Lada-Jussi kirjoitti:axteceissa on samat sisuskalut ja eikös niissä ihan pyritä mahdollisimman laihaan että on ekoa
Ei pyritä laihaan seokseen kattikoneissa.
Katalysaattorin kanssa pyritään stökiömetriseen seokseen, eli lambda = 1. Syy on kolmitoimikatalysaattori. Tuo kolmonen viittaa kolmeen katalysaattorin puhdistamaan päästökomponenttiin, häkään, hiilivetyihin ja typenoksideihin.
Häkä ja hiilivedyt hapetetaan hiilidioksidiksi ja vedeksi. Typenoksidit taas pelkistetään typeksi ja hapeksi. Jos kone kävisi laihalla, olisi pakokaasuissa ylimääräistä happea jolloin tuo pelkistysreaktio ei toimisi, eli normaaleissa ajotilanteissa pelataan sillä stökiömetrisellä seoksella.
Vanhat, katittomat koneet toimivat kevyellä, tasaisella kuormituksella laihalla seoksella, koska se on taloudellisempaa eli säästää polttoainetta. Tämä on myös yksi syy siihen miksi kattikone vie (ainakin teoriassa) enemmän bensaa kuin katiton.
Täältä tähän.
vau! olis pitäny käydä joskus kemian tunneilla, eli siis tollasella AFR ja ruisku tekniikoilla vain pakotetaan noita ainesosia parhaiten sulavaksi paketiksi eli seos pysyy koko ajan samana ja perinteinen mekaniikka ei tuohon pysty, tai jotain...
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:vau! olis pitäny käydä joskus kemian tunneilla
Koulussa oppii kaikenlaista. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa
eli siis tollasella AFR ja ruisku tekniikoilla vain pakotetaan noita ainesosia parhaiten sulavaksi paketiksi eli seos pysyy koko ajan samana ja perinteinen mekaniikka ei tuohon pysty.
Puristussuhteen ei tarvitse olla kuin 11.3 niin jo napsuu männänrenkaiden välinen kannas palasiksi tai männät tyssääntyy muuten vain siten ettei ylin rengas enää liiku. Eikä trvitse kuin kerran helistää hieman niin lopputuloksen tietää. Mutaman mäntäsarjan tuhonneena tiedän tämän kyllä.
Syynä liian herkkä virranjakajan keskipakoennakon säätö ja venäläinen bensiini jossa ei löydy aina ihan samoja ominaisuuksia kuin nesteen vastaavasta.