Samara 1,5i GM - epävakaa tyhjäkäynti/kannen vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

tottakai sen alussa korjaaminen on helpompaa, kun "ohipuhallus" ei ole syönyt tiivistepintoja liikaa tai tehnyt muuta vauriota.

oliko se nyt jotain 1,5-2mm mikä pitää jäädä siihen venttiililautasen ja istukan tiivistepinnaksi ? Eli jos tahnalla hioo niin silmällähän sen venttiililautasen/istukan tiivistepinnan kunnon hionnan jälkeen näkee- meneekö tahnalla :roll: .
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samara 1,5i GM - epävakaa tyhjäkäynti/kannen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:OIRE
nykyisessä Samarassa on jo jonkin aikaa ollut vähän horjuva tyhjäkäynti, kylmiltää bensakin haisee selvästi, käynti ääni on sellaista röpellystä. Usein siitä pieni kaasun painallus niin saa CE-valon palamaan. Matka ajossa kulkee hyvin (ehkä hivenen laiska) ja silloi ei yleensä CE sytypalamaan. Tuntuu siltä että tyhjäkäynti on liian rikkaalla.
Vielä vähän täydennystä:

Vaikka ongelma taisikin olla siellä vuotavassa venttilissä, sopisivat oireet erinomaisesti myös siihen, että jäähdytysnesteen lt-anturin virtapiiri olisi lähes katki. (Kunnossa olevan anturin resistanssi -40 asteessa on noin 100 kilo-ohmia ja +100 asteessa noin 180 ohmia).

Jos virtapiiri lähes katki, olettaa järjestelmä, että kova pakkanen vallitsee ja moottori on kylmä.

Silloin järjestelmän aivo käskee:

- paljon bensaa peliin (että yleensä kävisi)
- tyhjäkäynnin nopeutta säätävä ilmaventtiili suhteessa bensiinimäärään vain vähän auki, jotta seos olisi hyvin rikas
- sytytys myöhäiselle (että palaisi vielä pakoputkessa ja katalysaattori lämpenisi nopeasti)
- koska kone muka kylmä, ei järjestelmä välitä lamda-anturista mitään.

Laiskuus on seurausta myöhäisestä sytytyksestä.

Tyhjäkäynnin horjuvuus aiheutunee siitä, että järjestelmä koittaa tyhjäkäynnin säätöventtiilillä korjata ylirikkaan seoksen aikaansaamaa liian alhaista käyntinopeutta.

CHK ENG -valo syttynee kaasua hieman painettaessa, koska aivo ymmärtää, että on liian iso ristiriita kaasuläpän asentotunnistimen, tyhjäkäynnin säätöventtiilin toiminnan ja moottorin käyntinopeuden välillä.

Paljon täälläkin kehumaani GM-Samaraani (vm.1995) ilmestyi edellä mainittuja käynnistys oireita pari viikkoa sitten. Yhtäkkiä ei enää lähtenyt käyntiin sitten millään vaikka startti jaksoi hyvin pyörittää. Ajoittain tyhjäkäynti oli röpellystä. Välillä tyhjäkäynti oli taas tosi rikkaalla. No tänään se auto jätti tielle. Käyntiääni muuttui ensin röpellykseksi ja voima alkoi kadota moottorista. Kahden pitkän ylämäen jälkeen tuntui kuin olisi käynyt kolmella sylinterillä ja tehoa oli varmaankin sellaiset 30 hevosvoimaa. Kolmannen jyrkän ylämäen alle sitten oli pakko jättää auto kun se ei olisi jaksanut enää päästä siitä ylitse. Siinä jäähdytysnesteessäkin tuntuu olevan jotain outoa. 20km:n ajon jälkeen vaikutti jäähdytysneste olevan säiliössä -kylmää. Eli ihankuin se ei kiertäisi kunnolla. Jostain syystä toimiva CE-valo ei ole syttynyt palamaan ajon aikana. Hinaus Delta-autolle kun en osannut sille mitään tehdä. Saavat katsoa Vapun jälkeen mikä sitä vaivaa. Oli muuten minulle ensimmäinenkerta kun Lada jätti tielle viasta johtuvasta syystä seitsemän vuoden aikana.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eli juurikin nämä vanhusten vähän ajetut orkkisklassikot ei välttämättä ole aina paras mahdollinen ostos. niillä on pyöritelty kaupungissa lyhyitä matkoja, niissä venttiilien lisäksi kuluu myös, kytkin, ovien saranat yms.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

noh, on toi kuitenkin tästä aika pitkälle tehty johtopäätös.. :roll: : , - kannattaa ottaa huomioon, että sulla kanitti vain YKSI venttiili, muuthan olikin sitten "kulumattomia". :wink:

joku wanha stara kyllä saa kytkinlevyn poltettua helposti 30 tuhannessa, siitä ei ole kahta sanaa.. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mutta kaikissa muissakin venttiileissä on välys pienentynyt ja jos tossa aiemmin joku kirjotti ihan tosissaan, että on voinut ajaa yli 200 tkm ilman säätöä, ja ,_,/ukka taas viittasi tuohon ajoympäristön vaikutukseen, on siinä jo perusteita asialle.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Voihan sitä joku nuorempikin ajaa vain lyhyttä kaupunkiajoa, kun taas joku eläkeläinen ei tarvi autoa muuhun kuin maantieajoon välille ypykkäjärvi-bigcity.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

,_,/ukka kirjoitti:Voihan sitä joku nuorempikin ajaa vain lyhyttä kaupunkiajoa, kun taas joku eläkeläinen ei tarvi autoa muuhun kuin maantieajoon välille ypykkäjärvi-bigcity.

,_,/ukka
no joo, tää ny on vähän off topikkia, tarkoitin että pääsääntöisesti vanhemmat henkilöt ajaa noita lyhyitä matkoja, eli se oli esimerkki, ei kannata siihen asiaan juuttua
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin