole edes mukava jarrutuksissa tällä hetkellä.
Vaan taitaa perän vaihto tulla seuraavana eteen. Satasen nopeudessa alkaa ääntämään jo aika pahasti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Bensapumpun kalvo hajosi. Oli muuten ensimmäinen kerta minulle, vaikka aika kauan olen takavetoisia omistanut ja tämäkin ollut yli kymmenen vuotta minulla. Hyvä tuuri siinä, että ihan ajamalla se liikkui pihaan katoksen eteen, mutta sitten kun olisin sen siitä muutaman päivän jälkeen siirtänyt katokseen niin ei lähtenytkään käyntiin. Luulin kipinäviaksi kun päivänvalossa aika heikosti kipinä näkyi, mutta sitten kun otin bensaletkua irti niin huomasi että ei tule bensaa.
Jossain pitäisi olla korjaussarja mutten sitä löytänyt, sen sijaan löytyi uusi samanlainen käsivivullinen pumppu, joten pistin sen paikalleen ja sillä sitten lähti toimimaan.
Jäähdytinnestettä hieman jostain edelleen häviää mutta ei ollenkaan niin pahasti kuin aiemmin.
Jossain pitäisi olla korjaussarja mutten sitä löytänyt, sen sijaan löytyi uusi samanlainen käsivivullinen pumppu, joten pistin sen paikalleen ja sillä sitten lähti toimimaan.
Jäähdytinnestettä hieman jostain edelleen häviää mutta ei ollenkaan niin pahasti kuin aiemmin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Ratapäivistä jokunen päivä eteenpäin pistin tähän kärjettömän sytkän ja hitsasin putkeen lambdalle paikan, kun alkoi tympiä iso polttoaineen kulutus.
Laajakaista kiinni ja koeajolle, josta sitten tulikin vain 4km mittainen. Jo rempatessa ketutti kun mitään ei löytynyt tai ollut ja mikään ei tuntunut onnistuvan. Testiajolle lähtiessäkin ketutti vielä lisää, kun Jyväskylän pohjoispuolen uusi motari olisi ollut hyvä testipätkä mutta se oli suljettu kokonaan päällystystöiden takia moneksi viikoksi, etten jaksanut odotella sen aukeamista. Kaupunkiinpäin motaria en viitsinyt lähteä kun siellä olisi liikaa liikennettä ja muutenkin pitäisi käydä niin kaukana kääntymässä, kun ramppeja vähän.
Mä sitten lähdin maantietä ajeleen mutta edessäpäin olisi tullut niin paljon mäkiä, ettei sekään suunta oikein hyvä ollut. Tässä vaiheessa ketutti jo tosi paljon. Päätin sitten kääntyä seuraavasta risteyksestä takaisin, kun tuli selväksi että rikkaalla käy. Laajakaista näytti jotain 10,5, oli vauhti sitten 50kmh tai 100kmh.
Risteys lähestyi ja ketutuksen ja varmaan ratapäiväfiiliksenkin takia jätin jarrutuksen myöhäseksi ja vauhtiahan oli myös ihan liikaa. Tie vielä kaartaa aika jyrkästi oikeelle ennen risteystä. Vauhtisokeuttakin varmaan oli, no vähän ennen kaarretta painoin jarrua ja mullahan hajosi ratapäivillä vanne, joten edessä oli neukkuvarapyörä. Rengashan meni samantien lukkoon ja puolsi vasuriin ulkokurvin puolelle. Sain korjattua suuntaa paremmaksi mutta toisen ja kolmannen jarrutuksen jälkeen mentiin mutkasta pihalle. Voi olla ettei ensimmäisen jarrutuksen jälkeen olisi pitänyt jarruun enää koskea, vaan hieman epäilen, että olisiko silti puskenut pihalle tai pysähtynyt enää siellä risteyksessä.
Ehdin miettiä että varmaan tökkää aika ikävästi mutta isku tuli enemmän alta ylöspäin ja jousitus otti enimmät vastaan. Että itselle ei käynyt yhtään mitään, ei edes tuntunut että olisi turvavyökään puristanut, enemmänkin tuntui siltä että takapuoli painuu syvälle penkkiin. Ei ollut edes parin päivän päästäkään mikään kipeänä. Rytinä oli kyllä melkoinen ja olin varma että keula on ihan solmussa ja aukeaakohan edes ovi. Ovi aukesi normaalisti, joten pihalle katsomaan vaurioita.
Nopealla vilkaisulla öljypohja lytyssä, puskuri mutkalla ja keulapelti hieman sisässä mutta muuten kori oli pysynyt muodossaan. Mullahan oli peräkontissa jonkinverran tavaraa, muunmuassa pyörä hajonneen tilalle ja sehän rytäkässä painoi takapenkin selkänojan banaaniksi ja pyörä vielä pomppasi takapenkille asti, että hyvä ettei tullut päähän.
Arvelin että ojasta pääsee ajamalla pois mutta varmaan bensat läikkyi kaasarissa kun ei lähtenyt käyntiin ja muutenkin startatessa kuului epämääräinen ääni, joten viittelöin ohi ajavan traktorin hinaamaan minut takaisin tielle ja kaveri hinasi sitten siitä kotipihaan.
Kotipihassa auto jo käynnistyi, kun halusin tietää toimiiko öljypumppu. Öljynpaineet oli tallella mutta syyläri alkoi vuotamaan kun flektihän sitä outoa ääntä piti syyläriin osuessa. Olisi pitänyt tajuta katkaista laturin remmi ennen starttailuja.
Minulta kun ei löydy moottorinostimia niin pajotettiin nyt vasta Ladaritarin luona tämä jokseenkin kuntoon.
Nostettiin konetta sen verran, että saatiin öljypohja vaihdettua. Sitten vedettiin keulaa noin 4cm ketjutaljalla pidemmäksi, että alkaa syyläri mahtumaan paikalleen. Siinä vetäessä keulapeltikin oikeni niin paljon, että sitä ei kannata ehkä vaihtaakaan. Alareunastahan se jäi vähän rumaksi kun moottorin pohjapelti on vetänyt sitä mukanaan ja ruuvinrei'istä on repeillyt. Aluksi ovet tuntuivat toimivan jopa paremmin kuin ennen ulosajoa mutta tuon kiskomisen jälkeen ei ole kuskin ovi mennyt niin helposti kiinni, joten sitä pitää vähän vielä säätää.
Moottorin tukikumit piti vaihtaa uusiin, kun molemmat oli ihan kieroja, vaihdelaatikon kannatinrauta myös vähän liikahtanut korissa, mutta siihen ei koskettu. Flekti oli rikki ja laturin siivapyöräkin oli kiero ja sellainen saatiin toisesta laturista. Apusimpukan varsi oli kierteellä, joten se piti vaihtaa mutta muissa alustan osissa ei nähty vaurioita, tai no vähän kallistuksen vakaajan puslien raudat irvistää mutta niin vähän ettei haittaaa. Puskurikin oikeni helposti kun väänsi vain kävyistä suoraksi, ja vähän moukaroi puskurin kiinnitysrautoja alaspäin. Mulla oli ennestään yksi hieman vuotava syyläri, joten vein sen ja nyt hajonneen syylärikorjaamoon, joten nyt minulla on kaksi ehjää syyläriä, joista toista on paikattu vähän enemmän, mutta jääpä nyt varalle sitten. Takapenkin selkänoja suoreni ihan vain nojaamalla taaksepäin ja jaloilla etupenkeistä ponnistamalla. Ainut, että kuskinpuolella lukituskappale on revennyt penkistä irti, enkä ole vielä tutkinut, että onko penkin sisältä nyt jotain rikki.
Koeajollakin tuntui toimivan ihan hyvin, että pyörät kun suuntaa niin saa ratin suoraan. Töyssissä tuntui iskareissakin eloa vielä olevan.
Laajakaista kiinni ja koeajolle, josta sitten tulikin vain 4km mittainen. Jo rempatessa ketutti kun mitään ei löytynyt tai ollut ja mikään ei tuntunut onnistuvan. Testiajolle lähtiessäkin ketutti vielä lisää, kun Jyväskylän pohjoispuolen uusi motari olisi ollut hyvä testipätkä mutta se oli suljettu kokonaan päällystystöiden takia moneksi viikoksi, etten jaksanut odotella sen aukeamista. Kaupunkiinpäin motaria en viitsinyt lähteä kun siellä olisi liikaa liikennettä ja muutenkin pitäisi käydä niin kaukana kääntymässä, kun ramppeja vähän.
Mä sitten lähdin maantietä ajeleen mutta edessäpäin olisi tullut niin paljon mäkiä, ettei sekään suunta oikein hyvä ollut. Tässä vaiheessa ketutti jo tosi paljon. Päätin sitten kääntyä seuraavasta risteyksestä takaisin, kun tuli selväksi että rikkaalla käy. Laajakaista näytti jotain 10,5, oli vauhti sitten 50kmh tai 100kmh.
Risteys lähestyi ja ketutuksen ja varmaan ratapäiväfiiliksenkin takia jätin jarrutuksen myöhäseksi ja vauhtiahan oli myös ihan liikaa. Tie vielä kaartaa aika jyrkästi oikeelle ennen risteystä. Vauhtisokeuttakin varmaan oli, no vähän ennen kaarretta painoin jarrua ja mullahan hajosi ratapäivillä vanne, joten edessä oli neukkuvarapyörä. Rengashan meni samantien lukkoon ja puolsi vasuriin ulkokurvin puolelle. Sain korjattua suuntaa paremmaksi mutta toisen ja kolmannen jarrutuksen jälkeen mentiin mutkasta pihalle. Voi olla ettei ensimmäisen jarrutuksen jälkeen olisi pitänyt jarruun enää koskea, vaan hieman epäilen, että olisiko silti puskenut pihalle tai pysähtynyt enää siellä risteyksessä.
Ehdin miettiä että varmaan tökkää aika ikävästi mutta isku tuli enemmän alta ylöspäin ja jousitus otti enimmät vastaan. Että itselle ei käynyt yhtään mitään, ei edes tuntunut että olisi turvavyökään puristanut, enemmänkin tuntui siltä että takapuoli painuu syvälle penkkiin. Ei ollut edes parin päivän päästäkään mikään kipeänä. Rytinä oli kyllä melkoinen ja olin varma että keula on ihan solmussa ja aukeaakohan edes ovi. Ovi aukesi normaalisti, joten pihalle katsomaan vaurioita.
Nopealla vilkaisulla öljypohja lytyssä, puskuri mutkalla ja keulapelti hieman sisässä mutta muuten kori oli pysynyt muodossaan. Mullahan oli peräkontissa jonkinverran tavaraa, muunmuassa pyörä hajonneen tilalle ja sehän rytäkässä painoi takapenkin selkänojan banaaniksi ja pyörä vielä pomppasi takapenkille asti, että hyvä ettei tullut päähän.
Arvelin että ojasta pääsee ajamalla pois mutta varmaan bensat läikkyi kaasarissa kun ei lähtenyt käyntiin ja muutenkin startatessa kuului epämääräinen ääni, joten viittelöin ohi ajavan traktorin hinaamaan minut takaisin tielle ja kaveri hinasi sitten siitä kotipihaan.
Kotipihassa auto jo käynnistyi, kun halusin tietää toimiiko öljypumppu. Öljynpaineet oli tallella mutta syyläri alkoi vuotamaan kun flektihän sitä outoa ääntä piti syyläriin osuessa. Olisi pitänyt tajuta katkaista laturin remmi ennen starttailuja.
Minulta kun ei löydy moottorinostimia niin pajotettiin nyt vasta Ladaritarin luona tämä jokseenkin kuntoon.
Nostettiin konetta sen verran, että saatiin öljypohja vaihdettua. Sitten vedettiin keulaa noin 4cm ketjutaljalla pidemmäksi, että alkaa syyläri mahtumaan paikalleen. Siinä vetäessä keulapeltikin oikeni niin paljon, että sitä ei kannata ehkä vaihtaakaan. Alareunastahan se jäi vähän rumaksi kun moottorin pohjapelti on vetänyt sitä mukanaan ja ruuvinrei'istä on repeillyt. Aluksi ovet tuntuivat toimivan jopa paremmin kuin ennen ulosajoa mutta tuon kiskomisen jälkeen ei ole kuskin ovi mennyt niin helposti kiinni, joten sitä pitää vähän vielä säätää.
Moottorin tukikumit piti vaihtaa uusiin, kun molemmat oli ihan kieroja, vaihdelaatikon kannatinrauta myös vähän liikahtanut korissa, mutta siihen ei koskettu. Flekti oli rikki ja laturin siivapyöräkin oli kiero ja sellainen saatiin toisesta laturista. Apusimpukan varsi oli kierteellä, joten se piti vaihtaa mutta muissa alustan osissa ei nähty vaurioita, tai no vähän kallistuksen vakaajan puslien raudat irvistää mutta niin vähän ettei haittaaa. Puskurikin oikeni helposti kun väänsi vain kävyistä suoraksi, ja vähän moukaroi puskurin kiinnitysrautoja alaspäin. Mulla oli ennestään yksi hieman vuotava syyläri, joten vein sen ja nyt hajonneen syylärikorjaamoon, joten nyt minulla on kaksi ehjää syyläriä, joista toista on paikattu vähän enemmän, mutta jääpä nyt varalle sitten. Takapenkin selkänoja suoreni ihan vain nojaamalla taaksepäin ja jaloilla etupenkeistä ponnistamalla. Ainut, että kuskinpuolella lukituskappale on revennyt penkistä irti, enkä ole vielä tutkinut, että onko penkin sisältä nyt jotain rikki.
Koeajollakin tuntui toimivan ihan hyvin, että pyörät kun suuntaa niin saa ratin suoraan. Töyssissä tuntui iskareissakin eloa vielä olevan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Sinulle sitä aina sattuu ja tapahtuu. Onneksi kuitenkin kohtuullisen pienillä vaurioilla selvisi. ( tai siis tekijämiehelle pieniä, monelle muulle olisi tekemätön paikka ja myyntiin/paaliin olisi päätynyt jo tuolla) Mutta jos olisi ollut joku maakivi tai pylväs, niin eipä olisi enää tarvinnut suoristella ja peräkontista lentävä rengas olisi lopettanut kirjoittamisenkin.
Varovaista uuttavuotta sinulle t. Suomalaiset Seinäjoelta!
Varovaista uuttavuotta sinulle t. Suomalaiset Seinäjoelta!
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Onneksi olet kunnossa. Toivotan Hyvää ja Turvallista Uutta Vuotta.
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Tammikuussa tuli paikattua etutunkinkorvakkeiden kohdalta lattiasta reiät. Etenkin apukuskin puolella oli bitumit irti ja pelti pintaruosteessa.
Rapsuttelin bitumit irti ja maalasin jalkatilat kokonaan.
Sitten uudet bitumit ja äänieristeet paikalleen ja äheltämään lattiamattoa ja keskikonsolia paikalleen.
Lopuksi vielä hitsasin uudet tunkinkorvatkin paikalleen!
Helmikuun alussa kovempien pakkasten aikaan oli Vestassa niitä sytytysongelmia joten ajoin tällä yhden viikon. Muuten toimi hienosti mutta keskipakoputken vaimennin alkoi murentua. Olihan se jonkin verran mädänoloinen, ettei kauaa olisi enää kestänytkään mutta oikea syy hajoamiseen oli se, että pakoputki on tässä aina ollut huonosti istuvaa sorttia, vaikka sitä kuinka asettelee paikalleen niin joko vaimennin osuu käksän vaijeriin tai sitten kardaaniin, tai muuten vaan kolisee johonkin. Tällä kertaa se oli hangannut tarpeeksi kauan kardaaniin niin vaimentimen lämpöpelti repesi irti ja sitten tulikin jo reikäkin.
Tässähän on takapönttö kyhätty sedanin pöntöstä, johon on hitsattu comobin pöntöstä putket ja pappakäyrä. Olisi vaan tarvinnut useamman sovituskerran. Nyt kun vaihdoin uuden keskiputken niin hitsasin takapöntön putkia vähän eri asentoon ja nyt näyttäisi siltä, että keskiputki kulkisi kaukana käksän vaijerista eikä pitäisi kardaaniinkaan ylettää, mutta ei se putki silti kovin nätisti ole vaan roikkuu rumasti.
Talvitapaamiseen ei alkujaan edes tällä pitänyt lähteä, mutta oli ne jääratapäivät Sastamalassa taas sopivasti edeltävänä päivänä, niin tuli tällä lähdettyä ensin jääradalle ja sitten sieltä sunnuntaina Mobiliaan. Lähtövalmisteluina ei tarvinnut tehdä kuin ruuvata uusi rekisterikilpi paikalleen. Se kun sattui saapumaan sopivasti ennen Mobiliaa. Hieman kyllä hirvitti että vääntyykö jääradalla heti mutkalle, mutta siellä tuli ajettua nätisti eikä vaurioita tullut. Mobiliaan ajellessa kylläkin alkoi yhtäkkiä kuulua ihme rohinaa ja uusi kilpihän siellä roikkui enää yhden ruuvin varassa ja raapi asfalttia. Se siitä hienosta kilvestä, jos ei tiedä niin ei huomaa mutta kun tietää niin näkee että nurkka on kulunut.
Rapsuttelin bitumit irti ja maalasin jalkatilat kokonaan.
Sitten uudet bitumit ja äänieristeet paikalleen ja äheltämään lattiamattoa ja keskikonsolia paikalleen.
Lopuksi vielä hitsasin uudet tunkinkorvatkin paikalleen!
Helmikuun alussa kovempien pakkasten aikaan oli Vestassa niitä sytytysongelmia joten ajoin tällä yhden viikon. Muuten toimi hienosti mutta keskipakoputken vaimennin alkoi murentua. Olihan se jonkin verran mädänoloinen, ettei kauaa olisi enää kestänytkään mutta oikea syy hajoamiseen oli se, että pakoputki on tässä aina ollut huonosti istuvaa sorttia, vaikka sitä kuinka asettelee paikalleen niin joko vaimennin osuu käksän vaijeriin tai sitten kardaaniin, tai muuten vaan kolisee johonkin. Tällä kertaa se oli hangannut tarpeeksi kauan kardaaniin niin vaimentimen lämpöpelti repesi irti ja sitten tulikin jo reikäkin.
Tässähän on takapönttö kyhätty sedanin pöntöstä, johon on hitsattu comobin pöntöstä putket ja pappakäyrä. Olisi vaan tarvinnut useamman sovituskerran. Nyt kun vaihdoin uuden keskiputken niin hitsasin takapöntön putkia vähän eri asentoon ja nyt näyttäisi siltä, että keskiputki kulkisi kaukana käksän vaijerista eikä pitäisi kardaaniinkaan ylettää, mutta ei se putki silti kovin nätisti ole vaan roikkuu rumasti.
Talvitapaamiseen ei alkujaan edes tällä pitänyt lähteä, mutta oli ne jääratapäivät Sastamalassa taas sopivasti edeltävänä päivänä, niin tuli tällä lähdettyä ensin jääradalle ja sitten sieltä sunnuntaina Mobiliaan. Lähtövalmisteluina ei tarvinnut tehdä kuin ruuvata uusi rekisterikilpi paikalleen. Se kun sattui saapumaan sopivasti ennen Mobiliaa. Hieman kyllä hirvitti että vääntyykö jääradalla heti mutkalle, mutta siellä tuli ajettua nätisti eikä vaurioita tullut. Mobiliaan ajellessa kylläkin alkoi yhtäkkiä kuulua ihme rohinaa ja uusi kilpihän siellä roikkui enää yhden ruuvin varassa ja raapi asfalttia. Se siitä hienosta kilvestä, jos ei tiedä niin ei huomaa mutta kun tietää niin näkee että nurkka on kulunut.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Kovan onnen Combi
Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"
Keväällä piti kuskata vähän enemmän tavaraa mutta takapenkin selkänoja oli niin banaanina, ettei saanut penkkiä kipattua. Otin selkänojan irti ja kuormaliinoilla painatin sen suoraksi. Nyt toimii taas ja saa tavaraakin liikuteltua muullakin kuin Uazilla. Etupuskurin kävyt sojottaa vielä vähän alas, muuten ei kaukaa enää huomaa.
Takatalvi yllätti sen verran, että olin jo ehtinyt puljata parista talvipyörästä vanteet kesäkumeille. Joskus maalautin pari kierrosta vanteita niin nyt tällä puljaamisella pysyy kesärenkaissa samanväriset vanteet ja ensitalveksi voi sitten jostain etsiä pari uutta vannetta talvipyöriin. Ja kaksi siksi koska yksihän hajosi ratapäivilllä mutta toisestakin vanteesta löytyi tarkemmin katsoessa halkeamaa.
Takatalvi vaan tuli juuri silloin kun suunnittelin vieväni tämän katsastukseen, mutta eipä ollut kesärenkailla asiaa liikenteeseen. No katsastushan meni sitten vanhaksi mutta vappuviikolle tilasin konttorille ajan ja hyväksyttynä sai lähteä. Hieman oli takajarruissa heittoa vaikka niitä vähän herkistelinkin ja putsailin. Pyöränsuuntauksessakin tuli käytyä ja muuten varmaan olisi saanutkin säädöt kohdilleen, mutta mulla oli alatukivarren välissä läjä umpinaisia prikkoja, joita ei alettu näpräämään pois. Pitää joskus kun innostuu niin irrottaa tukivarsi ja ottaa ne pois tai vaihtaa avonaisiin prikkoihin.
Mullahan olisi uudetkin tukivarret vähänniinkuin olemassa jo että mikäli nykyiset on vääntyneet niin voisi kokeilla samalla miten hyvin uustuotantotukivarret istuu paikalleen.
Nyt uskalsin tökätä taas laajakaistan putkeen ja aluksihan se kävi tosi rikkaalla, mihinkäs se nyt vuodessa itsestään muuttuisi.
Muutamien suutinkokeilujen jälkeen näyttäisi toimivan tosi hyvin. Laajakaista näyttää maantieajossa noin 14,3.
Kiihdytyksissä meinaa käydä vähän turhan rikkaalla mutta parempi niinpäin ja toisaalta kevyesti kiihdyttämällä seos huitelee jossain 14 hujakoilla, että silloin voisi kai olla vähän rikkaammalla. Että taitaa ainakin itseltä jo loppua osaaminen saada tuon paremmaksi. Mutta pienestä se on kiinni kun 112 suuttimella käy tosi laihalla ja 120 suuttimella rikkaalla, 117 suutin sitten osui kohdilleen. Ihan mahdoton ilman seosmittaria saada kohdilleen.
Pistetään nyt tähän ylös, että nyt siellä on:
Pääsuuttimet 117/150
ilmasuuttimet 150/150
1 tk-suutin 50
2 tk-suutin 100
Nuo oli ne mitä itse osasin kaasarista katsoa. Joskus tätä perstuntumalta säädettiin THI-900 kanssa ja saattaa olla jotain muutakin silloin muutettu.
edit: yritetty muokata selkeemmäksi
Takatalvi yllätti sen verran, että olin jo ehtinyt puljata parista talvipyörästä vanteet kesäkumeille. Joskus maalautin pari kierrosta vanteita niin nyt tällä puljaamisella pysyy kesärenkaissa samanväriset vanteet ja ensitalveksi voi sitten jostain etsiä pari uutta vannetta talvipyöriin. Ja kaksi siksi koska yksihän hajosi ratapäivilllä mutta toisestakin vanteesta löytyi tarkemmin katsoessa halkeamaa.
Takatalvi vaan tuli juuri silloin kun suunnittelin vieväni tämän katsastukseen, mutta eipä ollut kesärenkailla asiaa liikenteeseen. No katsastushan meni sitten vanhaksi mutta vappuviikolle tilasin konttorille ajan ja hyväksyttynä sai lähteä. Hieman oli takajarruissa heittoa vaikka niitä vähän herkistelinkin ja putsailin. Pyöränsuuntauksessakin tuli käytyä ja muuten varmaan olisi saanutkin säädöt kohdilleen, mutta mulla oli alatukivarren välissä läjä umpinaisia prikkoja, joita ei alettu näpräämään pois. Pitää joskus kun innostuu niin irrottaa tukivarsi ja ottaa ne pois tai vaihtaa avonaisiin prikkoihin.
Mullahan olisi uudetkin tukivarret vähänniinkuin olemassa jo että mikäli nykyiset on vääntyneet niin voisi kokeilla samalla miten hyvin uustuotantotukivarret istuu paikalleen.
Nyt uskalsin tökätä taas laajakaistan putkeen ja aluksihan se kävi tosi rikkaalla, mihinkäs se nyt vuodessa itsestään muuttuisi.
Muutamien suutinkokeilujen jälkeen näyttäisi toimivan tosi hyvin. Laajakaista näyttää maantieajossa noin 14,3.
Kiihdytyksissä meinaa käydä vähän turhan rikkaalla mutta parempi niinpäin ja toisaalta kevyesti kiihdyttämällä seos huitelee jossain 14 hujakoilla, että silloin voisi kai olla vähän rikkaammalla. Että taitaa ainakin itseltä jo loppua osaaminen saada tuon paremmaksi. Mutta pienestä se on kiinni kun 112 suuttimella käy tosi laihalla ja 120 suuttimella rikkaalla, 117 suutin sitten osui kohdilleen. Ihan mahdoton ilman seosmittaria saada kohdilleen.
Pistetään nyt tähän ylös, että nyt siellä on:
Pääsuuttimet 117/150
ilmasuuttimet 150/150
1 tk-suutin 50
2 tk-suutin 100
Nuo oli ne mitä itse osasin kaasarista katsoa. Joskus tätä perstuntumalta säädettiin THI-900 kanssa ja saattaa olla jotain muutakin silloin muutettu.
edit: yritetty muokata selkeemmäksi
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87