VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Henu
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Joo ku on tosiaan vanha kuva, kanava tukittu alipainehärvelistä👍eli ykkösessä ei välttämättä olisi tk-suutinta koska solenoidin? Vai voiko se olla sen solenoidin takana?
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
jarkoc
Viestit: 39
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

tuossa on siis tämmöi https://www.lada.shop/en/2103-1107420.html

Siinä voi olla myös tämmöinen https://www.lada.shop/en/2107-1107327.html

ja molemmissa on tämmöinen https://www.lada.shop/en/2103-1107422.html
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Ana
Viestit: 220
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Ana »

On myös olemassa toinenkin vaihtoehto tohon rassailuun, mulla olis uusi 32/36 dgw Weber 250.- vapaasti käteisellä Pornaisista :D
Henu
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Kaasutin tänään taas purettu osittain ja taas vähän parempi käsitys toiminnasta ehkä, ne hukassa olleet tk-suuttimetkin löysin🙈Repullinen tilattu nyt vaihtosuuttimia ja säätö alkaa jahka saapuvat.

Olen Ana yhteydessä jos en tuota alkuperäistä saa pelaa nii hierotaan kauppaa dgv:stä😀
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Henu
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Noniin pikku päivitystä tännekki. Tällä viikolla saapui suuttimet ja tänään vielä tsekkasin pari perusjuttua ennen kun alan niitä vaihteleen. Ekaksi katsoin bensapumpun likaantumisen varalta, kaikki ok, ei roskia. Lisäksi lisäsin vielä toisen bensasuodattimen ennen pumppua

Kas näin
1000020310.jpg
1000020311.jpg
Sitten tuli sellainenkin mieleen että voineeko laihalla pyöriminen johtua väärästä ajoituksesta jakopäässä🤔 tuumasta toimeen venttiilikoppaa irti, ketju oli tosiaan "hiukan" venynyt kun sitä kansiremontin yhteydessä tutkailin, mutta päätin mennä samalla kun ei uutta ollut käsillä heti. Nokka-akselin ajoitus on karkeasti 0,5-1 hampaan edellä merkistä venymästä johtuen. Hammaspyörän merkki osuu hampaiden väliin ns. Monttuun kun taas vastamerkki osoittaa nyt suoraan edellisen hampaan piikkiin. Ajattelin kasausvaiheessa että näin pieni muutos ajoituksessa ei voisi vaikuttaa radikaalisti. Olinko väärässä, johtuuko laihan seoksen kanssa ripulointi tästä vai mitä olette mieltä? Entä vaikuttaisiko/kannataisiko kokeilla hyppäyttää jakoa hammas toiseen suuntaan kokeeksi?
1000020316.jpg
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
KFH-893
Viestit: 82
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

ei muutako touhutkaa ja loppujen lopuksi se weeperi ,ku kukaan kuitewnkaan usko!
Henu
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Taasen kerran lisää värkkäilty autoa, ykköskurkun suutin vaihdetti 125 ja todettu että sinne toision tk-suuttimeksi vaihdettu joku vähintäänkin reilun kokoinen (isompi kuin 70). Yllättäen ryssin sen ykkösen tk-suuttimen tilauksen ja postissa saapui weberin vastaava, joka huomattavasti pienempi kooltaan fyysisesti🙈porasin sitten sen noin 50-55 kokoon. Noh ei siinä, koeajoa tehty ja mikään ei ole muuttunut, bensakin meinasi vallan loppuatestilenkillä (70km)😅sytytysennakkoa testailtu vaihdella välillä 3-10 astetta, ei tunnu vaikuttavan vetoon merkittävästi.

Sellainen asia ihmetyttää, että bensapumpun putsimisen ja suodattimen asennuksen jälkeen ei suodattimeen juuri jää bensaa seisomaan😯auto käynnistyy hienosti ja toimii ajossa kuten ennenkin (laihalla) mutta suodattimet näyttää käytännössä lähes tyhjille. Voiko tämä ongelma juontaa juurensa tankkiin? Onko siellä komponentteja jotka tukkeutuessaan aiheuttais myös tuon yläkuerrosten tehottomuuden ja laihalla pyörimisen?

Apuja kaivataan toverit hyvät😀
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1885
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mä joskus säädin laajakaistalambdalla omaa takapotkua, jossa 1600 moottori.
Oon kirjoittanu että bensapinta 7,5mm.
ykköskurkun pääsuutin 115
kakkoskurkun pääsuutin 160
ykköskurkun ilmasuutin 170
kakkoskurkun ilmasuutin 165

Mun mielestä sulla on turha toi pumpun ja kaasarin välinen bensansuodatin, kun aikasempi suodatinhan jo kerää roskat pois, mutta ei tuonkaan pitäs toimintaan vaikuttaa.

Nivat on monesti aika huonolla huollolla, että voiko olla vaan moottori loppu, ja siksi ei kulje? mutta ei kai sen laihalla pitäisi silti käydä, joskin tuo tulppien värin tuijottaminen kai aika arpapeliä, jos olen oikein ymmärtänyt nykybensalla?

se kaasutinkin kyllä kai voisi olla vielä tukossa/rikki/väljä tms.

Se jakaja kanssa voisi aiheuttaa ettei oikein jaksa kulkea, mutta ei kai se silloin kävisi laihalla? joten siskikin vähän epäilen että käykö oikeasti laihalla vai ei.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Henu
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Täytynee koittaa sit varmaan sen Lambdan kanssa katella jos saan kaverilta lainaan. Autohan vetää hienosti sinne 90-100km/h asti, mutta sieltä lopusta uupuu vähän jotain🤔kyllä tämä tästä iloksi muuttuu pikku muutoksilla, ehkä olisi järkevää laittaa se Weber ja kärjetön sytkä niin sais kulutustakin hiukan alaspäin😀
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1885
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Se kärjetön jakaja ei ainakaan huono vaihtoehto ole. Kaasarina nyt voi käyttää ozonia tai weberiä. Kunhan vaan on ehjä ja säädöissään. Tänäpäivänä varmaan weberin saa helpommin kuin uuden ozonin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
KFH-893
Viestit: 82
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Joo,usein läppäakselit väljistyy,mie itte oon noihin webereihin laittaut kuulamlaakerit,välys hävinnyt ja päästöt ok,lada ei ole ainoa merkki mihin olen noita asentanut,sovitus ei ole ollut ongelma,ku olen konepajalla töissä,missä vapaa ajalla noita adapreita oon väsäillyt,mm VW polom1.3 saa paljon toiminta varmuutta ja tehoa tuolla kokoonpanolla??
Henu
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Noniin, päivitystä vähän tännekin. Kärjetön jakaja löysi tänään paikkansa ja olihan oma hommansa. Oli tehtaalta jäänyt aika törkyseen kuntoon uuden jakajan boori, sai ihan huolella viilata😡loppu hyvin, kaikki hyvin ja kikkareet paikallaan. FMI 1.4 pakoputkessa kiinni tutulta lainassa, pikku ajopätkän perusteella kone EI käy laihalla, vaan päin vastoin pikkusen rikkaalla😄kyseinen mittarihan ei ole kovin tarkalla asteikolla varustettu, mutta riittävä, ohessa kuva.
1000021169.jpg
Valot pyörii tuolla toisiksi viimeisessä vihreässä pallossa lämpimällä moottorilla. Ehkä napsun laihemmalle vois koittaa säätää nii polttoainetalous pysyis kohtuullisena, jos se tällä autolla on mahdollista😅huomenna lisää testailua.
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Henu
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Ja taas takapakkia projektissa...aamusta menin testaa auton käyntiinlähdön kylmänä uudella jakajalla ja ihmettelin kun lähti huonommin käyntiin kuin aiemmin. Pikku tutkailun jälkeen totesin että kassuttimen paperi-bakeliitti-paperi tiiviste (läppärungon ja kaasuttajan välissä) jonka hiljattain vaihdoin oli sulanut ja tursunnut sinne läpän tukkeeksi osittain. Onko muilla ollut vastaavaa ja mistähän lie johtuu? Sytkää säätäessä kävi kerran humahdus putsarikotelossa kun antoi varmaan kipinän imuventtiili auki, olisiko voinut siitä ottaa noin itseensä?
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1885
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Laatuvaihtelua nykyään kaikissa osissa ja ihan normaalia ettei kaasarin tiivisteet kestä bensaa.
Mulla combissa sama vika että ei oikein kulje kun käy niin rikkaalla.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Henu
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Entäs ootteko laittanu sinne pelkkää paperitiivistettä vai onko pakko olla tuo bakeliitti välissä?
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Vastaa Viestiin