ei käynnisty, kärjellinen sytytys
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
ei käynnisty, kärjellinen sytytys
Ongelmat jatkuvat. Moottori 2105 on nyt kasassa, mutta ei vain käynnisty, ei edes lupaa eikä paukahtele. Polttoainetta tulee kaasarin kurkussa olevasta suuttimesta. Jokaiselta tulpalta tulee kipinää. Sytytys on lampun avulla säädetty asianmukaiseen ennakkoon (5 - 7 eyk). Uutta osaa ovat katkojan kärjet, pyörijä, virranjakajan kansi ja sytytystulpat. Tulppien ja katkojankärkien välykset on säädetty. Virranjakaja ei ole ollut irti eikä jakohihna. Hihna on kyllä kiristetty. Olen ymmälläni ja siksi pari kysymystä.
1. Katkojan kärjissä on myös kiinnitysruuvin puolella pieni säätövara, eli ruuvin aukko on hiukan soikea. Tämä ilmeisesti vaikuttaa kosketuskulmaan. Voiko tällä olla niin suuri vaikutus, että moottori ei käynnisty?
2. Onko kellään sattunut, että jakopään hammashihna hyppää kiristettäessä yli niin, että kampiakseli ja nokka-akselli eivät enää olekaan synkrossa? Hyppäyksen pitäisi varmaan olla useampia hampaita, että auto ei käynnisty ollenkaan.
3. Onko kenenkään virranjakaja siirtynyt omia aikojaan ja sitten taas pyörinyt normaalisti?
4. Voisiko vika olla liian vanhassa polttoaineessa. Yleensähän se on kai enemmän pienkoneiden onglema. (Ladahan ei ole pienkone, eihän?)
1. Katkojan kärjissä on myös kiinnitysruuvin puolella pieni säätövara, eli ruuvin aukko on hiukan soikea. Tämä ilmeisesti vaikuttaa kosketuskulmaan. Voiko tällä olla niin suuri vaikutus, että moottori ei käynnisty?
2. Onko kellään sattunut, että jakopään hammashihna hyppää kiristettäessä yli niin, että kampiakseli ja nokka-akselli eivät enää olekaan synkrossa? Hyppäyksen pitäisi varmaan olla useampia hampaita, että auto ei käynnisty ollenkaan.
3. Onko kenenkään virranjakaja siirtynyt omia aikojaan ja sitten taas pyörinyt normaalisti?
4. Voisiko vika olla liian vanhassa polttoaineessa. Yleensähän se on kai enemmän pienkoneiden onglema. (Ladahan ei ole pienkone, eihän?)
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Onko siellä puristuksia eli onko venttiilinsädöt ok?
Eli helpoin keino tarkistaa on ottaa tulppa pois ja peukalo tilalle ja starttia mikäli puhaltelee ja imee niin toimii.
Onko sytkä oikein ettei ole ½ kierrosta pielessä?
Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
Eli helpoin keino tarkistaa on ottaa tulppa pois ja peukalo tilalle ja starttia mikäli puhaltelee ja imee niin toimii.
Onko sytkä oikein ettei ole ½ kierrosta pielessä?
Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
Eikös se ollut juurikin niin että kun nokka-akselin merkki on kohdallaan niin ykkönen saksaa ja nelosessa on sytytys?Jankos kirjoitti:Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
Juu just tulin korjaamaan asiaa. Jusulle pointsit!jusu kirjoitti:Eikös se ollut juurikin niin että kun nokka-akselin merkki on kohdallaan niin ykkönen saksaa ja nelosessa on sytytys?Jankos kirjoitti:Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Venttiilivälykset olen tarkastanut, mutta en puristupaineita. Toisaalta, mihin ne kaikki olisivat yhtäkkiä hävinneet. Eli kai se kone kuintenkin jollain lailla kävisi, vaikka jostakin pytystä puuttuu paineet. Vanhat tulpat eivät olleet öljyisiä. Mutta ei se paineiden mittaus tietenkään pahaa tee.Jankos kirjoitti:Onko siellä puristuksia eli onko venttiilinsädöt ok?
Eli helpoin keino tarkistaa on ottaa tulppa pois ja peukalo tilalle ja starttia mikäli puhaltelee ja imee niin toimii.
Onko sytkä oikein ettei ole ½ kierrosta pielessä?
Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
Tuo puolikierrosta kävi myös mielessä, mutta mikä sen olisi kääntänyt, kun virranjakaja ei ole ollut irti. Pyörijää ei saa ilman väkivaltaa väärinpäin, kun sen pohjassa ovat ne pyöreä ja nelikulmainen nasta, jotka pitää mennä koloonsa. Samaten virranjakajan kannessa on se kolo, mikä osuu paikalleen. Myöskin tulpanjohtimet olivat vain yksi kerrallaan irti, kun tarkastin niiden kuuntoa. Täytynee kuitenkin irrottaa koppa uudelleen ja tehdä tarkastus.
Kiitos ehdotuksista, arvelinkin vähän, että sinulta tulee ehdotuksia. Kävitkö muuten Joensuussa?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ajattelinkin, että toimiihan se strotoskooppi varmaankin tässäkin tilanteessa. Saisi heti väännettyä jakajaa oikeaan suuntaan. Tuli myös mieleen, että voisikohan kipinä olla liian heikko sytyttämään seoksen. Kiitos sinullekin tästä ja aikaisemmista kommenteista.tahko kirjoitti:Toinen starttaa ja toinen kiertää virranjakajaa hitaasti edestakaisin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Kipinä voi olla heikko, tai sitä ei tule ollenkaan kun tulppa on paikoillaan. Akun kunto vaikuttaa myös siihen. Ei jaksa sytyttää kun startti ottaa puristuksen yli päästäkseen enempi virtaa ja akun napajännite laskee liian pieneksi.Mosse-Aksu kirjoitti:Ajattelinkin, että toimiihan se strotoskooppi varmaankin tässäkin tilanteessa. Saisi heti väännettyä jakajaa oikeaan suuntaan. Tuli myös mieleen, että voisikohan kipinä olla liian heikko sytyttämään seoksen. Kiitos sinullekin tästä ja aikaisemmista kommenteista.tahko kirjoitti:Toinen starttaa ja toinen kiertää virranjakajaa hitaasti edestakaisin.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Joo, akku täytyy taas ladata ennen seuraavaa operaatiota. Se on vasta reilun puolenvuoden ikäinen varta, mutta onhan sillä olllut nyt kulutusta mutta ei latausta. Tai oli se laturissa jo ennen edellistäkin työrupeamaa, mutta olisi saanut olla vielä vähän kauemmin.
Kärjet jäi kyllä puhdistamatta.
Kärjet jäi kyllä puhdistamatta.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: ei käynnisty, kärjellinen sytytys
4. Voisiko vika olla liian vanhassa polttoaineessa. Yleensähän se on kai enemmän pienkoneiden onglema. (Ladahan ei ole pienkone, eihän?)[/quote]
Joskus vanha bensa voi olla yllättävää. Yhden mopon kans taistelin ja viimein kun vaihdoin bensat, niin heti hörähti käyntiin..Miksi siis vanha bensa toimisi autossa, jos ei pienkoneissakaan? Kannattaa kokeilla.
Joskus vanha bensa voi olla yllättävää. Yhden mopon kans taistelin ja viimein kun vaihdoin bensat, niin heti hörähti käyntiin..Miksi siis vanha bensa toimisi autossa, jos ei pienkoneissakaan? Kannattaa kokeilla.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Näyttää sille, että jakohihna on päässyt luiskahtamaan sitä kiristäessäni ja näin kampiaksilin ja nokka-akselin ajoitus on mennyt pieleen. Vielä yksi kysymys varmuuden vuoksi, ennen kuin jatkan hommia.
Kun ykkös sylinteri on yläkuolokohdassa, pitää nokka-akselin merkin ja lohkossa olevan "tähtäimen" olla kohdakkain. Pitääkö silloin kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkin osoittaa nolla astetta eyk.
Kun ykkös sylinteri on yläkuolokohdassa, pitää nokka-akselin merkin ja lohkossa olevan "tähtäimen" olla kohdakkain. Pitääkö silloin kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkin osoittaa nolla astetta eyk.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone