Vilkun nopeus vaihtelee
Vilkun nopeus vaihtelee
Vilkun nopeus vaihtelee, aina kun vilkku laitetaan päälle. Vilkun vauhti kiihtyy pikkuhiljaa todella nopeaksi vilkutukseksi. Välillä vilkun nopeus on suhteessa ratin asentoon, mutta useimmin se tekee tuon nopeuden muutoksen ihan tavallisessa vilkutuksessa.
HILFE!
HILFE!
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Vilkkutajuus muuttuu nopeammaksi, jos:
joku vilkkupolttimo on palanut poikki
napajännite nousee
hitaammaksi, jos:
napajännite laskee. Tästä esimerkkinä on se kun on takavaloryhmässä kehnot maat (koko ryhmä tai ainakin parkit vilkuttaa), niin jarruvalojen syttyminen hidastaa vilkkutaajuutta.
Olisikohan nyt sitten jos se kerran ratin asennosta on riippuvainen syytä tarkastaa ohjauspylvään johtosarja ettei ole eristysvikoja.
joku vilkkupolttimo on palanut poikki
napajännite nousee
hitaammaksi, jos:
napajännite laskee. Tästä esimerkkinä on se kun on takavaloryhmässä kehnot maat (koko ryhmä tai ainakin parkit vilkuttaa), niin jarruvalojen syttyminen hidastaa vilkkutaajuutta.
Olisikohan nyt sitten jos se kerran ratin asennosta on riippuvainen syytä tarkastaa ohjauspylvään johtosarja ettei ole eristysvikoja.
Vanhoissa Ladoissa on nk. kuumalankarele vilkkureleenä.Kun suuntavilkku kytketään päälle,virta kulkee kuumalangan ja käämin läpi.Langan venyessä pääankkuri liikkuu jousen voimalla ja sulkee pääkärjet.Suuntavilkut palavat kärkien ollessa kiinni.
-kärkien sulkeutuessa käämin läpi kulkee suurempi virta,joka aiheuttaa sydämen magneettisuuden kasvun ja siten pääkärkien sekä merkkivalokärkien hyvän sulkeutumisen.
-kuumalangan jäähtyessä kärjet avautuvat,jolloin magneettisuus pienenee ja kärjet avautuvat.
-jos saman puolen suuntavilkkujen toinen polttimo on rikki tai huonossa kontaktissa +/- navoistaan virta on pienempi ja vilkkumistaajuus kasvaa.Vilkkumistaajuuden nopeutuminen ilmoittaa toimimattomasta vilkkupolttimosta.
-kärkien sulkeutuessa käämin läpi kulkee suurempi virta,joka aiheuttaa sydämen magneettisuuden kasvun ja siten pääkärkien sekä merkkivalokärkien hyvän sulkeutumisen.
-kuumalangan jäähtyessä kärjet avautuvat,jolloin magneettisuus pienenee ja kärjet avautuvat.
-jos saman puolen suuntavilkkujen toinen polttimo on rikki tai huonossa kontaktissa +/- navoistaan virta on pienempi ja vilkkumistaajuus kasvaa.Vilkkumistaajuuden nopeutuminen ilmoittaa toimimattomasta vilkkupolttimosta.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
asiasta pikkusen poiketen itellä on tuossa 1200 L versioissa moinen ominaisuus että vilkun merkki valo toimii moitteetta oikealle mutta vasemalle vilkahtaa vaan pari kertaa ja sitten vilkahtelee millon huvittaa. eipä tuo ajoa häiritse mutta mistähän mahtaa johtua???
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
No nyt selvisi miksi vilkku "miettii" hetken ennenkuin rupeaa vilkuttamaan vaikka kahvasta on jo käännetty hetki sitten.Jaska HKI kirjoitti:Vanhoissa Ladoissa on nk. kuumalankarele vilkkureleenä.Kun suuntavilkku kytketään päälle,virta kulkee kuumalangan ja käämin läpi.Langan venyessä pääankkuri liikkuu jousen voimalla ja sulkee pääkärjet.Suuntavilkut palavat kärkien ollessa kiinni.
-kärkien sulkeutuessa käämin läpi kulkee suurempi virta,joka aiheuttaa sydämen magneettisuuden kasvun ja siten pääkärkien sekä merkkivalokärkien hyvän sulkeutumisen.
-kuumalangan jäähtyessä kärjet avautuvat,jolloin magneettisuus pienenee ja kärjet avautuvat.
-jos saman puolen suuntavilkkujen toinen polttimo on rikki tai huonossa kontaktissa +/- navoistaan virta on pienempi ja vilkkumistaajuus kasvaa.Vilkkumistaajuuden nopeutuminen ilmoittaa toimimattomasta vilkkupolttimosta.
Polonezilla oli samaa, ja se johtui sadesäästä, joka tuotti vasemman takavilkun sisälle tuhottomasti vettä. Näin valo toimi vaan välillä, joten vilkkumerkkivalo varoitti toimimattomasta valosta.Team perseauki racing kirjoitti:asiasta pikkusen poiketen itellä on tuossa 1200 L versioissa moinen ominaisuus että vilkun merkki valo toimii moitteetta oikealle mutta vasemalle vilkahtaa vaan pari kertaa ja sitten vilkahtelee millon huvittaa. eipä tuo ajoa häiritse mutta mistähän mahtaa johtua???
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
mutta vilkut pelaa moitteetta... se tässä oudoksuttaaFSO kirjoitti:Polonezilla oli samaa, ja se johtui sadesäästä, joka tuotti vasemman takavilkun sisälle tuhottomasti vettä. Näin valo toimi vaan välillä, joten vilkkumerkkivalo varoitti toimimattomasta valosta.Team perseauki racing kirjoitti:asiasta pikkusen poiketen itellä on tuossa 1200 L versioissa moinen ominaisuus että vilkun merkki valo toimii moitteetta oikealle mutta vasemalle vilkahtaa vaan pari kertaa ja sitten vilkahtelee millon huvittaa. eipä tuo ajoa häiritse mutta mistähän mahtaa johtua???
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Kyllä se ainakin nappiksessa tuntuu olevan ominaisuus eikä vika. Molemmissa omistamissani eli edellisessä ja nykyisessä vilkun nopeus vaihtelee, tyhjäkäynnillä hitaampi ja kun nostaa kierroksia niin nopeus kasvaa, mutta nopeus molemmissa tapauksissa on koko ajan sama. 2107:ssa ja 2104:ssa en samaa ole huomannut.
Elektronisessa vilkkureleessä vilkkumistaajuus on vakio jännitteestä ja kuormituksesta riippumatta.Polttimon rikkoutuminen kaksinkertaistaa vilkkumistaajuuden elektronisen kytkennän johdosta vian havaitsemiseksi.
Kalvotyyppistä vilkkurelettä ei tietääkseni ole Ladoissa käytetty.Tällainen rele voi löytyä vanhoista eurooppalaisista ja japanilaisista autoista.Jos polttimo palaa niin villuminen lakkaa ja ehjä polttimo palaa jatkuvasti.
Kalvotyyppistä vilkkurelettä ei tietääkseni ole Ladoissa käytetty.Tällainen rele voi löytyä vanhoista eurooppalaisista ja japanilaisista autoista.Jos polttimo palaa niin villuminen lakkaa ja ehjä polttimo palaa jatkuvasti.
Tämä ilmiö oli havaittavissa molemmissa nappiksissani aikoinaan. En tosin muista, oliko ilmiö pysyvä. Todennäköisesti. Ominaisuus se ehdottomasti kuitenkin on.Jaakkima kirjoitti:Kyllä se ainakin nappiksessa tuntuu olevan ominaisuus eikä vika. Molemmissa omistamissani eli edellisessä ja nykyisessä vilkun nopeus vaihtelee, tyhjäkäynnillä hitaampi ja kun nostaa kierroksia niin nopeus kasvaa, mutta nopeus molemmissa tapauksissa on koko ajan sama. 2107:ssa ja 2104:ssa en samaa ole huomannut.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Kaveripiirissä herätti vilkun nopeus joskus hilpeyttäkin. Paikallaan ollessa nakutus oli varsin verkkaista, mutta liikkeelle lähtö antoi uutta voimaa vilkulle.
Harakirin tarvikerele muutti tilannetta. Nyt vilkuttaa kuin lampaan saparo, kierroksista riippumatta.
Vanha rele teki outoa temppua. Vilkku välkkyi auton ulkona, mutta ei mittaritaulussa. Ei voinut olla aina varma toimiko se vai ei.
Harakirin tarvikerele muutti tilannetta. Nyt vilkuttaa kuin lampaan saparo, kierroksista riippumatta.
Vanha rele teki outoa temppua. Vilkku välkkyi auton ulkona, mutta ei mittaritaulussa. Ei voinut olla aina varma toimiko se vai ei.

Tuon perusteella:Jaska HKI kirjoitti:...
-jos saman puolen suuntavilkkujen toinen polttimo on rikki tai huonossa kontaktissa +/- navoistaan virta on pienempi ja vilkkumistaajuus kasvaa.Vilkkumistaajuuden nopeutuminen ilmoittaa toimimattomasta vilkkupolttimosta.
Muuttuuko sen taajuus silloin ja muuttuuko se niin merkittävästi jos ajovalot (parkit) ovat/eivät ole päällä. Samoin jarruvalot. Vasemman takalyhdyn kontaktit, etenkin maadoitus. Periaatteessa vika voisi olla myös vasemman puolen etuvilku(is)ssa , so. niiden lamppuvirtapiir(e)issä.
Minulla on 2105:ssa tuo ominaisuus päinvastoin , eli jos vilkun laittaa päälle hyvissä ajoin ennen kääntymistä niin se vilkkuu aivan normaalistiJaakkima kirjoitti:Kyllä se ainakin nappiksessa tuntuu olevan ominaisuus eikä vika. Molemmissa omistamissani eli edellisessä ja nykyisessä vilkun nopeus vaihtelee, tyhjäkäynnillä hitaampi ja kun nostaa kierroksia niin nopeus kasvaa, mutta nopeus molemmissa tapauksissa on koko ajan sama. 2107:ssa ja 2104:ssa en samaa ole huomannut.
mutta jos joutuu valoihin vaikka pysähtymään niin alkaa kojelaudan takaa kuulua hillitön tikitys ja merkkivalo räpsyy kuin diskossa. Vähän kun antaa kaasua niin toimii normaalisti. Yritin niitä sulakkeita ja lampunkantoja putsata ja ruiskuttelin contact cleaneriä takalamppujen piirilevyynkin mutta sitä ei olisi kannattanut tehdä , putosi nimittäin välittömästi kolme lampunpidikettä siitä piirilevystä kun ne naurettavat muoviklipsut joilla pidikkeet ovat kiinni napsahtivat poikki. Tökötti jota ruiskutin ei vahingoita muovia joten ne luultavasti eivät vaan kestäneet äkillistä lämpötilan vaihtumista pakkasen puolelle. Piti sitten liimata kuumaliimalla ne lampunkannat kiinni.
Kaikki vilkut kuitenkin toimii .( Mutta vaihtelevalla nopeudella edelleen.. )