Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Enpä muista niitä enää tarkasti. En saanu mitään lappua mukaan. HC oli viiden-kuudenkymmenen luokkaa. C02 huiteli 10-14 seutuvilla. Ja se yks arvo pysyi nollassa ja siitä asentaja sanoi että sekin saisi vähän nousta. Lambdan toiminnan sanoi sekottavan juurikin tuo liika
happi. Sanoi että tyhjäkäynnillä niinkin menis mutta
kierroksilla lähtee nousuun. Täytyy tutkia sprayllä tuokin
imusarjan tiiveys. Yli puolen tunnin koitti taistella sen
kans niin siinä kävi monenlaista lukemaa näytöllä.
happi. Sanoi että tyhjäkäynnillä niinkin menis mutta
kierroksilla lähtee nousuun. Täytyy tutkia sprayllä tuokin
imusarjan tiiveys. Yli puolen tunnin koitti taistella sen
kans niin siinä kävi monenlaista lukemaa näytöllä.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Co2 arvolla ei ole merkitystä, vaan se CO on nyt oltava alle 0,3 korotetulla pyörintänopeudella. mutta kuitenkaan HC ei saa nousta yli sadan. Siis aina tärkeitä arvoja ovat HC ja CO, lambda arvo tulee kohdalle jos CO on kohdalla. Jäännöshappea O2 ei saa olla paljoa koska se sekoitta lambda-arvon joka on laskennallinen arvo. Pakoputki tulee olla tiivis ja pakokaasuimuri pitää sammuttaa joskus kun mittaa.
Joskus tuon korotetun pyörintänopeuden mittaamiseen auttaa kun pitää kierrokset siellä neljässä tonnissa ja siitä laskee kahteentuhanteen niin hetkellisesti näyttää OK ja saa lapun tulostettua. Tämä siis jos ollaan lähellä oikeita arvoja.
Joskus tuon korotetun pyörintänopeuden mittaamiseen auttaa kun pitää kierrokset siellä neljässä tonnissa ja siitä laskee kahteentuhanteen niin hetkellisesti näyttää OK ja saa lapun tulostettua. Tämä siis jos ollaan lähellä oikeita arvoja.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Harmi kun en tajunnut ottaa valokuvaa facomin näytöstä.Olis jääny itselle lukemia muistiin.Siinä kävi toinenkin asentaja seuraamassa säätöä
ja hänkin sanoi ettei ole kaukana.Lambda-arvoa väläytteli välillä ja se oli yli 1.1.Se HC arvo oli hyvä ja kelpasi.Tuo CO on nyt varmaankin pielessä
mutta en muista mitä se oli.Mietin tuotakin hiilipönttöä että mitä se voi tehdä jos niistäkin suuntaventtiileistä joku on jumissa eikä toimi oikein.
Silloin kun se aikasempi koho oli liian painava niin muistan että irrotin käydessä sen kohokammion tuuletusletkun kaasuttimen päästä ja
auto sammui heti.Tankissa on bensaa noin kolmasosa ja siitä suunnilleen puolet on RE85 etanolia että HC arvo voi siksikin olla niin hyvä.
Asentaja mietti sitä ruokinnan lisäystä että jos se vähentäis happea mutta kun kohokin on säädetty 34 milliin ja suutin kärjet on 80 ja 100 niin
voiko tuosta lisätä muuten kun bensanpintaa nostamalla ja siitä voi tulla uusi ongelma kun aikasemminkin tiputteli tippoina bensaa kurkkuihin,
tosin siihenkin vaikuttaa heti se että jos alipaineletkut on väärin.Letkut on nyt Degenin ohjeitten mukaan laitettu ja ei tiputtele kurkkuihin liikaa.
Seosneulan avaaminen reilusti lisäsi kierroksia ja asentajan mukaan kävi rikkaammalla.Ahdisti kyllä aikasemmin käyntiä kun kiristi lähemmäs
pohjaa,ellei nyt ole sitten vioittunut tiiviste tai neulan kärki kun sitä on väännelty.Joku kertoi täällä jossain että tuo neula pitäisi olla auki
3-4 kierrosta että solenoidi säätää seoksen oikein mutta kun tässäkin on se toinen solenoidi rikki ja auki koko alueeltaan kun kärki puuttuu.
ja hänkin sanoi ettei ole kaukana.Lambda-arvoa väläytteli välillä ja se oli yli 1.1.Se HC arvo oli hyvä ja kelpasi.Tuo CO on nyt varmaankin pielessä
mutta en muista mitä se oli.Mietin tuotakin hiilipönttöä että mitä se voi tehdä jos niistäkin suuntaventtiileistä joku on jumissa eikä toimi oikein.
Silloin kun se aikasempi koho oli liian painava niin muistan että irrotin käydessä sen kohokammion tuuletusletkun kaasuttimen päästä ja
auto sammui heti.Tankissa on bensaa noin kolmasosa ja siitä suunnilleen puolet on RE85 etanolia että HC arvo voi siksikin olla niin hyvä.
Asentaja mietti sitä ruokinnan lisäystä että jos se vähentäis happea mutta kun kohokin on säädetty 34 milliin ja suutin kärjet on 80 ja 100 niin
voiko tuosta lisätä muuten kun bensanpintaa nostamalla ja siitä voi tulla uusi ongelma kun aikasemminkin tiputteli tippoina bensaa kurkkuihin,
tosin siihenkin vaikuttaa heti se että jos alipaineletkut on väärin.Letkut on nyt Degenin ohjeitten mukaan laitettu ja ei tiputtele kurkkuihin liikaa.
Seosneulan avaaminen reilusti lisäsi kierroksia ja asentajan mukaan kävi rikkaammalla.Ahdisti kyllä aikasemmin käyntiä kun kiristi lähemmäs
pohjaa,ellei nyt ole sitten vioittunut tiiviste tai neulan kärki kun sitä on väännelty.Joku kertoi täällä jossain että tuo neula pitäisi olla auki
3-4 kierrosta että solenoidi säätää seoksen oikein mutta kun tässäkin on se toinen solenoidi rikki ja auki koko alueeltaan kun kärki puuttuu.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Pakoputken päätä ahdistettiin paperitukolla ja arvoihin se ei vaikuttanut mitenkään niin pakoputki ei kai repinyt ilmaa väliltä.Jäännöshappi oli
jo aikasemminkin 1 ettei kai liian suuri arvo.
jo aikasemminkin 1 ettei kai liian suuri arvo.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Niin ja vielä se että ulkona mitattiin ettei imuri tässä häirinnyt mitenkään.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Vielä tämäkin tuli mieleen että luin noita usein kysyttyjä kysymyksiä.Siellä RTJN65 neuvoo kohdassa 4.5 että kaasuttimen kakkoskurkku voi olla
väljä ja vuotaa.Vaikuttaako tuo matalilla kierroksilla koska testissähän kakkonen ei aukea vielä noilla kierroksilla? Esim. youtube videoissa on
neuvottu niitä läppiä säätämään auki noin millin verran jollakin poranterällä altapäin.Tuossa meidän autossa kuuluu melkoinen kohina tyhjäkäynnillä kaasuttimen kurkusta mutta ei kuitenkaan tippase.Ajattelin että voiko se repiä ilmoja kakkoskurkun kautta.Joissakin tilanteissa se kastelee kakkosen
läppää bensalla mutta kuitenkin kuivaa pois eikä tee sitä koko ajan.Jos nuo testilaitteet ovat niin tarkkoja niin alkaatuntua ettei siellä saa olla
mitään virheliikettä etteikö se sotke päästöarvoja.
väljä ja vuotaa.Vaikuttaako tuo matalilla kierroksilla koska testissähän kakkonen ei aukea vielä noilla kierroksilla? Esim. youtube videoissa on
neuvottu niitä läppiä säätämään auki noin millin verran jollakin poranterällä altapäin.Tuossa meidän autossa kuuluu melkoinen kohina tyhjäkäynnillä kaasuttimen kurkusta mutta ei kuitenkaan tippase.Ajattelin että voiko se repiä ilmoja kakkoskurkun kautta.Joissakin tilanteissa se kastelee kakkosen
läppää bensalla mutta kuitenkin kuivaa pois eikä tee sitä koko ajan.Jos nuo testilaitteet ovat niin tarkkoja niin alkaatuntua ettei siellä saa olla
mitään virheliikettä etteikö se sotke päästöarvoja.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Elikkä jos CO on liian pieni niin silloin lambda on liian iso. Ja jos nyt polttoaineena liikaa etanolia niin silloin ei saa lambdaa kohdalle kun co ei nouse. Jos kerran se happi näytti yhtä.artsi 569 kirjoitti: ↑12.4.2024 8:23Lambda-arvoa väläytteli välillä ja se oli yli 1.1.Se HC arvo oli hyvä ja kelpasi. Tuo CO on nyt varmaankin pielessä...
Tankissa on bensaa noin kolmasosa ja siitä suunnilleen puolet on RE85 etanolia että HC arvo voi siksikin olla niin hyvä.
Asentaja mietti sitä ruokinnan lisäystä että jos se vähentäisi happea
Joskus omaa (8v 110) testasin että puolet etanolia niin happi ja lamda aivan liian isoja mutta co oli nolla ja hc jotain 20. Elikkä ehjäkään auto ei antanut katsastuskelpoista päästölappua väärällä polttoaineella.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Taisi se suurin vikakin lopulta löytyä. Imusarja vuotaa ja kaasuttimen alalaippa. Suihkuttelin pilottipurkin sinne ja breakliinillä näytti myös ihan selvästi vuotavan. Pikkusen vuoti myös ylemmän solenoidin juuri. Nuo täytyy saada
kuntoon ja sitten uuteen testiin. Tiedä vaikka kelpaisi nyt kun viimeksi asentajat sano että lähellä olis jo.
kuntoon ja sitten uuteen testiin. Tiedä vaikka kelpaisi nyt kun viimeksi asentajat sano että lähellä olis jo.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Ja tulpat oli nyt puhtaat,polttaa paremmin.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
En suosittele ajamaan noin etanolipitoisella polttoaineella. Se voi turmella kohon melko nopeasti. Mie kokeilin kerran 40 prosenttista etanoliseosta ja 120 kilometrin jälkeen kohosta tuli uppotukki.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Oli tarkoitus saada leimalle kelpoinen päästötulos
mutta eipä sittenkään vielä onnistunut. Sain tänään tuurilla imu/pakosarjan tiivisteen paikallisesta tarvikeliikkeestä,pitäis olla sopiva. Tulpat oli kyllä puhdistunut. Ilmavuodot täytyy saada pois ennen seuraavaa päästötestiä. En olis uskonut että moottori
noinkin hyvin käy vaikka saumat vuotaa.
mutta eipä sittenkään vielä onnistunut. Sain tänään tuurilla imu/pakosarjan tiivisteen paikallisesta tarvikeliikkeestä,pitäis olla sopiva. Tulpat oli kyllä puhdistunut. Ilmavuodot täytyy saada pois ennen seuraavaa päästötestiä. En olis uskonut että moottori
noinkin hyvin käy vaikka saumat vuotaa.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Kummin päin tuo Econ-mittari on tarkoitettu toimivaksi. Laitoin letkut tässä samarassa degenin ohjeella ja nyt mittari toimii niin että tyhjäkäynnillä menee pohjaan ja kierroksilla menee kohti keltaista aluetta. Kun alipaine lisääntyy niin mittari menee kohti keltaista aluetta,onko oikein nyt vai pitäisikö toimia juuri toisinpäin?
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Tarkennus: samarassa keltainen alue vasemmalla ja muu alue harmaata oikealle päin. Vähän koomista kun painaa kaasua niin mittari lähtee laskemaan pohjasta alkuun päin.
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
Onko mittarin letku varmasti suoraan kiinni imusarjassa, ettei se ole jonkin venttiilin takana?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot
On se. Imusarjalta menee T-haaraan josta toinen letku täystehotunnistimelle ja toisesta päästä economy mittarille ja hiilipöntölle. Tuossa päässä toinen haarotus tietenkin. Jos taas ottaa alipaineen kaasuttimelta niin
mittari toimii toisinpäin,loogisemmin mutta verkalleen.
mittari toimii toisinpäin,loogisemmin mutta verkalleen.