päästöt laihalla/rikkaalla? kunpi parempi?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

ladaracing pori kirjoitti:
lada 1200s kirjoitti:Huonompi tuuri jos vakio pappa-ladassa on ollut
tosiaan sytkä niin aikaisella että että on männät entiset. :roll:
Lue uudestaan: KILPAMOOTTORIN männät hajosivat...

Mutta ei se paljoa puristusten nostoa vaadi kun poikii myös vakio koneen männät.
Eipä tullu poimittua noita kaikkia viestejä juu, kyllähän asia
varmasti näin on noitten kireempien koneiden kanssa. :wink:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Tuomas kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:axteceissa on samat sisuskalut ja eikös niissä ihan pyritä mahdollisimman laihaan että on ekoa
Ei pyritä laihaan seokseen kattikoneissa.

Katalysaattorin kanssa pyritään stökiömetriseen seokseen, eli lambda = 1. Syy on kolmitoimikatalysaattori. Tuo kolmonen viittaa kolmeen katalysaattorin puhdistamaan päästökomponenttiin, häkään, hiilivetyihin ja typenoksideihin.

Häkä ja hiilivedyt hapetetaan hiilidioksidiksi ja vedeksi. Typenoksidit taas pelkistetään typeksi ja hapeksi. Jos kone kävisi laihalla, olisi pakokaasuissa ylimääräistä happea jolloin tuo pelkistysreaktio ei toimisi, eli normaaleissa ajotilanteissa pelataan sillä stökiömetrisellä seoksella.

Vanhat, katittomat koneet toimivat kevyellä, tasaisella kuormituksella laihalla seoksella, koska se on taloudellisempaa eli säästää polttoainetta. Tämä on myös yksi syy siihen miksi kattikone vie (ainakin teoriassa) enemmän bensaa kuin katiton.

Täältä tähän.
vau! olis pitäny käydä joskus kemian tunneilla, eli siis tollasella AFR ja ruisku tekniikoilla vain pakotetaan noita ainesosia parhaiten sulavaksi paketiksi eli seos pysyy koko ajan samana ja perinteinen mekaniikka ei tuohon pysty, tai jotain...
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

joku lukee ton..kilpa.. niin ahistukset lopuu.. :lol:
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Lada-Jussi kirjoitti:vau! olis pitäny käydä joskus kemian tunneilla
Koulussa oppii kaikenlaista. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa ;)

eli siis tollasella AFR ja ruisku tekniikoilla vain pakotetaan noita ainesosia parhaiten sulavaksi paketiksi eli seos pysyy koko ajan samana ja perinteinen mekaniikka ei tuohon pysty.
Näkisin että olet nyt asian ytimessä.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Puristussuhteen ei tarvitse olla kuin 11.3 niin jo napsuu männänrenkaiden välinen kannas palasiksi tai männät tyssääntyy muuten vain siten ettei ylin rengas enää liiku. Eikä trvitse kuin kerran helistää hieman niin lopputuloksen tietää. Mutaman mäntäsarjan tuhonneena tiedän tämän kyllä.

Syynä liian herkkä virranjakajan keskipakoennakon säätö ja venäläinen bensiini jossa ei löydy aina ihan samoja ominaisuuksia kuin nesteen vastaavasta.
Vastaa Viestiin