Takajarru jumittaa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

pressa kirjoitti:kiitos kiitttämisestä
toivottavasti remppa onnistuu eikä tule mutkia matkaan
Toivossa on hyvä elää sano lapamato :wink:

Ei mut jos hyvin käy, niin huomen illalla saattapi olla laapotti kondiksessa, ja pääsee heittään vähä rinksaa :wink: Jossain vaiheessa pitäis vielä keritä hakeen tosta tonnikakssatasesta eturenkaat ja heittää ne noiden surkeiden venäläisten gummien tilalle...

Perjantai-iltana sitte kaveri rattiin ja kaupungille fiilisteleen :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nonih, nyt on Ladaa hieman kasailtu.Joku kautta profeetan parran heittää kapuloita rattaisiin ihan kiitettävästi :evil:

Osat tulikin haettua ja eikun kasailemaan.Sylkkä kiinni, kengät ja jouset kiinni, kaikki meni ihan kivuttomasti.
Aina siihen saakka kun kävin sovittelemaan rumpua paikalleen.Eihän se suostunut menemään mitenkään päälle, jarrukengät ottivat kiinni kummaltakin puolelta...siinä sitten mietittiin päät puhki miten saada rumpu kiinni.Sitten tajuttiin käydä naputtelemaan jarrukenkiä ylös ja alas vasaralla.Yhdessä kohtaa sitten tärppäsi, ja rumpu meni nätisti paikoilleen.Heitin pyöränmutterit kiinni ja eikun pyöritteleen rummusta.Aika jäykästihän se pyörii, yhdessä kohtaa hieman kevenee ja sitten on 3/4 kierrosta jäykempää.

Eli mikä tässä taas kusee? :evil: Onko noiden kenkien tarkoitus muka pysyä paikallaan pystysuunnassa niiden onnettomien tappi+prikka+jousiprikka-systeemien avulla? Jarrukenkienhän pitäisi mun järjenjuoksun mukaan pysyä suht paikallaan, jotteivat ne hankaisi rumpuun :roll: Rumpuhan on tuolla puolella uudenkarhean näköinen, voiko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa? Vai onko mahdollista että rumpu on soikea? :shock:


Vielä kun kävi tarkemmin miettimään, niin tilannehan oli tismalleen sama silloin, kun asiaa käytiin selvitteleen.Sylinterin männät eivät olleet jumissa, nyt kun tarkemmin sitä katsoin...

Mä oon nyt täysin neuvoton.Huomenna olli tarkotus yrittää saada nesteet sisään ja lähtä pikku koeajelulle, mutta pelkään taas rummun jäävän kahnaamaan niin paljon, että siihen polttaa näppinsä... :?

Kaikki vinkit on taas äärimmäisen tervetulleita...arvaatkaa syökö tälläinen miestä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Mulla on nykyisin takana kans tuota ongelmaa että kihnuttaa kiinni vain muutamassa kohdissa... Josta syystä jarruja ei voi säätää han huulille asti. Eli on pakko jättää välystä niihin vähän enemmän... Epäilen aika vahvasti tuota rummun soikeutta... Sullakin...

Ja kyllähän niiden jousi-prikka-tappien on tarkoitus niitä kenkiä vähän aloillaan pitää... Lähinnä vain kuitenkin vissiin etteivät pääse sivuttain sieltä tippumaan? Korkeus suuntaan kun niillä ei hirveitä merkityksiä ole...
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Vaihdoitkos sen käsijarruvaijerin? Jos viimeksi ei se vipu liikkunut niin mikäs nyt on tilanne?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

jta kirjoitti:Mulla on nykyisin takana kans tuota ongelmaa että kihnuttaa kiinni vain muutamassa kohdissa... Josta syystä jarruja ei voi säätää han huulille asti. Eli on pakko jättää välystä niihin vähän enemmän... Epäilen aika vahvasti tuota rummun soikeutta... Sullakin...

Ja kyllähän niiden jousi-prikka-tappien on tarkoitus niitä kenkiä vähän aloillaan pitää... Lähinnä vain kuitenkin vissiin etteivät pääse sivuttain sieltä tippumaan? Korkeus suuntaan kun niillä ei hirveitä merkityksiä ole...
Jep, pieniä kihnutuksia en kävis edes miettimään, mutta tommonen kohtuullisen raskas jumitus pistää jo epäilyttään...varmaan hauskaa kun ajon aikana kengät pääsevät liikkumaan ja sitten alkaa entistäkin kovempi jumitus ja kuumennus.

Pitääköhän tuo woihan wanha wihtahousu rumpu viedä jollekin sorvarille ja pyytää ottaan vaikka 0,2 mm...en todellakaan tiedä :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

audiq kirjoitti:Vaihdoitkos sen käsijarruvaijerin? Jos viimeksi ei se vipu liikkunut niin mikäs nyt on tilanne?
Uusi on paksissa odottelemassa.Vasemmalta puolelta en saanut niitä rummun kiinnitysruuveja pois, joten vaijeri saa vielä odottaa.Apukuskin puolella ei siis enää ole koko vaijeria.

Eli lyhyesti; käsijarrulla ei siis ollut eikä ole merkitystä tuohon ongelmaan... :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Mites se käsijarrun vaijerin säätö? Monennellako napsulla kahvasta vedettäessä alkaa pitämään? Entä molempien jarrukenkien säätö jarrukilven takaa?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

destor kirjoitti:Mites se käsijarrun vaijerin säätö? Monennellako napsulla kahvasta vedettäessä alkaa pitämään? Entä molempien jarrukenkien säätö jarrukilven takaa?
Tossa ylhäällä se tulikin, aloit vissiin kirjoitteleen ennen kuin oli tota mun vastausta :wink:

Mutta kanttiladoissahan ei ole tuota säätöä ollenkaan.Se on vain nappiksessa, vanhoissa nivoissa sekä tuplalampuissa :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Oletko kokeillut antaa niille kiinnitysruuveille vähän lämpöä? Josko ne sitten irtoais? Ja jos ne ehjänä irti saat niin kannattaa puhdistaa kierteet hyvin ja laittaa kuparitahnaa niihin niin eivät tartu kiinni enää. Ainakaan yhtä herkästi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

jta kirjoitti:Oletko kokeillut antaa niille kiinnitysruuveille vähän lämpöä? Josko ne sitten irtoais? Ja jos ne ehjänä irti saat niin kannattaa puhdistaa kierteet hyvin ja laittaa kuparitahnaa niihin niin eivät tartu kiinni enää. Ainakaan yhtä herkästi.
Täytynee koittaa lämmitystä huomenissa, sen jälkeen kun on käyny koeajolla...kuparitahnaa laitan kyllä jokaiseen paikkaan missä noita juuttumisia ilmenee.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kengät vaativat asettuakseen muutaman painalluksen jarrua mutta tuntuisi siltä että tuo laahaus johtuisi siitä sylinterissä olevasta automaattisäädöstä. Painelitko jarrua kun rumpu oli irti (jos et niin älä kokeile)? Voisit yrittää painaa ne männät vielä sisään. Kokeile sillä irtonaisella miten ne prikat lähtee liikkumaan sisäänpäin.
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

pieni soikeus rummussa ei haittaa kun keskität rummun kunnolla
eli keskitys hoituu parhaiten siten että kiinitysruuvit hieman löusälle
ja vuorotellen eri suunnista napautat rumpua vasaralla
kokeile joka napautuksen välillä kuinka pyörii
joku kohta on nimittäin sellainen missä ei ota oikeastaan ollenkaan kiinni
ja tietysti pitkäaikainen pysäköinti käsijarru päällä voi soikeuttaa rummun
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

audiq kirjoitti:Kengät vaativat asettuakseen muutaman painalluksen jarrua mutta tuntuisi siltä että tuo laahaus johtuisi siitä sylinterissä olevasta automaattisäädöstä. Painelitko jarrua kun rumpu oli irti (jos et niin älä kokeile)? Voisit yrittää painaa ne männät vielä sisään. Kokeile sillä irtonaisella miten ne prikat lähtee liikkumaan sisäänpäin.
Noh huomenna nähdään tuokin, ehkä ne asettuu, ehkä ei. Mutta tosiaan jos tuon uuden sylinterin mäntää naputtelee varovasti sisäänpäin, niin se tunkee samanverran ulospäin toiselta puolelta :shock:

Ja täytyy tosiaan koittaa tuota pressan vinkkiä :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

itselläni on ollut moni rumpu soikea ja vielä viilalla suurennettu keskiöreikä ettei jumitu kiinni
ja aina olen pienillä napautuksilla keskittänyt ja hyvin on pelannut
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Samarassa avasin ilmaruuvin ja siihen loppui männän karkailu. Vaikutti tuo jarrupaineensäädin nesteen virtaukseen kun ei painoa akselilla. Huomioi muuten jarrujen ilmauksessa jos ei nesteet mene läpi tosin taitavat usein olla jo jumissa.
Vastaa Viestiin