FSO Polonez 1.5 SLE -1988

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2014
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

FSO Polonez 1.5 SLE -1988

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ei ei ei, en taas tajua mikä pahuksen kuume iski, mutta Puolan kurjimus tuli jokin aika sitten ostettua. Paperit vielä tekemättä, joten en vielä tiedä kuin että näyttää ehjältä ja on väriltään punainen. 70802km matkamittarissa, joko ekalla tai tokalla kierroksella.

No kokeiltaessa ei tullut kipinää, mutta nyt toisella sytkäboksilla alkoi toimimaan. Sitä ennen vaihtelin varulta tulpanjohdot ja puolan.
Jarrupääsylinteri jumissa mutta Ladan pääsylinterin kuulemma pitäisi käydä suoraan, kun sellaisia helpommin saatavilla.
Sisusta homeessa mutta näyttää kaikinpuolin ehjältä. Ovissa ruostetta ja kylkilistat repsottaa, muuten yllättävänkin siisti maalipinnaltaan.
Jakohihnan ja joitain moottorin tiivisteitä ostin, kun on seissyt ties kuinka kauan ilmeisesti kuitenkin sisätiloissa kun ei ole haalistunut.

edit: ensirekisteröintipäivä on 21.1.1988 mutta auto on varusteista päätellen ilmeisesti 1987 vuosimallia.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2014
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Uutta bensaa tankkiin niin alkoi jo käymään muullakin kuin jarrukliinerillä, täyttöputki tietty vuotaa, että täyteen ei näköjään voi tankata. Kaveri putsas sulakkeet niin nyt toimii suurinosa sähköistäkin. mutta vilkut ja töötti ei vielä ainakaan toimi. Jarrupääsylinterikin alkoi liikkumaan ja jonkinlaiset jarrutkin löytyy.

Jakohihnan ja samalla tietty laturinhinan vaihdoin myös. 70805km ja 6.4.2025.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2014
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pikkuhiljaa edistyy.
Venttiilinsäätö tuli tarkastettua, kaikki oli säädöissään eli imu 0,2 ja pako 0,25.
Venttiilisäätö_b.jpg
Bensansuodattimenkin vaihdoin ja bensahan oli valkoista, eli pitää tankki putsata jossain vaiheessa. Ihmeen hyvin se silti toimii vaan tukkii kyllä kaasarin varmsti ennen pitkää.

Kaasutin joku puolalainen weber.
kaasutin.jpg
Parkkivalotkin sain toimimaan kun vähän liitoksia ränkkäsi, samoin hätävilkutkin melkein joka kulmassa mutta vasemmalle vilkutus on ja pysyy mykkänä. Pitää kokeilla, josko Ladan viiksipaketti kävisi paikalleen edes sen verran että voisi kokeilla että onko vika siinä vai jossain releessä.
Keula.jpg
Ohjaamo.jpg
1,5 SLE _b.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2014
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Siitä on jo aikaa kun raotin mittaristoa sen verran että pääsin vilkkureleeseen käsiksi. Samanlainen puikula kuin nappiksissakin. En tehnyt muuta kuin vähän heiluttelin abikoja ja taisin yhtä abikoa vähän puristaa tiukemmalle. No yhtäkaikki silloin vasemmalle vilkutus alkoi toimia mutta ei se enää hetkeen olekaan toiminut. Oikeanpuolen etuvilkun vaihdoin myös uuteen kun vanha oli hapettunut sen verran pahasti ettei virta kulkenut läpi. Hätävilkut tuikkii nyt joka paikassa, että ainoastaan tuo vasemmalle vilkutus temppuilee. Rekisterikilven valotkin oli rikki, joten ne tuli ostettua uudet. Mukavan hyvin tuntuu löytävän näihinkin uutta osaa ihan Suomesta alan harrastajilta. Mutta jäi noiden kilvenvalojenkin asennus puolitiehen kun se takakumilista on niin hapertunut missä ne valot on kiinni, että vaatii jotain pikkupatenttia kiinnitykseen.

Polonezin vanteitakin ostin 5kpl, ja niihin jotkut kiinankumit, kun on näemmä renkaiden hinnat noussut siitä mitä viimeksi olen ostellut. No yksi rengas tyhjeni jo päivässä, kun siinä oli kuulemma melkoisen ruosteinen vanne että oli vähän tiedossakin että saattaa vuotaa. Ihmeteltävä sitten kun saa katsastettua että laittaako sisärenkaan vai etsiikö parempia vanteita. Maalattavakin nuo vanteet pitää jossain vaiheessa, kun on niin kurjassa kunnossa. Renkaita vaihtaessa kokeeksi avasin jarrujen ilmausruuvit ja nehän aukesikin nätisti joka pyörässä. Takapiiri vuotaa jostain tyhjäksi eli ainakin takajarruremppaa on tiedossa niin käyttöjarrupuolella kuin käsijarrussakin, kun tässä tietty tyhmästi levyt takanakin. Muuten kyllä nopealla vilkaisulla pohja ja nivelet näytti ihan ehjiltä. Pakoputkikin taitaa olla vain kannakekumeista irti mutta muuten ehjä.

Sen vähän mitä on päässyt ajelemaan niin toimii melkolailla hyvin mutta sitten jossain vaiheessa kun lämmöt nousee johonkin 90 asteeseen niin saattaa alkaa sammuilemaan, mutta pieni odottelu auttaa. En tiedä kiehuisiko bensa vai alkaako kipinä hukkumaan. Tyhjensin tankinkin, kun tyhjennysproppu aukesi helposti. Puhdasta bensaa sieltä tuli ja aikalailla se määrä mitä sinne itse olen kaatanutkin. Kaadoin kuitenkin uutta mutta ainakaan se ei tuohon sammuiluun auttanut, joten pitänee kaasari putsata seuraavaksi, kun eipä ainakaan kiihdytyspumppukaan näyttänyt ruikkivan kunnolla.

Meinasin vielä näprätä bensamittarinkin toimimaan kun tankkiin näytti pääsevän varapyöräkotelon kautta käsiksi, mutta eipä halunnutkaan anturin ruuvit lähteä auki vaan kivasti pari katkaisin niin lopetin sitten siihen. Täyttöputkikin vuotaa että pitää se tankki kuitenkin irrottaa niin porailee siinä samalla aunturin irti ja antureitakin kuulemma saa uusia jos on korjauskelvottomaksi mennyt.

Bensaletkutkin vaihdoin uusiin, paitsi paluulinjan, kun ei ollut 6mm letkua. Jarrutehostimen letku oli ladamaisen kangaspäällysteinen ja aika haperossa kunnossa mutta ei senkään vaihtaminen käyntiin vaikuttanut. Jännästi letku oli vain joku 10cm mittainen pätkä kun imusarja on moottorin vasemmalla puolella ihan siinä tehostimen alla.
Tuntuu että kaikki tässä autossa on moottorin vasemmalla puolella ahtaasti sullottuna ja niin tuntuu moni muukin korjauskohta paljon ahtaammalle kuin Ladassa, että ylettää kyllä kädellä kohteeseen mutta ei ole tilaa työskennellä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2014
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FSO Polonez 1.5 SLE -1988

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kaveri putsas kaasarin ja uudelleen kun laitettiin paikalleen ja vähän aikaa haettiin säätöjä niin huomattiin että bensapinta on liian matalalla ja siitä johtuu tuo puutuminen hetken ajelun jälkeen. Eka vaihdettiin vähän summanmutikassa bensapumppu, kun arveltiin että voisi johtua siitä. Ladan pumppu käy paikalleen ja saa samalla käsilipsuttimenkin niin kannatti jo senkin takia vaihtaa. No se ei käyntiin auttanut niin nostettiin silmämääräisesti bensapintaa ja sitten alkoi toimia entistä paremmin eikä enää hyytynyt bensan vähyyteen. Jotain törkyä irtoaa tankista kun kohokammion bensa oli valkoista ja suodatinkin valkoisen töhnän peitossa. Nyt laitettiin hetkeksi imemään kanisterista puhdasta bensaa.
kohokammio.jpg
Tuossa kuvassa näkee taas miten vaikeaa on tehdä säätöjä ladaan verrattuna. Kaasarin säätöruuvit on venakopan puolella ja niihinhän ei taida käsiksi päästä jos ilmansuodatinkotelo on paikallaan.

Virranjakajan käytin irti ja vaihdoin ehjän alipainekellon ja herkistelin jakajankin kun oli siitäkin ennakonsäätö jumissa. Jakajan säätömutterikin 17mm kokoa ja täpärästi mahtuu lenkkiavaimella käsiksi. Kaasarin muttereita varten piti rälläköidä 13mm kiintoavaintakin pienemmäksi että mahtuu muttereihin käsiksi.
Pahukseksi huomasin että toinenkin rengas oli tyhjentynyt. Pitää ottaa uazista renkaantäyttökompura tuon kyytiin niin saa täytellä.

No ihmettelinpä sitten vielä toimimatonta tööttiä. Töötin rele kyllä naksuu mutta ääntä ei kuulu. Etsin tööttejä mutta ei löytynyt, kunnes viisaammat kertoi että lokasuojien sisällä, eli lokarit varmaan otettava irti että niihin pääsee käsiksi. Onpa tosi kiva. Nyt kun osaisi sähköhommia niin paljon että näkisi että onko vain rele hapettunut ettei turhaan pura tööttejä esiin.

Jarrunestevuotoakin paikansin ja taakse menevä pitkä putkihan se vuotaa. Se sentään ainakin nopealla vilkaisulla näyttää mukavemmalta vaihtaa kuin Ladan pitkä putki, kun paineensäätöventtiilin luona on enemmän tilaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10458
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FSO Polonez 1.5 SLE -1988

Viesti Kirjoittaja pressa »

Flaiman kirjoitti: 31.5.2025 11:14 Nyt kun osaisi sähköhommia niin paljon että näkisi että onko vain rele hapettunut ettei turhaan pura tööttejä esiin.
Ota rele irti ja katso nastajärjestys. Kokeile sitten vähintään 20 wattisella testilampulla tuleeko sähköt nastaan 30. Jos ok niin sitten kokeile hyppyjohtoa välille 30 -> 87, nyt pitäisi töötit soida jos kunnossa. Jos sähköjä ei tule nastalle 30 niin sulakerasian ja sen välisten liitosten tutkintaa.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2014
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FSO Polonez 1.5 SLE -1988

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt sain vilkutkin pelaamaan, kun tarpeeksi suihkutti viiksipakettiin wd:tä. Ensin tietty purin mittariston taas irti ja käpälöin releitä. Mutta opinpa sen, että se aiemmin esillä ollut rele olikin hätävilkkujen rele ja vasta syvemmällä mittariston takana oli vilkkujen rele mutta eipä niissä mitään vikaa ollut, mutta on joku aiemmin jo vaihtanut vilkkureleen virtajohtoon abikon, että jotain vilkkuongelmaa on ennenkin ollut.
Sitten tuli vielä kokeiltua ladan viiksipakettia, sehän on muilta liittimiltään erilainen mutta vilkkujen liitin on sama eli sillä pystyi kokeilemaan että vika todellakin on viiksipaketissa ja sitten kun tarpeeksi ruikki wd:tä niin alkoi toimia.

Pitkää jarruputkea aloin vaihtamaan ja mitäs minä sanoin että helppo homma. :lol:
Vanha lähti helpohkosti pois ja tilaakin oli ihan riittävästi vaikka kardaanitunneli niin pieni onkin mutta niin on kyllä kardaanikin. Se on näköjään remontti kuin remontti niin lisätilaa saa kun ottaa ilmanputsarikotelon irti.

Jarruputki oli sopivasti joitain senttejä Ladan putkea lyhyempi, joten oli kätevä hommata Lada Expertiltä Ladan putki niin eipä ainakaan jää lyhyeksi.
Se ei vaan käy sellaisenaan paikalleen ja tässä vaiheessa alkoi homma mennä pieleen. Paineensäätimen päässä on sama nippa kuin Ladassa mutta vaikka pääsylinteri on sama kuin Ladassa, niin näissä on jostain ihmesyystä erillinen jakoliitin välissä, että osa jarruputkista lähteekin siitä eikä suoraan pääsylinteriltä. Ja siinä jakoliittimessä oli ensinnäkin kartiopää ja eri kierrekin. Ensin katsottiin ja ennenkaikkea oletettiin, että sehän on M10x1 mutta eihän se lähtenyt kierteelle ollenkaan vaikka kauan aikaa yritin. Onneksi yritin kiinnittää sitä päätä ensin enkä viimeisenä. Kokeilin vanhaa ja uutta nippaa jopa uazin kytkinsylinterin ilmausruuvin paikalle jossa tiesin olevan M10x1 kierre ja siihenhän ne tuntuivat menevän.
Mutta jakoliittimeen ei sopinut kuin vanha nippa.

Irroitettiin sitten lopulta koko jakoliitin irti, ja nipparasian luona sitten tajuttiin että se onkin tuumainen UNF 3/8-24 mikä vain sattuu olemaan tosi lähellä millikokoa, niin paksuuden kuin nousunkin osalta, että tuumainen menee jonkin matkaa milliseen reikään mutta päin vastoin ei mene ollenkaan kun millinen on hitusen isompi. Onneksi putkessa oli varaa lyhennellä ja vaihtaa oikea nippa ja lopulta se on nyt autossa paikallaan. Mutta ilmata en enää jaksanut joten saa nähä myöhemmin vuotaako liitoksista vai paukkuuko putket muualta poikki.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2014
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FSO Polonez 1.5 SLE -1988

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Meinasin että nyt voi koota mittariston muovit kun vilkut toimii, joten vaihdoin mittaristoon polttimot mutta eipä toimi enää merkkivalo, joten eipä kootakaan mittaristoa vielä.

Jarrut tuli ilmattua ja oikeenpuolen etu ja takajarrut näköjään vähän laahaa.

Mutta tuli siirrettyä tämä nyt omaan pihaan sentään, joten ensimmäinen 30km maantiesiirtymä tuli tehtyä. Satoi melkein koko matkan vettä mutta hyvin toimi auto joten ei tarvinnut rassata tienpäällä. Jarrutkaan ei liian pahasti kuumentuneet. Tihkun nopeuden säätökin tuli testattua toimivaksi.
Oli vielä isällä painepesuri pihalla valmiina niin tuli pestyä päältä ja moottoritilasta myös.
pesua.jpg
pesua2.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2014
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FSO Polonez 1.5 SLE -1988

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

On tullut vähän rassattua sieltä sun täältä tätä. Eikä oikein mitään osakokonaisuutta tunnu saavan ihan valmiiksi asti.

Tankin täyttöletkun vaihtokaan ei oikein onnistunut. Entinen letku lähti helposti irti kun oli niin hauras, mutta uutta ei meinannut saada paikalleen kun oli taas vähän ahtaat paikat työskennellä. Ajattelin että tankkia jos pudottaa vähän alaspäin niin tulee lisätilaa mutta ei tullut. Sen sijaan katkesi toinen tankin kannatinpantojen pulteista. Onneksi se oli varapyöräkotelon kohdalla, joten sai porattua läpipultin tilalle. Sen verran kerkesi käydä mielessä, että otan tankin samalla irti niin saa kunnolla sen putsattua mutta oli se niin ahtaannäköisesti siellä että luovuin sitten ajatuksesta. Kerkesin kuitenkin jo propun kautta jälleen kerran laskea bensat ulos. Mutta proppupa ei vaan enää jostain syystä tiivistynyt uudella kupariprikallakaan, vasta uuden pultin kanssa alkoi pitämään jahka ensin sain selville että M10x1.25 kierre. Letkun läpivientikumikin jäi vähän huonosti, kun en saanut millään joka reunalta paikoilleen.
takajarru_b.jpg
Nämä Fiatperäiset jarrut on ensimmäinen asia mistä jotain plussaa pitää antaa, on tilaa työskennellä eikä ole jumivia liukutappeja niin kuin Ladan etujarruissa. Tietty takana levyt ei kiitosta saa, vaan mieluummin olisi rummut.
Takajarrut tietty on vähän monimutkaisempia, kun käsijarru vaikuttaa jarrupaloihin, mutta sen sielunelämään ei tarvinnut onneksi kajota ainakaan vielä. Laahava oikea takajarru oli ainut missä jarrupalat oli kulunut loppuun, joten uusin vain taakse palat. Levyt näytti ihan hyviltä vielä.
Laahaamisen syy on vähän mysteeri mutta palojen kulumisen takia mäntä oli tosi ulkona ja se piti jarrumäntätyökalulla pyörittää sisään. Ainakaan autotallissa jarrua polkien ei alkanut enää laahaamaan, joten en tehnyt sille muuta. Toisella puolella mäntä oli melko sisässä, olisiko vain kierroksen ehkä saanut pyöritettyä sisäänpäin. Käsijarruvaijerin vaihdoin varmuuden vuoksi että ei ainakaan se aiheuta käsijarrun puoltamista. Käsijarruvaijeri menee pohjassa samantyylisesti kuin Ladassa mutta kaukana pakoputkesta ja jarrusatuloissa tietty pitää olla vähän erilainen kiinnityssysteemi minkä myös sai helposti irti ja paikalleen.
etujarru_b.jpg
Jumivaa etujarrua en saanut herkistelyllä kuntoon vaan irroitin männän ja vaihdoin uuden tiivisteen. Jonkinverran oli männässä rupea mutta en älynnyt tilata uutta mäntää muiden osien yhteydessä, joten mennään sitten vielä vanhalla. Ja taas autotalliolosuhteissa kokeilemalla ei tunnu enä laahaavan.

Takavalot oli tosi himmeät joten aloin niihin vaihtamaan polttimoita ja pesemään laseja. Hommahan eskaloitui heti, kun näissähän on typerästi muoviset kiinnitysruuvit laseissa ja nehän ajanmittaan hirttää kiinni ja kannat katkeilee, edellinen omistaja olikin suurimmaksi osaksi vaihtanut mitälie peltiruuveja tilalle mutta itse tahdoin orkkikset, eli ruuvin kanta saman väriseksi kuin mitä linssikin. Joku Fiat-juttu tämäkin, ei voi puolalaisia syyttää tästä keksinnöstä.
varapyöräkotelo1.jpg
varapyöräkotelo2.jpg
Peräkonttihan näissä on kauttaaltaan verhoiltu ja pohjasta vielä styroksilla eristetty, varmaan sekin osaltaan vaikuttaa että ajomelua ei juuri kuulu. Varapyöräkotelossa ihmetyttää että varapyörä ei ole mitenkään kiinni, siellä se saa vapaasti liikkua ja pomppia.
kulmakarva1_b.jpg
kulmakarva2.jpg
kulmakarva3.jpg
No takavalot sai helposti irti ja fiksusti lasien kiinnitysmutteritkin oli eräänlaisia läpiruuveja niin ne sai irti ja pöydällä sitten pystyi putsaamaan M6 kierrereiät katkenneista ruuveista. Ainoa isompi harmi meinasi tulla kun näköjään Breznevin kulmakarva eli tuo kuminen lista olikin enää takavalojen varassa kiinni ja putosi samalla kun sain valot irti. Siispä piti sitä alkaa kiinnittämään. Alkujaan se oli muovisilla korikiinnikkeillä kiinni takapellissä mutta itse löysin tallista tuollaisia M5 pulttikiinnikkeitä mitkä sopi täydellisesti paikalleen. Tuo listahan on tosi hapero ja kiinnitysreiät korkanneet joten sinne piti tehdä vähän prikkapatenttia että sai sen takaisin kiinnitettyä. Samalla kun valot oli irti niin tuli vähän raaputettua ruosteita pois ja sudittua pohjamaalia, riittävän samanväristä niin ei tullut edes pintamaalia laitettua.
Ihan ei muoviruuveja tullu ostettua oikeaa määrää, kun niitä on kahdenlaisia, M6 kierteisiä ja peltiruuvisia. Rekisterikilven valotkin sain jotenkuten pysymään kumilistassa kiinni mutta ei nekään lujassa ole ettei yllätä jos joskus roikkuvat johtojen varassa.

Tekisi mieli jo testata jarrujen toimintaa mutta auto on hyvällä korkeudella tallissa, niin on tullut räpellettyä aina vaan jotain lisää. Kuten töötinkin kaivoin sisälokarin alta näkyviin. Töötti ei toiminut suoraan akustakaan, joten sen avasin ja kärjethän siellä oli paksussa hapettumassa. Nyt tööttää hyvin. Samalla lokarin irrotuksella sitten kopeloin ainoata selvää ruostepaikkaa minkä ajattelin tukkia ja lopulta hitsasinkin ihan reilun palan mutta ajattelin kerrankin hitsata nopeasti ilman että hitsailut laajenee liikaa ja jäikin vähän ruman heikoksi yhdeltä sivulta. En oikein tiedä sanoisiko tuota helman pääksi vai lokasuojan alareunaksi kun on vähän niitä molempia. Toisen puolen töötti pitää myös herättää joskus eloon mutta se innostus riippuu ihan siitä miten helposti tämä sisälokari menee takaisin paikalleen.
Nyt leimalle ei puutu kuin vilkun merkkivalo ja pakoputken asennon parantaminen ettei kolise ihan jokapaikkaan. Näin siis jos edelliset korjaukset vielä toimii. Päästötkin täytyy mittauttaa ennen konttoria jossain mutta siinäpä tulee sopivasti testiajoa samalla.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin