Kaasuttimen korjaus vaiko vaihtoon?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
LadaLate
Viestit: 16
Liittynyt: 26.11.2025 21:28

Kaasuttimen korjaus vaiko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja LadaLate »

Elikkäs tuli hommattua LADA 1500S 21053. Huolloista ei ollut myyjällä tietoa niin aloittelinkin jo vaihtamaan kaikkia nesteitä ja suodattimia. Kaasarin ajattelin puhdistaa. Noh kaasarin irroitin vaan en kerennyt purkamaan vielä. Kaasuttimessa on lätkä jossa lukee 2105-1107010. Lada wikin mukaan kyseistä kaasaria käytetään 1200 ja 1300 koneissa. Näinköhän on joku joskus vaihtanut sen. Kun alkuperäisesti pitäisi 1500 koneessa wikin mukaan olla 2107-1107010 kaasutin.

Eli ongelma on se että tyhjäkäynti huitelee 500-600rpm. Tyhjäkäynnin ruuvia koitin säätää mutta eihän se muuta tee kuin täysin kiinni sammuu kone ja vaikka miten on auki niin juuri ja juuri käy tyhjää.

Olisiko siis helpointa vaihtaa oikea 2107-1107010 kaasutin, ostaa nykyseen korjaussarja jostain, hankkia joku kisakaasari muutaman hepan toivossa :lol: vai töh täh?

Kuinka vaikia homma olisi semmosen kuuluisan weberin kaasutimmen vaihtaminen alkuperäisen tilalle ja onkos siitä mitä hyötyä vai enemmänkin haittaa?

Olen puhunut 8)
Avatar
pressa
Viestit: 10571
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaasuttimen korjaus vaiko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos vaihtaa sen alipaineohjatun tyhjäkäynti suuttimen kiinteäksi, niin sekin jo helpottaa säätöä. Ja edelleen korjaus sarjaa saa suomesta ja sinä tulee suuttimetkin mukana https://www.lada.expert/kaasuttimen-kor ... 500-1600cc
LadaLate
Viestit: 16
Liittynyt: 26.11.2025 21:28

Re: Kaasuttimen korjaus vaiko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja LadaLate »

Mjoo taijampa ton korjata kerta osia saa sit nii :)
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2057
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaasuttimen korjaus vaiko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mikähän vuosimalli?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87, Ural 375D 6x6 kuorma-auto
FSO Polonez -88
LadaLate
Viestit: 16
Liittynyt: 26.11.2025 21:28

Re: Kaasuttimen korjaus vaiko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja LadaLate »

Flaiman kirjoitti: 1.12.2025 22:05 Mikähän vuosimalli?
1991 on, nyt on semmonen ongelma että kurkun keskeltä tiputtaa bensaa kaasuläpän päälle. Homma alkoi siitä että asensin kaasarin korjaussarjan, jonka jälkeen rupes tiputtamaan sen alipaineohjatun kurkun päälle. Noh kaasari auki ja perskele unohtu säätää bensapinta. No se säädettynä oikein kaasari takas kii ja hetken aikaa kehräs kuin kissa kiekat just sopivasti siinä 850rpm kunnes rupes sit tihkuttamaan onko se nyt ykköskurkun päälle eli mitä kaasuvaijeri ohjaa. Päivän pistin nippuun alko sen verta ketuttmaan.. Hallia kun ei ole niin pittäis saada korjattua ennenkun alkaa imekettä satamaan. kautta profeetan parran.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2057
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaasuttimen korjaus vaiko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Hmm, tulvisikohan kaasari siis edelleen. Kun säädit bensapinnan niin katsoitko että neula varmasti sulkeutuu, eli kaasarinkansi ylöslaisin, niin kohon oman painon pitäisi riittää siihen ettei ilma kulje kun bensaliittimeen kokeilee puhaltaa.
Tietty jos autoon on

Keskustelua vähän monessa paikkaa mutta toimiko tuo kaasutin alunalkaenkaan, mietin että jos onkin bensapumppua vaihdettu hiljattain ja se työntää niin kovalla paineella ettei neula siksi pidä? Luultavammin kyllä kaasarissa se vika on mutta tuli nyt mieleen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87, Ural 375D 6x6 kuorma-auto
FSO Polonez -88
LadaLate
Viestit: 16
Liittynyt: 26.11.2025 21:28

Re: Kaasuttimen korjaus vaiko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja LadaLate »

Flaiman kirjoitti: 11.12.2025 16:40 Hmm, tulvisikohan kaasari siis edelleen. Kun säädit bensapinnan niin katsoitko että neula varmasti sulkeutuu, eli kaasarinkansi ylöslaisin, niin kohon oman painon pitäisi riittää siihen ettei ilma kulje kun bensaliittimeen kokeilee puhaltaa.
Tietty jos autoon on

Keskustelua vähän monessa paikkaa mutta toimiko tuo kaasutin alunalkaenkaan, mietin että jos onkin bensapumppua vaihdettu hiljattain ja se työntää niin kovalla paineella ettei neula siksi pidä? Luultavammin kyllä kaasarissa se vika on mutta tuli nyt mieleen.
Ongelma on ratkaistu, unohtui vaan tänne kirjottaa. Elikkäs se ykköskurkun päälle tiputtaminen johtu siitä kun kaasuläppä ei täysin sulkeutunut niin imi ilmeisesti alipaineella pääsuutinosiolta seosta.. Nyt toimii ja kiekat tyhjäkäynnillä noin 800rpm. Ensi kesänä tarkoitus vähän niinkuin korjata koko auto niin samalla varsin vaihtuu weberi tilalle, jos vaan budjetti antaa myöten..
Vastaa Viestiin