Mitä hyötyä aluvanteista?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Mitä hyötyä aluvanteista?

Viesti Kirjoittaja Misha »

Keksiikö kukaan mitään oikeeta hyötyä aluvanteista?

Ulkonäköä ei lasketa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Käsittääkseni alunperin aluvanteet siirtyivät siviililiikenteeseen DTM yms sarjoista joissa kevytmetallivanteita käytettiin syystä jotta jarrulevyt saavat paremmin ilmaa ja näin ollen jäähtyvät nopeammin.
Siviililiikenteessähän niistä ei taida muuta hyötyä olla kuin ulkonäkö...
.
Veltto

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Niin no, oikeat alumiinivanteethan ovat myös kevyemmät jolloin jousittamaton massakin kevenee ja siitä nyt voi jokainen päätellä mitä se tekee ajettavuudelle, mutta ei sitä kyllä normaaliajossa huomaa hullukaan...

Joo essolla sitten "kävin tyyliin alepassa kaupassa ja kyllä nää ottaa nyt töyssyt ja mutkat huomattavasti optimaalisemmin"!

Tosin nää nykyiset halpis mikälie metalliseos vanteet on usein jopa painavampia kun peltivanteet. Mutta ainakin Saabin omia ns. US-turbo vanteita oli kiva kannella kun olivat todellakin huomattavasti kevyempiä kun saman auton pelitivanteet.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ulkonäkö lienee tärkein syy.Ja tietenkin jarrujen jäähdytys.Harvapuolaisissa vanteissa jää jarrusatulat näkyviin niin ne voidaan maalata punaisiksi.Luulenpa vain,että alumiinivanteissa on paremmat katteet ja niihin myydään taas leveämpiä,kalliimpia renkaita.Leveät renkaat taas rasittavat enemmän ohjaus- ym. muita nieveliä,joiden ennenaikainen vaihto lisää autokorjaamoiden katteita.Pulttejakin saa myytyä kun jotkut vanteet vaativat eripituiset tai kiristyskartioltaan erilaiset pultit.Oksidoitumisen takia vanne alkaa päästämään ilmat ulos vanteen juuresta.Sisärengasta ei siihen kannata laittaa,koska se vaatisi uuden rengastyön,tasapainotuksen ja sisärenkaan....ja ajatuskin siitä,että jousittamaton massa on jo suurempi kuin 13x155x 80 renkaassa tekee asian mahdottomaksi :cry: .Hattuun ottaa vielä se,että nämä leveät renkaat puoliksi kuluneina vesisateessa ovat vaarallisemmat kuin lähes loppuun ajetut 13x 155 :set.Vihoviimeisin skenaario tähän olisi kaatosateessa joku Vaz 2105 liimautuu peräpeiliin valoja ja valoja räpsytellen pyytää ohitusta :wink:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo eiköhän noi edellä mainitut jutut ole se syy, sinänsä noi vauhtiominaisuudet ihan samaa sarjaa spoilereiden kanssa, mitä niillä tekee Suomen nopeusrajoituksilla? ei mitään.

yksi hyöty voi olla kansantaloudellinen. kallista tavaraa myymällä saadaan hyvät verotuotot ja voidaan taas parantaa kansalaisten hyvinvointia.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

Entinen pomoni sanoi että mitä hyötyä kalliista vanteista on kun niitä ei itse ajaessa edes näe ?????????
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Lisäksi aluvanne on paljon jäykempi kuin peltivanne, eli ajettavuus paranee senkin takia. Pellivanne joustaa yllättävän paljon mutkissa aluvanne ei juurikaan, toisaalta sitten kun aluvanne joustaa se ei palaudu takaisin.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Kapitalistien hapatusta kaikki tyyni. Peltivanteet kromipöläreillä sen olla pitää.

Itse olen kuullut että tuo jousittamattoman massan pieneneminen olisi ollut se alkuperäinen ajatus.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Tuo kyveys kyllä vaikuttaa myös toiseen asiaan. Pyörivät massat pienenee ja näin olleen kiihtyvyys/jarrutus paranee. Näin järjellä ajattlen...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

noissa 4*99 aluvanteissa on itsellä ainakin ollut se haitta, että etupyörien reikä on "millin" ahdas ja pyörä ei lähde kuin väkivaltaa käyttämällä irti. (tämä siis samarassa ja 110:ssä /ollut sama kahdessa alusatsissa) Nyt kyllä vähän "smirklasin napaa niin irtoaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

foma kirjoitti:Tuo kyveys kyllä vaikuttaa myös toiseen asiaan. Pyörivät massat pienenee ja näin olleen kiihtyvyys/jarrutus paranee. Näin järjellä ajattlen...
Mutta mahtanee kuitenkin näin käytännössä olla vain psykologinen vaikutus?
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Eli tiivistääkseni keskustelun, aluvanteista ei näyttäisi olevan mitään mitattavissa olevaa hyötyä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
pressa
Viestit: 10540
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

on mitattavissa olevaa hyötyä siinä tapauksessa että aluvanne ja rengas yhdessä painavat vähemmän kuin peltivanne ja rengas
iskaritesti joka näyttää pyörän kosketuksen prosentteina tiehen pystyy eron mittaamaan
tosin ero oli noin 7% ja kun pylly tuntumalla ei edes huomaa 30% eroa niin vaikutus psykolooginen mutta mitattua sai eroa
MacLaden

Viesti Kirjoittaja MacLaden »

Jos aluvanteella ei olis peltivanteeseen mitään etua, niin eikö ne ajais rata-ajoissakin peltivanteilla? Esim. DTM :)

Ja aluvanteet kelpaa paremmin rosmoille...
jiipee

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Sen oon huomannu että aluvanteet on pääsääntösesti pyöreämpiä kun ladan peltvanteet. Mulla kahdestatoista vanteesta kax on pyöreitä, muut heittää enempi tai vähempi. pyöree rengas on mukavampi ajaa ku kananmunan muotonen rengas.
Vastaa Viestiin