VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuo jarrutehostimen kangaspäällysteinen alipaineketku kannattaa uusia, todennäköisesti alkaa olla murentunut, että aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin alpainevuotoa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Jakajalle pitää ehdottomasti tulla ohjaus siitä kaasarin nipasta. Nyt kun se tulee imusarjalta niin siellä on jatkuva alipaine tyhjäkäynnillä eli vetää ajotuksen metsään. Normaalisti tuossa on alipaine vain silloin kun kaasua avataan. Reikä tuolle lähdölle on kaasuläpän yläpuolella.

Tuon ikäisissä nivoissa on mun muistaakseni egr venttiili pakosarjassa vaikka ei vielä vähäpäästöinen olekkaan. En nyt tähän hätään muista kuinka alipaineet tuolle tulikaan.

Ja tuota kakkoskurkun alipainekelloa on vaikea saada avautumaan paikoillaan huudattaessa. Ite oon joskus modannut tuota siten että olen lukinnut tuon kellon yläasentoon laittamalla sopivan prikan kalvon alle jolloin kakkoskurkku aukeaa jousivoimaisesti heti kun vivusto sallii sen avautumisen. Vivustohan sitten kääntää läpän kiinni kun kaasun löysää.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Henu
Viestit: 18
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Noniin tänään kerkesin muokata tuon kakkoskurkun mekaaniseksi ja kaasuun vastaavuus ja kiihtyminen parani kyllä. Huippunopeus edelleen siellä 100km/h, taitaa olla välitykset vaan sellaiset että ei enempää kulje😄
1000019596.jpg
Tarkastin virranjakajan alipainekalvon toiminnan, tanko liikkuu sisällä, ok siis. Samalla laitoin alipaineletkut niille tarkoitettuihin paikkoihin ja mittasin katkojan kärkivälin, joka oli 0,4 eli ohjearvossa? (AutoWiki)

Sitten uusin sen tehostajalta imusarjaan tulevan ison alipaineletkun, voin kertoa että jarrut jota tähän autoon olen katellut niin löytyi samalla😅taakse uusittu kaikki jarruhilut ja eteen saruloihin korjaussarjat. Jarrut tuntui ilmavilta ja poljin painui liian alas, nyt ongelmaa ei ole👍

Koitin katsella pakokaasuarvoja auto lämpimänä, mutta tekniikka petti ja en saanut järkevää tulosta tyhjäkäynnillä. HC siis tyhjäkäynnillä ihan pilvissä, selitystä en keksinyt muutakuin sondin letku jäässä tms. Täytyy koittaa uudelleen toisena päivänä, tässä kuvaa kuitenkin.
1000019606.jpg
1000019607.jpg
Tässä varsinainen pästölappu katsuria varten joka otettu jo aiemmin.
1000019609.jpg
Lopuksi kuvaa vielä itse kulkineesta😉
1000019608.jpg
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Katsoitko muuten bensapintaa säätäessä että neulaventtiili pitää. Eli kaasarinkansi ylösalaisin kädessä (koho painaa omalla painollaan neulaventtiilin kiinni) ja puhallat bensaliittimeen, ei pitäisi ilman kulkea.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Vaikka niva ei nyt mikään moottoritie auto olekkaan niin kyllä sen pitäisi lujempaa kulkea.

Joutokäyntiseos näyttäis että on todella laihalla jos oikein arvoja tulkitten. Kierroksilla ihan hyvät mutta ei kait näissä arvoja kierroksilla mitata kun ei kerta vähäpäästöinen ole? Jos kaasarissa on säädöt muuten oikein eikä vuotoja ole niin suosittelen laittaan ensin seosruuvin ja joutokäyntiruuvin perussäätöön eli kummatkin auki noin 2,5 kierrosta mistä lähtee hieroon säädöt kohdilleen.

Itellä kun mittaria ei ole niin yleensä hyvä säätö löytyy kun seosruvilla hakee molemmat ääripäät milloin alkaa käynti huononeen ja niiden puoliväliin laittaa säädön. Säädön yhteydessä pitää tarkkailla että joutokäynti pysyy sopivana.

Tuossa kun aikaisempaa kuvaa vielä kattelin niin tuleeko sulla tuolle tk-piirin solenoidiventtiilille sähköjä ollenkaan kun kuvassa ei näy johtoa ollenkaan? Tuohon kuuluu tulla sähkö aina kun virrat on päällä. Jos auto tuosta huolimatta käy niin joko siellä on tehty jotain ihmeellisyyttä tai sitten auto on saatu käymään avaamalla ykköskurkun läppää mikä on täysin väärä tapa säätää. Tuolloin taas päästään siihen että virranjakajalle tulee alipaine kokoajan.

Tuossa taas muutama tarkistettava asia. :D
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Henu
Viestit: 18
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Noniin tänään taas ropattu ilta Nivaa ja seuraavaa saatiin aikaan:

Tarkistin sytytysennakon vielä kertaallee ja samalla havaitsin että puolalta tuleva johto virranjakajalle on löystynyt ja saattaa päästä tärinästä ottamaan maadoituksen virranjakajan pohjasta, jolloin auto sammuu. Tämä korjattiin uudella liittimen suojasukalla ja kiristyksellä.

Tulppien kärkivälin sääsin 0,8-->0,6mm

Sit kaasarin kimppuun, koitin säädellä ja ei siitä meinannu tulla hevonkukkua...hoksasin että kaasarin alalaippa väännetty ihan banaaninne ja imuvuotoa pystyi havaitsemaan jarrukliineriä suihkutellessa
1000019664.jpg
Lämmitin ja taivuttelin laipan suorempaan ja vuotoa ei ilmennyt enää läheskään niin paljon kuin aiemmin. Ja vastauksena Jta:lle, kyllä sille solenoidille johto tulee, oli vain edelliskuvassa irti😅

Ei muuta kuin uudelleen säätelee, mutta tilanne ei parantunut ja konekkin tuntui ontuvan sytkää jotenkin. Aloin ropata alipaineletkuja ja irroittaessani letkun siitä aikaisemmin mainitusta EGR-venttiilistä käynti parani ja HC-arvo alkoi tippua silmissä. Ilmeisesti kalvo rikki venttiilistä. Laitoin letkun sitten vaan imusarjan nippojen väliin ja tilanne nyt tämä:
1000019666.jpg
1000019667.jpg
Sen jälkeen rupesi säätö hiljalleen löytyä ja lopputuloksena tällaista
1000019665.jpg
En jaksanut lähteä enää koeajolle leimattomalla autolla, toivottavasti vaikuttaa myös sinne yläpään vetoon/hiuppunopeuteen tuo alipainekadon korjaus. Tämä selittäisi myös miksi virranjakajan letku oli alunperin väärässä paikassa yms. Jos jollain tarkempaa tietoa noista EGR:än ja toisessa kuvassa näkyvän purkin letkujen reitityksestä niin olisi kiva.

Huomenna leimalle ja koeajamaan!👍
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
KFH-893
Viestit: 82
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Mie ymmärrä noista päästöistä,viisaamat kommentoivat mutta eivät tiedä tosiasiota,joo itellä 31 12 92 rekisteröity Niva Isopäästöinen ilman katalysaattoria seuraavana päivänä nei enää mahdollista rekisteröidä ko,autoa,minulla kuitenkin Varmaa tietoa asiasta ei niin mutu tuntua,itellä ollut katsatuksessa lisensia Polmo Weberiä Läpi mänipäästöistä nykyisellä weber 36/36 dcd läpi männyt aina ku tarvunnut,jos ongelma kaasuttimen kanssa otayhteyttä
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Joo näkyihän se johto olevan tuossa toisessa kuvassa.

Tuo jalan kierous on valitettavan yleistä kun vedetään mutterit ylikireyteen.

Egr:n kalvolle tosiaan on haaroitettu lähtö samasta paikasta kuin virranjakajallekkin. Tuota egr:n alipainetta pitäisi ohjata vesiletkun välissä oleva termostaattiventtiili mikäli on yhtään samanlainen systeemi kuin axtec järjestelmässä. Mä jättäisin ihan suosiolla egr:n pois pelistä. Laittaa vaikka joku tyhjä letku tuohon ja piilottaa toinen pää "vihollisen" hämäämiseksi.

Tuo purkki (solenoidiventtiili) liittyy saasteidenalentamisjärjestelmään mikä näyttäis olevan asianmukaisesti ohitettuna. Tuo saakin olla noin. Tuollahan katkottaisiin tyhjäkäyntipiirin alipainetta esim. moottorijarrutuksissa (vrt. ruiskuautojen ruiskutuksen katkaisu). Hieno systeemi jos joskus edes toimisi. :D

Tuo letku minkä laitoit imusarjan nippojen väliin niin periaatteessa tuon ylemmän niistä saat tukkia kokonaan koska sulla on laitettu mekaaninen säädin tyhjäkäynnille. Tuosta normaalisti lähtisi letku sille purkille ja siitä sitten tyhjäkäynninsäätimelle. Yleensä tuo on vedetty suoraan tuolle tyhjäkäynninsäätimelle. Tuo imusarjan alla oleva pilli taas on ylivuotoputki eli valuttaisi imusarjaan valuvan bensan ulos eli periaatteessa tuo olisi hyvä olla auki.

Vaan nythän nuo arvot alkaa oleen jo sellaiset ettei ainakaan niistä pitäisi jäädä kiinni.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
KFH-893
Viestit: 82
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Joo,niinnhienoa tekstiä,mie lopetan,kun ei ymmärret selvää suomea,siinähän pähkäilette
Henu
Viestit: 18
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Kiitosta taas hyvistä vastauksista kaikille! Eiköhän se tästä ura taas urkene itämaisen kulkineen kanssa😄vielä vaihteistoöljyt ja etuperän+keskitasauspyörästön öljyt vaihtoon niin kelpaa alkaa testaileen ajossa. Tänään tuli leimakin.

Kiristelyä silti riittää jatkossakin ja niistä juttua tulee varmasti tänne. Muunmuassa äänitorven toimimattomuus, täryytys maantienopeuksissa ja suurempien renkaiden vaihto. Siinäpä sitä taas on työsarkaa että pääsee jahtihommiin tulevana syksynä😄
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja jta »

KFH-893 kirjoitti: 28.3.2024 20:37 Joo,niinnhienoa tekstiä,mie lopetan,kun ei ymmärret selvää suomea,siinähän pähkäilette
Mä en oo nähny sun antavan vielä yhtään neuvoa tässä joten ole hyvä ja laita tietoa pöytään jos sitä on. Muuten ihan turhaa huutelua.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Henu
Viestit: 18
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Noniin, tänään tuli vaihdettua etuakselin, vaihteiston ja keskitasauspyörästön öljyt, peräöljyn vaihdettu aiemmin. Vaihteistoon laitoin lievän ylitäytön n. 2.1L yhteensä. Ilmeisesti siellä jo vahinkoa tapahtunut kun 4. Vaihde rusahtaa vaihdettaessa. Välikaasun kanssa kun vaihtaa niin ei rutise. Lisäksi huomasin että keskitasauspyörästön/jakolaatikon? Kannakepuslat revenneet. Auto täryyttää tosi reilusti 80km/h ylöspäin. Myös etu ja takakardaanien liu'uissa pikku välys ja varmasti ristikoissakin pikkusen. Näitä pitänee parsia kun kerkeää.

Ja jta, laittelin loput alipaineletkut uudet ja tulppailin ohjeidesi mukaan.

Nyt 100km lenkin ajoin ja otin tulpat irti, ei hyvälle näytä
1000019807.jpg
Kaikki tulpat saman näköisiä, eli laihalla käy. Onko tossa ozonessa säätöruuvi sinne kierrospuolelle vai onko ainoa vaihtoehto isontaa suuttimia?

Mikä säätöruuvi on tämä? Kyseinen ruuvi alle 0,5 kierrosta auki.
1000019811.jpg
Entä tämä ruuvi?
1000019812.jpg
Lisäksi huomasin että virranjakajan kannen kiinnitysklipsu oli löystynyt ja kansi liikkui muutaman millin, kiinnikkeet tiukattu.
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo ekan kuvan säätö on yleensä tulpattu näkymättömiin. Ei tietoa mikä tarkoitus tuolla on. Jos en ihan väärin muista niin tuo on ollut pohjassa kaikissa missä tuo on ollut esillä ja samoiten niissä mitkä olen purkanut.

Tuo toisen kuvan ruuvi on taas kakkos kurkun tk-suutin. Pitää olla pohjassa ettei vedä ilmoja. Tätä kuvaa kun kattoo niin kaasuttimen jalka näyttää kyllä todella kierolta vieläkin. Näitä on suoristeltu hiomalla puupalikkaan tai muuhun tasaiseen pintaan kiinnitetyllä hiomapaperilla.

Kierrospuolelle ei ole säätöön muuta keinoa kuin suuttimia vaihdella. Pintakaasu ajoa saa aika hyvin säädettyä tuolla ykkösen tk-suuttimella. Ite kun tuota samaista kaasaria säädin kanttikselle (1500 moottori) laajakaistan avulla niin hyvä koko löytyi talveksi pari pykälää isommasta (muistaakseni 60 ja kesäksi 55). Puolikaasuun vaikuttaa ykkösen pääsuutin.

Kakkoskurkun tk-suutin vaikuttaa siinä vaiheessa kun lähtee kakkoskurkku aukeaan eli jos tuossa vaiheessa nykäisee niin tuota isontaa pykälällä tai parilla.
Näitä isoja tk-suuttimia on vaikea löytää sopivia niin piti hommata sopivia poranteriä millä isonnin suuttimen. Pienet tk-suuttimet löytyy suoraan weberin merkin alta samoiten kuin pää- ja ilmasuuttimet. Näitä löytyy helposti ja ovat kohtuu hintasia.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Henu
Viestit: 18
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Joo näin pähkäilinkin asiaa, kuvat ovat otettu kaasuttimesta ihan ensimmäisellä kerralla kun sen avasin, en siis tuossa vaiheessa ollu vielä suoristanut laippaa lainkaan. Pitää varmasti taas kerran irroittaa ja koittaa hioa se.

Pakko myöntää oma tietämättömyys, en ole irroittanut kummankaan kurkun tk-suuttimia tuosta kaasarista ikinä, voi olla myös likaa siellä. Missäs ykkösen tk-suutin sijaitsee? Vanhemman mallin kaasarissa se taitaa olla kiihdytyspumpun vasemmalla puolella, mutta tuossa siinä kohdalla on se tyhjäkäynnin säätösolenoidi. Auto ei tällä hetkellä nykäise mielestäni vaikka kaasun survaisee pohjiin🤔

Pitänee nyt ensihätään koittaa porata ykkösen pääsuutin 1,2mm terällä ja koittaa ajaa, putsaan ja tarkastan vielä tuo tk-suuttimet ja poraan tarvittaessa.

Pelottaa ihan liikaa että taas vettiili palaa kun vasta kansi laitettu vimpan päälle😬
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
jarkoc
Viestit: 39
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Näissä taitaa kaasutin mallista riippuen olla tuo sähkösolenoidi tai pelkkä mekaaninen suutin, mutta samaa asiaa hoitavat.
Aika isonnäköinen rako tuossa 2 kurkun alipainekellossakin vai onko sen ilmakanava tukittu nyt kun muutit mekaaniseksi.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Vastaa Viestiin