Laturin merkkivalo syttyi aamulla kun piti katsastukseen lähteä, vika kuitenkin korjaantui heiluttelemalla johtoja ja crc korjaamalla oikeassa lokasuojassa olevien releiden liitokset. Missä kaikkialla 21013 autossa on latauksen osia ripoteltuna? Ja missä vika mahdollisesti olisi jos kontaktit on tästä lähtien pois laskuista. Muuten laturi toimii ja lataa kaiketi hyvin, jännite pitää vielä kuitenkin mitata. Autossa on erillinen säätäjä jos piirroksia oikein tulkitsin.
Toinen asia on koneen pitämä ääni, eli minkälaista ääntä nokkaketju saa pitää että se on normaalia eikä kone pääse rikkoutumaan? Nyt sieltä kuuluu melko voimakasta mahdollisesti ketjun aiheuttamaan rahinaa tai raksutusta kierroksilla. Ketju tuntui olevan sormituntumalla kireällä öljypohjan kautta kokeiltuna pumppuremontin yhteydessä. Mitenkäs tuon ketjun kiristys ja sen kiristysosan tai ohjaimen kunnon tarkistus tapahtuu?
EDIT: Haulla löysinkin ketjun kiristysohjeen, pitää sillä kokeilla jos äänet vähenisi. Onko haittaa jos kääntää konetta useamman kierroksen kun ketju saattaa nyt olla todella löysällä, vai meneekö se aina tuolla 1.5 kierroksella oikeaan tiukkuuteensa?
Moottorin äänet ja laturi
Eipä ole haittaa tosta liiasta kiertämisestä, itse olen kierrellyt usein kolmekin kierrosta ja yleensä on auttanut.
Jos ei ketjua ole aikoihin kiristelty niin saattaa kiristinlaite vähän jumitella, jollain oli jopa ketju löystynyt kun piti kiristyä
Uudelleenkiristyksen jälkeen lähtee melko varmasti toimimaan, jos ei ekalla auttanut.
Jossei rallatukset häviä kiristämällä, niin siinä tapauksessa ketjun laahaimet saattavat olla loppu.Toiset on niitä vaihdellu jossain 120-140 tkm kohdilla, joillain on kestänyt pitempäänkin.
Vielä kun kerrot paljon koneella on ajettu, niin tiedetään lisää
Jos ei ketjua ole aikoihin kiristelty niin saattaa kiristinlaite vähän jumitella, jollain oli jopa ketju löystynyt kun piti kiristyä

Jossei rallatukset häviä kiristämällä, niin siinä tapauksessa ketjun laahaimet saattavat olla loppu.Toiset on niitä vaihdellu jossain 120-140 tkm kohdilla, joillain on kestänyt pitempäänkin.
Vielä kun kerrot paljon koneella on ajettu, niin tiedetään lisää

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
minä olen kiristänyt ketjun auton käydessä
eli jos auto käy tasaisesti tyhjäkäyntiä niin riittää että auton käydessä löyhdytät pulttia varovasti ja heti kun ääni häviää niin kiristys
kolmesta ladasta noin säätänyt eikä yksikään hajonnut
toki en silti ota vastuuta jos jotain sattuu
ja varo tuulettajan siipiä
eli jos auto käy tasaisesti tyhjäkäyntiä niin riittää että auton käydessä löyhdytät pulttia varovasti ja heti kun ääni häviää niin kiristys
kolmesta ladasta noin säätänyt eikä yksikään hajonnut
toki en silti ota vastuuta jos jotain sattuu
ja varo tuulettajan siipiä
Nyt on ketju kiristetty ja samalla tuli huomattua miltä se kuulostaa kun se on löysä. Löysänä nokkaketju kuulostaa todellakin löysältä, jopa irtonaiselta ja rahisee paljon tyhjäkäynnillä. Ensimmäisellä kiristyskerralla kiristin ketjun kahteen kertaan ja kopautin räikällä kiristäjää. Ketju kuulosti käynistämisen jälkeen hyvältä joten ei muuta kuin hakemaan kaveria ja pienelle pikataipaleelle esittelemään ladan sivuttain-ajo-ominaisuuksia, no eiköhän lenkin jälkeen ketju ollut kahta huonompi kuin ennen kiristystä joten ryypyn avulla kierroksia sen verran ettei ketju pääse värähtelemään ja rahisemaan jonka jälkeen tasaista nopeutta pajalle kiristämään uudestaan. Viimeisin kiristys tuntuu ainakin vielä toimivan ja siinä käytin kunnon vasaraa jo kiristäjän herkistämiseksi.
Saapa nähdä pysyykö ketju nyt pidemmän aikaa kireydessään kuin ensimmäisellä yrityksellä. Onnistuneen kiristyksen jälkeen moottorin äänestä hävisi se rallattava vivahde.
Saapa nähdä pysyykö ketju nyt pidemmän aikaa kireydessään kuin ensimmäisellä yrityksellä. Onnistuneen kiristyksen jälkeen moottorin äänestä hävisi se rallattava vivahde.