VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Ilmanputsarillekkin piti jonkinlainen tuki tehdä ettei ole täysin tuon keskitelineen varassa. Sattui olemaan sopiva palanen vanhaa Ladan helmapeltiä niin ei tarvinnut lähteä ostaan paksumpaa peltiä niin siitä sai leikottua kiinnikkeen. Siihen sitten lattaraudan pätkä kiinni hitsaten ja tuo sitten venttiilikopan prikkaan kiinni. Paikkahan nyt ei optimaalisin putsarille ole mutta ei tuossa oikein muuallakaan tilaa ole.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10440
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllähän nuo on hienoja ja hyviä kun tehdään oikeat kiinnikkeet. Yllättävän usein näissä on vain muutamia nippusiteitä..
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Aika usein tulee itelläkin oiottua tuolla että laitetaan vain "väliaikasesti" jollain patentilla kiinni. Senhän tietää miten väliaikaisia nuo on...

Tuossa jokin aika sitten saatiin laitettua loppuun tuo flex-fuel anturi eli johdot ja letkutkin kiinni.

Kuva Kuva Kuva

Ja menihän se ilta autossa tinaamiseksi... Kun tinattiin anturinjohdot megan liittimiin kiinni.

Kuva Kuva

Tuon jälkeen piti alkaa selvitteleen mittariston takaa sähköjä kun tuolloin monta vuotta sitten vedin uusia johtoja mittaristoa varten niin eihän noita enää muistanut että mikä johto on mikä. Samalla tuossa teki välijohdon mittariston ja auton johtosarjojen väliin ja muokkasi auton puolelta johdot sopivaksi.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Myöskin mittaristo tuli kasattua ja vielä pitää loput sähköt tuolle tehdä.

Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Jos muutama hipistelykuva tähän väliin.

Jollain oli näköjään unohtunut kumilimppuun vielä pantakin paikoilleen.
Kuva

Osille uutta väriä.
Kuva

Akulle uusi maajohto.
Kuva Kuva

Öljytikusta oli kumi vuosien varrella jo kovettunut eikä juurikaan enää pitänyt tikkua paikoillaan niin vaihdettiin sekin,
Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pakoputkikin luonnollisesti meni lähes kokonaan uusiksi. Ei ollu istuvuus alkukäyrässä paras mahdollinen niin piti katkaista ja hitsata oikeaan asentoon jotta vaihteiston kupeeseen tuleva kiinnike osuu oikeaan paikkaan ja samalla katti istuu suunnilleen omalle paikalleen. Aikaisemminhan vaihdoin kattiin lähtöpuolenkin 2" putkelle sopivaksi niin siitä sai hakemalla hakea että mitä reittiä lähdetään putkea viemään. Melkein tuo alkuperäiselle paikalleen menee mutta pitää käsijarruvajerin kiinnikettä muokata että vaijeri kulkeekin putken ylitse eikä ali kuten normaalisti.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Takapönttö pitää vielä käydä hakeen uusi kun suunnitelmilla on tapana muuttua toteutuksen aikana. Ei saanukkaan noita jo ostettuja vaimentimia sopimaan niinkuin alunperin suunnittelin. Kunhan saa tuon takapöntön haettua niin saa sitten asemoitua tuon putken lopulliseen paikkaansa ja tehtyä kiinnikkeet niin saa hitsata palikat kiinni.

Sivujuonteena kun nyt ollut vähän muuta puuhaa tässä välillä kun pitäny pösön alumiinivanteet vetää väriin niin saa käydä laitattaan uudet kumit vanteille. Nuo kun saa kokonaan valmiiksi niin pääsee taas jatkaa noiden sähköjen tekoa.
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Mittaristokin saatu jo käytettyä paikoillaan kun saatiin sen sähköt tehdyksi. Joutui vain käyttään vielä tuon uudelleen pois kun oli kaksi johtoa mennyt väärin liitinkoteloon ja niiden paikat piti vaihtaa päittäin. Oli menny latauksen merkkivalon ja öljynpaineen merkkivalon johdot nurinkurisesti. Samalla myöskin tinasin jarrunesteen varoitusvalon johdon piirilevyyn kun oli johto nitkunut melkein poikki. Nyt kun vielä värkkäisi tuon mittariston uudelleen paikoilleen.


Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Peilinlämmittimien katkasijalle vedin vielä samalla johdot kun on mittaristo pois. Katkasija tuli laitettua taustapeilin lähelle lisävalojen ja majakoiden katkasijan viereen. Katkasija on modattu takalasinlämmittimen katkasijasta kun luonnollisesti huonosti löytyy Ladan valikoimista sopivaa.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Sähköjen kanssa hommatkin edenny hyvin. Pääsääntöisesti kaikki pelannut vaikka muutoksia on tehty ja paljon. Vielä pitää laittaa töötille se oikosulkupala releen sijaan kun kuuluu vain rele napsuvan. Tähän kun on vaihdettu se lattasulakerasia niin tuonkin takia joutui pieniä muutoksia tekeen.

Päässy jo startilla pyöritteleen konettakin ilman moottorinohjausta. Alkaa jo hieman notkistuun kun saanu öljyn kiertään koneessa. Hieman kyllä säikäytti kun ei startilla pyörittäessä öljyvalo sammu mutta ulkoisen mittarin mukaan painetta kuitenkin on n. 0,8bar. Liekköhän tuo anturi kunnossa vaikka uusi onkin. Pitää vielä testailla toisella.

Akun kiinnitystä tuossa muokkasin nappis tyyliseksi. Akkutelineen toisella reunalla olikin jo valmis reikä ja toiselta reunalta kun nitkutti/löi pois sen alkuperäisen kiinnityspultin niin tuli sopiva kiinnityspaikka siihen.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Eipä ole ennen tullut vastaan että lämpöanturi kannessa vuotaisi nestettä läpi. Öljynpaineantureita samarassa meni useampikin jotka alkoi vuotamaan läpi mutta tosiaan tämä oli ensimmäinen vuotava lämpöanturi. Oli jostain syystä kierteen pohjalta mennyt anturi halki ja sieltä vuoti läpi.

Vähän kannan alapuolelta napsahtanut.
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pakoputkikin alkaa hakeen lopullista paikkaansa. Huomenna käydä vielä parit tarvikkeet hakemassa ja alkaa liimaileen osat kiinni ja tekeen putkenkannattimet.

Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Johonkin se aika vain katoaa ja tuntuu ettei mitään kerkeä tekemään mutta jotain pientä on saatu kuitenkin aikaseksi.

Katilta tuleva putki on hitsattu yhtenäiseksi ja putken kannattimiakin saatu suunniteltua. Takakannatin on alkuperäisen kaltainen minkä siirsin muutaman sentin sivummaksi jotta sattuu putki keskelle hiekkapellissä olevaa koloa. Putkenkiristimestä ja lattaraudasta sitten tein sopivan vastakappaleen tuolle. Takapöntön ympärille tein lattaraudasta pannan ja siihen hitsasin 10mm tangot kiinni mihin tulee sitten kumikannakkeet. Voi olla että tuota kontinpohjassa olevaa alkuperäistä kiinnikettä joutuu hieman vahvistaan tai sitten tekemään uuden kun tuntuu olevan vähän pehmeän tuntoinen.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Päivitelläänpä taas vähän ajantasalle tätäkin. Pakoputki saatiin joku aika sitten tehtyä valmiiksi. Takapöntölle tein kokonaan uudet kiinnikkeet kun oli vanhat sen verran heiveröisen oloiset kun oli jo päässyt ruoste niitä nakertaan. Vanhat pois leikaten ja lattaraudasta vääntelin uudet niin eiköhän nuo jokusen vuoden mene.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Väriä pintaan.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Putken asentelua
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pari ruostereikääkin löytyi. Helpolla selviää tämän suhteen kun ainakaan muualta en saanut meisseliä läpi meneen kuin kuskin puolen helman takapäädystä ja varapyöräkotelon sivusta. Toki pintaruosteita löytyy ja muutama sellainen kohta että ei enää kauaa mene kun reikä tulee jos ei nyt sitä ota kiinni.

Kuva Kuva

Ja ärsyttävästi jäähdytin oli alkanut noppaseen toisesta alakulmasta niin joutui sen tinaileen. Oli pieni ratkeama tullut tinaukseen ilmeisesti siitä syystä kun tuo aikoinaan pyöri milloin missäkin säilytyksessä. Pieni huokonen jäi tinaukseen josta jäi vielä vähän hikoileen niin paikkasin sen kemiallisella metallilla. Melkein kilon laitoin painetta jäähdytysjärjestelmään eikä tuon jälkeen enää vuotanut joten uskaltaisin luottaa että korjaus onnistui. Samoilla paineistuksilla löytyi myös pari löysälle jäänyttä klemmaria. Tuhautin vielä uudelleen väriä pintaan kun tässä vuosien varrella oli muutamista kohdista maali lähtenyt irti.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Jonkun verran joutunut vielä muokkaan moottorinohjauksen sähköjä kun Lada käyttää 12V nopeusanturin signaalissa ja megaruutta haluaisi ohjeen mukaiseen paikkaan laitettuna 5V niin piti vaihtaa tuo johto eri pinniin. Ei mitenkään mukavaa ole tuolla vänkärin jalkatilassa lampun kera tuhertaa ja tinailla. Varsinkaan kun auto on nosturilla siten ettei pääse vänkärin oven kautta tekeen. Josko nyt ei enää tarvitsisi noihin puuttua.

Ja kun nyt on tuolla jalkotiloissa ryömitty niin vaihtelin samalla jarru- ja kytkinpolkimille uudet kumit.
Kuva Kuva

Vaihdoin vielä varmuuden vuoksi auton alta bensaletkut kun en muista että oliko nuokin bilteman letkua jotka ei etanolia kestäneet sitä vähääkään. Olihan nuo jo vähän kovettuneetkin.

Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4430
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kun tuo jäähdyttimen vuoto saatiin tukituksi niin uskalsi pohjapanssarinkin askarrella paikoilleen. Tuossakun kun on alunperin useammanlaista ruuvia ja osa niistäkään ei enää pitänyt niin laitoin 6mm niittimutterit kiinnityskohtiin niin ei tarvitse enää kuin yhden työkalun noiden avaamiseen.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Myöskin väkersin öljypohjan päälle tulevan panssarin paikoilleen niittimuttereilla ja moottoripalkissa oleviin vakio paikkoihin kun tuossa oli kierteet vielä kunnossa. Ja kun osat oli vielä irti niin samalla niihinkin vielä uutta maalia pintaan niin edes hetken näyttävät hyviltä ja muutenkin tuolta alta enimmät ruosteet pois ja maalia ja spraymassaa suojaksi.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Vastaa Viestiin