Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Re: Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Viesti Kirjoittaja Harri »

Kysytään tässä ketjussa lisätietoa. Pitää kokeilla toista Ecu boksia ja siinä ei tule mukana ajonesto boksia eikä kuittausavaimia. Jos vaihdan siihen uuteen ecu boksiin tyhjän eeprom piirin niin tarviiko silloin katkaista ajonesto boksilta johtoja ja laittaa yhteen ?
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä pitää.
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Re: Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Viesti Kirjoittaja Harri »

Kiitos paljon tiedosta. Kysytään vielä yksi tarkentava kysymys. Kun ajonestoboksilta yhdistetään johdot niin pitääkö ajonestoBoksi jättää liittimeen kiinni vai jättää se ajonestoBoksin johto irralleen
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse olen aina boksin jättänyt paikalleen ja vain ne johdot yhdistänyt.
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Re: Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Viesti Kirjoittaja Harri »

Kysytäämpä vielä neuvoa. Jätetäänkö se eeprom paikka tyhjäksi vai pitääkö siihen juottaa tyhjä piiri paikoilleen?
Mielestäni tein oikein ja akunkengän kiinni laiton jälkeen lähti käymään ja käytin lämpimäksi. Tunnin päästä ei enää lähtenyt käyntiin. Ledi vilkuttaa normaalisti ja pompulalla kuittaa ajoneston mutta ei käynnisty. Ymmärsin että Ledin ei pitäisi vilkkua. Sotkeeko puuttuva eeprom nyt vai mikähän on pielessä. Ajonestoboksilta on ne 2 johtoa katkaistu ja yhdistetty.
Tuolla käytetyllä boksilla oli sama juttu että kaasuläpän asentotunnistimen signaali on matala. Ehkä sitten vika on kuitenkin johtosarjassa
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Harri kirjoitti: 25.9.2023 1:09 kaasuläpän asentotunnistimen signaali on matala.
En jaksa etsiä mutta ilmeisesti tämän vian takia olet boksia vaihtamassa? Oletko mitannut johdot boksi-kaasuläppä . Ja tutkinut kytkentä kaaviosta mitkä muut komponentit ovat samassa piirissä (siis siinä 5 v). Itse työmaalla tappelin kolmatta tuntia kun turbon ohjaus katosi, syyllinen oli imusarjaläppä moottori joka takertui kuumana. Se että vikakoodi tulee jostain toimilaitteesta ei tarkoita että kyseinen laite on hajalla vaan se on herkin/tärkein ja siksi siitä tulee ensimmäinen vikakoodi.
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Re: Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Viesti Kirjoittaja Harri »

Kiitos paljon tiedosta. Epäilen että johtosarjassa on vikaa. Anturille tulee liitin irti mitattuna +5.8V ja maat tulee. Obd2 kautta katsottuna tyhjäkäynnillä on tps 0.78% ja kaasu pohjassa 2% (kunnossa ollessa tyhjäkäynnillä 10%). Huomaa nyt myös että kylmänä käynnistettäessä nosta kierrokset noin 2000 ja minuutin parin päästä tippuu sinne 1000 tai allekkin. (Kunnossa ollessa ei nosta noin korkealle)

Entä se muistipiiri pitääkö juottaa tyhjä eeprom piiri paikoilleen, vai jätetäänkö se paikka tyhjäksi ? Nyt kun tuo ajonesto tuntuu kiukuttelevan vaikka se on ohjeiden mukaan poistettu
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Ajoneston ohittaminen (tai korjaaminen)

Viesti Kirjoittaja jta »

Kytkiksen mukaan epätasaisen tien tunnistin ja ilmamassamittari on samassa 5V piirissä kiinni. Epätasaisen tien tunnistimessa pinkki-musta johto (napa 1) ja maffissa ruskea (napa 4).

Ja kun Harrilla on se 110 osakuvasto niin tuo tunnistin löytyy sivulta 414 (K160) osanumero 9.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin